AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #1 Skrevet 16. januar 2019 Er det noen her som har hatt et knirkefritt arveoppgjør,dvs prvat skife,ikke bruk av advokat,ingen gjeld hos den man arver og ingen uenigheter mellom arvinger som kan fortelle hvor lang tid det tok før arveoppgjøret kom. Og hvis noe tenker at dette er feil å tenke på når noen er død kan jeg fortelle at den jeg arver fra har vært død for lenge før vedkommende fysisk døde. Anonymkode: f090b...181
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #2 Skrevet 17. januar 2019 Høsten året etter dødsfall pga. skatteoppgjør. Anonymkode: d42c7...717 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #3 Skrevet 17. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som har hatt et knirkefritt arveoppgjør,dvs prvat skife,ikke bruk av advokat,ingen gjeld hos den man arver og ingen uenigheter mellom arvinger som kan fortelle hvor lang tid det tok før arveoppgjøret kom. Og hvis noe tenker at dette er feil å tenke på når noen er død kan jeg fortelle at den jeg arver fra har vært død for lenge før vedkommende fysisk døde. Anonymkode: f090b...181 Hæ ? Enten så er man levende eller så er man død. Ingen ting som heter fysisk døde. Anonymkode: 0bf35...c3e 8
Lita_go Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 Først måtte det leveres papirer til tingretten som tok ut en proklama, denne tok ca 6uker. Det ble avdødes gjeld hentet inn fra ulike parter, så tok vel ca 3-4mnd før pengene var på konto. Dette var fra ett familiemedlem som var barnløs å litt utti slekten, så usikker på om det tok lang tid fordi det måtte innhentes informasjon om alle arvingene🤔
Vox_populi Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høsten året etter dødsfall pga. skatteoppgjør. Anonymkode: d42c7...717 Ja, eller i juli året etter for de fleste lønnsmottakere og pensjonister. Proklama, som nevnes over, er det mange som lar være. De har lyst til å gjøre opp for seg, vil unngå at en kreditor går på et tap bare fordi han er grei og ikke maser og ikke finleser avisene hver dag. Uansett tar det gjerne et års tid med oppgjøret likevel (jfr. over), så en har god tid på seg til å ordne opp.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #6 Skrevet 17. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ ? Enten så er man levende eller så er man død. Ingen ting som heter fysisk døde. Anonymkode: 0bf35...c3e Hadde du lagt inn litt innsats hadde du forstått hva jeg mente. Men jeg håpet det gjorde dagen din bedre ved å pirke på dette Anonymkode: f090b...181 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #7 Skrevet 17. januar 2019 3 timer siden, Vox_populi skrev: Ja, eller i juli året etter for de fleste lønnsmottakere og pensjonister. Proklama, som nevnes over, er det mange som lar være. De har lyst til å gjøre opp for seg, vil unngå at en kreditor går på et tap bare fordi han er grei og ikke maser og ikke finleser avisene hver dag. Uansett tar det gjerne et års tid med oppgjøret likevel (jfr. over), så en har god tid på seg til å ordne opp. Det finnes ingen gjeld så da er det vel ingen kreditorer ? Anonymkode: f090b...181
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #8 Skrevet 17. januar 2019 3 timer siden, Vox_populi skrev: Ja, eller i juli året etter for de fleste lønnsmottakere og pensjonister. Proklama, som nevnes over, er det mange som lar være. De har lyst til å gjøre opp for seg, vil unngå at en kreditor går på et tap bare fordi han er grei og ikke maser og ikke finleser avisene hver dag. Uansett tar det gjerne et års tid med oppgjøret likevel (jfr. over), så en har god tid på seg til å ordne opp. Proklama har ikke noe med at man ikke vil ordne opp etter seg, når økonomien til den avdøde er usikker og rotete har man proklama for å få en sikker oversikt. Vi fikk svar på proklama denne uka og det var flere hundre tusen i kredittkortgjeld, gjeld på gamle biler vi ikke visste om og masse utestående til div abb på mobil og forsikring. Anonymkode: 28764...4c8
Vox_populi Skrevet 17. januar 2019 #9 Skrevet 17. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du lagt inn litt innsats hadde du forstått hva jeg mente. Men jeg håpet det gjorde dagen din bedre ved å pirke på dette Ærlig talt forsto ikke jeg heller hva du mente, i hvert fall ikke hva dette skulle ha med ditt spørsmål å gjøre. 2
Vox_populi Skrevet 17. januar 2019 #10 Skrevet 17. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ingen gjeld så da er det vel ingen kreditorer ? Anonymkode: f090b...181 Ja det var det da, hvordan vet du det? Kanskje det ramler inn noen regninger du ikke visste om? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Proklama har ikke noe med at man ikke vil ordne opp etter segAnonymkode: 28764...4c8 Proklama fungerer slik at om kreditor overser kunngjøringen, taper han kravet. Alternativet er å vente og betale alle regningene etter hvert som de kommer av seg selv. Det tar nødvendigvis mye lengre tid. Men er man i tvil om boet er i pluss og vurderer å si fra seg arven, må en jo nesten benytte proklama, den er grei.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #11 Skrevet 17. januar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Proklama har ikke noe med at man ikke vil ordne opp etter seg, når økonomien til den avdøde er usikker og rotete har man proklama for å få en sikker oversikt. Vi fikk svar på proklama denne uka og det var flere hundre tusen i kredittkortgjeld, gjeld på gamle biler vi ikke visste om og masse utestående til div abb på mobil og forsikring. Anonymkode: 28764...4c8 Hva gjør man da? Anonymkode: 296a7...d52
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #12 Skrevet 17. januar 2019 1 time siden, Vox_populi skrev: Ærlig talt forsto ikke jeg heller hva du mente, i hvert fall ikke hva dette skulle ha med ditt spørsmål å gjøre. Deg om det Anonymkode: f090b...181
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #13 Skrevet 17. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde du lagt inn litt innsats hadde du forstått hva jeg mente. Men jeg håpet det gjorde dagen din bedre ved å pirke på dette Anonymkode: f090b...181 Nei, forstod faktisk ikke hva du mente. Uansett da så kan det være lurt å bruke advokat pga uenigheter som kan komme. Anonymkode: 0bf35...c3e 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #14 Skrevet 17. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man da? Anonymkode: 296a7...d52 Ja hva gjør man. Det som kommer frem i proklama må vi betalte hvis vi åpner boet. I tillegg kommer skatt og lån som har sikkerhet i bolig eller annen eiendel feks bil. I vårt tilfelle er mesteparten av gjelden som kom frem knyttet til en annen person som har utnyttet den døde ved å ta opp lån, svi av alle kredittkort osv. Bla fant vi flere billån hvor bilene ikke sto registrert i avdødes navn, kun lånet. Avdød hadde ikk sertifikat heller... hvis ikk den personen tar på seg gjelda kan vi ikke åpne boet rett og slett. Pengene er ikke så viktige for oss men vi kan ikke ta på oss gjeld og en haug med arbeid rundt oppgjøret uten å ha dekning. Anonymkode: 28764...4c8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #15 Skrevet 17. januar 2019 1 time siden, Vox_populi skrev: RJa det var det da, hvordan vet du det? Kanskje det ramler inn noen regninger du ikke visste om? Hvordan jeg vet det irrelevant,men jeg vet at det ikke foreligger noe gjeld Anonymkode: f090b...181
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #16 Skrevet 17. januar 2019 Jeg forstår ikke. Hvorfor skal det ta så lang tid? Skatteoppgjør? Det skal da vel ikke gå ut over arvinger? Jeg har sendt melding om privat skifte til skifteretten. Det er 0 gjeld i bildet. Går da ut i fra at jeg uten videre kan gjøre opp konti og diverse så snart skifteattest foreligger? (To-tre uker). Skatteoppgjøret kommer da vel uansett når det kommer...? Anonymkode: 197a9...b7d
Vox_populi Skrevet 17. januar 2019 #17 Skrevet 17. januar 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan jeg vet det irrelevant,men jeg vet at det ikke foreligger noe gjeldAnonymkode: f090b...181 Hvordan vet MAN det, betyr mitt spørsmål. Dette er et offentlig diskusjonsforum, ikke et privatbrev til deg. Grunnen til at folk gidder lese og bidra til dette forumet er at det er generelle problemer vi skriver om. Dine spesielle forhold er bare interessante i den grad de også kan gjelde for andre. Og generelt kan en ikke, selv om en en mener å vite at avdøde ikke hadde lånegjeld, utelukke at det kan dukke opp REGNINGER som en enten ikke visste om eller hadde oversett. 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skatteoppgjøret kommer da vel uansett når det kommer...? Det kommer. Og da skal boet enten betale en sum eller får utbetalt noe. Er da boet allerede gjort opp, er det kjedelig hvis en må sende fakturaer til alle arvingene og håpe på det beste. I verste fall blir en selv sittende med svarteper. Derfor er det best å vente til boet kan endelig gjøres opp, etter at skatten er gjort opp. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #18 Skrevet 17. januar 2019 3 timer siden, Vox_populi skrev: Hvordan vet MAN det, betyr mitt spørsmål. Dette er et offentlig diskusjonsforum, ikke et privatbrev til deg. Grunnen til at folk gidder lese og bidra til dette forumet er at det er generelle problemer vi skriver om. Dine spesielle forhold er bare interessante i den grad de også kan gjelde for andre. Og generelt kan en ikke, selv om en en mener å vite at avdøde ikke hadde lånegjeld, utelukke at det kan dukke opp REGNINGER som en enten ikke visste om eller hadde oversett. Det kommer. Og da skal boet enten betale en sum eller får utbetalt noe. Er da boet allerede gjort opp, er det kjedelig hvis en må sende fakturaer til alle arvingene og håpe på det beste. I verste fall blir en selv sittende med svarteper. Derfor er det best å vente til boet kan endelig gjøres opp, etter at skatten er gjort opp. Men når jeg hat opprette tråden så antok jeg at spørsmålet var til meg,er det virkelig så unaturlig? Anonymkode: f090b...181
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #19 Skrevet 17. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, forstod faktisk ikke hva du mente. Uansett da så kan det være lurt å bruke advokat pga uenigheter som kan komme. Anonymkode: 0bf35...c3e .Hvis du ikke forsto det så får det ligge hos deg.Det vil ikke bli noen uenigheter så vi velger da å ikke bruke advokat.Hva andre velger får være opp til dem Anonymkode: f090b...181 1
Duff Skrevet 17. januar 2019 #20 Skrevet 17. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke. Hvorfor skal det ta så lang tid? Skatteoppgjør? Det skal da vel ikke gå ut over arvinger? Jeg har sendt melding om privat skifte til skifteretten. Det er 0 gjeld i bildet. Går da ut i fra at jeg uten videre kan gjøre opp konti og diverse så snart skifteattest foreligger? (To-tre uker). Skatteoppgjøret kommer da vel uansett når det kommer...? Anonymkode: 197a9...b7d Restskatt fra den avdødes siste leveår er også en del av arven som arvemottaker må betale ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå