SoWhat? Skrevet 18. januar 2019 #1 Skrevet 18. januar 2019 Jeg fikk spørsmålet fra en youtuber. Jeg er halvt norsk. Jeg sa at nordmenn er genuint snille når en bryter isflaket som ligger utenpå 😄 de er litt lik irer. Vanskelige å komme innpå, men de er så utrolig snille når en først bryter igjennom. Jeg svarte også at vi har en ganske unik presse ifh til andre land. Ryddige og saklige. Ellers at vi er tolerante ifh til mange andre. Så klart fins det unntak. Men alt i alt. Hva ville dere svart? Jeg følte jeg svarte litt kort. Og jeg er kritisk av natur. Sånn at jeg alltid ser ting med kritisk blikk; også nordmenn. Også ifh til landet jeg vokste opp i. Kan dere nevne flere ting enn det jeg svarte? 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #2 Skrevet 18. januar 2019 Vel. God takhøyde i debatter. Og det du nevner: Bryter man først isen, så virker nesten alle nordmenn genuint glade for å ha en liten samtale! Jeg liker veldig godt det norske språket. Blir nesten litt stolt når utlendinger sier det høres ut som vi synger. Vi har en del litteratur og annen kunst jeg er stolt av. Velferdsstaten er jeg stolt av at Norge har fått til. Det finnes sikkert mer. Er glad i landet mitt Trodde jeg mislikte det før, men så reiste jeg en del, og jeg følte for første gang på en slags hjemlengsel til mitt eget land, og tilhørighet. Anonymkode: e156e...350 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #3 Skrevet 18. januar 2019 Naturen vår ville jeg svart Anonymkode: ff52a...bb9 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #4 Skrevet 18. januar 2019 At vi, i alle fall fram til nå, har valgt politikere som har sørget for å opprettholde en velferdsstat istedenfor kun å være navlebeskuende, mele sin egen kake og tåle inderlig vel den urett som ikke rammer dem selv. Anonymkode: 95976...011 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #5 Skrevet 18. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde jeg mislikte det før, men så reiste jeg en del, og jeg følte for første gang på en slags hjemlengsel til mitt eget land, og tilhørighet. Er nok endel som opplever akkurat det der, man reiser mye og har masse opplevelser i andre verdensdeler, så kommer man til et punkt der man savner Norge. Jeg er stolt av at det er et land med lite kriminalitet sett i forhold til mange andre land. Bor man ikke midt i smørøyet kan man gå fra bil og hus ulåst. Det at selv om vi kan virke "kalde" så bryr vi oss genuint om hverandre, og når tragiske ting som eks Utøya skjer tar vi vare på hverandre, vi blir ikke en sint hevngjerrig mobb. Naturen selvfølgelig. Anonymkode: 66168...7f5 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #6 Skrevet 18. januar 2019 At vi tar oss av de svake i samfunnet, de syke, som ikke klarer å jobbe lenger. De trenger ikke bo i portrom på gata. De får økonomisk støtte. Anonymkode: 7c7c0...046 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #7 Skrevet 18. januar 2019 Ytringsfriheten, demokratiet, hvor vi kan si mer eller mindre det vi vil, og være med å bestemme hvem som skal styre landet, naturen til alle årstider og den generelle høfligheten og distansen mennesker mellom. Vi henger opp votter på gjerdet, få sniker i køen, man respekterer andres privatsone osv. Mange synes kanskje det er kaldt, men jeg liker å sitte alene på bussen, slippe å tørrprate på venterom, men allikevel kunne hilse kort til de jeg møter i marka. Anonymkode: ffb98...804 4
SoWhat? Skrevet 18. januar 2019 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. God takhøyde i debatter. Og det du nevner: Bryter man først isen, så virker nesten alle nordmenn genuint glade for å ha en liten samtale! Jeg liker veldig godt det norske språket. Blir nesten litt stolt når utlendinger sier det høres ut som vi synger. Vi har en del litteratur og annen kunst jeg er stolt av. Velferdsstaten er jeg stolt av at Norge har fått til. Det finnes sikkert mer. Er glad i landet mitt Trodde jeg mislikte det før, men så reiste jeg en del, og jeg følte for første gang på en slags hjemlengsel til mitt eget land, og tilhørighet. Anonymkode: e156e...350 Ja språket 🙂 der er du inne på noe! Jeg er halvt italiensk, og bare elsker DET språket 🙂 mens de syns norsk er veldig vakkert! Særlig Stavanger-dialekten er nydelig i andres ører. Liker den veldig godt selv da.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #9 Skrevet 18. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ytringsfriheten, demokratiet, hvor vi kan si mer eller mindre det vi vil, og være med å bestemme hvem som skal styre landet, naturen til alle årstider og den generelle høfligheten og distansen mennesker mellom. Vi henger opp votter på gjerdet, få sniker i køen, man respekterer andres privatsone osv. Mange synes kanskje det er kaldt, men jeg liker å sitte alene på bussen, slippe å tørrprate på venterom, men allikevel kunne hilse kort til de jeg møter i marka. Anonymkode: ffb98...804 Og ikke minst hvordan vi har det med tanke på helse og egenandel! Anonymkode: ffb98...804 5
SoWhat? Skrevet 18. januar 2019 Forfatter #10 Skrevet 18. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok endel som opplever akkurat det der, man reiser mye og har masse opplevelser i andre verdensdeler, så kommer man til et punkt der man savner Norge. Jeg er stolt av at det er et land med lite kriminalitet sett i forhold til mange andre land. Bor man ikke midt i smørøyet kan man gå fra bil og hus ulåst. Det at selv om vi kan virke "kalde" så bryr vi oss genuint om hverandre, og når tragiske ting som eks Utøya skjer tar vi vare på hverandre, vi blir ikke en sint hevngjerrig mobb. Naturen selvfølgelig. Anonymkode: 66168...7f5 Fint å se at jeg har meningsfeller når det gjelder at nordmenn er snille 🙂 for det er sant! 2
dr_zhivago Skrevet 18. januar 2019 #11 Skrevet 18. januar 2019 Det meste:-) * Vi har verdens mest velfungerende samfunn jevnt over * Nordmenn flest har veldig gode verdier, det er lite uærlighet og sluntring med regler/penger/sikkerhet i verdensmålestokk * Vi er jevnt over flinke til å hjelpe hverandre * Naturen vår, og det at vi har allemannsretten; noe som gjør at alle uansett økonomisk status har tilgang til å ferdes overalt i naturen. Dette er det mange land som ikke har. * Lite kriminalitet (den groveste og mest organiserte er desverre importert, for det meste) * Språket * Tradisjonen vår for å være ute i naturen. Dette er også relativt uvanlig for en så stor andel av befolkningen i mange land. 6
SoWhat? Skrevet 18. januar 2019 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel. God takhøyde i debatter. Og det du nevner: Bryter man først isen, så virker nesten alle nordmenn genuint glade for å ha en liten samtale! Jeg liker veldig godt det norske språket. Blir nesten litt stolt når utlendinger sier det høres ut som vi synger. Vi har en del litteratur og annen kunst jeg er stolt av. Velferdsstaten er jeg stolt av at Norge har fått til. Det finnes sikkert mer. Er glad i landet mitt Trodde jeg mislikte det før, men så reiste jeg en del, og jeg følte for første gang på en slags hjemlengsel til mitt eget land, og tilhørighet. Anonymkode: e156e...350 Litteratur ja! Uff. Og jeg som elsker flere norske forfattere. Hvorfor glemte jeg det 😮 1
hocane Skrevet 18. januar 2019 #13 Skrevet 18. januar 2019 (endret) Er verken stolt eller flau over Norge. Er rimelig nøytral i forhold til Norge, har ikke noe behov for å skryte eller slakte Norge. Jeg lider ikke av mindreverdig kompleks syndromet som så mange mennesker som er født i små land ofte lider av. Små land har av en eller annen grunn et stort behov for å bli annerkjent og validert av større land for sine oppnåelser, enten i form av idrettsutdøvere, kjediser eller andre ting. Endret 18. januar 2019 av hocane 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #14 Skrevet 18. januar 2019 Må si meg enig i de forslagene som allerede er her, men vil tillegge en ting som jeg savner etter jeg flyttet fra Norge: hvordan nasjonaldagen feires i Norge. Den er unik! Anonymkode: 311bb...fb7 3
SoWhat? Skrevet 18. januar 2019 Forfatter #15 Skrevet 18. januar 2019 1 minutt siden, hocane skrev: Er verken stolt eller flau over Norge. Jeg lider ikke av mindreverdig kompleks syndromet som så mange mennesker som er født i små land ofte lider av. Små land har av en eller annen grunn et stort behov for å bli annerkjent og validert av større land for sine oppnåelser, enten i form av idrettsutdøvere, kjediser eller andre ting. Jeg syns ikke nordmenn lider av mindreverdighetskomplekser? Det har jeg aldri erfart. Hm. De er av natur mer jordnære og beskjedne. Føler ikke at vi vil ta så mye plass? 1
SoWhat? Skrevet 18. januar 2019 Forfatter #16 Skrevet 18. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må si meg enig i de forslagene som allerede er her, men vil tillegge en ting som jeg savner etter jeg flyttet fra Norge: hvordan nasjonaldagen feires i Norge. Den er unik! Anonymkode: 311bb...fb7 Ja 🙂 blir veldig rørt når jeg hører trommene når 17.mai-toget nærmer seg. Haha.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #17 Skrevet 18. januar 2019 Via gaming kjenner jeg mange europeere, og de har besøkt norge flere ganger. De har reaget positivt på familiepolitikken vår, at vi passer på alle og ikke bare en elite, naturen vår, roen i nordmenns sinn, hvordan vi håndterer vær og natur. Ellers trekker de ferm at nordmenn er veldig gode og hjelpsomme. Vi er stille men i det vi blir snakket til er det ikke grenser for hvor mye vi vil hjelpe folk. Det sier også at de er missunnrlige på hvordan landet håndterte flyktningkrisa. De skulle ønske de fikk en viss beskyttelse i eget land. Det med foreldrepermisjon, kontanstøtte, barnetrygd osv synes de høres helt sykt ut. De tror derfor det er en enkel sak å få barn i Norge. Generelt er det merkbart at vi er utrolig stolte over landet vårt. Nasjonaldagen i Norge er helt unig, og selv om vi er blitt et rikt land spiser vi enkel husmannskost til fest. Siterer en franskmann : You norwegians have a such humble pride. Its amazing!". Anonymkode: 7aebc...155 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #18 Skrevet 18. januar 2019 Jeg er stolt over at vi aldri ga opp. Anonymkode: 4832f...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #19 Skrevet 18. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er stolt over at vi aldri ga opp. Anonymkode: 4832f...9e3 Om du snakker om 2 verdenskrig så ga Norge opp etter 3 måneder Anonymkode: 651f1...92b 2
SoWhat? Skrevet 18. januar 2019 Forfatter #20 Skrevet 18. januar 2019 Ser noen nevner naturen. Ikke hat meg 🙂 men jeg liker ikke store fjell og fosser 😮 det gir meg faktisk litt angst. Ja, jeg er ærlig. Får litt sånn panikk faktisk. Ikke helt i vater kanskje 😅 jeg liker dog all skogen og kystlinjen. Veldig vakkert! Men spar meg for Geirangerfjorden liksom. Får helt klaus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå