Gå til innhold

Du som har hund, kan du se her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har siden jeg vært liten, lyst på en hund eller fler,men begynner med en om jeg skal ha. Nå som jeg har fått barn(2 og 4år), har de og veldig lyst på hund. Jeg tror dessuten det er bra for dem å ha hund og lære omsorg og ansvar og får kjærlighet og kos. 

Men jeg er veldig usikker på hvordan det er å ha hund,her håper jeg dere som har hund kan svare..

1:Her til lands er det konstant skittent ute, hvordan kan dere la hunden gå tur ute også la dem hoppe og lighe på sofa og seng? 

2:jeg bor i en 2 delt tomannsbolig så jeg eier ikke hagen alene, og den andre eieren vil ikke ha hund i felles eiendom, som er alt utenfor min del av huset(1etg). Hvor sover egentlig hunden? 

3: hvor ofte dusjer man hunden og tar den til veterinær for sprøyter og undersøkelser osv?

4:er det mulig å lære den å være stille om kvelden/natten?der jeg bodde før, bjeffet nabohunden hele tiden på natten og kveldene.

5:kan jeg kjøpe valp fra privatperson eller må det være fra en godkjent oppdrett?

Sikkert mange andre spm også, men de jeg kommer på nå..

Anonymkode: 9c24f...f15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her

Er ikke så lett å spørre når man ikke vet hva man begir seg ut for.. kan dete fortelle meg om det er noe jeg burde vite eller forberede meg på?

Ev kostnader? Valpen i seg selv tenker jeg ca 15k, samt hundebur og mat osv kjøper jeg brukt for 3k. Hvor mye koster en hund i mnd etter dette?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har siden jeg vært liten, lyst på en hund eller fler,men begynner med en om jeg skal ha. Nå som jeg har fått barn(2 og 4år), har de og veldig lyst på hund. Jeg tror dessuten det er bra for dem å ha hund og lære omsorg og ansvar og får kjærlighet og kos. 

Men jeg er veldig usikker på hvordan det er å ha hund,her håper jeg dere som har hund kan svare..

1:Her til lands er det konstant skittent ute, hvordan kan dere la hunden gå tur ute også la dem hoppe og lighe på sofa og seng? 

2:jeg bor i en 2 delt tomannsbolig så jeg eier ikke hagen alene, og den andre eieren vil ikke ha hund i felles eiendom, som er alt utenfor min del av huset(1etg). Hvor sover egentlig hunden? 

3: hvor ofte dusjer man hunden og tar den til veterinær for sprøyter og undersøkelser osv?

4:er det mulig å lære den å være stille om kvelden/natten?der jeg bodde før, bjeffet nabohunden hele tiden på natten og kveldene.

5:kan jeg kjøpe valp fra privatperson eller må det være fra en godkjent oppdrett?

Jeg vil bare si en ting. 

Lær ungene omsorg og ansvar FØR du får hund. Hund krever masse (forutsatt at du ønsker hunden kun det beste) og utifra dine forutsetninger vil jeg ikke anbefale deg å få hund. 

Dette er kanskje litt strengt, det er bare min mening. 

Anonymkode: e2135...7f6

• Liker 21
Skrevet (endret)

1: Jeg tørker hunden på bena før den går inn.

2: Hunden sover på stua.

3: Dusj den så ofte du vil så lenge det ikke er for ofte. Når de bader og ruller seg i snøen blir de også ren, så jeg dusjer den mest på våren og høsten.

4: Det er mulig, søk på Google eller snakk med en hundetrener.

5: Du bestemmer selv, vi har kjøpt av privatperson.

Endret av Salvie
  • Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

1. Jeg hadde hund med middels lang pels inntil nylig, og han var hvit. Hvis det var vått ute måtte jeg enten tørke av føtter og mage med en oppvridd klut, eller spyle undersiden i dusjen. Det krever at du tar med hunden direkte inn i dusjen når du kommer inn, for hvis du lar hunden stå imens du kler av barna så kan den riste seg, og søla havner overalt.

Uansett blir det mye skit inne, spesielt små sandkorn og hår hvis hunden røyter. 

2. Mener du at hunden skal sove ute? Er det derfor du nevner fellesarealer? Hunden min sov på gulvet på soverommet mitt. Han ble varm og fant den kaldeste plassen med mest trekk. Men de kan sove i gangen, på stua, kjøkkenet, hvor som helst inne, så lenge de er komfortable med det. Det må ikke være for varmt. En valp vil ikke separeres fra eier, så i starten sover man sammen enten på soverom eller at du sover der hvor hunden skal sove.

Det er dumt at ikke hunden kan bli med når dere skal leke i hagen, men en løsning er å ta med både hund og barn til en park e.l. når dere skal ut.

