AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Del Skrevet 17. januar 2019 Hei! Jeg fikk lønnslippen min i dag (ikke utbetalt enda) og jeg så at en stor sum av lønna mi hadde blitt trukket fra meg, altså 50%! Gud jdg har så mange problemer akkueat nå, har hundrevis av regninger jeg må betale, dette er det siste jeg trengte skulle skje.. Jeg ringte skattetaten for en liten stund tilbake og da sa hun ene i telefonen at hun skulle ordne det for meg, altså et nytt frikort fra januar 2019, etter min mening virket hun veldig uerfaren og var ikke så dyktig. Hun hadde flere spørsmål selv, så jeg visste ikke om jeg burde stolt på henne eller ikke. Jeg valgte å stole på at hun hadde gjort riktig og det burde jeg ikke gjort... Jeg har jo hatt flere tidligere jobber også, og en stund for 2-3 år siden jobbet jeg i en restaurant. Så på den fordelingen skulle hun fra skatteetaten ordne det fordelingskortet, men hun hadde satt på feil arbeidsgiver. Jeg ba henne sette det på min nåværende arbeidsgiver, siden det var flere arbeidsgivere der (de hadde ikke slettet meg fra systemet) så de var fortsatt oppe der. I tillegg til det har skatteetaten gjort enda en feil og glemt å sende meg en melding(det har skjedd en datafeil, sa hun i tlf), det skulle egentlig bli sendt en melding den 8. januar angående fordeling eller noe med skattekort/frikort for nyåret, men det fikk jeg heller ikke. Og det beklaget hun seg for, hun sa det var en systemfeil. Hvordan skal jeg vite at dette er noe jeg må gjøre før lønn hvis ikke jeg har fætt beskjed som det som alle andre? Hun sa at jeg eventuelt kunne ringe arbeidsgiver angående en forskudd eller om de kunne korrigert skatten slik at jeg får det tilbake på neste lønnskjøring. Jeg ringe sjefen min og hun forsto meg, hun sendte en melding til regnskapsfører, men skrev ikke noe angående feilene fra skatteetaten, bare at jeg hadde blitt trukket 50% og om det var mulig å få det tilbake så sendte regnskapsføreren en lignende melding: Det er ikke mulig å tilbakebetale trukket skatt. Får ikke igjen før neste år». Sjefen min ba meg se om jeg kunne ringe skatteetaten og se om de kan sende en skritlig melding angående feilene de har gjort og hva som kan korrigeres/ evt hvordan så hun kunne sjekke det opp med regnskapsføreren. Nå er skatteetaten stengt men jeg må da isåfall ringe dem i morgen. Jeg skjønner ikke hvordan regnskapsføreren sier at det ikke er mulig? Jeg vet om mange som har hatt slike feil og som har fått muligheten til å bli tilbakebetalt til neste lønnskjøring eller få forskudd. Jeg har blitt trukket hele 7000 kroner, og jeg har virkelig behov for de pengene. I og med at jeg trodde alt var i orden, føler jeg at dette er skatteetaten sin feil. Dette er jo bare helt ubegripelig. Har noen opplevd noe slikt? Hva har skjedd med dere og hva tror dere er mine muligheter? Tror dere det er mulig å få det på neste lønnskjøring som flere andre? Anonymkode: d7de1...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #2 Del Skrevet 17. januar 2019 Det er fordi du ikke har levert skattekort. Anonymkode: 2c279...852 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #3 Del Skrevet 17. januar 2019 Det er ikke skatteetaten sin feil, det er din feil siden du ikke har levert skattekort. Pengene har du ikke sjans på å få igjen i år, men neste år hvis du fyller ut egenmeldingen riktig. Anonymkode: 7d52a...8e9 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #4 Del Skrevet 17. januar 2019 Du kan jo bare logge inn på skatteetaten og trykke litt her og der så er skattekortet klart. Så man kan nesten ikke skylde på andre for at man ikke tok 10min for å gjøre det hjemme på egen datamaskin... Anonymkode: 09ae5...900 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 17. januar 2019 #5 Del Skrevet 17. januar 2019 Sørg for at arbeidsgiver har skattekortet i god tid før neste lønning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #6 Del Skrevet 17. januar 2019 Trådstarter her! Nei, jeg har ringt skatteetaten! Og de sa at frikortet mitt sto der, at jeg faktisk hadde frikort, men siden de gamle arbeidsgiverene mine var der. Det var mellom fordelingen det ikke var riktig satt opp, og det var det hun jeg oratet i tlf med skulle hjelpe meg med. Men hun satt inn det jeg hadde tjent på feil arbeidsplass (en tidligere arbeidsplass). I tillegg til dette så sendte de meg ikke en skattetrekksmelding (som er nødvendig) altså skattetaten må sende den meldingen. Det hadde skjedd en sydtemfdil så jeg hadde ikke fått den meldingen. Anonymkode: d7de1...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #7 Del Skrevet 17. januar 2019 Jeg HADDE frikort! Skattetaten sa at frikortet mitt lå der! Men summen jeg hadde tjent sto registrert på en tidligere arbeidsplass, og ikke der jeg jobber nå. Anonymkode: d7de1...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #8 Del Skrevet 17. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Trådstarter her! Nei, jeg har ringt skatteetaten! Og de sa at frikortet mitt sto der, at jeg faktisk hadde frikort, men siden de gamle arbeidsgiverene mine var der. Det var mellom fordelingen det ikke var riktig satt opp, og det var det hun jeg oratet i tlf med skulle hjelpe meg med. Men hun satt inn det jeg hadde tjent på feil arbeidsplass (en tidligere arbeidsplass). I tillegg til dette så sendte de meg ikke en skattetrekksmelding (som er nødvendig) altså skattetaten må sende den meldingen. Det hadde skjedd en sydtemfdil så jeg hadde ikke fått den meldingen. Anonymkode: d7de1...6cb Du skal selv logge inn og fordele frikort mellom arbeidsgivere, det er vel noe de fleste vet ? Selv min datter på 17 har fikset dette et par år selv. Arbeidsgiver logger seg på og henter ut skattekort elektronisk, ligger det ikke klart med fordeling til den som skal hente ut så skal det trekkes 50%. Anonymkode: da703...710 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 17. januar 2019 #9 Del Skrevet 17. januar 2019 Du kommer ikke til å få tilbake disse pengene via arbeidsgiver uansett. Enten må du kreve disse rett fra skatteeaten og de utbetale fordi feilen ligger hos dere, ellers må du vente til utbetaling 2020. Om du fremover skal jobbe mer enn frikortet tilsier kan du regulere skattekortet ditt ned slik at du i ett par mnd nå betaler ingenting i skatt/mindre for å regulere. Du kan be om forskudd på neste mnd lønn hos arbeidsgiver, men siden dette ikke er din feil har de ingen plikt til å gjøre det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adlenia Skrevet 17. januar 2019 #10 Del Skrevet 17. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal selv logge inn og fordele frikort mellom arbeidsgivere, det er vel noe de fleste vet ? Selv min datter på 17 har fikset dette et par år selv. Arbeidsgiver logger seg på og henter ut skattekort elektronisk, ligger det ikke klart med fordeling til den som skal hente ut så skal det trekkes 50%. Anonymkode: da703...710 Jeg har problemer med slikt og vet ikke så mye om sånt så jeg spurte om hjelp og ringte skatteetaten selv. Jeg har jo ingen andre arbeidsgivere! Jeg hsr kun en jobb, de andre arbeidsgiverene er tidligere arbeidsgivere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adlenia Skrevet 17. januar 2019 #11 Del Skrevet 17. januar 2019 3 minutter siden, Mariell77 skrev: Du kommer ikke til å få tilbake disse pengene via arbeidsgiver uansett. Enten må du kreve disse rett fra skatteeaten og de utbetale fordi feilen ligger hos dere, ellers må du vente til utbetaling 2020. Om du fremover skal jobbe mer enn frikortet tilsier kan du regulere skattekortet ditt ned slik at du i ett par mnd nå betaler ingenting i skatt/mindre for å regulere. Du kan be om forskudd på neste mnd lønn hos arbeidsgiver, men siden dette ikke er din feil har de ingen plikt til å gjøre det. Så hvis feilen ligger hos skatteetaten er de pliktig til å betale det, men hvis feilen ligger hos meg kan da arbeidsgiver betale det til neste lønn eller evt gi meg forskudd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #12 Del Skrevet 17. januar 2019 9 minutter siden, Adlenia skrev: Så hvis feilen ligger hos skatteetaten er de pliktig til å betale det, men hvis feilen ligger hos meg kan da arbeidsgiver betale det til neste lønn eller evt gi meg forskudd? Du kan vel ikke bevise noe om hvor feilen ligger. Men logg deg på skatteetaten nå og sjekk hva som ligger inne, der kan du fordele, skatteetaten.no/frikort, følg denne så logger du inn med kodebrikke fra banken din. Der kommer det opp at du har 55 000 som skal fordeles arbeids giver, da legger du inn navn så henter arb.giver ut ved neste lønn. Tror ganske sikkert at uansett så vil du ikke få disse pengene igjen før neste skatteoppgjør i 2020. Skal mye til at arbeidsgiver har gjort feil her, de trekker deg automatisk 50 når ting ikke er klart Anonymkode: da703...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #13 Del Skrevet 17. januar 2019 55 minutter siden, Adlenia skrev: Så hvis feilen ligger hos skatteetaten er de pliktig til å betale det, men hvis feilen ligger hos meg kan da arbeidsgiver betale det til neste lønn eller evt gi meg forskudd? Jeg tror ikke du får det utbetalt uansett. Sorry! Sett deg inn i økonomi og skatt. Tok meg tre minutter i januar når jeg logget inn og endret..... noe annet er vel bare latskap Anonymkode: 2c279...852 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 17. januar 2019 #14 Del Skrevet 17. januar 2019 De siste par årene har jeg ikke levert skattekort da dette går automatisk. Er ikke dette tilfellet for frikort? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #15 Del Skrevet 17. januar 2019 1 time siden, Adlenia skrev: Så hvis feilen ligger hos skatteetaten er de pliktig til å betale det, men hvis feilen ligger hos meg kan da arbeidsgiver betale det til neste lønn eller evt gi meg forskudd? Arbeidsgiveren kan ikke trekke tilbake skatt som allerede er betalt, så de kan ikke hjelpe deg her uansett. Hvis ikke de vil gi deg et forskudd på neste lønn, men da går du jo unormalt lite lønn neste gang også, så det hjelper nok ikke så mye. Skatteetaten kommer heller ikke til å gjøre noe med dette, annet enn å utbetale det du eventuelt har betalt for mye i 2019 når skatteoppgjøret kommer i 2020. Anonymkode: 54591...dc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 17. januar 2019 #16 Del Skrevet 17. januar 2019 1 time siden, Adlenia skrev: Så hvis feilen ligger hos skatteetaten er de pliktig til å betale det, men hvis feilen ligger hos meg kan da arbeidsgiver betale det til neste lønn eller evt gi meg forskudd? Forskuddet arbeidsgiver kan utbetale vil uansett ikke bestå av pengene som er betalt inn til skatt. De har ikke arbeidsgiver råderett over. Forskudd er din lønn du ellers skulle fått neste mnd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #17 Del Skrevet 17. januar 2019 Du jobber kun et par mnd i året? Melding om skattekort 2019 kom i midten av desember. Dette burde du ærlig talt hatt kontroll på selv. Det er din plikt. Ikke skatteetaten. Anonymkode: 91f86...3c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #18 Del Skrevet 17. januar 2019 2 timer siden, skrue skrev: De siste par årene har jeg ikke levert skattekort da dette går automatisk. Er ikke dette tilfellet for frikort? Nei. De som har frikort må angi hvilken arbeidsgiver som skal få frikortet, så de må logge seg inn å gjøre dette. Ellers får ikke arbeidsgiver frikortet. Anonymkode: ab5d5...476 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #19 Del Skrevet 17. januar 2019 Du får ikke pengene igjen fra noe sted før ved skatteoppgjøret i juni 2020, dessverre. Anonymkode: 11aaf...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #20 Del Skrevet 17. januar 2019 2 timer siden, Mariell77 skrev: Forskuddet arbeidsgiver kan utbetale vil uansett ikke bestå av pengene som er betalt inn til skatt. De har ikke arbeidsgiver råderett over. Forskudd er din lønn du ellers skulle fått neste mnd. Tviler på at arbeidsgiveren har betalt pengene til skatteetaten allerede. Fristen er ikke før om en god stund, så hvis arbeidsgiveren ikke vil kjøre en korrigeringsoppgave på dette så er det fordi de er vrange. Anonymkode: e944b...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå