AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Skrevet 17. januar 2019 Jeg flyttet hit til indre og Nordre Hedmarklangt oppi fjellheimen for 7 år siden. Fant en herlig mann som bodde her og fikk overtalt meg til å flytte, men nå begynner lengselen etter havet og varmere klima, har rett og slett fått nok av klimaet her oppe. Jeg flyttet fra Bergen, så klimaforskjellen er stor både på positive og negative ting. Jeg savner havet når det er vindstille og solen skinner, men ikke så mye til kuling og øs pøs regnvær som det ofte er i Bergen. Sånn sett er det bedre her, men har gått så lei snø og kulde, ser snø her i 11 mnd i året på de høyeste fjellene og har snø på eiendommen 7 mnd, det er litt for lenge for min del. Jeg kan heller ikke ha blomster ute da det er flere minus hver måned om sommeren på de kaldeste nettene (ikke mange frostnetter men er nok en 3-4 hver måned 😟 Er det noen som har anbefaling om en mild plass ved havet som det er lite vind med mye sol og lite regn? Hvordan er sørlandet og Oslofjorden? Trondheimsfjorden er vel mye av det samme som bergen (vestlandet)? Anonymkode: e2d42...1f0
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #2 Skrevet 17. januar 2019 Nordre Hedmark 😂 Med mildvær kommer nedbør, så det er byttet man gjør. De mildeste stedene i Norge er de våteste, og de kaldeste stedene er de tørreste. Er fryktelig nysgjerrig på hvor du bor hvor du ikke engang kan ha blomster ute på sommeren. Anonymkode: b0cf6...603
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #3 Skrevet 17. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordre Hedmark 😂 Med mildvær kommer nedbør, så det er byttet man gjør. De mildeste stedene i Norge er de våteste, og de kaldeste stedene er de tørreste. Er fryktelig nysgjerrig på hvor du bor hvor du ikke engang kan ha blomster ute på sommeren. Anonymkode: b0cf6...603 Ja Nordre Hedmark ikke så langt fra grensen til Trøndelag. Bor på en fjellgård, mer vil jeg ikke si da jeg ikke vil bli gjenkjent. Gården ligger på litt over 800 moh, det er forholdsvis varme dager om sommeren men veldig kjølige netter, så vanlige sommerblomster går det ikke an å ha her. Så det er mye nedbør på Sørlandet også, slik det er i Bergen? Anonymkode: e2d42...1f0
solmåneogstjerner Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 Har bodd flere steder langs kysten fra Kristiansand til Oslo. Klimaet er mye mildere enn der du bor, og det regner langt ifra så mye som i Bergen. Samtidig er det vanligvis litt vinter og snø, men vår/sommer/høst er lengre. Du skal heller ikke langt inn i landet før det er lengre vintre og mer snøsikkert om du f eks er glad i å gå på ski. Det er den sonen hvor de fleste blomster trives best og lever lengst. Men: får du gubben med på dette da?? 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Har bodd flere steder langs kysten fra Kristiansand til Oslo. Klimaet er mye mildere enn der du bor, og det regner langt ifra så mye som i Bergen. Samtidig er det vanligvis litt vinter og snø, men vår/sommer/høst er lengre. Du skal heller ikke langt inn i landet før det er lengre vintre og mer snøsikkert om du f eks er glad i å gå på ski. Det er den sonen hvor de fleste blomster trives best og lever lengst. Men: får du gubben med på dette da?? Takk for svar 🙂 er det mye sol der også og ikke bare mindre regn? Tja, jeg kommer nok ikke til å oppsøke så mye snø de første årene hvertfall, så jeg kunne bodd på en øy der det nesten aldri er snø. Flott, savner virkelig en hage med blomster, ser virkelig frem til å få ordnet med en fin hage med mye blomster. Det er det jeg også lurer på, men jeg vil først finne ut av hvor jeg vil flytte før jeg sier ifra til mannen. Tror han kommer til å være veldig motvillig, men jeg merker på meg at jeg ikke kan bo her oppe mer, blir rett og slett psykisk syk av dette klimaet. Om han nekter å flytte med må det nok bare bli skilsmisse 😟 Anonymkode: e2d42...1f0
solmåneogstjerner Skrevet 17. januar 2019 #6 Skrevet 17. januar 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 🙂 er det mye sol der også og ikke bare mindre regn? Tja, jeg kommer nok ikke til å oppsøke så mye snø de første årene hvertfall, så jeg kunne bodd på en øy der det nesten aldri er snø. Flott, savner virkelig en hage med blomster, ser virkelig frem til å få ordnet med en fin hage med mye blomster. Det er det jeg også lurer på, men jeg vil først finne ut av hvor jeg vil flytte før jeg sier ifra til mannen. Tror han kommer til å være veldig motvillig, men jeg merker på meg at jeg ikke kan bo her oppe mer, blir rett og slett psykisk syk av dette klimaet. Om han nekter å flytte med må det nok bare bli skilsmisse 😟 Anonymkode: e2d42...1f0 Ja mer sol enn på Vestlandet. Og mindre vind (litt avhengig av husets plassering selvsagt). Mer stabilt vær. Kysten på østlandet/Sørlandet er varmere om sommeren, og kaldere om vinteren enn i Bergen. Men jeg må bare si en ting: en venninne av meg bodde på Østlandet og flyttet til Bergen når hun giftet seg. Hun sa at hun ble virkelig deprimert av været der, og var det i mange år, ihvertfall ti år.Hun ble tilslutt vant med det, og nå etter enda flere år har hun ingen ønsker om å flytte tilbake til Østlandet. Kan jo være at du venner deg mer til været og naturen der du bor også? Endret 17. januar 2019 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #7 Skrevet 17. januar 2019 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ja mer sol enn på Vestlandet. Og mindre vind (litt avhengig av husets plassering selvsagt). Mer stabilt vær. Kysten på østlandet/Sørlandet er varmere om sommeren, og kaldere om vinteren enn i Bergen. Men jeg må bare si en ting: en venninne av meg bodde på Østlandet og flyttet til Bergen når hun giftet seg. Hun sa at hun ble virkelig deprimert av været der, og var det i mange år, ihvertfall ti år.Hun ble tilslutt vant med det, og nå etter enda flere år har hun ingen ønsker om å flytte tilbake til Østlandet. Kan jo være at du venner deg mer til været og naturen der du bor også? Takk for svar igjen. Da ser jeg litt på finn om det er noen fristende hus i området rundt Sørlandet og mot Oslofjorden. Jeg kommer meg nok ikke vekk fra vinteren, så bare sommeren er mild og uten minus blir jeg fornøyd 🙂 Jeg er litt motsatt enn din venninne, jeg likte meg veldig godt her de første årene men de 2-3 siste årene har jeg bare blitt mer og mer lei. Så det gir seg nok ikke for min del, jeg blir nok aldri vandt med fjellklima/innlandsklima. Hadde det ligsom vært 800 moh på Vestlandet eller litt mer i sør så hadde klimaet også vært mye mildere enn her hvor det er så langt til havet 😟 Anonymkode: e2d42...1f0
solmåneogstjerner Skrevet 17. januar 2019 #8 Skrevet 17. januar 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer meg nok ikke vekk fra vinteren, så bare sommeren er mild og uten minus blir jeg fornøyd 🙂 Du kommer ikke bort fra vinteren i Norge nei. Men den kan bli mye kortere, og langt ifra så hard. Og sommeren lengre!
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #9 Skrevet 17. januar 2019 Jeg bor i Bergen og synes vintrene her er superdeilige, omtrent aldri snø her hvor jeg bor, og det samme med minusgrader, svært sjelden det er minusgrader gjennom et helt døgn. Samtidig ble jeg veldig nysgjerrig på det stedet du bor TS, visste ikke at det fantes steder hvor det var minusgrader om natten, selv på sommeren? Høres veldig eksotisk ut . Ang steder å flytte så ville jeg tenkt på Sørlandet,varme sommere og ikke altfor kaldt om vinteren. Anonymkode: de073...170
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #10 Skrevet 17. januar 2019 Jeg bor også på Hedmark, ved Mjøsa. Kommer også fra vestlandet og fryser ihjel og snør ned her i innlandet. Jeg er helt nødt til å flytte også, og lurer på Vestfold? Virker mildere der, men vet ikke om jeg ender opp helt ved kysten så det er vel litt vinter der også. Men skal mye til å matche dette her.....orker seriøst ikke mer. Anonymkode: 66a7a...706
Blue Berry Skrevet 18. januar 2019 #11 Skrevet 18. januar 2019 Bor i Fredrikstad og her er vinterene veldig milde. Sjeldent snøen blir liggende, og minner nok mer om Bergen sånn sett. Regner ikke sånn her men hehe Det kan bli ganske kaldt og rått her.. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #12 Skrevet 18. januar 2019 2 timer siden, Absurdah skrev: Bor i Fredrikstad og her er vinterene veldig milde. Sjeldent snøen blir liggende, og minner nok mer om Bergen sånn sett. Regner ikke sånn her men hehe Det kan bli ganske kaldt og rått her.. Ble litt nysgjerrig på klimaet i Fredrikstad, gikk inn på værmeldingen, og da så jeg at det var ventet ca -11 på nattestid. Det er jo veldig kaldt, men jeg aner ikke om det er vanlige temperaturer på vinteren i Fredrikstad? Ps, jeg er ikke TS . Anonymkode: de073...170
Gjest Warrior Skrevet 18. januar 2019 #13 Skrevet 18. januar 2019 Når en bor ved havet må en tåle en del vind😉
-jk- Skrevet 18. januar 2019 #14 Skrevet 18. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble litt nysgjerrig på klimaet i Fredrikstad, gikk inn på værmeldingen, og da så jeg at det var ventet ca -11 på nattestid. Det er jo veldig kaldt, men jeg aner ikke om det er vanlige temperaturer på vinteren i Fredrikstad? Ps, jeg er ikke TS . Anonymkode: de073...170 Nei, det er ikke veldig ofte det er så kaldt. Kanskje en uke eller to på vinteren. 1
Blue Berry Skrevet 18. januar 2019 #15 Skrevet 18. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble litt nysgjerrig på klimaet i Fredrikstad, gikk inn på værmeldingen, og da så jeg at det var ventet ca -11 på nattestid. Det er jo veldig kaldt, men jeg aner ikke om det er vanlige temperaturer på vinteren i Fredrikstad? Ps, jeg er ikke TS . Anonymkode: de073...170 Det er ytterst sjeldent det er så kaldt her.. Vært mer pluss en minus denne vinteren.. Veldig typisk 1-3+ Men akkurat nå er det kaldt.. og det kjennes veldig rått ut pga vannet syntes jeg.. Men for meg som misliker snø, er Fredrikstad helt topp 😄
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #16 Skrevet 18. januar 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja Nordre Hedmark ikke så langt fra grensen til Trøndelag. Bor på en fjellgård, mer vil jeg ikke si da jeg ikke vil bli gjenkjent. Gården ligger på litt over 800 moh, det er forholdsvis varme dager om sommeren men veldig kjølige netter, så vanlige sommerblomster går det ikke an å ha her. Så det er mye nedbør på Sørlandet også, slik det er i Bergen? Anonymkode: e2d42...1f0 Nå er det vel ikke overvettes mange bergensere som har giftet seg og flyttet til "Nord-Hedmark" så jeg tror ikke du skal bli overrasket over å bli gjenkjent Men kan forstå problematikken Anonymkode: 6a900...fe4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #17 Skrevet 18. januar 2019 10 minutter siden, -jk- skrev: Nei, det er ikke veldig ofte det er så kaldt. Kanskje en uke eller to på vinteren. Jeg har alltid trodd at byene på Østlandet har iskalde vintre, så da lærte jeg noe nytt i dag . Hadde nok flyttet til Fredrikstad hvis jeg bestemte meg for å flytte til Østlandet, den type vær med milde vintre passer meg utmerket. Anonymkode: de073...170 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #18 Skrevet 18. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har alltid trodd at byene på Østlandet har iskalde vintre, så da lærte jeg noe nytt i dag . Hadde nok flyttet til Fredrikstad hvis jeg bestemte meg for å flytte til Østlandet, den type vær med milde vintre passer meg utmerket. Anonymkode: de073...170 Så lenge det ligger ved sjøen er det mildt, lengre inn i landet er det kaldere. Anonymkode: 66a7a...706 1
-jk- Skrevet 18. januar 2019 #19 Skrevet 18. januar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid trodd at byene på Østlandet har iskalde vintre, så da lærte jeg noe nytt i dag . Hadde nok flyttet til Fredrikstad hvis jeg bestemte meg for å flytte til Østlandet, den type vær med milde vintre passer meg utmerket. Anonymkode: de073...170 Nja. Det er ikke så kaldt i grader, men det er mye mer fuktighet og vind. Jeg har hytte på fjellet i Oppland, der er det et helt annet klima. Mye tørrere, og mye kaldere. Jeg synes det er mer behagelig å være ute i -15 grader der enn i -5 grader i Fredrikstad. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå