AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #1 Skrevet 17. januar 2019 Jeg har en datter går på ungdomsskolen, som har hanglet i 3-4 mnd. Hun er utmattet, og har gått fra å være sosial og sprudlende til å ikke orke annet enn skole og netflix. Fra å stå opp for egen maskin hver morgen, hører hun nå ikke vekkerklokka, og sovner om ettermiddagen/før leggetid om kvelden. Hun har i tillegg hatt 4 runder med oppkast i ca samme periode, uten at noen av oss andre i familien har blitt syke (ikke vanlig omgangssyke med andre ord). Vi har vært hos legen to ganger, og hun har fått påvist diverse mangler (b12, folat, vitamin d og lave jernlagre). Hun har spist tilskudd nå i tre uker, uten noen synlig bedring. Vi spiser normalt sunn mat, så jeg er litt overrasket over manglene, men hun var veldig i farta med venner hele høsten, så mulig hun har hoppet over flere måltider enn vi har klart å få med oss. Hun er på ingen måte undervektig. Jeg har forsøkt å slå meg til ro med at dette er "bare" mangler, men har en dårlig magefølelse. Hun har knapt vært syk siden barnehagen, så at hun nå kaster opp og er borte fra skolen både titt og ofte er helt ulikt henne. Det er ikke knute på tråden med venner, og hun har nære venninner som hele tiden være sammen med henne (som hun nå avviser). Hun er flink på skolen, og har et ganske avslappet forhold til egne prestasjoner. Å være tenåring er jo ikke enkelt, men jeg tror ikke det ligger sosiale eller psykiske problemer bak. Vet ikke helt hva jeg gjøre. Skal jeg ta henne til legen igjen (hun skal tilbake dit på oppfølging uansett, men ikke før om noen uker), eller vente. Hun har jo tatt blodprøver der de sjekket både det ene og det andre (stoffskifte, blodsukker, kjerneverdier mm), så tenker det ikke er så mye mer å gjøre før vi ser effekten av å få bort mangler. På den andre siden kaster man vel ikke opp av vitaminmangel? Og blir man virkelig så utmattet av mangel på næringsstoffer? Bare vitamin D og folat under referanseområde, jernlagre og b12 i nedre del av normalområdet. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Jeg er bekymret, men vet ikke helt hva jeg kan gjøre annet enn å vente:-(. Anonymkode: 98ae3...516
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 Nei, det tror jeg ikke. Men kan man få det plutselig, eller er det noe man er født med? Hun har som sagt stort sett vært frisk som en fisk før nå. Hun har heller ikke vondt i magen ifølge seg selv. Anonymkode: 98ae3...516
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 Jeg støtter cøliakitestingsforslaget. Man trenger slett ikke være født med det, og plagene kan være diffuse og komme gradvis. Kan godt være de sjekket for det, da, siden de tok en del blodprøver, så du kan gjerne ringe og høre med legekontoret. Jeg synes du skal følge magefølelsen din. Anonymkode: 10a6e...951 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #6 Skrevet 17. januar 2019 Takk for svar alle sammen! Jeg har faktisk ikke tenkt på cøliaki, så det må følges opp. Jeg tviler sterkt på at hun er gravid, men er også noe jeg må snakke med henne om. Vanligvis føler jeg at jeg har ganske god føling med hva som er på gang med barna, men nå føler jeg med veldig usikker. Prøver ikke å la panikken ta meg, men vanskelig når jeg ser hvor redusert hun er. Anonymkode: 98ae3...516
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #7 Skrevet 17. januar 2019 Cøliaki, lavt stoffskifte? Anonymkode: bdd0d...334
_popcorn_ Skrevet 17. januar 2019 #8 Skrevet 17. januar 2019 Vitamin D-mangel kan føre til depresjoner, og gi utmattelse. B12-mangel gir slapphet og tretthet. Folatmangel kan gi tretthet og nedsatt fysisk yteevne. Og utmattelse, slapphet og tretthet kan føre til oppkast. Det kan ta en stund med kosttilskudd før verdiene stabiliserer seg. Men siden dere spiser normalt sunn mat, og hun stort sett spiser de måltidene hun skal, så ville jeg fått undersøkt tarmsystem, for å se om det er noe som stopper opptaket av næringsstoffene. Dette er noen av de produktene med høyst innhold av de hun bør få litt ekstra av. Selv om man spiser sunt så er det ikke alltid variert nok. Vitamin D : fisk, spesielt ørret og laks har mye Dvitamin. Margarin av mange sorter. Egg Folat: Lever, ulike bønner, kyllingpostei, Brød med solsikkefrø, hvtekli og soyamel. Spinat. Qinoa, kikerter, brokkoli. B12: Lever, sild, laks, kyllingpostei, ørret, egg. jern: hvetekli, valmuefrø, soltørket tomater, lever, egg, havrekli, havremel. http://www.matvaretabellen.no/?language=no Her er det lister over det aller meste, og næringsinnhold, så kan man se hva man kan spise for å øke næringstoffene Hun bør selvfølgelig utredes videre hos legen, men skader absolutt ikke prøve øke inntak av de ulike næringsstoffene! 1
prettylittlemisfit Skrevet 17. januar 2019 #9 Skrevet 17. januar 2019 2 timer siden, _popcorn_ skrev: Vitamin D-mangel kan føre til depresjoner, og gi utmattelse. B12-mangel gir slapphet og tretthet. Folatmangel kan gi tretthet og nedsatt fysisk yteevne. Og utmattelse, slapphet og tretthet kan føre til oppkast. Det kan ta en stund med kosttilskudd før verdiene stabiliserer seg. Men siden dere spiser normalt sunn mat, og hun stort sett spiser de måltidene hun skal, så ville jeg fått undersøkt tarmsystem, for å se om det er noe som stopper opptaket av næringsstoffene. Dette er noen av de produktene med høyst innhold av de hun bør få litt ekstra av. Selv om man spiser sunt så er det ikke alltid variert nok. Vitamin D : fisk, spesielt ørret og laks har mye Dvitamin. Margarin av mange sorter. Egg Folat: Lever, ulike bønner, kyllingpostei, Brød med solsikkefrø, hvtekli og soyamel. Spinat. Qinoa, kikerter, brokkoli. B12: Lever, sild, laks, kyllingpostei, ørret, egg. jern: hvetekli, valmuefrø, soltørket tomater, lever, egg, havrekli, havremel. http://www.matvaretabellen.no/?language=no Her er det lister over det aller meste, og næringsinnhold, så kan man se hva man kan spise for å øke næringstoffene Hun bør selvfølgelig utredes videre hos legen, men skader absolutt ikke prøve øke inntak av de ulike næringsstoffene! Signerer denne 👍 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #10 Skrevet 17. januar 2019 Hun er ikke på vei inn i noe anoreksilignende, da??? Egenerfaring gav meg litt dårlige vibber her. Anonymkode: e22a4...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #11 Skrevet 17. januar 2019 Ja jeg tenkte med en gang på en form for spiseforstyrrelse. Bulimi. Derfor oppkast, og vitamin mangler. Men D vitamin mangel kan som tidligere nevnt gi mange av de symptomene du har nevnt, men ikke oppkast da.. Anonymkode: 6ef7e...92d
_popcorn_ Skrevet 17. januar 2019 #12 Skrevet 17. januar 2019 Jeg synes man skal være litt forsiktig med å rope ut om mulig spiseforstyrrelser. Vitamin D mangel er svært vanlig på denne tiden av året. Lavt jern-nivå er også vanlig blant jenter, spesielt rundt mens-periodene. B12-mangel er også ekstremt vanlig. Ut i fra TS sin beskrivelse ville jeg heller fått en god somatisk utredning, før jeg hadde vurdert spiseforstyrrelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå