AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #1 Skrevet 18. januar 2019 Jeg er på siste semesteret av utdanningen min og har bestilt karakterutskrift, ettersom jeg må søke med foreløpig karakterutskrift ettersom det tar tid før vitnemålet kommer til sommeren. Jeg har B i snitt og mange Aer, men første semester var mitt dårligeste semester, med en E, en C, en A og en B. Problemet mitt er at karakterene er kronologisk etter semseter, dvs. første semesteret har kommet først på karakterarket, og Een står selvfølgelig øverst! Karakterene blir bare bedre utover utdanningen, med det siste semesteret som var nå i høst fikk jeg 3 Aer og en B. Men dette kommer helt nederst på karakterarket, så jeg føler det nesten er usynlig. Jeg føler at Een helt i starten ødelegger førsteinntrykket helt. Dersom arbeidsgivere bare tar en kjapp titt på karakterarket og ikke ser så nøye nedover så er jo ikke førsteinntrykket mitt så bra. Og ved å se helt i starten får man jo ikke inntrykk av at jeg har B i snitt. Borsett fra den ene Een så har jeg ellers enn D og 2 Cer og resten er Aer og Ber (har fire fag per semester). Grunnen til at jeg spør er at jeg ser at det er mulighet for å bestille en karakterutskrift der en velger en annen sortering av karakterer, men det blir ikke kronologisk da, men etter fag (skjønte ikke helt hva det betydde men). Men da blir jo ikke karakterene kronologisk, så er at det kan være litt irriterende også. Så hvor mye ødelegger starten av karakterarket på førsteinntrykket? Anonymkode: 6549c...14c 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #2 Skrevet 18. januar 2019 Vi kan velge inne på den karakterutskrift-portalen UiO bruker, om vi vil ha karakterutskrift kronologisk eller etter fag. Hvorfor skulle det være så irriterende? Så anale er ikke hvermansen. Anonymkode: e62a6...3e2
Ullvott Skrevet 18. januar 2019 #3 Skrevet 18. januar 2019 Det er riktignok en del år siden, men jeg hadde samme utvikling som deg og på ett av mine tidlige jobbintervjuer ble karakterene tatt opp ved et spørsmål. Jeg besvarte noe slikt som at «Som dere ser har jeg en veldig positiv utvikling. Resultatene fra førsteåret har i alle fall ikke gitt meg så store kunnskapshull at det har vært til hinder i videre studier.» Husker ikke akkurat hvordan jeg sa det, men svaret ble i alle fall godt mottatt. Husk også at de fleste som intervjuer kandidater har vært studenter selv, og de færreste har et perfekt vitnemål uten noen som helst skjønnhetsfeil. Ingen kan eller forstår absolutt alle fag akkurat like godt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #4 Skrevet 18. januar 2019 Jeg har i alle fall aldri måtte vist frem karakterene mine etter jeg ble utdannet. Eneste var til evt. butikkjobber under utdannelsen og før. Anonymkode: 0be2c...c97
Serafin Skrevet 18. januar 2019 #5 Skrevet 18. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på siste semesteret av utdanningen min og har bestilt karakterutskrift, ettersom jeg må søke med foreløpig karakterutskrift ettersom det tar tid før vitnemålet kommer til sommeren. Jeg har B i snitt og mange Aer, men første semester var mitt dårligeste semester, med en E, en C, en A og en B. Problemet mitt er at karakterene er kronologisk etter semseter, dvs. første semesteret har kommet først på karakterarket, og Een står selvfølgelig øverst! Karakterene blir bare bedre utover utdanningen, med det siste semesteret som var nå i høst fikk jeg 3 Aer og en B. Men dette kommer helt nederst på karakterarket, så jeg føler det nesten er usynlig. Jeg føler at Een helt i starten ødelegger førsteinntrykket helt. Dersom arbeidsgivere bare tar en kjapp titt på karakterarket og ikke ser så nøye nedover så er jo ikke førsteinntrykket mitt så bra. Og ved å se helt i starten får man jo ikke inntrykk av at jeg har B i snitt. Borsett fra den ene Een så har jeg ellers enn D og 2 Cer og resten er Aer og Ber (har fire fag per semester). Grunnen til at jeg spør er at jeg ser at det er mulighet for å bestille en karakterutskrift der en velger en annen sortering av karakterer, men det blir ikke kronologisk da, men etter fag (skjønte ikke helt hva det betydde men). Men da blir jo ikke karakterene kronologisk, så er at det kan være litt irriterende også. Så hvor mye ødelegger starten av karakterarket på førsteinntrykket? Anonymkode: 6549c...14c Nå er det slik at en arbeidsgiver ser etter 3 ting. Det er kompetanse, erfaring og personlig egnethet. I den sammenheng tror jeg ikke karakterer er alfa og omega for å få jobben.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #6 Skrevet 18. januar 2019 Etter 20 år i arbeidslivet har jeg kun opplevd spørsmål om karakterene en gang, og da ville de egentlig kun se vitnemålet for å være sikker på at jeg hadde den kompetansen jeg hadde oppgitt. Sa noe sånn som at jeg ikke lese så godt som student, men hadde blitt mye mer faglig interessert etterhvert og likte best å lese uten press. Noe som faktisk er helt sant, og som jeg da hadde bevist gjennom 15 år som arbeidstaker med masse ansvar. Erfaringen min er at personlighet, erfaring, referanser og total kompetanse betyr mer enn enkelte karakterer. Anonymkode: 847cf...5f3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #7 Skrevet 18. januar 2019 Spørs jo helt på hva slags jobb du søker på. Jeg tror du undervurderer arbeidsgivers evne til å tenke, da man ved siden av karakterer ser årstall. Om du har ren B i snitt er det få som vil bry seg om en E fra første år. Men for noen arbeidsgivere (high end) kan det være for dårlig, men da er det ikke E'en isolert sett som er problemet. Anonymkode: 160a1...593
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå