Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke rutiner har dere med flaskebarn? De gangene jeg skulle prøve å gi eldstemann mme, synes jeg det hele var et herk og kunne ikke forstå at noen barn faktisk får mme som alle måltider (creds!😂 mi ville ikke ha mme, så det endte med fullamming i 6 mnd til tross for mange forsøk med mme) Med all vasking og sterilisering, blanding på så og så mange grader, vannet må være kokt, så og så mye pulver, og at man må passe på mengde, hvor mye og hvor ofte barnet får mat. Og en ting er å gjøre det hjemme, men hvordan gjør dere det når dere er ute eller på farten? 

Venter nr 2 snart og håpte på at jeg kunne delamme denne gangen, slik at pappa og kan mate. Ser for meg at det kanskje kan bli mer effektivt med to barn og studier :) 

Anonymkode: 9264f...a57

Skrevet

Man følger barnet, og får kontroll på rutinene etter barnets ønske.. en kan jo tenke at barnet får mat med 2 til 4 timers mellomrom og så så mange ml.. det står målinger på pakka..

Anonymkode: 1c36d...208

• Liker 1
Skrevet

Amme først og mme etterpå.. barnet gir tegn når en er mett

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man følger barnet, og får kontroll på rutinene etter barnets ønske.. en kan jo tenke at barnet får mat med 2 til 4 timers mellomrom og så så mange ml.. det står målinger på pakka..

Jeg har nok ikke formulert meg godt nok, men lurer mest på hvordan man får laget melken raskest mulig. Altså barnet gråter og vil ha mat, hvordan fikse melk fort? Kokt vann må jo kjøles ned. Flaskene må være kokte. Og det tar jo tid å måle opp og blande sammen.  Og hvordan blir dette gjort når man ikke er hjemme? :) 

Skrevet

Jeg blandet opp for ett døgn av gangen og hadde det i saftmugger med lokk. Flaskene kokte jeg hver kveld. 

Anonymkode: eb448...e11

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blandet opp for ett døgn av gangen og hadde det i saftmugger med lokk. Flaskene kokte jeg hver kveld. 

Anonymkode: eb448...e11

Dette er ikke anbefalt. Mme skal drikkes innen en viss tid

Anonymkode: 69ff1...38e

• Liker 4
Skrevet

Termos med temperert vann og disse boksene med doseringskammer så kommer man langt. Tar veldig kort tid. 

Koking av flasker tar litt tid, men du kan jo kjøpe en steriliserer.

• Liker 1
Skrevet

Vi koker flasker to ganger i døgnet. Ikke noe problem. Bare vasker de og hiver de i kjelen. 

Koker opp en liter vann på morgenen og bruker av det hele dagen. Første flaske blir av vannet dagen før som er kalt. Setter det i mikroen 15 sekunder og har i pulver. 

Lage flaske tar omtrent 30 sekundet. Sette sammen flaska, ha i vann, 15 sek i mikro og 4 skjeer pulver, riste. Første uka synes jeg det var styr. Etter det går det på rutine. 

Ute på farten har jeg en termos med varmt vann, en vannflaske med kaldt vann og et doseringsbeger med 3 hull med ferdig oppmålt pulver. Heller ca 1/2 med varmt og 1/2 med kalt, fyller i fra doseringsbeger og rister. Vips! Ferdig! 

Og mengde og sånn blir man jo kjent med. Hvis flaska alltid har masse til overs reduserer man med en skje/30ml. Hvis baby alltid drikker opp øker man med det samme. 

Anonymkode: 790e5...713

Gjest nicecar
Skrevet (endret)

Du burde skaffe deg Babybrezza-maskinen, den blander mme på 10 sekunder, og er absolutt verdt investeringen. Hvis du delammer så kan du pumpe deg på forhånd, og legge i fryseren. Så tar du ut det du trenger av mm til dere skal ut.

Endret av nicecar
Skrevet

Jeg har delammet tre ganger, og ville aldri gjort det igjen, i hvert fall ikke sånn jeg gjorde det. Jeg hadde lite melk, ammet først og flasket etterpå. Jeg angrer på at jeg ikke droppet hele ammingen...

Flasker: vasket de først og steriliserte i microen. Veldig fort gjort, greit å ha flasker nok til minst ett døgn.

MME: Kjøpte vannkoker med temperaturvalg. Kokte opp, lot det bare stå, og så valgte jeg 40grader når behovet var der. Å blande flaske er fort gjort :)  Ute av huset hadde jeg med pulver og termos + flaske med kaldt vann, for justering. Litt styr å ha med alt, men med dagens stellevesker er det jo plass til alt :) Husk å ha med ekstra - det hendte ofte at ungen ikke ville ha flasken likevel, men ville ha en time senere.... kjipt og gå tom for flasker og vann på tur.

Anonymkode: 02a4a...01d

Skrevet

Alle flasker ble skylt i såpevann like etter bruk, ble steriliserte eller kokte de hver kveld. Når babyen begynte å bli mer mobil og pakka alt mulig av leker osv i munnen gikk vi over til å vaske i oppvaskmaskin.

Hadde kokt avkjølt vann i ei mugge (evt direkte i flaskene) i kjøleskapet, kokt varmt vann på termos. Man lærer seg fort blandingsforholdet mellom varmt og kaldt vann. Hadde en doseringsboks for mme pulver, plass til tre måltider i den. Så skulle vi ut fylte jeg kaldt vann i flaska, tok med termos og doseringsboks i stelleveska og dro ut. Easypeasy.

Anonymkode: 2b17f...bfc

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er ikke anbefalt. Mme skal drikkes innen en viss tid

Det er norsk hysteri. Om du se på mme kartonger i USA, hvor de fleste barn er foret med mme, står det halt klart at man kan lage en daglig bruk av mme som skal drikkes innen 24 timer. 

Anonymkode: 9f5ad...70c

Skrevet

og egentlig har jeg aldri skjønte at man skal introdusere mme istedenfor å full amme (om mulig) fordi de vil at faren skal dele med mating. Akkurat. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok ikke formulert meg godt nok, men lurer mest på hvordan man får laget melken raskest mulig. Altså barnet gråter og vil ha mat, hvordan fikse melk fort? Kokt vann må jo kjøles ned. Flaskene må være kokte. Og det tar jo tid å måle opp og blande sammen.  Og hvordan blir dette gjort når man ikke er hjemme? :) 

Jeg endel flasker så har gjennom en hel dag, dvs jeg koker/steriliserer flasker hver kveld. Har vannkoker som jeg koker vann i, når vannet er kokt opp heller jeg det i flaska, antall ml, etter et skift på babyen er vannet kjølt seg ned og jeg heller opp i antall skjeer etter ml vann. Har også bokser som jeg måler opp mme på forhånd, får kjøpt i matvarebutikker.. er små bokser som har et lite rundt hull som åpning i lokket (søler ikke noe pulver) 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er norsk hysteri. Om du se på mme kartonger i USA, hvor de fleste barn er foret med mme, står det halt klart at man kan lage en daglig bruk av mme som skal drikkes innen 24 timer. 

Dette står jo ikke på norske kartonger, så da bør man vel ikke følge hva som står på kartonger i utlandet?

Det er tilsatt både salt og sukker i mat fra Nestle i Latin-Amerika, men jeg salter ikke maten til min 5 mnd gamle baby likevel..

Uansett, tilbake til Ts! Jeg lærte meg blandingsforholdet mellom kokt varmt og kokt avkjølt kaldt vann slik at det ble ca 40 grader. Oppmålingen av pulver kan du gjøre klart på forhånd i små bokser. Jeg vasket brukte flasker kjapt etter bruk med vann og såpe og satte de klar i flaskesterilisatoren (Avent). Når denne ble full, var det bare å trykke på knappen og så gikk det 10 min så var det klart. Jeg steriliserte smokker og pumpeutstyr også i denne. Enkelt og greit!

Anonymkode: 03cad...e23

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok flasker til 1 døgn, pluss et par ekstra. Skylte flaskene godt umiddelbart etter bruk. Vasket og kokte alle flaskene på ettermiddag/tidlig kveld. Når flaskene var nedkjølt, kokte jeg nok vann til 1 døgn, målte opp i forventet antall flasker, samt en mugge med ekstra vann, og satte i kjøleskapet. Så målte jeg opp pulver til 6 måltider i dispensere. Da var det bare å ta en flaske ut av kjøleskapet, varme den i mikroen, tilsette 1 pulverdose og riste. Ristet forresten flasken med bare vann før jeg tilsatte pulveret for å få bedre varmefordeling. 

På natten brukte jeg termos, kaldt vann og pulverdispenser fordi soverom og kjøkken var i hver sin etasje. Også når vi var ute uten tilgang på mikro. 

Var glad for å ha nok kokt kaldt vann da strømmen var borte og hun ble sulten, da lagde vi vannbad med varmtvannet fra krana.

Anonymkode: 92b17...68d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...