Gå til innhold

Du som har hund, kan du se her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Jeg dpør fordo jeg aldri har hatt hund. Jeg spør fordi jeg tror hunder trives mer ute enn å være inne hele dagen. 

Anonymkode: 9c24f...f15

Hvis du går en god og lang tur med hunden før du forlater den vil den (som voksen) kose seg med å sove i mange timer. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det var veldig negativt her nå. Jeg hadde aldri hatt hund før vi kjøpte vår første valp og hadde naturlig nok mange spørsmål. Syns det er kjempebra at HI spør nå før ev kjøp av hund! 

Ja, det blir skittent. Jeg støvsuger hver dag og vasker oftere enn før. Hunden vår er stor og røyter mye. Den får ikke ligge i sofaer/senger og har det godt på teppet på gulvet. Vasker/tørker av poter før vi går inn. 

Hunden vår sover på soverommet til en av ungene. 

Veterinær en gang i året for vaksine. Ringer eller stikker innom hvis jeg trenger råd. 

Noen raser bjeffer mer enn andre så det er jo noe å tenke på. Ellers er det jo også individuelle forskjeller. 

Å ha hund koster så det er viktig å tenke igjennom det økonomiske aspektet. 

Tenk også igjennom hvordan du i hverdagen skal organisere det å lufte/gå tur med hunden for dette tar tid fra noe annet du gjør nå idag! 

Anonymkode: 95ba8...c18

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skittent ute..? Vasker de ute i andre land?

Anonymkode: 91cd4...305

Nei, men her regner det mye i tillegg til slaps og snø. Hvis man er vant til sørligere strøk så skjønner jeg at HI spør! Vi har hatt hund i et land i Asia og det var ikke like mye tørking av poter der for å si det mildt! 

Anonymkode: 95ba8...c18

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Jeg dpør fordo jeg aldri har hatt hund. Jeg spør fordi jeg tror hunder trives mer ute enn å være inne hele dagen. 

Anonymkode: 9c24f...f15

Det er derfor man går flere turer hver dag. 

• Liker 3
Skrevet

Så flott at du spør TS. Ser du får svar som at du ikke er kapabel til å ha hund o.l svar. Lurer selv på å skaffe hund og lurer på en masse selv i den forbindelse. Er jo helt idioti av dere som kommer med sånne svar som jeg nevnte her. Er jo nettopp derfor vi spør, fordi vi ikke vet og derfor ønsker å innhente kunnskap. Hadde jo vært værre om vi bare kjøpte en hund først og undersøkte saken etterpå. Selv om man spør om hvordan det er å ha hund så er det ikke dermed sagt at det fører til at man kjøper en hund. Kanskje man ved gode informative svar, som noen har gitt i tråden her, også kommer frem til at man ikke skaffer seg hund.

Anonymkode: 3a320...821

• Liker 1
Skrevet

Hei TS.

Først og fremst; hunder flest trives inne med flokken sin, og for meg er det helt unaturlig at hunden skal være ute både mens du er på jobb, og ikke minst om natta! En god seng til hunden i stuen/gangen/soverommet holder. Jeg kjenner ingen hunder som sover ute, jeg kjenner heller ingen hunder som bjeffer om natta. 

Hunder er krevende. Valpetiden er krevende. Unghundtiden er verst og lengst, da denne kan vare i ett år! Når hunden er valp må du være hjemme med den de første månedene. Jo lenger jo bedre, men alt under to mnd er helt forferdelig i mine øyne. Du går ikke fra en valp under fire måneder en hel arbeidsdag! Derfor må man ha en løsning på dette - og om man ikke har det må man skaffe seg en eldre omplasseringshund. Og til og med da bør du ta fri 2-4 uker minst for å venne hunden til nye omgivelser. 

Når den er valp må du følge med hele tiden, og tilfeller hvor eiere må gå ut nesten hver time med valpen for tissing er ikke sjeldent. De ødelegger, tisser, herjer - og midt i alt dette må du miljøtrene og sosialisere. Du må følge med hele tiden. Du skal også helst være med på valpekurs eller ha gode hundevenner rundt deg så valpen kan få gode relasjoner og lekestunder med andre, trygge hunder.

Når hunden er ungdom så kan de bli et helvete. Da er det mye energi i dem, og du må belage deg på minst en time sammenhengende aktivitet om dagen, i tillegg til tisseturer. Skogsturer, mentaltrening, lek, rotrening... Dette må på plass, og det er ingen enkel oppgave å tilfredsstille en ung hund. 

Så blir hunden voksen, men likevel krever de sine timer hver dag. Jeg synes alt over 8 timer alene er uaktuelt, så der må dere ha en løsning. I tillegg skal hunden få en god luftetur før jobb, etter jobb og kvelds. Mellom dette bør du i tillegg gå en tur som er lenger og som er stimulerende. Har man barn og ikke kan gjøre dette så bør man droppe hundeplanene. 

Anonymkode: f399e...280

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du bør vente til barna er større. Det er en fordel at de kan være alene hjemme mens du går en tissetur i nabolaget med hunden. Og små barn tar mye tid og energi. Blander du en hund oppi det (særlig en valp), så vil hunden føles sol en belastning og den ender opp på Finn da den kommer i puberteten og blir desto mer krevende. Teksten blir da mest sannsynlig grunnet «endret livssituasjon» eller «grunnet allergi».

Hund skal oppleves som en berikelse, ikke en belastning. Ikke sett et uskyldig dyr i en situasjon den er dømt til å tape.

Anonymkode: 7e696...b9f

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du bør vente til barna er større. Det er en fordel at de kan være alene hjemme mens du går en tissetur i nabolaget med hunden. Og små barn tar mye tid og energi. Blander du en hund oppi det (særlig en valp), så vil hunden føles sol en belastning og den ender opp på Finn da den kommer i puberteten og blir desto mer krevende. Teksten blir da mest sannsynlig grunnet «endret livssituasjon» eller «grunnet allergi».

Hund skal oppleves som en berikelse, ikke en belastning. Ikke sett et uskyldig dyr i en situasjon den er dømt til å tape.

Anonymkode: 7e696...b9f

Veldig godt sagt. Jeg har hatt hund hele livet, men da den gamle hunden vår døde mens barna var 1 og 3 valgte vi å vente noen år med å kjøpe ny valp. 

Anonymkode: d84ce...12e

• Liker 1
Skrevet

Ungene dine er for små til at du kan ha hund nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...