Gå til innhold

Hvorfor er ikke belgvekster inkludert i 'fem om dagen'?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På helsedirektoratets nettsider står det at erter, bønner og linser ikke inngår i 'fem om dagen'. Hvorfor ikke? Jeg spiser mye av dette, og har trodd at jeg med det spiste mer enn 'fem om dagen', men skjønner nå at jeg faktisk er et stykke unna. 

Anonymkode: 0a35f...f00

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke mest proteiner i det?

Man skal spise frukt og grønt for å få vitaminer og mineraler.

Anonymkode: b88a2...b72

Skrevet

Det er av hensyn til de som jobber i åpent kontorlandskap.

Anonymkode: 9f8fc...10f

• Liker 12
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mest proteiner i det?

Man skal spise frukt og grønt for å få vitaminer og mineraler.

Anonymkode: b88a2...b72

Googlet det nå:

Hvite bønner inneholder bl.a. kalsium, kalium og B-vitaminer, selen, sink og jern.

Svarte bønner er rike på kostfiber, folinsyre, kalium, jern og magnesium.

Kidneybønner er en god kilde til fiber og flere vitaminer og mineraler, for eksempel molybden, folat, jern, kobber, mangan, kalium, vitamin K1 og fosfor.

Erter inneholder fiber og ulike B-vitaminer, betakaroten og andre karotener.

Linser inneholder kalsium, fosfor, sink, jod, jern, magnesium, B-vitaminer og folat.

Kikerter inneholder fiber, folat, fosfor, jern, magnesium, molybden og mangan.

Alle belgvekster er rike på den viktige aminosyren lysin. 

• Liker 5
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Hvorvidt belgvekster (og alt som faller inn under disse kategoriene) regnes som "fem om dagen" avhenger faktisk av hvor i verden du bor. F.eks. britiske og tyske helsemyndigheter regner de som en av de "daglige fem" , mens de i Norge ikke går under den fanen.  

Var jeg deg, så ville jeg ignorert Helsedirektoratets råd i dette tilfellet. 

Skrevet

Det er ikke usunt, men mer nøytralt. Det er fortettet mat, ikke rensende med alt det levende vannet som frukt og grønnsaker  har.

Skrevet

Det handler vel om hva som er tradisjonelt spist i Norge

Anonymkode: 2ca37...f84

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

På helsedirektoratets nettsider står det at erter, bønner og linser ikke inngår i 'fem om dagen'. Hvorfor ikke? Jeg spiser mye av dette, og har trodd at jeg med det spiste mer enn 'fem om dagen', men skjønner nå at jeg faktisk er et stykke unna. 

Samme her. Velger å ignorere det.... 🙄 

Anonymkode: 681cf...5e0

Skrevet
1 time siden, Sol70 skrev:

Det er ikke usunt, men mer nøytralt. Det er fortettet mat, ikke rensende med alt det levende vannet som frukt og grønnsaker  har.

"Levende vann"? 

Anonymkode: 37d06...dbe

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

"Levende vann"? 

Ja levende vann. Prøv å drikke agurkjuice eller kokosnøttvann vs vann fra springen når du er dehydrert, førstnevnte er mye mer hydrerende. Også hvis du blander ferskpresset sitron, lime, appelsin eller annen juice i vannet føles det mye mer hydrerende. Vann fra bekk, oppkomme etc. er også levende, men springvann er det ikke. Og dette levende vannet i frukt og grønnsaker transporterer alle de verdifulle næringsstoffene inn i cellene. Så sånn er det. Men det driter jo legevitenskapen i.

Skrevet
15 timer siden, Sol70 skrev:

Ja levende vann. Prøv å drikke agurkjuice eller kokosnøttvann vs vann fra springen når du er dehydrert, førstnevnte er mye mer hydrerende. Også hvis du blander ferskpresset sitron, lime, appelsin eller annen juice i vannet føles det mye mer hydrerende. Vann fra bekk, oppkomme etc. er også levende, men springvann er det ikke. Og dette levende vannet i frukt og grønnsaker transporterer alle de verdifulle næringsstoffene inn i cellene. Så sånn er det. Men det driter jo legevitenskapen i.

Har du noen seriøse kilder på dette? 

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen seriøse kilder på dette? 

Nei, jeg sa jo at legevitenskapen kunne ikke brydd seg mindre. De er bare interessert i å forske frem enda et patentert medikament.

Anonymkode: e1a7b...146

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg sa jo at legevitenskapen kunne ikke brydd seg mindre. De er bare interessert i å forske frem enda et patentert medikament.

Anonymkode: e1a7b...146

Altså kan vi konkludere med at begrepet "levende vann" og ideen om at dette er "mer hydrerende" er alternativ svada uten den minste rot i virkeligheten. 

At noe føles mer forfriskende å drikke betyr ikke at det hydrerer oss bedre enn vanlig vann, evt. vanlig vann tilsatt viktige mineraler (ORS). 

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Altså kan vi konkludere med at begrepet "levende vann" og ideen om at dette er "mer hydrerende" er alternativ svada uten den minste rot i virkeligheten. 

At noe føles mer forfriskende å drikke betyr ikke at det hydrerer oss bedre enn vanlig vann, evt. vanlig vann tilsatt viktige mineraler (ORS). 

Tog og søkte litt jeg. Selv er jeg lite interessert i vitenskapelige kilder da det går i forskjellige retninger etter hvem som finansierer dem, men faktisk er det gjort forsking på hydrering og frukt og grønnsaker: 

"Water-rich fruit and vegetables act like a two-in-one meal and drink, providing the mineral salts, natural sugars, amino acids and vitamins that are lost in exercise. The research, carried out at the University of Aberdeen Medical School, found this combination helped hydrate people more effectively than water or even sports drinks.

And a University of Naples study found that plant chemicals lutein and zeaxanthin - found in fruit such as watermelon and papaya - help boost hydration even further.

Due to its 96 per cent water content and mineral balance, a cucumber can produce similar hydration levels to twice the volume of water. It also contains almost ideal levels of calcium and magnesium, along with potassium, sodium and other minerals."
https://www.dailymail.co.uk/health/article-1200531/The-vegetables-hydrate-glass-water.html

Legger også ved denne, den sier alt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...