Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld og på morgenen i dag gjorde jeg 3 ulike bestillinger på leiligheter i sommerferien, via appen til Airbnb. Vi er flere som reiser sammen, så vi må alle bli enige om et bosted alle er fornøyde med.

Når man legger inn en bestilling på Airbnb, trekkes et beløp (er vel ca halvparten av totalbeløpet) fra visa-kortet umiddelbart. Da jeg la inn bestillingene, forsikret jeg meg om at jeg likevel ville få full refusjon hvis vi skulle ombestemme oss (siden jeg jo visste at vi ikke skulle ha alle tre leilighetene). Det så ut til å skulle være helt uproblematisk, da jeg klikket på «Kanselleringsvilkår» i appen sto det at jeg ville få «full refusjon inkludert alle gebyrer» dersom jeg avbestilte senest innen 24 timer før ankomst.

Dette gjelder jo turer i sommerferien (og jeg bestilte i går og i dag), så jeg er uansett godt innenfor det tidsrommet. Jeg la derfor inn tre ulike bestillinger, og i løpet av dagen i dag, ble vi enige om hvilket av alternativene vi ønsket å bo på. Jeg kansellerte da de to andre- hvorpå Airbnb informerer meg om at jeg vil bli trukket et gebyr på 850 kr for den ene leiligheten, og 1130 kr for den andre.

Når jeg spør om årsak, får jeg til svar at det skyldes at jeg har gjort overlappende bestillinger- og at det står på nettsidene til Airbnb at man ikke får full refusjon hvis man har gjort overlappende bestillinger. Men dette står det overhode ingenting om i appen (som var der jeg bestilte), og det står heller ingenting i appen om at man må lese på nettsidene for å finne fullstendige opplysninger om kanselleringsvilkår.

Jeg føler meg rett og slett skikkelig lurt av Airbnb- de trekker meg 2000 kr for noe jeg faktisk ikke kunne vite (de kan ikke ta det for gitt at jeg skal gå inn og lese betingelsene på nettsidene deres når det 1) ikke er opplyst i appen at det finnes andre betingelser på nettsidene enn i appen og 2) det er mulig å gjøre en fullstendig reservasjon i appen, slik at kunden dermed uansett ikke behøver å gå innom nettsidene.

Så lenge jeg kan gjøre hele reservasjonen i appen, regner jeg med at også all nødvendig informasjon ligger i appen- og evt at de opplyser om at jeg må se andre steder dersom de f.eks ikke har plass til å inkludere all informasjon i appen. 

Legger ved bilder av det som står om kanselleringsvilkår i appen. Jeg synes ikke det er til å misforstå det som står der; jeg skal få full refusjon. Andre som har opplevd lureri av Airbnb?

78C504BD-A993-4AC2-B160-E49BEC106F4B.thumb.png.d070ec2845c8444fc5eec7be29566f9c.png

535B0BB8-CB49-4CCD-92F0-309AC72B34F0.png

BE8AA2BF-6480-4ABC-A3E3-2A05A02442CA.png

Anonymkode: bf53a...b9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, ser at den jeg limte inn her sier «full refusjon 30 dager før ankomst», mens jeg i innlegget skriver 24 timer før. Det var som sagt 2 ulike leiligheter, med to ulike vilkår. Den ene med krav om 30 dager før ankomst og den andre med krav om 24 timer før ankomst. Men uansett er dette reiser i juli, jeg er dermed godt innenfor begge kravene.

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man bruker det svindelfirmaet fortsatt. 

Man sparer ikke mye penger på å bruke de likevel. Tviler på du får refundert de pengene uansett.

Anonymkode: 464e1...3e2

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor man bruker det svindelfirmaet fortsatt. 

Man sparer ikke mye penger på å bruke de likevel. Tviler på du får refundert de pengene uansett.

Anonymkode: 464e1...3e2

For min del, handler det om utvalget av utleieobjekter de tilbyr. Det er et enormt mye større utvalg der enn på noen andre nettsider jeg kjenner til- og dermed er det også langt større mulighet for å finne det optimale bostedet. Jeg har brukt de flere ganger tidligere, og har aldri hatt problemer med dem før (men så har jeg heller aldri kansellert noe før. Trodde jo også at det skulle være uproblematisk, gitt at de opplyser i appen at man vil få full refusjon, inkludert alle gebyrer, så lenge man overholder avbestillingsfristen).

• Liker 1
Skrevet

Send en ny henvendelse og understrek avtalevilkårene som viser til.

Nekter de fortsatt så engasjer advokat og ta de til retten. Vinner du må de dekke advokatutgiftene dine. Dessverre har vi ikke tradisjon for å å bruke erstatning som straff i Norge som de gjør i USA. Så du får bare dekket dine utgifter. Men det er verdt det likevel som en prinsippsak.

Anonymkode: 07820...a24

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send en ny henvendelse og understrek avtalevilkårene som viser til.

Nekter de fortsatt så engasjer advokat og ta de til retten. Vinner du må de dekke advokatutgiftene dine. Dessverre har vi ikke tradisjon for å å bruke erstatning som straff i Norge som de gjør i USA. Så du får bare dekket dine utgifter. Men det er verdt det likevel som en prinsippsak.

Anonymkode: 07820...a24

Jeg har jo ikke råd til å engasjere en advokat for dette... Bare en time samtale med advokat blir vel omtrent mer enn hva de har trukket fra meg (ca 2000 kr totalt, som de nekter å refundere).

Jeg har allerede henvist til avtalevilkårene. Men appen er på norsk, og det er også avtaleteksten (som er den jeg limte inn i HI). Support-tjenesten til Airbnb derimot, er på engelsk, så de bare henviser til nettsidene, og velger å ikke forholde seg til print screen’ene jeg sender dem fra appen deres. De presterte til og med å si at det kan være tekniske problemer med appen som gjør at informasjonen ikke ble korrekt vist :rolleyes: 

Skikkelig fortvilet nå, jeg er student med trang økonomi, og 2000 kr er MYE penger for meg. Jeg har spinket og spart i hele høst for å ha råd til ferie med noen venninner i sommer, og nå er allerede 2000 kr av feriebudsjettet spist opp. Av noe jeg mener overhode ikke er min skyld...

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med forbrukertilsynet, eventuelt tv2 hjelper deg?

Anonymkode: 34d5c...833

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med forbrukertilsynet, eventuelt tv2 hjelper deg?

Anonymkode: 34d5c...833

Ja, jeg har snakket med Forbrukerrådet, de ba meg høre om Visa (jeg betalte med Visa-kort) kunne stoppe transaksjonen. Ringte så banken min, og de sa at de uansett ikke får gjort noe før dette er bokført, som kan ta 1-2 dager (så dermed sikkert ikke før over helgen, da :rolleyes: ). Når det er bokført, er visst eneste mulighet å rapportere dette som «kortsvindel», og så må en egen seksjon hos banken vurdere saken ut fra det. Men de kommer jo sikkert til at det IKKE er i kategorien kortsvindel (og det er det jo heller ikke, bare generelt lureri), så jeg regner ikke med å komme noen vei der...

Men kanskje prøve tv2 hjelper deg, ja, selv om jeg ikke regner med at de gidder å ta en så «liten» sak som dette. Men jeg synes det er en veldig stygg sak, da, og en som sikkert er interessant for mange i Norge, siden det er mange her som bruker Airbnb.

• Liker 1
Skrevet

Hva om du fjerner pengene fra kontoen før de rekker å trekke beløpet? Eller står beløpet allerede som reservert?

Anonymkode: ae1b6...576

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du fjerner pengene fra kontoen før de rekker å trekke beløpet? Eller står beløpet allerede som reservert?

Beløpet står allerede som reservert, ja. 

• Liker 1
Skrevet

Oppdatering: En manager fra Airbnb ringte meg for en times tid siden, og kunne (på gebrokkent engelsk) informere meg om at de hadde bestemt seg for å gi meg full refusjon likevel :hoppendeglad: 

Nå har jeg fått bekreftelses-e-post som sier det samme, og at refusjonen vil komme innen 10-15 dager. Prinsipielt irriterende at de får renter for denne perioden- men så lenge jeg får tilbake pengene, er jeg fornøyd!

ts

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering: En manager fra Airbnb ringte meg for en times tid siden, og kunne (på gebrokkent engelsk) informere meg om at de hadde bestemt seg for å gi meg full refusjon likevel :hoppendeglad: 

Nå har jeg fått bekreftelses-e-post som sier det samme, og at refusjonen vil komme innen 10-15 dager. Prinsipielt irriterende at de får renter for denne perioden- men så lenge jeg får tilbake pengene, er jeg fornøyd!

ts

Så bra! :) 

Skrevet

Det er jo rett og slett idiotisk og irriterende for utleier at du driver sånn. Hvem leier 3 leiligheter med samme datoer fordi man ikke har bestemt seg? Hva med å snakke med de andre, se på de sammen/over nett og SÅ booke? Herregud. Aldri hørt om noen som driver sånn 

Anonymkode: 5ac5d...c3d

• Liker 27
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo rett og slett idiotisk og irriterende for utleier at du driver sånn. Hvem leier 3 leiligheter med samme datoer fordi man ikke har bestemt seg? Hva med å snakke med de andre, se på de sammen/over nett og SÅ booke? Herregud. Aldri hørt om noen som driver sånn 

Anonymkode: 5ac5d...c3d

Er litt enig med deg her. Det er jo egentlig et slags misbruk av tjenesten, og at man da blir kjempefortvilet  fordi et multinasjonalt selskap ikke vil refundere 100% er litt spesielt.. 

Anonymkode: 02334...a64

• Liker 10
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt enig med deg her. Det er jo egentlig et slags misbruk av tjenesten, og at man da blir kjempefortvilet  fordi et multinasjonalt selskap ikke vil refundere 100% er litt spesielt.. 

Enig. Det burde vært et reservasjonsgebyr (kanskje på 300 kr) som man måtte betale uansett.

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forholder meg jo til refusjonsbetingelsene de lister opp i appen sin, som er de jeg limte inn i HI. Noen andre refusjonsbetingelser enn disse, kjente jeg ikke til på det tidspunktet jeg bestilte (fordi de ikke lå i appen). 

Så lenge det ikke står noe som helst der om at det ikke er OK å legge inn reservasjon flere stedet på én gang, forbeholder jeg meg selvsagt retten til å gjøre det.

Jeg har gjort det samme med hotell-reservasjoner mange ganger, og det er jo aldri noe problem å avbestille de hotellrommene jeg ikke skal ha, så lenge jeg forsikrer meg at jeg holder meg innenfor avbestillingsfristen.

På hvilken måte mener du at dette er «misbruk av tjenesten»?! Jeg regner jo med at de som velger å leie ut gjennom Airbnb er gjort kjent med de samme retningslinjene som leietakerne får opplyst.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det burde vært et reservasjonsgebyr (kanskje på 300 kr) som man måtte betale uansett.

MEN dette burde selvsagt vært opplyst om også i appen :) 

• Liker 2
Skrevet

Jepp. Utrolig klønete måte å gjøre det på fra TS sin side. Hadde jeg vært privat utleier hadde jeg blitt meget irritert på den slags kunder. 

Anonymkode: 27f8e...d0b

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Utrolig klønete måte å gjøre det på fra TS sin side. Hadde jeg vært privat utleier hadde jeg blitt meget irritert på den slags kunder. 

Hadde blitt irritert som utleier selv, og hadde gitt TS dårlig rating hvis det hadde vært mulig. 

Anonymkode: e96a1...ca9

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da må det jo opplyses om til kunden at dette ikke er ok. Så lenge det i betingelsene står at man får full refusjon inkludert alle gebyrer dersom man avbestiller innen 30 dager før ankomst, regner jeg jo med at også utleierne er inneforstått med at de risikerer å få mange avbestillinger. Som kunde, er jeg nødt til å kunne forholde meg til de betingelsene som gis. Er det vanskelig å forstå?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...