AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Skrevet 17. januar 2019 Hei! Ikke lenge til jeg skal opereres, og lurer på et par ting. 1. Hvis de finner endometriose, vil de da fjerne det de kan under operasjonen, eller må jeg ha ny operasjonsdato? 2. Hvor lang tid tok det før dere var tilbake i jobb eller fungerte som normalt? Ønsker erfaringer fra dere som fikk noe fjernet og dere hvor de bare sjekket uten å fjerne noe. 3. Jeg vil ikke ha noen sammen med meg første døgnet, er dette noe å ta alvorlig? 4. Var dere i stand til å reise med kollektivtransport hjem, eller måtte det bli taxi? Takk på forhånd! Anonymkode: 10aac...c12
Eidvo Skrevet 18. januar 2019 #2 Skrevet 18. januar 2019 Hei! Hos meg fant de litt endometriose, men fjernet ingenting. De sa det var for lite til å fjerne det med sikker positiv virkning. Jeg var tilbake på jobb etter noen dager. Tror undersøkelsen var på en torsdag og på mandagen var jeg på jobb igjen. Fikk sykemelding fra sykehuset for torsdag/fredag. De to siste spm kan jeg ikke svare sikkert på, men tror ikke det gjør noe om du er alene. Jeg reagerer på narkose, så jeg kunne ikke vært alene eller tatt offentlig transport da jeg spyr i ca 12 timer etter behandling. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #3 Skrevet 18. januar 2019 Du skal ha noen med deg første døgnet fordi du kan få ettervirkninger av narkosen i så lang tid, samt at du kan få sterke smerter eller blødninger der du har behov for at noen tilkaller hjelp. Det kan også være vanskelig å gjøre en del dagligdagse ting, så derfor må du ha noen til å hjelpe deg. Med mindre du bor veldig nært sykehuset tviler jeg på at du er i stand til å ta kollektivtransport. Anonymkode: 99dea...066
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #4 Skrevet 18. januar 2019 Jeg hadde lapraskopi i november, fikk fjernet betent vev og en cyste. De trengte ikke å «grave» i noe tror jeg - tor cysten lå sånn til at den kunne fjernet greit. Jeg måtte bli på sykehuset en ekstra dag, og klarte ikke gå på do/reise meg i sengen før utpå natten (operasjonen fikk jeg i 12-13 tiden). Da var jeg sinnsykt svimmel. Jeg ble sendt hjem dagen etter, og da var jeg også ganske svimmel og trengte tilsyn - men klarte å gjøre småting selv. Jeg var ganske kjip i formen egentlig ei hel uke. Prøvde å gå på butikken selv etter 3 døgn, og jeg kom meg bort dit - men holdt på å gå i bakken. Fikk ikke kjøpt noe, måtte bare snu. Gikk små turer på 10-15 minutter etter dag 3, og var ikke i form til å trene før det var gått halvannen-to uker. Var på jobb etter 1 uke etter operasjonen. Nå har jeg hatt hysteroskopi 2 ganger, noe jeg vil tro kan likne på diagnostisk lapraskopi (dvs at de ikke finner noe spesielt). Da har jeg trengt å bli hentet, men har klart meg fint ellers. Jeg bor jo med mannen min, men han hadde ikke reist bort første natten. Jeg kunne spasert hjem om jeg bodde sånn 5 minutter fra sykehuset, men kollektiv var uaktuelt. Jeg blir ikke spesielt kvalm av narkosen heldigvis, men det er mer ustø/svimmelhet og noen ganger enorm tretthet som gjør at en ikke er helt i vater. Anonymkode: 61a5d...61c
Wiley Skrevet 18. januar 2019 #5 Skrevet 18. januar 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Ikke lenge til jeg skal opereres, og lurer på et par ting. 1. Hvis de finner endometriose, vil de da fjerne det de kan under operasjonen, eller må jeg ha ny operasjonsdato? 2. Hvor lang tid tok det før dere var tilbake i jobb eller fungerte som normalt? Ønsker erfaringer fra dere som fikk noe fjernet og dere hvor de bare sjekket uten å fjerne noe. 3. Jeg vil ikke ha noen sammen med meg første døgnet, er dette noe å ta alvorlig? 4. Var dere i stand til å reise med kollektivtransport hjem, eller måtte det bli taxi? Takk på forhånd! Anonymkode: 10aac...c12 Om de finner endo så fjerner de det under operasjonen, det var dette de gjorde hos meg. Jeg var tilbake på jobb 6 dager etter operasjonen og det var nok litt tidlig. Fikk sykemelding en hel uke og det trengte jeg egentlig. Mulig du kommer deg raskere om de ikke finner noe, men jeg hadde vondt for å sitte og var veldig sliten etterpå. Var nok ikke 100% ok før nesten 3 uker etter operasjon. Ville nok tatt det alvorlig å ha noen rundt deg etterpå, ja. Mest sannsynlig går det helt fint men om du skulle reagere på narkosen i etterkant så kan det være farlig om du er alene. Det er mest med tanke på den risikoen de sier du må ha noen til å passe på deg, ikke fordi du ikke klarer deg selv. Ta taxi hjem, du har det både vondt og du er sliten og svimmel etter at du våkner. Den første dagen er værst, men det er en ganske stor påkjenning å gå gjennom en operasjon så kroppen sier selv ifra hva den orker.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #6 Skrevet 18. januar 2019 Da er operasjonen utført. Det har gått over all forventning og ingen endo, men hadde tette eggledere. Har fått strips bandasje og lurer på hvor ofte de må byttes? Er det kun når man har dusjet og bandasjene er våte? Ringte inn til Ullevål for å spørre, men fikk ikke godt svar føler jeg. Virker som den ansatte var noe usikker. Anonymkode: 10aac...c12
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #7 Skrevet 18. januar 2019 ønsker å oppdatere tilfelle andre søker opp denne tråden i fremtiden. Nå føler jeg meg helt fin etter operasjonen for 12 timer siden. Magen er støl, men jeg kan bevege meg greit, og har overhodet ingen smerter i skuldrene. Sikkert fordi jeg forsøker å gå litt innimellom. Er ikke så trøtt etter narkosen lenger heller som jeg var tidligere 😊 Anonymkode: 10aac...c12
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #8 Skrevet 18. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er operasjonen utført. Det har gått over all forventning og ingen endo, men hadde tette eggledere. Har fått strips bandasje og lurer på hvor ofte de må byttes? Er det kun når man har dusjet og bandasjene er våte? Ringte inn til Ullevål for å spørre, men fikk ikke godt svar føler jeg. Virker som den ansatte var noe usikker. Anonymkode: 10aac...c12 Jepp, bytt når du ser det er på tide - eller de er våte. Jeg kjøpte vanntette plastre til å ha over stripsene, var igrunnen mer praktisk enn de andre. FIkk heller ikke vondt i skuldrene heldigvis Anonymkode: 61a5d...61c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå