Gå til innhold

Male vegg, huseier krever profesjonell maler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

laget et lite hull i gipsveggen nå når vi skal flytte.

huseier vil ha tømrer til å tette hullet og profesjonell maler til 9000kr, dette gjelder da en vegg. 

har jeg noen rettigheter? får kun bruke et spesifikt firma, både tømreren og maleren skal være herfra. 

Lest litt forskjellig, og jeg kan visst ikke male uten å ha samtykke fra huseier? har jeg noen rettigheter når eneste "samtykket" jeg har fått er dette her?
om jeg ikke viser frem kvitteringer fra dette firmaet, skal hele veggen rives ned, nye gipsplater og alt  skal males på nytt.

takk, mvh fortvilete leietakere. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et urimelig krav fra huseier. Du kan og skal sette leiligheten i tilsvarende stand som da du flyttet inn - slitasje. Sparkle noen hull i gipsplate og male over kan man gjøre skikkelig selv. 

Hadde brukt de 9000 på en advokat.

Anonymkode: d4c78...625

• Liker 10
Skrevet

Hva aner du for å være et lite hull?

Anonymkode: 4e229...4cc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva aner du for å være et lite hull?

Anser*

Skrevet

Tja.. 9000 var i det meste laget, enig der. Men jeg skjønner huseier, du har laget et hull i veggen, så klart ønsker huseier dette fikset på en profesjonell måte slik at han er garantert et bra resultat

Anonymkode: 24e5e...10a

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at han vil ha noen profesjonelle til å gjøre det, men at det skal være ett spesifikt firma hørtes rart ut. Om du kan få noen andre profesjonelle til å gjøre det billigere, med kvittering burde det være bra nok.

Anonymkode: d7ed5...3d7

• Liker 1
Skrevet

Ved overtakelse av nye leiligheter ville en utbygger kun sparket og malt over hvis dette var en mangel ved overtakelse. De ville aldri leid inn tømrer og maler for å bytte ut hele plata pluss maling for 9000 kr.

Det er et urimelig krav.

Anonymkode: 7647e...a87

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved overtakelse av nye leiligheter ville en utbygger kun sparket og malt over hvis dette var en mangel ved overtakelse. De ville aldri leid inn tømrer og maler for å bytte ut hele plata pluss maling for 9000 kr.

Det er et urimelig krav.

Anonymkode: 7647e...a87

Det avgjørende er jo hvor stort hullet er.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, maa95 skrev:

laget et lite hull i gipsveggen nå når vi skal flytte.

huseier vil ha tømrer til å tette hullet og profesjonell maler til 9000kr, dette gjelder da en vegg. 

har jeg noen rettigheter? får kun bruke et spesifikt firma, både tømreren og maleren skal være herfra. 

Lest litt forskjellig, og jeg kan visst ikke male uten å ha samtykke fra huseier? har jeg noen rettigheter når eneste "samtykket" jeg har fått er dette her?
om jeg ikke viser frem kvitteringer fra dette firmaet, skal hele veggen rives ned, nye gipsplater og alt  skal males på nytt.

takk, mvh fortvilete leietakere. 

Du har rett til å sjekke andre firma for pris og bruke de du vil.

Få inn tre andre til gratis befaring og pris, får du det rimeligere så ta evt kontakt med firmaet huseiger vil bruke og be dem justere ned prisen, hvis ikke brukt det firmaet du vil.

Pass på å få all arbeidsbeskrivelse og pris skriftlig!

Anonymkode: 6725b...82d

• Liker 1
Skrevet

Et lite hull i en gipsvegg utbedres av maleren...

Anonymkode: 6725b...82d

Skrevet

Jeg vet ikke hva som faktisk gjelder av regler, så slik jeg ser det er det to viktige sprøsmål:

- Kan utleier kreve at denne skaden utbedres av "godkjente" håndtverkere? Hvilken godkjenning skal de ha? Må de være registrert med organisasjonsummer eller må de være sentral godkjent (https://sgregister.dibk.no/)?

- Kan utleier kreve at arbeidet utføres av et konkret firma utleier selv bestemmer? 

For dere som kan jussen, hva sier lovverket?

Anonymkode: 356e2...692

Skrevet

Dette høres meget urimelig ut, men det kommer an på skade og standard ellers, så her må du kontakte leieboerforeningen (meld deg inn hvis du ikke er medlem), eller advokat. Hør hva de sier og ta det derfra. 

Anonymkode: 96a25...204

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...