3. Man dusjer hunden ved behov, de trenger egentlig ikke å dusje. Med behov mener jeg når de er skitne eller har gnidd seg i noe ekkelt. Mange hunder elsker å gni seg inn i f.eks. døde mus om de kommer over slikt.

4. Ja det er mulig, men da må man være tålmodig. Man kan ikke gå fra en liten hund og forvente at den skal være stille. Jeg var sammen med hunden min 24/7 i flere måneder i starten, og begynte sakte men sikkert å gå fra den i korte perioder etter 1 måned. Man kan ikke øve for mye på dette heller, og siden jeg hadde en nervøs hund så tok det 3 måneder før jeg kunne gå fra han en hel arbeidsdag. Jeg tror det bruker å gå fortere for de fleste hunder. Det viktigste er at hunden føler seg trygg og godt vant, da vil den mest sannsynlig ikke bjeffe.

5. Du kan kjøpe fra privatperson, men du må vite at papirene er i orden. Du skal ha stamtavle og vite at foreldre og besteforeldre av hunden er friske. I tillegg skal valpen være vaksinert. Derfor er det tryggest å kjøpe av en oppdretter. En oppdretter med lang erfaring kan plukke ut en valp med en personlighet som passer til deres familie, og er ofte mer påpasselig med å sosialisere valpen, samt hvem du er og om du er egnet for å ha hund. Dette er positivt, for det krever at man har satt seg inn i temaet og gjerne gått på kurs før man henter valpen. En "bra" valp i riktig rase er verdt å vente flere år på, om du finner riktig oppdretter for deg. De skal være din støttespiller gjennom hele livet til hunden, så jeg ville absolutt kjøpt en renraset hund fra en oppdretter med lang erfaring.

Jeg vil legge til at når du skal velge rase, så velg ikke etter utseende, men oppførsel og lynne. Les mye om rasene først, og finn et kurs om å få valp/hund som du kan ta før du henter valpen. Jeg lover deg at det blir mye enklere å oppdra og forholde seg til hunden om du har dette kurset.

Ps: jeg har ikke noe med det, men er du alene med barna? Det er fryktelig slitsomt å oppdra en valp, og du må være oppmerksom på den HELE tiden. Man skal være konsekvent, og følge med at den ikke skader seg selv eller ting. Så hvis du er alene med dem, kanskje det er best for dere å få en omplasseringshund som er voksen?

Anonymkode: 84534...3f5

• Liker 11
Skrevet

Velg rase med omhu. Se hvor mye tid du har til lufting og trening. Tenk familie. Blir du alene om omsorgen for hunden, eller er der en partner som også kan ta del i oppdragelsen av hunden? Tenk pels. Noen hunder røyter mye, andre røyter ikke, men må klippes.

1. Skittent ute. Du kan vaske labbene på hunden etter hver tur ute, eller du kan lære hunden hvor den får lov å ligge. Egen stol om den har behov for å ligge høyt, ellers kan den ligge på teppe, i egen seng osv.

2. De fleste hunder sover inne. Hvor bestemmer du. Vår sover i egen hundeseng på vårt rom.

3. Hvor ofte hunden dusjes, kommer an på hvor skitten den er, hva slags pels den har, lukter mye hund. Store forskjeller fra rase til rase og hund til hund.

4. Det går fint å lære hunden å være stille om natta. Vår liker å legge seg. Når jeg skal lese for barnet, står den klar allerede ved døra og venter på å komme inn på rommet. Bjeffing om natta er som regel tegn på at noe er galt. 

5. Du kan kjøpe fra hvem som helst, men jeg ville nok valgt en godkjent oppdretter som har alle papirer i orden. Hvert fall om det er snakk om en rasehund.

Jeg vil råde deg til å tenke deg om, viss du ikke har hat hund før. For meg var valpetiden mye mer krevende enn babytiden. Varte ikke like lenge, men krevde mye. Trening av hund tar tid. Med to barn på 2 og 4, så må du tenke på hvor mye tid du har til å trene hunden. Jo mer trening, jo lydigere hund og jo lettere blir det senere.

Jeg elsker vår hund, men sliter litt med dårlig samvittighet av og til. Om mann i huset er på arbeidsreise noen dager, slites jeg mellom barn og hund. Hvordan få gått lange nok turer, hvordan få gitt barnet nok kvalitetstid.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser nå at du spør om kostnader, og jeg må bare si at det varierer veldig. Selv fikk jeg en hund som var mye syk, han hadde fordøyelsesproblemer, en hormonell forstyrrelse da han var kryptorcid (manglet en testikkel) og hudproblemer. Spesialfôr, operasjoner, medisiner og kjemisk kastrering var ting vi måtte betale for. Vi hadde forsikring, men jeg tror vi gjennomsnittlig brukte 15 000- 20 000 i året på han, i tillegg til kostnader til reise siden han var med oss mye til Sverige og Danmark på ferie. 

