Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er arbeidssøker hos NAV, og blir stadig innkalt til informasjonsmøter. disse er obligatoriske, men i den siste innkallingen står det:

"Hvis du ikke kan møte, er det viktig at du gir oss beskjed så snart som mulig. Dersom du mottar penger fra NAV kan utbetalingene bli stanset hvis du ikke møter uten å gi beskjed."

Betyr dette at så lenge jeg gir beskjed at jeg ikke kan, så slipper jeg å møte opp og unngår og tape penger? Jeg har nå inne søknad om sosial stønad og dagpenger, disse er ikke blitt godkjent enda. Jeg har nemlig ikke mulighet å møte opp denne datoen, men vil ikke tape penger jeg sårt trenger til livets opphold heller. 

Jeg vil også påpeke at jeg er svært AKTIV arbeidssøker, jeg sitter ikke bare på rompa og utnytter NAV om det er det dere tror 😂 hahah.

På forhånd takk for svar 🙂 

Anonymkode: 361e6...aa5

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Hvis du gir beskjed innen 24 timer før timen starter at du ikke kan komme, så vil du ikke miste retten på støtte (tror jeg?). 

Skrevet

Nei det er ikke valgfritt. De skriver at du må gi beskjed fordi de vil vite hvorfor du ikke kan komme. Hvorfor du ikke kan komme er det som avgjør om du mister dagpenger eller ikke. Men så lenge du ikke har fått svar på søknaden så har de jo ikke noe å ta fra deg. Men om du skulle få innen møtedagen så må du gi beskjed og alt det der.

Anonymkode: d3daa...f47

Skrevet

Det betyr dere må sette opp møte en annen dag

Anonymkode: a8f22...cd6

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke valgfritt. De skriver at du må gi beskjed fordi de vil vite hvorfor du ikke kan komme. Hvorfor du ikke kan komme er det som avgjør om du mister dagpenger eller ikke. Men så lenge du ikke har fått svar på søknaden så har de jo ikke noe å ta fra deg. Men om du skulle få innen møtedagen så må du gi beskjed og alt det der.

Anonymkode: d3daa...f47

Jeg får nok ikke en ting før 15. februar uansett. jeg er nemlig ikke hjemme den uken grunnet et bryllup jeg skal i. det er jo snakk om store samlinger disse møtene, men vil bryllup være en god nok grunn for NAV til å ikke møte opp?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr dere må sette opp møte en annen dag

Anonymkode: a8f22...cd6

detter er jo store samlinger for alle arbeidssøkere i området, så er vel ikke så lett å få nytt møte... 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får nok ikke en ting før 15. februar uansett. jeg er nemlig ikke hjemme den uken grunnet et bryllup jeg skal i. det er jo snakk om store samlinger disse møtene, men vil bryllup være en god nok grunn for NAV til å ikke møte opp?

Nei! Bryllup vil absolutt ikke være god nok grunn. Og i hvertfall ikke en hel uke. Bryllup er jo som oftest i helgene. Er du arbeidssøker så skal du være disponibel.

Anonymkode: 33407...dc4

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Bryllup vil absolutt ikke være god nok grunn. Og i hvertfall ikke en hel uke. Bryllup er jo som oftest i helgene. Er du arbeidssøker så skal du være disponibel.

Anonymkode: 33407...dc4

var det jeg var redd for... min far og stemor feirer med alle barna og foreldre på en ferietur... får vel heller ringe og snakke med NAV selv tenker jeg

Skrevet

Du må vel nærmest ha en fot i grava, og aller helst begge for at NAV skal godkjenne det som gyldig grunn.....

Anonymkode: 71aea...77e

Skrevet

Sjekk alltid med NAV først! Jeg hadde engang fravær fra et møte pga sykt barn. Gav beskjed i god tid, men ettersom barnet bare var smådårlig tenkte jeg ikke på å ta det med til legen (det var ikke behov for legetilsyn). Men NAV måtte ha dokumentasjon på at jeg ikke bare skulket, dermed mistet jeg én utbetaling.

Om du har en saksbehandler du har god dialog med kan det kanskje gå, men det er tvilsomt.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

var det jeg var redd for... min far og stemor feirer med alle barna og foreldre på en ferietur... får vel heller ringe og snakke med NAV selv tenker jeg

Inn- eller utland? Skal du til utlandet får du uansett ingen av disse ytelsene. 

Anonymkode: 13866...b17

Skrevet

Loven er lik for alle, hvor strenge vi er varierer fra kontor til kontor. Det er derfor veldig vanskelig å vite akkurat hva ditt lokalkontor mener med denne formuleringen. Det er en standardformulering som vi ikke får gjort noe med. Konsekvensene kan variere.

Hovedregelen er jo at dersom du ikke er tilgjengelig for arbeid, skal du heller ikke motta dagpenger for den dagen. Du skal da krysse av for ferie/ annet fravær på meldekortet siden du er utilgjengelig. Det mest ryddige er jo å også sende en beskjed via Aktivitetsplanen på DittNav om at du ikke kommer.

Jeg der at noen over skriver at siden du ikke har fått vedtak på dagpenger har det ikke noe å si, men det stemmer jo ikke. En søknad om dagpenger gjelder fra den dagen man registrerer seg som arbeidssøker.

Men TS: du skriver at du stadig blir innkalt til obligatoriske informasjonsmøter, men at søknad om dagpenger og sosialhjelp ikke er behandlet. Dagpenger har rundt fire uker behandlingstid, sosialhjelp varierer mellom kommuner men er kortere enn for dagpenger.

Hvor ofte blir du egentlig kalt inn til disse obligatoriske informasjonsmøtene?

Anonymkode: 2e375...244

• Liker 1
Skrevet

Du kan be om å bli flyttet til ett annet informasjonsmøte, det har jeg gjort og det var ikke noe problem. Det er ikke en regel at nav må være vanskelige men de kan være det og det avhenger litt av hvem du møter på som har ansvar for møtet og om de oppfatter deg som pliktoppfyllende ellers. 

Anonymkode: ddbaf...0ec

Skrevet

Hehe, ring og si du har et jobbintervju den dagen. Ville ikke nevnt ferie om du har planer om å få dagpenger i den perioden. 

Anonymkode: 7a548...f25

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ring og si du har et jobbintervju den dagen. Ville ikke nevnt ferie om du har planer om å få dagpenger i den perioden. 

Anonymkode: 7a548...f25

Pinlig. 

Anonymkode: 13866...b17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...