Gå til innhold

Uføreforsikring med begrensninger føles så meningsløst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte om uføreforsikring for noen måneder siden, og måtte da selvsagt fylle ut et helseskjema. Forsikring fikk jeg, men med unntak av uførhet som en følge av psoriasis m/følgesykdommer. Jeg skjønner jo at forsikringsselskaper ikke driver veldedighet, og at de ikke ønsker å risikere å betale sånne som meg for en sykdom som de allerede er diagnostisert med. Samtidig føles det litt meningsløst å betale på en uføreforsikring som ikke dekker det som per i dag er den sykdommen som mest sannsynligvis vil føre til at jeg blir ufør (dersom jeg blir det, hvor stor sjanse det er for det er ikke godt å si). Jeg har per i dag kun neglepsoriasis. Og det er nesten så jeg angrer på at jeg gikk til legen med dette for et par år siden; om jeg hadde ventet hadde aldri forsikringsselskapet funnet ut av at symptomene mine oppstod før forsikringen ble inngått.

Det er jo helt vanlig at slike forsirkinger ikke dekker uførhet som en følge av sykdommer som det allerede har oppstått symptomer på, men det føles så sårbart. Jeg vet at man overlever på utbetalingene fra det offentlige, men om det er dette som fører til at jeg eventuelt blir ufør, så får jeg jo ikke en forsikringsutbetaling i tillegg. Jeg tenker også på alle dem som har langt verre sykdommer enn det jeg har, og som har større sjanser for å bli ufør... føles det ikke så sårbart? 

Anonymkode: 2a32a...29e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe av det viktigste foreldre gjør for sine voksne tenåringer er å forklare dem hvor viktig det er at de tegner egne forsikringer - FØR noe skjer. 

Jeg gjorde ikke det. Jeg ante ikke. Ung og ufeilbarlig. 

Kronisk syk i dag. Fortsatt i jobb, men hvem vet hvor lenge. Jeg er fucked. Sparer så mye jeg kan og håper det beste. 

Anonymkode: e55c3...48a

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe av det viktigste foreldre gjør for sine voksne tenåringer er å forklare dem hvor viktig det er at de tegner egne forsikringer - FØR noe skjer. 

Kronisk syk i dag. Fortsatt i jobb, men hvem vet hvor lenge. Jeg er fucked. Sparer så mye jeg kan og håper det beste. 

Helt sant! Selv trodde jeg at man ikke kunne tegne uføreforsikring før man var i fast jobb, men jeg vet ikke om det stemmer. Ellers hadde jeg tegnet uføreforsikring som 19-åring (da jeg begynte å studere).

Anonymkode: 2a32a...29e

Skrevet

Skjønner frustrasjonen din, men dessverre er det slik det må være. Hvis man sammenligner det med boligforsikring så sier det seg selv st det er for sent å forsikre boligen etter at den har fått vannskader.

Som hun over her sier så må man forsikre seg allerede som ung og 100% frisk. Men jeg tror man må levere ny helseerklæring hvis man senere skal øke forsikringssummen fordi man feks har gått opp i lønn, så da et det jo egentlig samme takka om man forsikret seg da man var ung å hadde lav inntekt...

Anonymkode: 35175...a08

Skrevet

Vet ikke hvor mange som blir uføre grunnet psoriasis, men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Mest plaget er de som får psoriasis i leddene, men mener at de aller fleste som opplever dette får biologisk medisin som holder sykdommen i sjakk.

Jeg har levd med alvorlig psoriasis i 25 år (hud og negler, men ikke ledd), og i løpet av disse årene har jeg møtt en del folk i samme situasjon, men kan ikke si å ha hørt at noen har blitt uføre grunnet psoriasisen. 

Anonymkode: 93267...dc1

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns alle foreldre bør ha uføreforsikring for barna sine. Foreldrene mine hadde ikke det, jeg ble alvorlig syk som 13 åring og kommer sannsynligvis til å være syk resten av livet, med mindre de klarer å forske frem noen medisiner. Jeg har uføretrygd med ung ufør-rettigheter, men det er såpass beskjedne summer at jeg må være sparsom hele livet og det er en kjip tanke. Skulle gjerne vunnet i lotto, men da må man jo ha nok overskudd av penger til å kunne kjøpe lottokupong :fnise:

Anonymkode: 6ca73...563

Skrevet

Veldig mange arbeidsgivere har uføreforsikring på sine ansatte.

Vilkårene på min arbeidsplass er to års karantene, som erstatter helseopplysninger. Det vil si at dersom jeg blir ufør av noe jeg kjente til FØR jeg ble forsikret, i løpet av de to årene, så gjelder ikke forsikringen. Men blir jeg sykemeldt og ufør ETTER de to årene, så gjelder den uansett hva jeg har i journalen min.

Dersom jeg slutter i jobben min, vil jeg få tilbud om å ta med meg forsikringen, og betale selv.

Jeg oppfordrer ALLE til å sjekke hva arbeidsgiver har, og ha det i bakhodet ved kommende lønnsforhandlinger. Vi fikk denne forsikringen mot en lavere lønnstillegg, og det mener jeg det var verdt :) 

Anonymkode: 97648...eab

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner frustrasjonen din, men dessverre er det slik det må være. Hvis man sammenligner det med boligforsikring så sier det seg selv st det er for sent å forsikre boligen etter at den har fått vannskader.

Som hun over her sier så må man forsikre seg allerede som ung og 100% frisk. Men jeg tror man må levere ny helseerklæring hvis man senere skal øke forsikringssummen fordi man feks har gått opp i lønn, så da et det jo egentlig samme takka om man forsikret seg da man var ung å hadde lav inntekt...

Anonymkode: 35175...a08

Samme erfaring her. Jeg og kona uføreforsikret oss da vi var studenter, det var billig (et par hundrelapper i året på hver). Etterhvert som vi kom i jobb så vi behov for å øke forsikringssummene, og måtte fylle ut ny egenerklæring i helse. Det var da bl.a. spørsmål som smerter i skjelett og muskler. Samvittighetsfull som hun er fylte kona ut at hun under første svangerskap hadde hatt tendenser til bekkenløsning og hadde vært til fysioterapi for dette. Hun ble helt frisk etter fødselen.

Da vi fikk de reviderte forsikringspapirene en ukes tid senere oppdaget vi at det - veldig godt bortgjemt i forsikringsbeviset - var tatt et forbehold om at uføredekningen for kona ikke gjaldt noen som helst lidelser knyttet til muskel- og skjelettapparatet. Siden hun arbeider i helsevesenet med en del tunge løft er dette en av de mest sannsynlige årsakene til at hun kan bli ufør i yrkeskarrieren.

Vi klagde, og begrunnet dette med at en forbigående lidelse i en begrenset del av kroppen ikke kunne utelukke henne fra uføredekning for enhver lidelse. Etter flere måneder frem og tilbake med journaler og diskusjoner med selskapets lege trakk forsikringsselskapet forbeholdet; nå har hun forsikring uten forbehold.

Det var bare flaks/årvåkenhet at vi oppdaget dette unntaket, og det var bare fordi vi orket å krangle at vi fikk det fjernet.  Det er viktig å huske at forsikringsselskapene først og fremst ønsker å tjene penger, ikke å hjelpe sine kunder dersom de kan unngå det.

Anonymkode: 1bfb1...86f

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var 18 år da jeg tegnet uføreforsikring i forbindelse med et billån, og fikk nærmest kjeft da jeg kom hjem fra banken. "Er bare tull å kaste bort penger på forsikring i din alder!" sa de. Ett år senere kom MS diagnosen... Veldig surt. Heldigvis har jeg rett på ung ufør.

Anonymkode: 3156e...320

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 18 år da jeg tegnet uføreforsikring i forbindelse med et billån, og fikk nærmest kjeft da jeg kom hjem fra banken. "Er bare tull å kaste bort penger på forsikring i din alder!" sa de. Ett år senere kom MS diagnosen... Veldig surt. Heldigvis har jeg rett på ung ufør.

Anonymkode: 3156e...320

Surt? Det var vel heller helt perfekt siden du hadde tegnet forsikring?

Anonymkode: 83b2d...28d

Gjest Mysticgirl
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Surt? Det var vel heller helt perfekt siden du hadde tegnet forsikring?

Anonymkode: 83b2d...28d

Surt at hun fikk MS, men hell at hun hadde tegnet uføreforsikring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...