AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Skrevet 17. januar 2019 Hei, Hva tenker dere om enslige som bor med barn i feks leiligheter som er 1 soveroms? Greit eller ikke? Må klekke ut noen lure løsninger og investere i møbler som passer størrelsen i leiligheten, feks nedslåbare seng til meg senere i stua når han vil være alene på rommet. Tenker at feks om 5 år kan jeg kjøpe større. Ønsker terrasse og plen for å få litt ekstra plass om sommeren. tenker på en leilighet på 30 til 40 kvm. Synes det er vondt da jeg vil gi barnet mer plass men det er bare så langt pengene strekker til når markedet her er slik som det er. Redd for hva familie og andre skal synes. Det er MANGE rike i dette området.. Anonymkode: b5ff6...07f 2
Tanuki Skrevet 17. januar 2019 #2 Skrevet 17. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei, Hva tenker dere om enslige som bor med barn i feks leiligheter som er 1 soveroms? Greit eller ikke? Må klekke ut noen lure løsninger og investere i møbler som passer størrelsen i leiligheten, feks nedslåbare seng til meg senere i stua når han vil være alene på rommet. Tenker at feks om 5 år kan jeg kjøpe større. Ønsker terrasse og plen for å få litt ekstra plass om sommeren. tenker på en leilighet på 30 til 40 kvm. Synes det er vondt da jeg vil gi barnet mer plass men det er bare så langt pengene strekker til når markedet her er slik som det er. Redd for hva familie og andre skal synes. Det er MANGE rike i dette området.. Anonymkode: b5ff6...07f Jeg bor på 40kvm, men plassløsningen er elendig, så føles mye mindre. Det går fint mtp barnet som blir 5 i år. Vi har ikke mye møbler og dill dall, men syns likevell det er koselig her. Kjedelig med liten plass, men jeg leier til en veldig gunstig pris, mens jeg sparer til noe bedre. Bor i et område hvor prisene har steget voldsomt de siste årene, vanskelig og få en bolig her til mindre enn 2 mill (60 kvm leilighet), rekkehus ligger på, 3. 4 mill og oppover. På en annen side så kaster jeg ikke bort penger på ræl og ting vi ikke trenger, lagringsplass er det vanskeligste så vi kjøper ingenting nytt som vi ikke virkelig trenger. Det er også litt slitsomt å ha besøk fra bhg, kan bare 1 på besøk om gangen. Men vasking, rydding etc bruker jeg liten tid på da det er unnagjort fort siden det det er så liten plass. Alt i alt: helt greit å bo trangt, tror de fleste har forståelse for at ikke alle har råd til enebolig når man er alene med barn. Jeg gleder meg til vi kan kjøpe noe eget, forhåpentligvis neste år, men vi lider ingen nød og vi kommer til å ha mange fine minner fra å bo her. 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #3 Skrevet 17. januar 2019 Jeg og datteren på 6 år bor på 50kvm. Er trangt, men går greit. Man må tenke lure løsninger mht oppbevaring. De første årene av hennes liv så opplevde jeg det ikke så trangt. Hun tar mer plass nå i seg selv og alt hun finner på her. Og trangt når vi har besøk, så vi har ikke så mye besøk. Sparer til større sted, rekkehus e.l. Er mange med store hus rundt oss. Kjenner det plager meg litt da jeg sosialt faller på utsiden, er ikke så mange her som er inkluderende med en alenemor. Anonymkode: 07e20...a81 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og datteren på 6 år bor på 50kvm. Er trangt, men går greit. Man må tenke lure løsninger mht oppbevaring. De første årene av hennes liv så opplevde jeg det ikke så trangt. Hun tar mer plass nå i seg selv og alt hun finner på her. Og trangt når vi har besøk, så vi har ikke så mye besøk. Sparer til større sted, rekkehus e.l. Er mange med store hus rundt oss. Kjenner det plager meg litt da jeg sosialt faller på utsiden, er ikke så mange her som er inkluderende med en alenemor. Anonymkode: 07e20...a81 Hei, så trist å høre. Leit at man ikke blir inkludert..Hvordan opplever du dette? Anonymkode: b5ff6...07f 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 Vi er tre (1 voksen + to barn med 5 års aldersforskjell) som bor på 67 kvm nå, og større enn det blir det ikke (bodde på 60 kvm før). Jeg har skviset inn et ekstra soverom til meg selv slik at jentene har egne ganske store rom. De ser selvfølgelig at mange av vennene har rekkehus/hus og savner av og til huset vi bodde i da jeg var sammen med eksen, men selv trives jeg best på mindre plass. Elsker compact living og smarte løsninger. Kommer garantert til å kjøpe noe mindre, men mer sentralt når ungene flytter ut (ev. så kan de bo i leiligheten mens de studerer og jeg kjøper en hybel vi kan bytte på å bo i nært sentrum). Jeg kunne kjøpt noe større og dyrere, men det ville gått ut over vår økonomiske frihet, og det er det faktisk ikke verdt. Riktignok har vi ikke hage, men vi bor 2 min. unna marka og 10 min. unna badeplass, har også en gedigen sportsplass 5 min unna. Legger ved en link for litt inspirasjon https://www.aftenposten.no/osloby/i/kmEL/Hvordan-kan-far-og-tre-barn-bo-pa-55-kvadratmeter Anonymkode: 2a0a7...ccc 1
tussi84 Skrevet 17. januar 2019 #6 Skrevet 17. januar 2019 Helt ærlig så synes jeg i det minste at man skal ha et soverom når man har barn. Om man enten deler rommet når barnet er liten, eller om barnet får soverommet og den voksne sover i stua er det samme. Jeg tenker at både barn, og voksne trenger noen form for privat liv, og at det å kun bo et sted uten soverom over tid ikke er forenelig med det å ha barn. 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #7 Skrevet 17. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er tre (1 voksen + to barn med 5 års aldersforskjell) som bor på 67 kvm nå, og større enn det blir det ikke (bodde på 60 kvm før). Jeg har skviset inn et ekstra soverom til meg selv slik at jentene har egne ganske store rom. De ser selvfølgelig at mange av vennene har rekkehus/hus og savner av og til huset vi bodde i da jeg var sammen med eksen, men selv trives jeg best på mindre plass. Elsker compact living og smarte løsninger. Kommer garantert til å kjøpe noe mindre, men mer sentralt når ungene flytter ut (ev. så kan de bo i leiligheten mens de studerer og jeg kjøper en hybel vi kan bytte på å bo i nært sentrum). Jeg kunne kjøpt noe større og dyrere, men det ville gått ut over vår økonomiske frihet, og det er det faktisk ikke verdt. Riktignok har vi ikke hage, men vi bor 2 min. unna marka og 10 min. unna badeplass, har også en gedigen sportsplass 5 min unna. Legger ved en link for litt inspirasjon https://www.aftenposten.no/osloby/i/kmEL/Hvordan-kan-far-og-tre-barn-bo-pa-55-kvadratmeter Anonymkode: 2a0a7...ccc Lurer på om du bor på Bøler. Bare så for meg omgivelsene utfra det du beskrev. Anonymkode: 7c9ba...31a
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #8 Skrevet 17. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om du bor på Bøler. Bare så for meg omgivelsene utfra det du beskrev. Anonymkode: 7c9ba...31a Det gjør vi også, og vi bor ikke på Bøler. Beskrivelsene er jo veldig generelle og kan hvor som helst. Anonymkode: ce236...af2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #9 Skrevet 17. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Hva tenker dere om enslige som bor med barn i feks leiligheter som er 1 soveroms? Greit eller ikke? Må klekke ut noen lure løsninger og investere i møbler som passer størrelsen i leiligheten, feks nedslåbare seng til meg senere i stua når han vil være alene på rommet. Tenker at feks om 5 år kan jeg kjøpe større. Ønsker terrasse og plen for å få litt ekstra plass om sommeren. tenker på en leilighet på 30 til 40 kvm. Synes det er vondt da jeg vil gi barnet mer plass men det er bare så langt pengene strekker til når markedet her er slik som det er. Redd for hva familie og andre skal synes. Det er MANGE rike i dette området.. Anonymkode: b5ff6...07f Du sier et soverom, så tenker du 2-roms? Vi bor i en 2-roms. Jeg har okkupert stuen. Jeg har en liten sofa, og satt inn en liten seng som også kan brukes som sofa. 8-åringen har eget rom som brukes jevnt og stadig. Det føles litt trangt da jeg er oppvokst i stort hus, men det er jo bare en følelse. Må gjøre det beste ut av hva man har råd til. Personlig så bryr jeg meg ikke om hva andre tenker om det. Vi bor i et blokkområde der mange barnefamilier bor tett og intimt. Kjenner en familie på 7 stk som bor 70 kvm. Anonymkode: ce236...af2 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #10 Skrevet 17. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Hva tenker dere om enslige som bor med barn i feks leiligheter som er 1 soveroms? Greit eller ikke? Må klekke ut noen lure løsninger og investere i møbler som passer størrelsen i leiligheten, feks nedslåbare seng til meg senere i stua når han vil være alene på rommet. Tenker at feks om 5 år kan jeg kjøpe større. Ønsker terrasse og plen for å få litt ekstra plass om sommeren. tenker på en leilighet på 30 til 40 kvm. Synes det er vondt da jeg vil gi barnet mer plass men det er bare så langt pengene strekker til når markedet her er slik som det er. Redd for hva familie og andre skal synes. Det er MANGE rike i dette området.. Anonymkode: b5ff6...07f Du skriver 1 roms, men beskriver en 2-roms? Har man ett soverom, er det en 2-roms. Jeg tenker overhodet ikke noe ille om andre mødre som må flytte inn på få kvadrat med barn etter et samlivsbrudd. Hvorfor skulle noen tenke ille om det? De kan passe sine egne saker og ikke være så jævla fisefine, om de legger seg opp i det eller tenker stygt om noen som bor mindre enn dem selv. Kjenner jeg blir irritert bare av å tenke på det. Da jeg bodde sammen med eksen, bodde vi i rekkehus/flermannsbolig. De 4 beste kameratene til sønnen vår bodde alle i eneboliger i området. Jeg lurte noen ganger faktisk på hva foreldrene deres egentlig tenkte om oss, som ikke hadde råd til enebolig.... Vi stortrivdes i rekkehusleiligheten vår, vi! Det ga oss også en litt romsligere hverdag, vi "bodde oss ikke ihjel" med kjempeboliglån osv. Jeg er skilt og valgte å bosette meg med barnet mitt i et område i Oslo som har høy andel av innvandrere, pga prisnivået var lavere her. Helt greit å bo her, og vi trives faktisk. Ingen kriminalitet eller noe. Det var det jeg hadde råd til, hvis jeg ville ha 2 soverom. Jeg og sønnen min fikk hvert vårt soverom. Det er jeg utrolig glad for, så jeg slipper å ødelegge ryggen på en sovesofa i årevis (har dårlig rygg fra før som lett blir vond). Anonymkode: e1051...923 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #11 Skrevet 17. januar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Lurer på om du bor på Bøler. Bare så for meg omgivelsene utfra det du beskrev. Anonymkode: 7c9ba...31a Stemmer det 😄 Anonymkode: 2a0a7...ccc
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #12 Skrevet 17. januar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver 1 roms, men beskriver en 2-roms? Har man ett soverom, er det en 2-roms. Jeg tenker overhodet ikke noe ille om andre mødre som må flytte inn på få kvadrat med barn etter et samlivsbrudd. Hvorfor skulle noen tenke ille om det? De kan passe sine egne saker og ikke være så jævla fisefine, om de legger seg opp i det eller tenker stygt om noen som bor mindre enn dem selv. Kjenner jeg blir irritert bare av å tenke på det. Da jeg bodde sammen med eksen, bodde vi i rekkehus/flermannsbolig. De 4 beste kameratene til sønnen vår bodde alle i eneboliger i området. Jeg lurte noen ganger faktisk på hva foreldrene deres egentlig tenkte om oss, som ikke hadde råd til enebolig.... Vi stortrivdes i rekkehusleiligheten vår, vi! Det ga oss også en litt romsligere hverdag, vi "bodde oss ikke ihjel" med kjempeboliglån osv. Jeg er skilt og valgte å bosette meg med barnet mitt i et område i Oslo som har høy andel av innvandrere, pga prisnivået var lavere her. Helt greit å bo her, og vi trives faktisk. Ingen kriminalitet eller noe. Det var det jeg hadde råd til, hvis jeg ville ha 2 soverom. Jeg og sønnen min fikk hvert vårt soverom. Det er jeg utrolig glad for, så jeg slipper å ødelegge ryggen på en sovesofa i årevis (har dårlig rygg fra før som lett blir vond). Anonymkode: e1051...923 Jeg tenker på en med 2 roms ja, med 1 soverom og stue. Det er vel en 2 roms. så kan jeg heller kjøpe større når barnet blir større.... Synes det hørest fint ut det du beskriver. Her vi bor I mitt tilfelle vil en slik 2 roms bolig på knappe 30 kvm vil koste meg 2.9, og en to roms bolig på 40 kvm 3.3. Det er mye i lån! Ja jeg tenker jo at spesielt eks svigerfamilien og familie ellers blir brydd av dette og vil snakke mye om det og "synes synd" i oss som bor så trangt. Gruer meg litt, men det får så være... Jeg drømmer om en slik bolig, selv om den er liten. Men da vil jeg som sagt ha en uteplass med terrasse på 1 etasje plan slik at barnet kan løpe og leke ute og komme rett inn. Det vil føles litt større ut på den måten. Anonymkode: b5ff6...07f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #13 Skrevet 18. januar 2019 På 17.1.2019 den 15.17, tussi84 skrev: Helt ærlig så synes jeg i det minste at man skal ha et soverom når man har barn. Om man enten deler rommet når barnet er liten, eller om barnet får soverommet og den voksne sover i stua er det samme. Jeg tenker at både barn, og voksne trenger noen form for privat liv, og at det å kun bo et sted uten soverom over tid ikke er forenelig med det å ha barn. Huff, dette var da bombastisk! Ikke forenelig med det å ha barn?? Hva med alle kulturer der familier bor på lite kvadrat? Er de uegnet?? Nei, dette var ikke særlig gjennomtenkt. Ts: så klart du kan bo i en 1-roms. Hvor stort/lite hus du har, sier INGENTING om du er god/dårlig foreldre! Anonymkode: 8e4e6...482 3
kvinneguide Skrevet 18. januar 2019 #14 Skrevet 18. januar 2019 På 17.1.2019 den 15.12, AnonymBruker skrev: Vi er tre (1 voksen + to barn med 5 års aldersforskjell) som bor på 67 kvm nå, og større enn det blir det ikke (bodde på 60 kvm før). Jeg har skviset inn et ekstra soverom til meg selv slik at jentene har egne ganske store rom. De ser selvfølgelig at mange av vennene har rekkehus/hus og savner av og til huset vi bodde i da jeg var sammen med eksen, men selv trives jeg best på mindre plass. Elsker compact living og smarte løsninger. Kommer garantert til å kjøpe noe mindre, men mer sentralt når ungene flytter ut (ev. så kan de bo i leiligheten mens de studerer og jeg kjøper en hybel vi kan bytte på å bo i nært sentrum). Jeg kunne kjøpt noe større og dyrere, men det ville gått ut over vår økonomiske frihet, og det er det faktisk ikke verdt. Riktignok har vi ikke hage, men vi bor 2 min. unna marka og 10 min. unna badeplass, har også en gedigen sportsplass 5 min unna. Legger ved en link for litt inspirasjon https://www.aftenposten.no/osloby/i/kmEL/Hvordan-kan-far-og-tre-barn-bo-pa-55-kvadratmeter Anonymkode: 2a0a7...ccc Det var en utrolig fin leilighet! Bra inspirasjon😊
SnartMammaLykke Skrevet 30. mars 2021 #15 Skrevet 30. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 18.1.2019 den 17.01): Huff, dette var da bombastisk! Ikke forenelig med det å ha barn?? Hva med alle kulturer der familier bor på lite kvadrat? Er de uegnet?? Nei, dette var ikke særlig gjennomtenkt. Ts: så klart du kan bo i en 1-roms. Hvor stort/lite hus du har, sier INGENTING om du er god/dårlig foreldre! Anonymkode: 8e4e6...482 Det sier litt om planleggingsevne, hvor ressurssterk du er om du må dele rom med barnet ditt. Man har vel ikke livet på stell om det er så dårlige kår og hvem sin feil er det? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #16 Skrevet 30. mars 2021 SnartMammaLykke skrev (16 minutter siden): Det sier litt om planleggingsevne, hvor ressurssterk du er om du må dele rom med barnet ditt. Man har vel ikke livet på stell om det er så dårlige kår og hvem sin feil er det? Eller det sier litt om boligprisene og hvorvidt man har arvet midler Anonymkode: 09be1...408 16
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #17 Skrevet 30. mars 2021 SnartMammaLykke skrev (24 minutter siden): Det sier litt om planleggingsevne, hvor ressurssterk du er om du må dele rom med barnet ditt. Man har vel ikke livet på stell om det er så dårlige kår og hvem sin feil er det? Jeg og barna mine bor i en liten leilighet med to soverom. De har hvert sitt rom og jeg sovesofa på stua. Jeg vil si at jeg har livet relativt greit på stell, selvom det ikke er nøyaktig slik jeg så for meg. Men jeg stortrives slik det er, vi har et kjempe koselig hjem, barna har alt de trenger pluss litt til. Det handler ikke om å ikke være ressurssterk eller ikke ha planlagt godt nok, men av og til tar livet overraskende vendinger. Så gjør man det beste ut av situasjonen, å setter pris på det man har. Anonymkode: 4ec21...9f8 10
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2021 #18 Skrevet 30. mars 2021 SnartMammaLykke skrev (34 minutter siden): Det sier litt om planleggingsevne, hvor ressurssterk du er om du må dele rom med barnet ditt. Man har vel ikke livet på stell om det er så dårlige kår og hvem sin feil er det? I all verden? Håper ikke du oppdrar barn med den holdningen der. Jeg kjente og ei som var som deg en gang, hun var så mye bedre enn alle andre, mannen hadde en god stilling med millionlønn og bonuser, hun gikk rundt å lekte fin frue. Så kom oljekrisa, mannen mista jobben, de kunne ikke ha au pairen og da begynte livet på kreditt for de måtte jo opprettholde livsstilen med 300 kvm hus og to flott biler osv. Så gikk ekteskapet i dass for han var i et forhold med ei som han hadde et barn med utenom og. Så der satt hun, med millioner i gjeld, 4 barn, en mann som stakk til nydama. Nå har hun ikke engang penger til et bøttekott på 20 kvm, hun kom ikke så langt med sin "ressurssterke planleggingsevne". Karma is a bitch. Anonymkode: 57e94...502 10
SnartMammaLykke Skrevet 31. mars 2021 #19 Skrevet 31. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.3.2021 den 21.14): I all verden? Håper ikke du oppdrar barn med den holdningen der. Jeg kjente og ei som var som deg en gang, hun var så mye bedre enn alle andre, mannen hadde en god stilling med millionlønn og bonuser, hun gikk rundt å lekte fin frue. Så kom oljekrisa, mannen mista jobben, de kunne ikke ha au pairen og da begynte livet på kreditt for de måtte jo opprettholde livsstilen med 300 kvm hus og to flott biler osv. Så gikk ekteskapet i dass for han var i et forhold med ei som han hadde et barn med utenom og. Så der satt hun, med millioner i gjeld, 4 barn, en mann som stakk til nydama. Nå har hun ikke engang penger til et bøttekott på 20 kvm, hun kom ikke så langt med sin "ressurssterke planleggingsevne". Karma is a bitch. Anonymkode: 57e94...502 Står fortsatt på mitt. Synes at et barn fortjener å slippe å bo på samme rom med sin mor i mange år. Begge parter trenger privatliv og dette er ikke anbefalt ut i fra nyere forsking. Min samboer bodde på rom med sin mor til han var 7 år, og han har fortsatt «traumer». Han syntes det var helt forferdelig å aldri få fred, samt tid alene. Ofte er dette unge mødre, (ikke alltid) mammaer uten utdanning eller god økonomi. Mange har ikke jobb og har ikke planlagt noe som helst her i livet. Endret 1. april 2021 av SnartMammaLykke 1
Mousj Skrevet 31. mars 2021 #20 Skrevet 31. mars 2021 3 minutter siden, SnartMammaLykke said: Står fortsatt på mitt. Synes at et barn fortjener å slippe å bo på samme rom med sin mor i mange år. Begge parter trenge privatliv og dette er ikke anbefalt ut i fra forsking. Min samboer bodde på rom med sin mor til han var 7 år, og han har fortsatt traumer. Synes fet var helt forferdelig å aldri få fred, samt tid alene. Det sier om hvor lite ressurssterk mor er. Ofte er dette unge mødre, mammaer uten utdanning eller god økonomi. Mange har ikke jobb og har ikke planlagt noe som helst her i livet. Ikke anbefalt ut ifra forskning? Dette må du ikke fortelle til brorparten av verdens tettbodde befolkning som er langt i overtall. Men jeg har gjerne lyst til å lese det, kan du dele en link? 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå