Gå til innhold

Prevensjon som stopper mensen

Anbefalte innlegg

Jeg venter på innkalling til sterilisering, men vurderer også å bruke annen prevensjon for å stoppe mensen. Fordi jeg hater å ha mensen. Jeg har kun brukt kondom fram til nå, og vet ikke hvordan kroppen kommer til å reagere på hormoner. Jeg er litt redd for hormoner, for både ved eggløsning og mensen blir jeg helt ute av meg. Enkelte ganger ønsker jeg å dø. Videre frister det heller ikke med kviser (disse kommer også med mensen), vektøkning osv. Det er også noen i familien som har hatt blodpropp og har dødd av sykdommer relatert til hjerte og blodårer. Mulig jeg ser meg blind på bivirkningene? P-piller tror jeg blir uaktuelt, fordi jeg er rett og slett et surrehue. Altså, hvis jeg må over på livsviktige medisiner som må tas hver dag i pilleform, kommer jeg til å dø.

P-piller: Bra: kan hoppe over mensen. Ikke bra: hormoner, må tas hver dag

P-sprøyte: Bra: kan miste mensen. Ikke bra: kan få småblødninger i et halvt år etter første sprøyte, beinskjørhet og kviser (i hht til Lommelegen)

Hormonspiral: Bra: kan miste mensen, kan ha i mange år. Ikke bra: hormoner, vondt å sette inn

Kobberspiral: Bra: kan miste mensen, kan ha i mange år, uten hormoner. Ikke bra: kan få sterkere mens, vondt å sette inn

P-stav: Bra: kan miste mensen, tre år. Ikke bra: hormoner

Det er mye å velge mellom og jeg aner ikke hva som kan passe meg. Jeg vil bare ha det sånn at jeg får tak i noe og at det virker positivt (ha det, mensen) fra første øyeblikk. Men det kan jeg aldri vite før jeg prøver?

Egentlig ønsker jeg at de bare kan fjerne hele livmora, men så heldig er jeg vel ikke.

Er under 30, har et barn. Mensen varer gjerne 5-6 dager, med de to første dagene som de tyngste. Noen ganger får jeg veldig vondt rundt og i klitoris de to første dagene. Det blør egentlig ikke så mye, de to første dagene kan jeg bytte Libresse normale bind kanskje 4 ganger i døgnet. Den første menstrasjonen etter fødsel (keisersnitt, forresten), skremte meg; det bare rant når jeg sto opp. Ned beina og på gulvet, og jeg måtte bytte bind en gang i timen. Jeg er redd for at det skal bli sånn igjen. Jeg nevnte litt familiehistorikk over, og av tidligere fastlege gikk jeg gjennom en test der jeg var "godkjent" for p-pillebruk, og jeg har lavt blodtrykk. Likevel synes jeg det er litt skummelt.

Jeg vil bare ikke ha mensen fordi det er vondt, jeg blir helt ødelagt i hodet og jeg vil ikke blø. 

Anonymkode: 159c6...950

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1249401-prevensjon-som-stopper-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har blodpropp i familien utelukkes all hormonprevensjon. 

Anonymkode: 0dc0d...f55

Nei, bare hormonprevensjon som inneholder østrogen, dvs. p-piller. Minipiller/cerazette, hormonspiral osv inneholder bare gestagen, så det er helt trygt mtp blodpropp, da det er østrogenet som øker risikoen.

Hva med p-ring? 

Bra: kan hoppe over mensen, virker lokalt. 

Ikke bra: hormoner, som det meste annet

Om du er hormonell og ute av deg ved eggløsning og mensen så kan det faktisk bli bedre ved bruk av hormonbaserte prevensjonsmidler.

Anonymkode: 89a17...b03

Annonse

På 16.1.2019 den 23.06, AnonymBruker skrev:

Om du har blodpropp i familien utelukkes all hormonprevensjon. 

Anonymkode: 0dc0d...f55

Det kommer veldig an på alder og helsesituasjon til den som fikk blodpropp. 

Anonymkode: 4964d...838

Jeg har satt inn spiral to ganger nå og det gjør ikke så vondt.. Jeg husker et stikk og så menssmerter resten av kvelden. Som du sier - kobberspiral ga me mye sterkere mens enn jeg kunne huske noen gang (hadde gått på p-piller maange år). Hormonspiral gjør at jeg får brun utflod en dag eller to i løpet av 4 måneder - ellers ingenting. I love it!!

• Liker 1
1 minutt siden, ablaze skrev:

Jeg har satt inn spiral to ganger nå og det gjør ikke så vondt.. Jeg husker et stikk og så menssmerter resten av kvelden. Som du sier - kobberspiral ga me mye sterkere mens enn jeg kunne huske noen gang (hadde gått på p-piller maange år). Hormonspiral gjør at jeg får brun utflod en dag eller to i løpet av 4 måneder - ellers ingenting. I love it!!

Akkurat slik det er for meg også. Hormonspiral funker veldig bra! Hadde litt blødninger i begynnelsen da. Men det er absolutt det beste prevensjonsmiddelet jeg har brukt. 

Men kjære deg, du vet kroppen er proppfull av hormoner? Du tilfører kun hormoner du allerede har ved bruk av hormonprevensjon. Så ikke vær redd for det.

Det som har minst bivirkninger er p-piller (spesielt Microgynon er kjent for det)

Anonymkode: de7a5...164

Hvis du sliter så mye rundt eggløsning og mensen så kan hormonprevensjon være positivt for deg. Hormonene blir mer stabile, man får ikke eggløsning og ofte en mye mindre mens, både av smerter og blødninger.

P-stav og hormonspiral vil jeg tro jeg positivt for deg.

Snakk med legen din. 

Anonymkode: 91e08...938

Er ikke så glad i at leger roter i underlivet. Risikoen for at jeg hadde fått cyster av spiral er altfor stor til at jeg noen sinne vil ha det. Å da blir ekstra undersøkelser, operasjoner og ressurser som blir brukt på det.

Anonymkode: 91dec...8df

Annonse

Har egentlig ikke noen råd om prevensjon, men om du bruker KUN bind (ikke tampong i tillegg) og bytter bare 4 g i døgnet, så blør du da veldig lite. 

Er du sikker på at alt har sammenheng med mensen? Når du skriver at du helst vil fjerne livmoren virker du noe uvitende. Å fjerne livmoren sender deg hodestups inn i overgangsalderen med nattesvette, tørre slimhinner (f eks i skjeden), høyere risk for hjertesykdom (østrogen beskytter oss), vektoppgang, mindre elastisk hud etc... 

Anonymkode: 90046...3cd

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har egentlig ikke noen råd om prevensjon, men om du bruker KUN bind (ikke tampong i tillegg) og bytter bare 4 g i døgnet, så blør du da veldig lite. 

Er du sikker på at alt har sammenheng med mensen? Når du skriver at du helst vil fjerne livmoren virker du noe uvitende. Å fjerne livmoren sender deg hodestups inn i overgangsalderen med nattesvette, tørre slimhinner (f eks i skjeden), høyere risk for hjertesykdom (østrogen beskytter oss), vektoppgang, mindre elastisk hud etc... 

Anonymkode: 90046...3cd

Enig i det første. Jeg blødde gjennom plus size tampong på 10-15 min. Det rant og rant og rant. Måtte ha tampong og stort bind alltid. 

Kommer ikke i overg alder ved å fjerne livmor om de lar eggstokkene bli igjen. Slipper mensen selvsagt.

Anonymkode: 73cd7...5b1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...