AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Skrevet 17. januar 2019 Jeg er 16 år og gravid, jeg er 17 år når babyen blir født.. Jeg har bestemt meg for å beholde, dette godtar ikke min far. Han setter meg opp mot en "vegg" jeg ikke ønsker å være. Han sier at hvis jeg ikke tar abort så går han til barnevernet. Jeg føler meg veldig alene for tiden, og jeg føler også den beslutningen jeg også har tatt er noe han må godta. Jeg skjønner jeg er ung og at jeg kan få barn senere. Men en abort er ikke noe jeg føler meg i stand til å klare. Jeg synes jenter burde føle det på seg selv hva slags valg de ønsker å ta. Jeg bor for tiden alene i leilighet pga skole, og jeg får ikke lov å komme hjem før jeg har tatt abort.. for meg er det veldig tungt og vondt å høre, for pappa er den eneste jeg har igjen etter mamma gikk bort for noen år siden. Jeg ønsker å ha noen å snakke med rundt dette og evt høre hva dere mener om dette.. Anonymkode: f44d1...c85 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #2 Skrevet 17. januar 2019 Lykke til og gratulerer ❤️ Kan være det bare er et stort sjokk for han og at ting endrer seg etter hvert. Barnevernet kan jo ikke gjøre noe, du er jo over den seksuelle lavalderen så..... Anonymkode: dfdff...b32 3
Millimani Skrevet 17. januar 2019 #3 Skrevet 17. januar 2019 Ta kontakt med legen din og bli henvist til psykolog. Alternativt kan du kontakte barnevernet selv, og be dem om råd og veiledning. 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 Kontakt amathea, og faren din gjør det fordi et barn i så ung alder er veldig slitsomt, du vil miste mye som du ikke vil kunne få gjort igjen. Men igjen så får du masse tilbake med et barn. Men snakk med pappaen din, på en rolig måte også tar du en tur til amathea og snakker med barnefar. Ikke enkelt å være ung alenemor. Jeg personlig ville tatt abort men jeg forstår og respekterer valget ditt. Anonymkode: 59290...e4d 12
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 Dette er det bare du som bestemmer, du er over den seksuelle lavalder.. så hvis du har bosted og klarer å forsørge barnet og gi det den omsorgen som barnet trenger kan ikke barnevernet ta barnet.. kontakt jordmor og evt amathea så du kan få litt veiledning. Du klarer dette!!! Søstra mi er i samme situasjon som deg og føler med litt veiledning at dette kommer til å gå bra.. Gratulerer! Anonymkode: 78a06...249 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #6 Skrevet 17. januar 2019 Jeg fikk barn tidlig og hadde heldigvis støtte i familien min. Det er du som må leve med valget du tar og det er trist faren din ikke respekterer det. Jeg håper du har noen du kan lene deg på, hvis ikke så ta kontakt med profesjonelle, støtt deg på jordmor. Du er ikke den første i denne situasjonen! Og jeg håper faren din vil snu❤️ Gratulerer, og masse lykke til! Å bli gravid ung er ikke en dans på roser, men det er heller ikke en krise. Krise ville vært om du ble dødssyk. Det ordner seg! Anonymkode: b4c11...9b6 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #7 Skrevet 18. januar 2019 Du må huske på at det å få barn er et stort ansvar. Livet ditt blir på mange måter forandret. Er det en oppgave du føler deg både klar for og komfortabel med? Hvis svaret er ja, ser jeg ingen grunn til å skulle ta abort, slik din far så intenst messer om. Kan man unngå et slikt inngrep, er jo det selvsagt veldig bra. Føler det blir veldig feil av din far å aktivt presse deg til noe du ikke vil. Kan forstå han at han er litt preget av stundens alvor, men det er fortsatt mulig å oppføre seg. Til sist er for øvrig du som bestemmer over din egen kropp. De dumme truslene om barnevernet synes jeg han kunne spart seg for. Foreldre kan veilede, komme innspill og gode råd, men derifra til å gå