Gå til innhold

Mye lekser i barneskolen, veldig slitsomt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min i 5 klasse har lange skoledager hver dag, og er sliten når han kommer hjem. De har veldig mye lekser, og det er vanskelig for han å gjøre leksene når han er så sliten og lei. Jeg har prøvd alt føler jeg, men lekser er et herk, da han føler at han har så mye at han "aldri" blir ferdig. Han har lekser i alle fag nesten hver dag, både mye skivelekser, leselekser og lekser på en øveside på internett. Vi sitter ca 2 timer med leksene hver eneste dag, og jeg ender opp til slutt med å fortelle hva han skal skrive så han blir ferdig når han er på gråten. Lærerne skjønner ikke problemet da jeg har tatt det opp med dem, de vil ikke finne en løsning og mener at leksene ikke burde være et problem. Jeg har selv full jobb og mindre barn, og skal også lage middag, passe andre barn og rydde/vaske/legge, men blir sittende i flere timer med leksene sammen med han. Jeg fikk nylig en prolaps i ryggen også, og har mye vondt. Dette er slitsomt, og lærerne er ekstremt harde, for eksempel gir de anmerkning hvis noe som helst i leksen er feil. Noe jeg synes er helt feil, da man skal prøve å feile for å lære. Sønnen min mister all motivasjon når han får anmerkning hvis ikke alt er perfekt, når han har sittet i flere timer. Og jeg føler stort press på meg som forelder at jeg ikke kan selv gjøre/forklare feil. Har andre her slitt med dette, og hva var løsningen deres? Møtte skolen dere på problemet? Jeg er rådvill.

Anonymkode: d50fe...127

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn skal det ikke være, ville tatt det opp med rektor dersom kontaktlærer ikke gjør noe.

• Liker 2
Skrevet

Alle barn har krav på induviduell opplæringsplan, så ta kontakt med kontaktlærer så finner dere ut av det sammen. Kan hende han må få en annen lekseplan i forhold til de andre i klassen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt opp problemet med læreren hans. Kanskje dere kan komme til en ordning der barnet kan få litt mindre lekser,tenker det er bedre at han gjør noe om ikke alt. Det har sønnen min fått lov til for å ikke helt miste motivasjonen,men han er yngre enn ditt barn da.

Anonymkode: 0f7df...013

Skrevet

TS her. Jeg har tatt opp dette med kontaktlærer, og ble ikke møtt med en løsning. Lærerne har nesten bare blitt enda mer pirkete på leksene hans. For eksempel leksen i norsk han leverte igår, hadde et eneste feil svar, da fikk han anmerkning. 

Skrevet

Jeg har ved flere anledninger sendt med beskjed til lærer at min datter ikke har fått lov av meg til å gjøre leksene ferdig fordi de har vært for tidskrevende. Nå får hun passe med lekser og hun er mer motivert til å gjøre leksene, tar maks 30 minutter, noen få ganger litt lengere tid. 

Anonymkode: 02a47...1fe

• Liker 4
Skrevet

Sånn skal det jo ikke være! 

Jeg tenker at barneskoleelever bør sitte maks 30 min med effektiv jobbing etter skolen, helst ingenting. 

Hvordan ligger han an faglig? Er han en stødig leser, f. eks? 

Må bare si at det er utrolig merkelig at ikke læreren hans tar tilbakemeldingene deres på alvor? 

Jeg er lærer på barneskole selv, og i og med at min skole har bestemt at alle skal ha lekser, så forholder jeg meg til det. Men de er tilrettelagt de ulike nivåene i klassen, og noen har f. Eks bare leselekse, mens andre har mattelekser på ungdomsskolenivå for å ikke kjede seg. 

Anonymkode: 0a0fe...15d

• Liker 3
Skrevet

TS igjen. Jeg skrev også en melding her om dagen til lærer at den ene oppgaven i matte ikke hadde blitt gjort. Da sønnen min slet med den, og jeg selv slet med å huske riktig regnemåte. Alt annet var gjort, han fikk uansett anmerkning for ikke gjort mattelekse. Dette synes jeg blir helt feil, da jeg gir en beskjed, og han har gjort andre oppgaver. Da viser vi jo til at vi har sittet med leksene i faget, og prøvd. Utrolig frustrerende.

• Liker 3
Skrevet

Mange folkebibliotek har leksehjelp for barn på visse dager i uka. Sjekk ut om deres bibliotek har det tilbudet. 

Du kan også sjekke om det finnes en frivillighetssentral i din kommune, for å spørre dem om de har noen leksehjelpere der.

Røde Kors tror jeg kanskje også har tilbud om leksehjelp. Sjekk det ut. :)

Anonymkode: a0d9c...dcd

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen. Jeg skrev også en melding her om dagen til lærer at den ene oppgaven i matte ikke hadde blitt gjort. Da sønnen min slet med den, og jeg selv slet med å huske riktig regnemåte. Alt annet var gjort, han fikk uansett anmerkning for ikke gjort mattelekse. Dette synes jeg blir helt feil, da jeg gir en beskjed, og han har gjort andre oppgaver. Da viser vi jo til at vi har sittet med leksene i faget, og prøvd. Utrolig frustrerende.

Dette hadde jeg tatt opp med rektor og evt skolesjefen. Sånn skal det ikke være. Gutten sitter jo igjen helt uten mestringsfølelse og lærevilje hvis det fortsetter slik

Anonymkode: 51c11...1d3

• Liker 8
Skrevet

Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor læreren insisterer på disse leksene, og anmerkninger (?) for å ikke forstå en oppgave? 

Hva svarer læreren når dere tar opp problemet, da? Kan det være at han ikke jobber med det han skal i timene, og dermed får i oppgave å gjøre det ferdig hjemme? Uansett høres det jo ikke ut som det fremmer læring hos din sønn. Her tror jeg du må be om et møte med rektor tilstede, for å få til endring. 

Anonymkode: 0a0fe...15d

• Liker 2
Skrevet

Det høres altfor mye ut. Jeg har selv en som går i 5. klasse. Det er kun norsklekse de har hver eneste dag, da skal de lese minst 15 minutter og svare på oppgaver til teksten. Ellers har de mattelekse 2-3 dager i uken (da er det 10 eller 15 minutter matte på Multi Smartøving, dette fungerer veldig bra siden det er tiden som teller og ikke antall oppgaver, de som er raske gjør da flere oppgaver og de som trenger tid gjør færre, men det er helt greit og ingen sliter seg ut) og en dag i uken skal de øve på engelske gloser. Av og til har de lekser i andre fag, men det er ikke hver uke. Jeg tenker at en femteklassing ikke skal trenge å bruke mer enn 30 minutter på leksene hver dag.

Jeg er overrasket over at du ikke får gehør fra lærer for at leksene er for tidkrevende for sønnen din. Jeg synes du skal ta dette videre i systemet. Det er ikke meningen at sønnen din skal slite seg ut og oppleve så lite mestring som han gjør nå. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Trollmora skrev:

Alle barn har krav på induviduell opplæringsplan, så ta kontakt med kontaktlærer så finner dere ut av det sammen. Kan hende han må få en annen lekseplan i forhold til de andre i klassen.

Dette!

Det er ikke bra. Send en mail med kopi til rektor og undervisningsinspektør  der du forklarer    problemet, samtidig som du ber om et møte, henvis gjerne  til lovverket. 

Endret av Lana01
  • Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg har tatt opp dette med kontaktlærer, og ble ikke møtt med en løsning. Lærerne har nesten bare blitt enda mer pirkete på leksene hans. For eksempel leksen i norsk han leverte igår, hadde et eneste feil svar, da fikk han anmerkning. 

Du må ta dette videre med rektor. Høres ut som om læreren er ute etter dere!

Anonymkode: 05785...77d

• Liker 3
Skrevet

Det var helt likt der sønnen min gikk på barneskole. Unnskyldningene til lærerne var alltid at elevene fra denne skolen ville ha fordel når de startet på ungdomsskolen. Søsteren min er lærer et annet sted i landet og hun fikk sjokk når hun så timeplanen til sønnen min. 

Nå går han på ungdomsskolen og der er det knapt lekser.

Anonymkode: 7019b...1c7

Skrevet

Han ligger faglig nå midt på treet i noen fag og sterkere i andre, men merker han stadig mer og mer mister gnisten for skolen pga han gruer seg til lekser. Han er en smart, snill og rolig gutt. Ingen konsentrasjonsproblemer til vanlig, og han gjør det han skal i timen. Han gleder seg kun nå til helger og leksefri. Det er så trist. Når han går ut døren og skal til skolen har han ingen glede i ansiktet lenger. 

Når jeg tok det opp med lærer så fikk jeg beskjed om at lekser var viktig, at de mente at leksene de ga var overkommelige og at han fint kunne klare leksene. Lærer virket ikke blid. 

Jeg takker for alle svar, og har selv vært inne på tanken med å kontakte rektor. Da gjør jeg det, for dette går ikke lenger. Og jeg er helt sjokkert over alt de gir anmerkning på, jeg synes det er merkelig at de ikke forstår at de tar fra barna motivasjonen. Det må være lov å feile. 

TS 

• Liker 3
Skrevet

Nei selvfølgelig skal han ikke ha anmerkning for galt svar  eller ikke ha forstått oppgaven. Det er bare feil på alle måter. Læreren dreper jo all mestringsfølelse og lærelyst. 

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ligger faglig nå midt på treet i noen fag og sterkere i andre, men merker han stadig mer og mer mister gnisten for skolen pga han gruer seg til lekser. Han er en smart, snill og rolig gutt. Ingen konsentrasjonsproblemer til vanlig, og han gjør det han skal i timen. Han gleder seg kun nå til helger og leksefri. Det er så trist. Når han går ut døren og skal til skolen har han ingen glede i ansiktet lenger. 

Når jeg tok det opp med lærer så fikk jeg beskjed om at lekser var viktig, at de mente at leksene de ga var overkommelige og at han fint kunne klare leksene. Lærer virket ikke blid. 

Jeg takker for alle svar, og har selv vært inne på tanken med å kontakte rektor. Da gjør jeg det, for dette går ikke lenger. Og jeg er helt sjokkert over alt de gir anmerkning på, jeg synes det er merkelig at de ikke forstår at de tar fra barna motivasjonen. Det må være lov å feile. 

TS 

Er læreren veldig gammel?

Skrevet

Har gutt i 5. klasse her også. Vi kommer sent hjem fra jobb pga lang reisevei og kø. Han gjør ikke leksene selv, og mår vi har tid å hjelpe, er han trøtt, orker ikle tenke osv. I går skulle han lage en presentasjon. Det endte med at jeg skrev nesten alt... Etter mye krangling, frustasjon og han gruet seg til å holde presentasjonen foran 6. og 7. Klasse, og derfor følte alt ble teit og flaut å skrive. I tillegg hadde han ikke begynt, så alt måtte tas fra begynnelsen... Sønnen vår er skoleflink, men lekser er et mareritt! 

Anonymkode: de550...b2a

Skrevet

Det høres jo helt sinnsvakt ut! Du sier at de får anmerkninger hvis de ikke har fått til en oppgave i leksen, men hva innebærer det? Jeg har ikke vært borte i anmerkninger på barneskolen i det hele tatt, men på ungdomsskolen får de anmerkninger ved blant annet foresentkomming, og kanskje hvis de ikke har levert en hel lekse (men aldri hvis de ikke har klart en oppgave!)

2 timer lekser hver dag for en 5.klassing hører ingen sted hjemme.

Men kan du høre med noen andre foreldre om hvordan de opplever situasjonen? Noen ganger er det lettere å ta tak i tingene i fellesskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...