AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Skrevet 17. januar 2019 Hei Har ei datter på 10 som akkurat har fått mensen, hun har kraftige blødninger og må bruke nattbind på dagtid, hun har og en del kramper og ubehag. Skrev sms til lærer om det var greit om at når hun hadde de kraftige blødningene om hun kunne skippe gym, og når hun hadde små evt gå i garderoben før de andre. Fikk bare beskjed om at hu fikk still opp i gym, bruke tampong fordi mensen va ikke go nok grunn til å skippe gym. Hun syntes det å komme i puberteten før de andre var vanskelig nok, med tanke på at hun er mere utvikla enn de andre. Har vert en del snakk i garderoben. Og nå må hun "vise" til alle at hun har fått mesen, føler meg litt irritert. Jeg sa til datten min hu slapp og ha gym i dag og da hadde læreren hadde sagt hu bare fikk bruke tamponger at det var små som hun også kunne bruke. Hun hadde fått litt angst da. Dattern min har og en diagnose innenfor autisme spekter så forandring takler hun dårlig i utgangspunktet. *sukk* bør jeg ta dette opp med helsesøster? Kanskje hun kan snakke med læreren.? Er ikke aktuelt å tvinge hu til å blottlegge seg eller bruke tampong.. Anonymkode: 3a3a8...1d5 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 17. januar 2019 Det er ikke bare å putte inn en tampong når du er så ung. Læreren har ikke tenkt godt nok over dette. Foreslår en prat med helsesøster. Anonymkode: d4759...880 73
Alivamale Skrevet 17. januar 2019 #3 Skrevet 17. januar 2019 Det er ikke «bare-bare» å mestre tampong tidlig i mensen. Jeg tror gymlærer burde snakke med helsesøster for en leksjon. 44
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 Jeg tror også dere burde snakke med helsesøster og få henne til å ta en prat med gymlæreren. Jeg brukte ikke tampong før jeg var 15! Skjønner godt at det er for tidlig for din datter. ❤️
Mousj Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 Snakk med kontaktlærer. Om denne gymlæreren er kontaktlærer, så hadde jeg ringt rektor. Snakk om å gjøre ting vanskelig! Jenta er sikkert en av de første i klassen som har mensen, og en gir ikke bare beskjed om at en tiåring skal bruke tampong og så være med i gym! Jeg er lærer selv, og synes dette høres helt fryktelig lite pedagogisk og medmenneskelig ut. 46
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #6 Skrevet 17. januar 2019 Åj! Er lærer selv, slik hadde jeg aldri møtt hverken deg eller barnet. Det er ikke lett å være den første eleven som kommer i puberteten. Anonymkode: 7092d...39a 30
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #7 Skrevet 17. januar 2019 10 år med tampong... ufølsomt rett og slett. Anonymkode: d1c72...65c 24
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #8 Skrevet 17. januar 2019 Er læreren mann? Skjønner at mensen ikke skal være grunn til å skulke gym, det kan fort bli til at jentene har "mensen" hver gang. Men menssmerter kan være inni satans vondt da. Kan hun delta litt? Ta en paracet? Ha alternativt opplegg og gå tur? Snakk med helsesøster og kontaktlærer. Anonymkode: 01a33...aae 7
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 17. januar 2019 #9 Skrevet 17. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er læreren mann? Skjønner at mensen ikke skal være grunn til å skulke gym, det kan fort bli til at jentene har "mensen" hver gang. Men menssmerter kan være inni satans vondt da. Kan hun delta litt? Ta en paracet? Ha alternativt opplegg og gå tur? Snakk med helsesøster og kontaktlærer. Anonymkode: 01a33...aae Jeg vil tippe det! En dame tror jeg hadde møtt henne med mer forståelse.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #10 Skrevet 17. januar 2019 Nå er jo ikke mensen i seg selv noen gyldig grunn til å slippe gym, tidlig eller sen pubertet. Med mindre dere får en legeerklæring på at hun har ekstreme plager eller noe. Akkurat der har jo gymlærer rett. Men burde vært mer åpen for løsninger enn å kun foreslå tampong. Og langt mer ydmyk overfor hvordan slike smerter kan oppleves for et barn! Ikke særlig empatisk eller pedagogisk anlagt... Selv begynte jeg med tampong rundt 12-13 år, fordi jeg blødde som en foss og var lei av at det bindene ikke holdt, samt ballettrening. Følte det hjalp litt på alt, for da holdt det seg liksom inni der og jeg slapp gris og styr og fly ørten ganger på do å bytte, og jeg slapp den ugreie bleiefølelsen (måtte bruke de største nattbindene). Så tampong tidlig trenger ikke være døden heller, men er nok viktig at det er mest etter eget ønske. Anonymkode: 89f78...1ab 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #11 Skrevet 17. januar 2019 Jeg synes det er helt greit å la datter få fritak fra gym akkurat i denne nye perioden. Jeg var plaget med kraftig mens fra 11-års alder, tampong fant jeg først ut av da jeg var 13-14, og da var Tampax enklest. At lærer er insensitiv er forsåvidt irrelevant, lærer burde være såpass opplyst at h*n forstår at det er ikke så enkelt som å be noen «fikse det» med en tampong, men heller finne ro eller aktiviteter din datter kan delta i, uten at «hun har mensen» er utbasunert for klassen. Anonymkode: 68ad4...4dc 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #12 Skrevet 17. januar 2019 jeg satte fast en tampong i 15-16 års alderen. Helt grusomt. Så helt sykt å foreslå dette til en 10 åring. Anonymkode: 6e0ff...737 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #13 Skrevet 17. januar 2019 Omg stakkars jente. Et barn kan ikke bruke en tampong vel:( bind er det beste, og hun burde selvsagt slippe gymen helt til hun føler seg "tryggere" på mensen og har hatt det en stund. Anonymkode: 21613...f52 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #14 Skrevet 17. januar 2019 Hva slags lærer er det? Høres helt på bærtur ut. Anonymkode: 0f507...d8c 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #15 Skrevet 17. januar 2019 En lærer kan da ikke pålegge elev å bruke tampong. Hva i all verden skal det liksom gjøre med strømmen og smertene?? Jeg hadde bare skrevet i meldingsboka at ‘jenta skal ikke ha gym i dag’ Anonymkode: a5cae...cd4 12
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #16 Skrevet 17. januar 2019 Er anbefalt og vente 2 - 3 år før en begynner med tampong.. hadde aldri godtatt et sånt svar fra skolen!! Anonymkode: b6d64...0b3 12
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #17 Skrevet 17. januar 2019 Jeg var ikke komfortabel med tampongbruk før jeg var 16år! Selvsagt skal hun ikke tvinges til å bruke tampong. Ta det opp med noen andre på skolen. En kvinnlig kontaktlærer eller helsesøster. Anonymkode: a9535...cb4 3
NewStart87 Skrevet 17. januar 2019 #18 Skrevet 17. januar 2019 Trodde tampong er noe man helst ikke skal begynne med før man har debutert seksuelt? 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #19 Skrevet 18. januar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er anbefalt og vente 2 - 3 år før en begynner med tampong.. hadde aldri godtatt et sånt svar fra skolen!! Anonymkode: b6d64...0b3 Hvem anbefaler det? Anonymkode: e91d6...f30 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #20 Skrevet 18. januar 2019 5 minutter siden, NewStart87 skrev: Trodde tampong er noe man helst ikke skal begynne med før man har debutert seksuelt? Det er bare tull. Det er sikkert et råd basert på feilinfo om jomfruhinne. Jeg startet med tampong som 12-13 åring pga idrett. Hadde selvsagt ikke debutert seksuelt. Men tampong høres likevel brutalt ut på en 10 åring med kraftig blødning. Ville ALDRI latt en 10 åring prøve tampong. Hun er så ung av det er uansvarlig med tanke på skader i underlivet om hun ikke får det til, og det å utsette et så ungt menneske for mulighet for tampongsyke.. Anonymkode: a80e9...8e0 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå