Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det går lus på skolen til datterne min. Hvordan smitter lus, vet at det gjør det fra luer etc ,men er det andre måter.

Skal få kjøpt kam og sjekke henne men lurer på om jeg kan bli smittet kun ved og ta henne i håret.

Kanskje et dumt spm men har ikke så mye erfaring på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gitte
Skrevet

koke luer, børster, sengetøy etc fungerer for å ta lusa utenom hodet, lusemiddel burde virke på hodet hennes

Skrevet

Det er også greit å putte tingene i fryseren .. ofte lettere det med puter og store ytterplagg.

Det som er lurt er å sjekke gjennom håret med lusekam morgen og kveld.. og sjekke skikkelig.. Finner du ikke lus er det tull å bruke lusesjampo etc.

Det er overdreven unødvendig bruk av lusemidler som har gjort at lusene er blitt mye vanskeligeere å ta knekken på.

Gjest gjest1
Skrevet

Lus smitter ved direkte overføring. Du blir ikke smittet ved å ta henne i håret, så lenge du ikke får med deg lus eller egg på hånden og overfører det til ditt eget hår. Har gredd hår med lus mange ganger jeg, og har aldri fått lus selv.

Ikke la datteren din ligge i sofa'n, eller i foreldresengen før du har funnet ut om hun har lus eller ikke. Hun bør også bruke kun sin egen hårbørste. (Vet ikke hvor vanlig det er å dele jeg, har ikke barn..)

Og helt riktig som det ble sagt over meg, ikke bruk lusemiddel unødvendig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men som sagt vet jeg ikke om hun har lus, da er det vel ikke nødvedig og koke eller fryse ( har ikke så stor fryser)

kan jeg bli smittet ved å sjekke andres hår?

Gjest Gitte
Skrevet

sjekk håret hennes nøye før du begynner å styre med å fryse eller koke. dersom du bruker lusekam er det ikke vanskelig å oppdage egg og lus

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Lusa samler seg gjerne foran i "panneluggen" og rundt ørene.

Det er ikke nødvendig å fryse og styre hvis dattern din ikke har det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Oppdatering

Ingen lus funnet :-)

Takk for alle svar :-)

Skrevet

Godt å høre ..

Jeg klør bare jeg hører om lus... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...