Gå til innhold

Soning i institusjon og regelbrudd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på noe. 

Jeg er i rusbehandling, og en medbeboer soner i institusjon og har vært her i 4 måneder. 7 januar startet soningen hennes, men jeg har et par spørsmål rundt dette. 

Det er jo åpenbart ikke lov å begå nye lovbrudd eller regler for soningen, ei heller å sprekke på rusen. 

Hva da med sprekk som hun hadde i desember? Institusjonen har ikke informert kriminalomsorgen om dette, men er det ikke slik at hvis de hadde fått vite det så hadde hun fått avslag på soning i institusjon fordi hun ikke hadde forholdt seg til reglene og rammene i behandlingen? 

Og hva med omfang i kriminelle miljøer og med andre kriminelle? Da jeg var på samfunnsstraff var dette noe som kunne føre til brudd på betingelsene. Er det ikke enda strengere ved soning? Hun soner en dom på ni måneder. 

Hun skal på permisjon snart og da skal hun visstnok oppsøke folk som er skyldig henne penger, men dette er jo da åpenbart kriminell aktivitet. 

Jeg lurer fordi jeg tror ikke hun ser konsekvensene av handlingene sine. Én telefon om hva hun gjør til friomsorgen eller observasjon fra politiet hvor hun er sammen med andre kriminelle og hun havner i fengsel. 

Leker hun med ilden her? 

Anonymkode: d4b1c...555

Skrevet

Hvilken institusjon er det?, hvis det Evangeliesenteret så varsler ikke de kriminalomsorgen av økonomiske grunner. 

Anonymkode: 4225a...057

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken institusjon er det?, hvis det Evangeliesenteret så varsler ikke de kriminalomsorgen av økonomiske grunner. 

Anonymkode: 4225a...057

Det er stiftelsen Fossumkollektivet. De har avdelinger over hele landet. 

Varsler de ikke får å ikke "miste" en pasient som tross alt betyr mindre støtte fra staten? 

Skrevet

Noen som har kunnskaper til å svare på dette? 

Eventuelt om det er en annen plass jeg kan spørre om dette. 

Skrevet

Tenker at hva hun gjør er hennes sak og ikke din som medpasient.

Anonymkode: 19780...d4f

• Liker 5
Skrevet

Du har ingenting med dette, og du blir ikke informert om konsekvenser andre pasienter får

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at hva hun gjør er hennes sak og ikke din som medpasient.

Anonymkode: 19780...d4f

Vi bor på et kollektiv og her får vi vite alt om hverandre. Det er mye det behandlingen baserer seg på. 

2 timer siden, Gidavmeg skrev:

Du har ingenting med dette, og du blir ikke informert om konsekvenser andre pasienter får

Jo, det blir jeg. Når noe skjer tas det en kollektiv samling hvor vi andre beboere blir informert hva som har skjedd, beboeren det gjelder forteller selv hva som skjedde før, under og etter, vi andre beboere og personale gir tilbakemelding etter tur og konsekvenser blir gjort rede for. 

Samme ved permisjon. Vi må legge fram permisjon for gruppa, vi gir positive og negative tilbakemeldinger og den som skal på permisjon må snakke om hva som er planen, hva som kan være utfordrende/risiko osv. 

Vi bor sammen med de ansatte og det er gruppeterapi, kollektiv og "familien AS" som står i sentrum. 

Å kverulere på det var nå heller ikke grunnen til å opprette tråd. Jeg kom med konkrete spørsmål. 

Skrevet

Å møte noen for å få igjen penger som skyldes er ikke ulovlig så det er ikke brudd på noe. Ingen kan bevise at de pengene kommer fra kriminelle aktiviteter, det er bare antakelser.  

Men det er riktig at å bruke rusmidler under soning ikke er lov men det skjer både ii fengsel og i instutisjon uten konsekvenser alltid så det er ikke noe å henge seg opp i , men ja hun leker med ilden der aller mest for egen del om hun faktisk ønsker å få noe ut av behandlingen. Hun burde føle seg dypt takknemlig som får gratis behandling i stedet for å sone i fengsel så da er det synd om hun ikke er motivert for å slutte og bruker opp plassen som kunne vært for noen andre motiverte! 

Anonymkode: f7a5e...bca

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å møte noen for å få igjen penger som skyldes er ikke ulovlig så det er ikke brudd på noe. Ingen kan bevise at de pengene kommer fra kriminelle aktiviteter, det er bare antakelser.  

Men det er riktig at å bruke rusmidler under soning ikke er lov men det skjer både ii fengsel og i instutisjon uten konsekvenser alltid så det er ikke noe å henge seg opp i , men ja hun leker med ilden der aller mest for egen del om hun faktisk ønsker å få noe ut av behandlingen. Hun burde føle seg dypt takknemlig som får gratis behandling i stedet for å sone i fengsel så da er det synd om hun ikke er motivert for å slutte og bruker opp plassen som kunne vært for noen andre motiverte! 

Anonymkode: f7a5e...bca

Problemet med innkrevingsbesøk er at det ikke alltid er like stuerent. Ikke alle som vil/kan betale tilbake.. 

Jeg synes det er merkelig at institusjonen ikke gir beskjed til kriminalomsorgen. Jeg var riktignok ferdig med selve timene, men hadde enda en måned igjen av gjennomføringstiden da jeg hadde en sprekk. Så egentlig skulle de sagt i fra til kriminalomsorgen fordi det ville være relevant for evalueringen og mulighet for å evt. Få samfunnsstraff ved en senere anledning. Noe som er relevant for meg da jeg har to-tre småsaker som enda henger igjen fra før jeg gikk inn i behandling. Jeg skrev meg nemlig ut av behandlingen noe KIF ble informert om. Så sprakk jeg dagen etter og holdt på i tre dager før jeg angret meg og valgte å returnere til behandling. Sprekken visste ikke saksbehandleren min om, men jeg fortalte det selv da vi hadde avslutningsmøte. Uansett var ikke jeg ilagt forbud mot å ruse meg da betingelsene for straffen ble satt da det på det punktet ikke ble sett som nødvendig . De visste ikke om omfanget av rusbruken da, men jeg slet sånn psykisk at hun anså det som urealistisk at jeg ville klare å holde meg unna rus. Så lenge jeg ikke var ruset når jeg kom til avtaler på kontoret hennes. Så jeg var heller veldig dårlig når jeg møtte opp for jeg ventet alltid med å ruse meg til etter møtet så da ble jeg jo syk. 

Når det gjelder soning på paragraf 12 så er det derimot helt klare regler på at rus = brutt betingelse og dermed soning i fengsel. Jeg vet ikke om det er av økonomiske hensyn de ikke sier i fra, eller om det er for å "beskytte" personen det gjelder. 

Det er jo synd om hun ødelegger for seg selv, men litt enig i at hvis hun ikke er motivert for behandling kunne noen andre fått plassen. Hun er veldig negativ for tiden og klager over at hun må være der og at hun vurderer å heller gå i fengsel for der er så kjipt her. Det er riktig nok tøft å være her, det var en grunn til at jeg hadde en runde selv hvor jeg skrev meg ut før jeg tok til fornuft og angret meg, men jeg vil da tro fengsel er verre...

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med innkrevingsbesøk er at det ikke alltid er like stuerent. Ikke alle som vil/kan betale tilbake.. 

Jeg synes det er merkelig at institusjonen ikke gir beskjed til kriminalomsorgen. Jeg var riktignok ferdig med selve timene, men hadde enda en måned igjen av gjennomføringstiden da jeg hadde en sprekk. Så egentlig skulle de sagt i fra til kriminalomsorgen fordi det ville være relevant for evalueringen og mulighet for å evt. Få samfunnsstraff ved en senere anledning. Noe som er relevant for meg da jeg har to-tre småsaker som enda henger igjen fra før jeg gikk inn i behandling. Jeg skrev meg nemlig ut av behandlingen noe KIF ble informert om. Så sprakk jeg dagen etter og holdt på i tre dager før jeg angret meg og valgte å returnere til behandling. Sprekken visste ikke saksbehandleren min om, men jeg fortalte det selv da vi hadde avslutningsmøte. Uansett var ikke jeg ilagt forbud mot å ruse meg da betingelsene for straffen ble satt da det på det punktet ikke ble sett som nødvendig . De visste ikke om omfanget av rusbruken da, men jeg slet sånn psykisk at hun anså det som urealistisk at jeg ville klare å holde meg unna rus. Så lenge jeg ikke var ruset når jeg kom til avtaler på kontoret hennes. Så jeg var heller veldig dårlig når jeg møtte opp for jeg ventet alltid med å ruse meg til etter møtet så da ble jeg jo syk. 

Når det gjelder soning på paragraf 12 så er det derimot helt klare regler på at rus = brutt betingelse og dermed soning i fengsel. Jeg vet ikke om det er av økonomiske hensyn de ikke sier i fra, eller om det er for å "beskytte" personen det gjelder. 

Det er jo synd om hun ødelegger for seg selv, men litt enig i at hvis hun ikke er motivert for behandling kunne noen andre fått plassen. Hun er veldig negativ for tiden og klager over at hun må være der og at hun vurderer å heller gå i fengsel for der er så kjipt her. Det er riktig nok tøft å være her, det var en grunn til at jeg hadde en runde selv hvor jeg skrev meg ut før jeg tok til fornuft og angret meg, men jeg vil da tro fengsel er verre...

Du er ikke behandleren hennes og heller ikke politi.

Hvorfor er du så opptatt av hva hun gjør? Hvis negativiteten hennes plager deg kan du ta det opp, men du må slutte å spekulere i hva som kanskje kan skje, og også å sammenligne behandlingsløpet deres. 

Det er ikke du som som har ansvaret for henne. Du har ansvar for deg selv. Konsentrer deg om det.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Menchit skrev:

Du er ikke behandleren hennes og heller ikke politi.

Hvorfor er du så opptatt av hva hun gjør? Hvis negativiteten hennes plager deg kan du ta det opp, men du må slutte å spekulere i hva som kanskje kan skje, og også å sammenligne behandlingsløpet deres. 

Det er ikke du som som har ansvaret for henne. Du har ansvar for deg selv. Konsentrer deg om det.

Det er tydelig at du ikke har anelse om hvordan kollektiv behandling foregår. 

Hva bryr det deg at jeg spør om dette her? Hovedbehandlingen her går ut på å være der for og hjelpe de andre som bor her og motta samme hjelp og støtte selv. Vi "behandler" hverandre. Hun har ikke samtaler med psykolog en gang. Jeg har det på grunn av mye psykisk sykdom, mens hele hennes behandling går ut på å gi og ta i forhold til oss andre og involvere oss i hverandre sin problemstilling. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at du ikke har anelse om hvordan kollektiv behandling foregår. 

Hva bryr det deg at jeg spør om dette her? Hovedbehandlingen her går ut på å være der for og hjelpe de andre som bor her og motta samme hjelp og støtte selv. Vi "behandler" hverandre. Hun har ikke samtaler med psykolog en gang. Jeg har det på grunn av mye psykisk sykdom, mens hele hennes behandling går ut på å gi og ta i forhold til oss andre og involvere oss i hverandre sin problemstilling. 

Men da er det vel bare å ta det opp på et av gruppemøtene deres da. 

Eller ringe til kriminalomsorgen selv, hvis du mener det er pasientene som er ansvarlig for behandlingen selv.

Skrevet

Jeg kjenner til Fossumkollektivet, og andre lignende institusjoner siden jeg har jobbet som miljøterapeut med denne slags brukere en lang tid. 

Ta kontakt med vedkommendes primær, og informer primæren om situasjonen. Så er det opp til primærkontakten å gå videre med saken. Ellers, hold deg unna så du slipper represalier fra de andre brukerne på huset. 

Anonymkode: 0ea23...9b6

Skrevet (endret)

Hvis hun brukte rus i desember og startet soning 7 januar, vil det ikke ha konsekvenser, så lenge hun ikke sprekker igjen. Og ikke bryter regler igjen inne de neste 9 månedene, noe som ser ut som kan bli hardt for henne om hun vil ut å møte kriminelle for å "få igjen" penger. Synes den holdningen ikke passer seg overhodet, skal man gå videre bør man tilgi, og ikke bruke tid på slike ting som har med fortid å gjøre. Hadde vært noe annet om hun selv skyldte en masse sikkert, tviler på hun hadde tatt permisjon for å dra å gjøre opp.

Ville helst ha holdt meg unna henne og ikke bli så engasjert i det. Du er der for deg først og fremst, og du kan ikke endre atferd til andre enn deg selv. Du kan gi råd, men ikke la det gå inn på deg at dine råd blir fulgt. Gjør jobben du skal, lykke til!

Endret av Thyroidea
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Thyroidea skrev:

Ville helst ha holdt meg unna henne og ikke bli så engasjert i det. Du er der for deg først og fremst, og du kan ikke nedre atferd til andre enn deg selv. Du kan gi råd, men ikke la det gå inn på deg at dine råd blir fulgt. Gjør jobben du skal, lykke til!

👌👍

Skrevet

Fossumkollektivet får over 6000 dagen per person i deres behandling så de pleier og holde ganske godt på dem.

Og det er relativt akseptert/forventet at de som bor der driter seg ut engang i blandt.

Skrevet

Alle som har permisjon må vel levere urinprøver når de kommer tilbake? Det er ihvertfall normalt. Da vil man med en gang se om personen har ruset seg. 

Anonymkode: e612a...d69

Skrevet
24 minutter siden, Menchit skrev:

Men da er det vel bare å ta det opp på et av gruppemøtene deres da. 

Eller ringe til kriminalomsorgen selv, hvis du mener det er pasientene som er ansvarlig for behandlingen selv.

Hvorfor skulle jeg ringe kriminalomsorgen? Jeg er ikke ute etter å "ta" henne. Det er hennes liv og jeg er ikke en person som tyster på andre. At jeg tenker over saken er en annen sak. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til Fossumkollektivet, og andre lignende institusjoner siden jeg har jobbet som miljøterapeut med denne slags brukere en lang tid. 

Ta kontakt med vedkommendes primær, og informer primæren om situasjonen. Så er det opp til primærkontakten å gå videre med saken. Ellers, hold deg unna så du slipper represalier fra de andre brukerne på huset. 

Nei jeg har ikke tenkt til å si noe. Tenker det er opp til henne hvordan hun vil bruke oppholdet. Jeg bare ble nysgjerrig på hvordan slikt fungerer. :)

11 minutter siden, Thyroidea skrev:

Hvis hun brukte rus i desember og startet soning 7 januar, vil det ikke ha konsekvenser, så lenge hun ikke sprekker igjen. Og ikke bryter regler igjen inne de neste 9 månedene, noe som ser ut som kan bli hardt for henne om hun vil ut å møte kriminelle for å "få igjen" penger. Synes den holdningen ikke passer seg overhodet, skal man gå videre bør man tilgi, og ikke bruke tid på slike ting som har med fortid å gjøre. Hadde vært noe annet om hun selv skyldte en masse sikkert, tviler på hun hadde tatt permisjon for å dra å gjøre opp.

Ville helst ha holdt meg unna henne og ikke bli så engasjert i det. Du er der for deg først og fremst, og du kan ikke endre atferd til andre enn deg selv. Du kan gi råd, men ikke la det gå inn på deg at dine råd blir fulgt. Gjør jobben du skal, lykke til!

Det er vanskelig å gi slipp på at noen er skyldig en penger. Jeg har en som er skyldig meg 20 K og en som er skyldig 5 K, så jeg kjenner meg godt igjen i tankene hennes om å kreve inn pengene. Likevel er det jo som du sier, en del av prosessen å la dette ligge. Det er jo tross alt snakk om narkogjeld de har. Så hvis jeg skulle krevd de inn måtte jeg ha involvert meg i kriminelle handlinger og miljøet igjen. Litt synd hvis jeg skulle blitt tatt da ettersom jeg helst vil bli ferdig med de kriminelle tingene og konsekvensene det har hatt i form at straff. 

3 minutter siden, TomHm skrev:

Fossumkollektivet får over 6000 dagen per person i deres behandling så de pleier og holde ganske godt på dem.

Og det er relativt akseptert/forventet at de som bor der driter seg ut engang i blandt.

Ja det er akseptert. Tilbakefall er en del av prosessen og jeg har hatt det selv og kjemper fortsatt for å holde meg unna. Det er dog ikke like sterkt som det var de første månedene. Terskelen nå er mye høyere enn da jeg nettopp hadde kommet inn. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle som har permisjon må vel levere urinprøver når de kommer tilbake? Det er ihvertfall normalt. Da vil man med en gang se om personen har ruset seg. 

Anonymkode: e612a...d69

Ja. Forutsatt at man har ruset seg på noe som kommer fram på hurtigtesten. Skal en være borte en uke kan man feks ruse seg på amfetamin et par dager og når man tar rusprøven er det ute av systemet. Litt verre å gamble på feks benzo. Uansett er det jo bare seg selv man lurer. Hvorfor være i behandling hvis man skal drive og beregne slik at man kan kan ruse seg og komme unna med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...