Gå til innhold

Tilbud på varmepumpe - velge dyrt eller budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har idag hatt befaring på kjøp og montering av varmepumpe i huset vårt. Hovedmålet er å varme opp en etasje på ca. 50 kvm til levelig innetemperatur om vinteren, og kunne ha aircondition på om sommeren. Huset er til vanlig godt isolert og relativt nytt (2002). Selgeren var veldig interssert i å selge oss toppmodellen til merke de representerte til 27000 kr inkl montering. Det var strømbesparende A+++ og hadde mange andre fordeler - helt klart beste pumpen på markedet og jeg tror absolutt at pristilbudet var godt. Spørsmålet er likevell - har man behov for beste varmepumpen for å dekke vårt behov? 

Setter stor pris på innspill her. 

Anonymkode: 1cbd0...ec4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye er det å spare da sammenlignet med «budsjettmodellen»? Hvilke fordeler har den dyre som den billige ikke har? Hva er viktigst for dere?

Selv tror jeg at det på sikt ikke har noe å si om du betaler 15, 20, eller 27 for varmepumpen. Du får glede av den i «alle» årene du bor der, sparer penger og får en varm bolig. I et 20-års-perspektiv har ikke noen tusenlapper fra eller til noe å si - så lenge du har råd til de i dag ;) 

Ps: vi ordnet varmepumpe selv i fjor, betalte 24 for en fra Samsung. For oss var det støynivå viktig, og smartstyring via app.

Det er opp til dere hva som er viktig for dere. 

Anonymkode: fe926...ea8

Skrevet

Jeg har en budsjettmodell som stadig stopper opp når det blir minusgrader. Da må den vel stadig avrimes og den klarer ikke få opp tempen, har under 20 grader og termostaten står på 27....Har leilighet på rundt 70 kvadrat. 

Anonymkode: cdfa9...b52

• Liker 1
Skrevet

Dere må jo gå for en som tåler de kuldegradene som er hos dere vinterstid. Vi har en fra Mitsubishi som vi er veldig fornøyd med, men om dere bor ett sted hvor det er -25 så er ikke akkurat den modellen vi har vært noe særlig. Her er det -10 på det kaldeste på vinteren. 

Anonymkode: 8f3a3...d77

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I et 20-års-perspektiv

Da tror jeg du blir overrasket. Naboen måtte kjøpe ny etter 7 år, og det var visst slik det skulle være. Den kostet noen og tjue tusen, husker jeg.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men om dere bor ett sted hvor det er -25 så er ikke akkurat den modellen vi har vært noe særlig. Her er det -10 på det kaldeste på vinteren. 

Hvorfor det? En må jo uansett ha en reserveløsning på lur ved strømbrudd, f.eks. vedfyring. Da kan en jo fyre med ved i de mest ekstreme kuldeperiodene, mens den lettvinne termostat-varmepumpa ordner alt resten av vinter, høst og vår?

Anonymkode: d90f4...04c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? En må jo uansett ha en reserveløsning på lur ved strømbrudd, f.eks. vedfyring. Da kan en jo fyre med ved i de mest ekstreme kuldeperiodene, mens den lettvinne termostat-varmepumpa ordner alt resten av vinter, høst og vår?

Anonymkode: d90f4...04c

Det finnes varmepumper som går ned til forskjellige minusgrader. Så kjøper dere en varmepumpe som går ned til -25 og det blir kaldere enn det, så vil ikke varmepumpa være særlig effektiv om det blir kaldere enn det hos dere. 

Så klart det smart å ha vedfyring ved siden av, det har vi også, men det har vi bare på kjøkkenet som vi bruker når det er ekstra kaldt her. Og det er som sagt kanskje -10. Strømbrudd som ikke er meldt på forhånd er ytterst sjeldent vi har, da nesten hele strømnettet er lagt i bakken. Har vel opplevd uanmeldt strømbrudd en gang i løpet av 7 år.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strømbrudd som ikke er meldt på forhånd er ytterst sjeldent vi har

Har du ikke fått med deg at vi til og med skal ha reservelager av mat, vann, brensel og andre nødvendighetsartikler liggende i tilfelle katastrofer? Strømforsyninga vil jo fort slås ut i tilfelle terroraksjoner og krig.
Så annen oppfyring enn strøm må en ha. Hvis en kan spare 15000 på å installere ei billig varmepumpe i stedet for den beste, får en kanskje finne seg i at den ikke virker på det aller kaldeste? Da blir det å fyre med ved de dagene i stedet.

Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Har du ikke fått med deg at vi til og med skal ha reservelager av mat, vann, brensel og andre nødvendighetsartikler liggende i tilfelle katastrofer? Strømforsyninga vil jo fort slås ut i tilfelle terroraksjoner og krig.

Hva har det med saken å gjøre med valg av varmepumpe? 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre med valg av varmepumpe? 

Du får lese HELE innlegget på nytt og se om du forstår resonnementet som er der. Jeg kan dessverre ikke forklare det tydeligere. 

Skrevet
5 timer siden, Vox_populi skrev:

Da tror jeg du blir overrasket. Naboen måtte kjøpe ny etter 7 år, og det var visst slik det skulle være. Den kostet noen og tjue tusen, husker jeg.

Samme her. Vi hadde den tids "flaggskip", dyr modell, men orket ikke bale mer med den etter 9 år. 

Anonymkode: 243bb...158

Skrevet

Vi har i sommer kjøpte varmepumpe fra Mitsubishi på Megaflis. Vi har en etasje på 86 kvm, huset er gammelt men etterisolert (15 cm). Det er nok for oss som eneste varmekilde på tross av veldig kald kjeller. Det er mot minus 10 grader i Oslo nå. :) Den kostet 11 tusen pluss 4 for montering men vi måtte også få en elektriker, som kom på 3 tusen til, så totalt 18. 

Jeg leste meg opp og ned på pumper, før vi kjøpte. Og skjønte at først og fremst, nei du må ikke nødvendigvis ha varmepumpe som funker ved minus 20, de er dyre. Om du har andre varmekilder som ved eller strøm, klarer du deg fint med billigere varmepumpe de alle fleste dagene, så fremt du ikke bor på en kald plass. Når det er også bare 50 kvm som skal oppvarmes, vil jeg tro at du klarer deg med langt billigere varmepumpe enn 27 tusen. :) 

Anonymkode: edbe0...6c0

Skrevet
På 17.1.2019 den 10.17, Vox_populi skrev:

På 17.1.2019 den 15.24, AnonymBruker skrev:

Samme her. Vi hadde den tids "flaggskip", dyr modell, men orket ikke bale mer med den etter 9 år. 

Anonymkode: 243bb...158

Varmepumpen hos mine foreldre ble kjøpt tidlig på 90-tallet og den går som en kule enda.

Selgerne av varmepumpe sier jo at hvis man har den servicen som anbefales - altså sjekk med 2-3 års mellomrom - skal pumpa vare vesentlig lenger enn hva som sies i kommentarene her.

Men skjønner jo at det er kjipt når den går etter syv år, da har man jo ikke noe på garantien lenger. Og jeg har jo ikke hatt min et år engang, så får vel vente i spenning

Anonymkode: fe926...ea8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selgerne av varmepumpe sier jo at hvis man har den servicen som anbefales - altså sjekk med 2-3 års mellomrom - skal pumpa vare vesentlig lenger enn hva som sies i kommentarene her.
Men skjønner jo at det er kjipt når den går etter syv år, da har man jo ikke noe på garantien lenger.

Jeg vet at naboen min (som måtte få ny etter 7 år) hadde hatt de foreskrevne servicebesøk (til vel 2000 kr) annethvert år.
Så det er kipt, men er nok snakk om flaks/uflaks.

• 2 år senere...
Skrevet

Som mange andre sier så varierer det ut i fra hvor i landet du bor og så videre. Her i huset brukte vi varmepumpe.no for å få flere tilbud etter tips i denne varmepumpe testen

Endte opp med en Toshiba, bor i Midt-Norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...