Anonymkode: 84534...3f5

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Skittent ute..? Vasker de ute i andre land?

Anonymkode: 91cd4...305

• Liker 5
Skrevet

1. Hunden min ligger ikke i senger eller på sofaen. Den har sin egen seng. Nå og da dekker jeg til en del av sofaen (med et hundeteppe som er fleece på ene siden, og plast på andre siden), slik at den kan være i sofaen sammen med oss. Du bestemmer selv hvor den ligger. Jeg tørker dessuten av potene hans etter tur.

2. Hunden sover enten i buret sitt i gangen, eller i sengen sin. Hunden vår er mest rolig når sengen er på et av soverommene, men på varme dager vil den helst ligge i gangen. Hunder skal derimot ikke sove ute alene. De er flokkdyr, og flokken sover sammen.

3. Dusjing kommer an på type pels. Med mindre hunden min er dekket av gjørme eller lignende, så skal han helst ikke vaskes. Jeg vasket ham to ganger i fjor høst, en gang pga. et gjørmebad og et bad pga. et lengre opphold sammen med en annen hund. Andre hunder derimot, trenger noe mer dusjing, for ikke å snakke om andre typer stell som bl.a. børsting.

4. Nå er det ikke sånn at alle hunder går rundt og bjeffer på kvelden. Dersom nabohunden bjeffet hele kvelden, så var den nok enten alene, i forsvarsmodus pga. usikkerhet, eller opphisset og oppgira. Jeg har hatt 7 hunder, og ingen av de har bjeffet inne. Skulle hunden din gjøre det, ville jeg tatt den med på et kurs i hverdagslydighet. Der lærer man bl.a. teknikker for å roe ned stressede eller gira hunder. 

Hunder kan bli bjeffere, dersom man ikke lærer dem å være hjemme alene. Begynn med å gå ut i fem minutter, så kom inn igjen. Så øker du til 10 minutter, 15, etc. Videre kan du øke til at hunden er alene mens du stikker på butikken, osv. Men en hund som går rett på å være hjemme alene i en hel arbeidsdag, kan få seriøse følger av dette.

5. Dersom du ønsker en rasehund med godkjent stamtavle, så ville jeg tatt det gjennom en godkjent oppdretter. Men det fins massevis av flotte blandingshunder der ute hos privatpersoner, som trenger omplassering. Men da ville jeg avtalt en sjekk hos dyrlege, samt overlevering av papirer og vaksinasjonskort, slik at du ikke overtar en syk hund. Vær obs på at noen raser ikke gjør seg som blandingsrase, spesielt våre nordiske raser.

Et lite tips, siden det virker som om du er relativt nybegynner på å ha hund. Pass en hund for venner et par dager! Da finner du raskt ut om en hund er forenelig med livsstilen din, eller om det blir en for stor endring for familien.

Jeg ville heller ikke skaffet meg en valp som førstegangseier, det er mye lettere å få inn en hund på rundt 1 år. Alle syns valper er søte, men de fleste får sjokk over hvor mye arbeid det med de.

Å få en hund i hus, er som å få et barn til. De trenger hjelp til alt, de kan ikke mate seg selv, eller gå på tur alene. De trenger nærhet, disiplin, og rutiner, og oppå det hele - de kan ikke ytre disse behovene muntlig, du må lære å lese hunden din.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg lest meg opp på hvilke raser som passer deg og familien best, spurt andre hundeeiere om tips og råd, og så hadde jeg ventet til minstemann nærmet seg 4 år. Å få en hund midt i småbarnstiden er mye verre enn å ha en hund i hus når babyen blir født. 

Anonymkode: 32261...5b0

• Liker 1
Skrevet

Ts her

Og ja, noe viktig keg har glemt. Jar bare lest noen svar, er på vei ut døra, men husket på denne så må spørre før jeg glemmer. 

Hva gjør dere med hunden mår dere er på jobb? Lar den være ute er ikke så lurt da hagen ikke er helt skjermet ut mot veien

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Og ja, noe viktig keg har glemt. Jar bare lest noen svar, er på vei ut døra, men husket på denne så må spørre før jeg glemmer. 

Hva gjør dere med hunden mår dere er på jobb? Lar den være ute er ikke så lurt da hagen ikke er helt skjermet ut mot veien

En hund skal ikke være ute alene mens man er på jobb, ei heller sove ute om natten. Du må lære hunden å være hjemme alene fra den er valp. 

• Liker 8
Skrevet

La hunden være ute i hagen hele dagen mens du er på jobb????? Dette må være trollposting, hvis ikke så håper jeg du finner ut at du har nok med to små barn og ta vare på!!! 

Anonymkode: ade2c...6bc

• Liker 12
Skrevet

Kan du ikke være forvent? Og de hundene som sover og er ute mens eier er på jobb er som regel jakthunder eller trekkhunder som trives best ute. For å unngå mye skitt i møbler kan du lære hunden at den skal sove i sin egen seng og for at den skal være rolig inne kan du lære den at leking skal foregå ute (kommer selvsagt litt an på rase da). Bjeffing varierer fra rase til rase, så jakthunder bjeffer mer enn en golden retriever (som omtrent ikke bjeffer). Les deg litt opp på raser du kunne tenke deg og spør heller da

Skrevet

For det første ville jeg ha ventet til det yngste barnet var minst 10 år, eventuelt valgt en voksen omplasseringshund som er vant til  små barn. Spesielt hvis du aldri har hatt hund før. Hadde jeg visst hvor mye jobb det er med en valp hadde jeg sannsynligvis aldri skaffet meg hund. For det er ekstremt mye jobb, mye mer enn du tror. Valpen skal lære å si fra når den må ut (og når en liten valp sier fra om det må du bare slippe alt du har i hendene og ta den ut, uansett tid på døgnet), den skal lære hvilke regler som gjelder, lære å være alene hjemme osv. Og når den endelig har lært det, kommer den berømte «trassalderen» da den skal teste grenser og se om reglene fremdeles gjelder. Det blir omplasseringshund på minimum et år neste gang...

Har du egentlig tid til å ha hund? Regn med ca 4 timer om dagen til tur, trening, pelsstell og annet hunderelatert. Hvis du aldri har hatt hund før, bør du også melde deg på valpekurs.

Og det blir skittent når du har hund, selv om den har egen seng og ikke får ligge i sofa/senger. Med små barn som leker mye på gulvet må du regne med å støvsuge/vaske hver dag (ofte flere ganger om dagen). Den kommer til å ødelegge noen av barnas leker, spise ting den ikke bør spise (med påfølgende diaré og oppkast), tygge på ting, lage kloremerker på gulvet. Får du en rampevalp som min, kan du ikke snu ryggen til den i 10 sekunder det første året uten at den har gjort noe den ikke har lov til.

Jeg vet dette høres negativt ut, men tenk deg om, vær så snill. Det er altfor mange hunder som blir omplassert fordi eierne ikke visste hva de gikk til.

Anonymkode: 045f1...73d

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg ikke. Jeg skyller labbene i dusjen, også nå om vinteren. Det er viktig å skylle vekk saltet, for at ikke potene skal bli tørre og sprukne. Jeg smører dem også med potefett når det trengs. 

Du skal vel la hunden sove inne? Den kan i det minste ha en seng i gangen.

Er hos vetrinær en gang i året som regel hvis det ikke oppstår noen problemer. Ordentlig dusj med sjampo en gang i mnd, hvis den ikke har rullet i bæsj. 

Det er mulig å unngå. Bruk mye tid på hunden fra den er valp. Les deg opp før anskaffelse og tren den gradvis på å være alene.

Du kan være heldig å gjøre god handel, men du er mye tryggere på å få en hund med god helse og gemytt hvis du velger godkjent oppdretter.

• Liker 1
Skrevet

TS, ikke kjøp hund. 

Barna dine er for små, du bør uansett vente MINST tre år. 

Og du virker som om du ikke aner hva det innebærer å ha hund!!!

Anonymkode: f4145...9ce

• Liker 7
Skrevet

Utfra det jeg leser, så er ikke du kapabel til å ha hund. Sorry

Anonymkode: da9b5...bfa

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

La hunden være ute i hagen hele dagen mens du er på jobb????? Dette må være trollposting, hvis ikke så håper jeg du finner ut at du har nok med to små barn og ta vare på!!! 

Anonymkode: ade2c...6bc

Kjære deg. Jeg dpør fordo jeg aldri har hatt hund. Jeg spør fordi jeg tror hunder trives mer ute enn å være inne hele dagen. 

Skrevet

Ts her. Jeg spør og graver mye, nettopp fordi jeg ikke vet hva det innebærer, og håper å få mer anelse.

Skrevet

Hvor sover hunden? Kødder du? Du kan jo ingenting om dyr. Høres ikke ut som at du er egnet til å ha dyr om du bare vil ha de når det passer deg og så kaste den utenfor i hagen. Fysj.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...