helt i fistel og bli den som driter seg ut, er ganske stor. En graviditet i ung alder er liksom ikke verdens undergang, og overhodet ikke noe man trenger å lage en stor scene av i negativ forstand. For det første bør han ha litt respekt for situasjonen du befinner deg i for øyeblikket. En normal tankegang er å støtte barna sine, og bidra med det en har mulighet til for å unngå unødvendige problemer. Slik du skisserer hans reaksjon, skulle man nesten tro du hadde blitt en seriemorder eller noe. Dessuten har han ingen konkret sak å vise til. Barnevernet fungerer ikke slik at de automatisk griper inn med nebb og klør, fordi en far ikke liker datterens valg om å bære frem et foster. Man skal kunne sannsynliggjøre at dere ikke er skikket til foreldrerollen per dags dato, før man eventuelt går til skrittet å ta foster ved fødsel. Ingen kan heller hevde at dere har gitt barnet dårlige oppvekstkår, siden det ikke er født enda og derav er ikke det en problemstilling. Hvis man får de barna man skal ha i relativt ung alder, kan det være visse fordeler med det også. Da er man fortsatt ganske ung da barna klarer seg selv, og av den grunn har man også mye igjen å gi. Barna har også den gleden av at de sannsynligvis får ha foreldrene sine i live langt opp i voksen alder. Håper du tar avgjørelsen som er rett for deg, og at ting ordner seg med din far. Anonymkode: d6028...2b7 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #8 Skrevet 18. januar 2019 Beklager men jeg synes ikke barn skal få barn. Skaff deg en utdanning, trygg økonomi, hus, og en stabil partner først. Synes at du er alt for umoden for et slikt ansvar! Anonymkode: 7546b...9f5 13
Gjest Prøver91 Skrevet 18. januar 2019 #9 Skrevet 18. januar 2019 Er du sikker på at du er klar for dette? Kjære meg du er jo bare 16 år.. ❤️
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #10 Skrevet 18. januar 2019 Jeg holder med faren din dessverre.. han er ikke slem som ikke ønsker barn på deg i den alderen. Han er egentlig ganske oppegående. Jeg vet at det er vanskelig nå som spiren er på plass, men jeg vet også at du kommer over det og blir glad den dagen du venter barn med samboer hus og bil. Hilsen meg som tok abort når jeg var 18 og er nå gravid med alt tilrette som voksen. klem❤️ Anonymkode: 42111...b59 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #11 Skrevet 18. januar 2019 Kjære deg, dette går bra. Ta kontakt med helsesøster på skolen, forklar situasjonen og hun/han vil hjelpe deg. Synes virkelig dere som skriver negativt her bør tenke dere om, hun skriver hun ikke vil ta abort og bør da få støtte i valget hun har tatt. Mange mange har fått barn i ung alder før deg, og dette løser seg. Klem til deg! ❤️ Anonymkode: c7389...8ab 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #12 Skrevet 18. januar 2019 Går det an å få barn alene som 16 åring uten MYE støtte fra egne foreldre?? Ikke ha egen bolig, ikke bil og ikke INNTEKT...wow. Vil du virkelig klare dette uten din fars hjelp? Hvor skal du bo? Hvis du skal ta vgs vil du ha dårlig råd fremover hvis du skal stå på egne ben. Anonymkode: 61c4c...911 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #13 Skrevet 18. januar 2019 Ps, jeg vet om noen som fikk barn veldig ung. Det har gått fint, fordi besteforeldre var sterkt involvert. De bodde hos egne foreldre og fikk fullført vgs. Jeg kjenner bestemoren via jobb, og hun sier det nesten var som å få en ny unge i huset. Du må få faren din, eller barnefars foreldre på lag Anonymkode: 61c4c...911
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2019 #14 Skrevet 19. januar 2019 Gratulerer❤️ Det er nok en veldig tøff situasjon du står i, men dette kommer til å gå bra. Faren din er nok i sjokk, og det kommer nok til å bli bedre etter hvert når han kommer over sjokket? Har du venner eller søsken som kan støtte deg i denne situasjonen? Hva med barnefar, ønsker han å være involvert? Jeg har to venninner som ble gravide når de var 16år, og det har gått veldig fint. De er verdens beste foreldre - til tross for at utdanning har tatt litt lenger tid. Lykke til❤️ Anonymkode: 3ca59...554 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. januar 2019 #15 Skrevet 19. januar 2019 På 18.1.2019 den 0.07, AnonymBruker skrev: Lykke til og gratulerer ❤️ Kan være det bare er et stort sjokk for han og at ting endrer seg etter hvert. Barnevernet kan jo ikke gjøre noe, du er jo over den seksuelle lavalderen så..... Anonymkode: dfdff...b32 Hvorvidt barnevernet griper inn handler ikke om den seksuelle lavalderen, men om hvorvidt en person virker skikket til å ha seg av et barn. Om man er uskikket vil barnevernet gripe inn uansett om man er 15 eller 40. TS: Faren din er nok fortvilet og vil det beste for deg. Å få barn når man er så ung er vanskelig, og når man i tillegg ikke har støtte fra foreldrene sine er det nesten umulig. Hvor skal du bo, hva skal dere leve av? Ta kontakt med rådgiver eller helsesøster på skolen, evt. en annen ansvarlig voksen og be om råd derfra.
HalldirV2 Skrevet 19. januar 2019 #16 Skrevet 19. januar 2019 På 18.1.2019 den 0.04, AnonymBruker skrev: Jeg er 16 år og gravid, jeg er 17 år når babyen blir født.. Jeg har bestemt meg for å beholde, dette godtar ikke min far. Han setter meg opp mot en "vegg" jeg ikke ønsker å være. Han sier at hvis jeg ikke tar abort så går han til barnevernet. Jeg føler meg veldig alene for tiden, og jeg føler også den beslutningen jeg også har tatt er noe han må godta. Jeg skjønner jeg er ung og at jeg kan få barn senere. Men en abort er ikke noe jeg føler meg i stand til å klare. Jeg synes jenter burde føle det på seg selv hva slags valg de ønsker å ta. Jeg bor for tiden alene i leilighet pga skole, og jeg får ikke lov å komme hjem før jeg har tatt abort.. for meg er det veldig tungt og vondt å høre, for pappa er den eneste jeg har igjen etter mamma gikk bort for noen år siden. Jeg ønsker å ha noen å snakke med rundt dette og evt høre hva dere mener om dette.. Anonymkode: f44d1...c85 Du er 16 år gammel, bare barnet selv. Klarer du deg uten hjelp fra pappaen din? Ja, du bestemmer over din egen kropp, men han bestemmer over sin, og sin egen lommebok også. Dette er ting du må ta stilling til 😊 Klarer du deg selv, og forstår hvor mye av din egen ungdomstid du potensielt må gi avkall på, så kjør på. Lykke til.
Millimani Skrevet 19. januar 2019 #17 Skrevet 19. januar 2019 (endret) Andre har klart det før, TS. Bare tro på deg selv og ta i mot hjelp, enten du søker den selv eller blir tilbudt. Og som sagt før; legen din kan henvise til psykolog eller du kan selv kontakte barnevernet. De gir råd og veiledning. Lykke til! Endret 19. januar 2019 av Millimani 3
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 19. januar 2019 #18 Skrevet 19. januar 2019 Kjenner jeg får helt vondt av deg! Å si at du ikke kan komme hjem før du har tatt abort er helt grusomt. Håper du står på ditt! Ikke la deg overtale til noe du ikke vil. Heier på deg❤️ Ta gjerne kontakt med Amathea eller helsestasjonen.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #19 Skrevet 20. januar 2019 Høres ut som foreldrene dine nå har kastet deg ut hjemme fra. Krev nå å få barnetrygden selv og gå på nav å søk om å motta penger fra dine foreldre. De har forsørgelseplikt fram til du er 18 år. Anonymkode: 6d5ac...f09 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2019 #20 Skrevet 20. januar 2019 Ta abort. Om drømmen er å bli ung mor kan du fint vente til du er 25. Anonymkode: c429f...c06 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå