Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde et slik ukomplisert arveoppgjør. Det som skjedde var at vi sendte inn de papirene som trengtes til skifteretten, og vi fikk overført dødsboet til arvingene - penger på konto betalte vi regninger og andre utgifter i forbindelse med dødsfall og begravelse med dette. Vi delte resten mellom oss med avtale om at vi fra da av delte på alle utgifter som eventuelt ville komme senere.
Oppgjøret for huset vi solgte kom noen måneder senere, pga tiden det rett og slett tok å få det solgt. 
Så kommer vel skatteoppgjør til våren igjen, men dette har ikke hatt noen innvirkning på de øvrige verdiene.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når jeg hat opprette tråden så antok jeg at spørsmålet var til meg,er det virkelig så unaturlig?

Anonymkode: f090b...181

Du kan ikke forvente at folk legger merke til de personlige kodene til alle de anonyme brukerne. Du har valgt å opptre under navnet Anonym bruker i denne tråden, og da blir det slik. Du får svar som vedrører det siterte innlegget; man kan ikke finlese alle AB-innleggene for å sjekke om og eventuelt hva du måtte ha bidratt med tidligere.

Skrevet
9 timer siden, Vox_populi skrev:

Det kommer. Og da skal boet enten betale en sum eller får utbetalt noe. Er da boet allerede gjort opp, er det kjedelig hvis en må sende fakturaer til alle arvingene og håpe på det beste. I verste fall blir en selv sittende med svarteper.
Derfor er det best å vente til boet kan endelig gjøres opp, etter at skatten er gjort opp.

Det er helt forståelig. Men svaret mitt var først og fremrettet til TS. Det Må da ikke ta månedsvis? 

Anonymkode: 197a9...b7d

Skrevet
6 timer siden, Duff skrev:

Restskatt fra den avdødes siste leveår er også en del av arven som arvemottaker må betale ut. 

Takk. Dette er et godt poeng. Men uansett tror jeg ikke at den som mottar arven må vente til skatteoppgjøret er oppgjort. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men uansett tror jeg ikke at den som mottar arven må vente til skatteoppgjøret er oppgjort. 

Arven KAN IKKE deles ut til arvingene i samsvar den enkeltes brøkdel før en vet hvor stor arven er! Og det vet en selvsagt ikke før skatten er (ut)betalt. Men et lite forskudd kan alltids gis.

Anonymkode: 4bc17...f13

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt forståelig. Men svaret mitt var først og fremrettet til TS. Det Må da ikke ta månedsvis? 

Takk!

Ts :) 

Skrevet
20 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Vi hadde et slik ukomplisert arveoppgjør. Det som skjedde var at vi sendte inn de papirene som trengtes til skifteretten, og vi fikk overført dødsboet til arvingene - penger på konto betalte vi regninger og andre utgifter i forbindelse med dødsfall og begravelse med dette. Vi delte resten mellom oss med avtale om at vi fra da av delte på alle utgifter som eventuelt ville komme senere.
Oppgjøret for huset vi solgte kom noen måneder senere, pga tiden det rett og slett tok å få det solgt. 
Så kommer vel skatteoppgjør til våren igjen, men dette har ikke hatt noen innvirkning på de øvrige verdiene.

Takk for utfyllende svar.

Ts :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Ts her. Liten oppdatering. Dødsfallet skjedde 15 januar og arveoppgjør tikket inn på konto dag 

Skrevet
På 18.1.2019 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Arven KAN IKKE deles ut til arvingene i samsvar den enkeltes brøkdel før en vet hvor stor arven er! Og det vet en selvsagt ikke før skatten er (ut)betalt. Men et lite forskudd kan alltids gis.

Vi ba om forhåndsligning. Da fikk vi ligningen før det ordinære skatteoppgjøret. Dette er riktignok noen år siden. 

Skrevet
1 time siden, petterm skrev:

Vi ba om forhåndsligning. Da fikk vi ligningen før det ordinære skatteoppgjøret. Dette er riktignok noen år siden. 

Vi har også fått forhåndslikning nå etter ett dødsfall i høst, vi prøvde å få det ved ett annet dødsfall også men da fikk vi ikke det. Det er nok div regler for skatt som spiller inn om det kan regnes ut på forhånd eller ikke. 

Anonymkode: 28764...4c8

Skrevet
På 18.1.2019 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Vi fikk hele arveoppgjøret nå. Rundt 500 000 hver. Alt av formue er gjort op og delt,men penger brukes selvsagt ikke før skatteoppgjøret er helt klart mellom juni-oktober

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...