Gå til innhold

Når blir et navn for populært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du om å gi barnet ditt et navn som står i topp 10 eller topp 30 f.eks

Anonymkode: 1e8f4...ffa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har mye større variasjon på navnene og velger mellom mange flere navn nå enn for 25 ++ år siden. De navnene som er på topp 10-lista nå er derfor ikke brukt av SÅ mange som et topp 10-navn for en generasjon siden. Selv om man velger et topp 10-navn er det derfor ikke nødvendigvis slik at det er 3-4 andre i samme klasse som heter det samme. Og topp 30 er i alle fall ikke noe å tenke på, engang. 

Liker du et navn: velg det. Enkelt og greit. 

Som barn av 70-tallet har jeg gått i klassetrinn med Hege L, Hege S, Hege D, Monika R, Monika V, Monika E, Thomas H, Thomas T, Thomas B og Thomas K... Så ille er det ikke nå for tiden. 

• Liker 10
Skrevet

Ville valgt det vi likte best. Veldig mange navn som går til topps på navnelisten havner der fordi mange prøver å være originale samtidig, og velger fra litt lengre ned på listen. Sånt er vanskelig å forutsi uansett.

Anonymkode: 7ac76...c11

• Liker 1
Skrevet

Datteren min går på ungdomsskolen nå. Hun fikk navn som var på topp 10 da. Oppkalling, men navn som har kommet tilbake... 

I alle år har hun vært alene om navnet sitt her. I barnehagen pluss på barneskole med over 500 elever. Ei med samme navn på aktiviteten hun går på, det er det. 

Jeg gikk på skole med fire Hilde'r og tre Jeanette, tilsvarende antall Katrine og Linda. Så for meg noe sånt for henne også, men det har ikke skjedd. Så for meg er ikke topp 10 avskrekkende sånn sett! 

Skrevet

Vi valgte å ikke ta navn fra topp 10. 

Anonymkode: 673f6...3e1

Skrevet

Jeg valgte det navnet jeg likte best uavhengig om den var på topplisten eller ikke. Får jeg ett barn til så gjør jeg det samme da.

Anonymkode: d30a4...842

Skrevet

Vi valgte et navn vi begge likte. Hadde ikke oversikt over topplisten, men fikk med meg at det navnet vi valgte var på listen ett år senere. Angrer uansett ikke, valgte heldigvis et tidløst og klassisk navn.

Anonymkode: 29926...300

Skrevet

Det er bare 815 som har samme navn som sønnen min så det overlever jeg ;)

Anonymkode: d30a4...842

• Liker 1
Skrevet

Jeg selv ville styrt unna topp 10, topp 5 ville for meg vært helt uaktuelt ;) 11-30 kunne jeg nok gått for :) Er ikke så mange som

får disse navnene sånn egentlig. Men aller viktigst er det jo å finne det rette navnet.. Har man et drømmenavn så synes jeg ikke man skal bry seg om listene. Samme med oppkalling, da har jo akkurat det navnet en spesiell betydning. Og om andre velger populære navn så bryr jeg meg ikke om det.

Anonymkode: 219a6...484

Skrevet

Vi valgte et navn som nasjonalt sett ikke ligger på topp 50, men her i området er det visst veldig populært. Det er litt kjipt. 

Anonymkode: dbb07...4a3

• Liker 1
Skrevet

Navnet til vår gutt ligger på topp 10 listen, jeg sjekket ikke listen da jeg valgte navn for jeg har hentet det et annet sted. Typisk bare at barn i vennegjengen fikk samme navnet 2 uker etter vår. Ellers har jeg ikke fått med meg flere rundt oss med det navnet.

Anonymkode: 298c5...f5f

Skrevet

Kun en lenger ute i familien med samme navn. Men det spiller ingen rolle siden vi omgås ikke.

Anonymkode: 32ff8...a4d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes mange overdriver hvor vanlige ti på topp-navnene er og dermed hvor viktig det er å unngå denne dem. Det vil alltid være en ti på topp-liste om så hvert navn bare ble brukt en håndfull ganger så en slik liste sier veldig lite og betyr på ingen måte at annethvert barn har et navn fra listen. I mellomstes klasse er det tre gutter med samme navn, et helt vanlig norsk navn, og det har aldri noensinne vært på ti på topp. Av alle i klassen er det én som har et navn som var på ti på topp det året de ble født. Mellomste selv har et navn som kom på listen et par år etter at han ble født. På hele skolen med over 600 elever er det likevel bare han og én annen med det navnet. Jeg synes foreldre burde være mer opptatt av å finne et fint navn og et navn som barnet vil like enn å være så spesiell og unik at barnet ender opp med å måtte stave navnet eller korrigere uttalen hele livet. 

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg valgte det guttenavnet jeg likte best da sønnen min ble født. Hadde ikke plaget meg i det hele tatt om flere i klassen hans het det samme som han. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du om å gi barnet ditt et navn som står i topp 10 eller topp 30 f.eks

Anonymkode: 1e8f4...ffa

Det synes jeg er helt greit. Heller et nogenlunde normalt navn, enn alle de rare spesielle navnene enkelte gir barna sine idag.
Jeg synes det er langt viktigere at man selv som foreldre liker navnet og tenker på om navnet er et fint navn som barnet kan ha resten av sitt liv, og at det ikke er et navn som kan skape mobbing/erting.
Vi ønsket oss ett godt norskt tidløst navn som vi syntes var fint, det ble her oppkalling og med to navn. Fant ut etterpå at det ene navnet, som var etter en som fikk sitt navn i 1880, var nå på 10-topp lista, det andre på topp 30 lista, men dette var helt tilfeldig, og det er helt greit, også fordi at barnet har fått ett navn i sin tid. Vi sjekket opp våre navn etterpå, og oppdaget at vi også har fått navn som var av vår tid, og det var jo litt morsomt.

Anonymkode: 522b0...9f7

Skrevet

Valgte topp 10 navn på begge barna jeg. Er ingen i avdelingen i bhg som heter det samme, men de fleste har moderne navn.

Anonymkode: 7f413...da9

Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

I mellomstes klasse er det tre gutter med samme navn, et helt vanlig norsk navn, og det har aldri noensinne vært på ti på topp. 

Jeg gikk inn igjen her for å nevne akkurat dette poenget. Noen ganger gjør tilfeldighetene at flere i samme klasse heter det samme, selv om navnet ikke er på noen topplister. Sønnen til en venninne gikk på en ganske liten barneskole med under 20 elever på trinnet. I hans klasse hadde tre av åtte (eller var det ni?) gutter samme fornavn, og det navnet har heller aldri vært på topp ti. 

Skrevet

Begge mine barn har topp 10 navn. Tenkte litt på det før vi bestemte oss, men fant ut at det var disse navnene vi likte, og da ble det slik. Begge er enkle, tradisjonelle navn som fungerer både i Norge og i utlandet, og de er kalt opp etter besteforeldre/oldeforeldre som betyr mye for oss. Eldste vil nok havne i klasse med noen med samme navn, for de var i allefall tre med samme navn på babysvømmingen, men det får han tåle. Jeg var selv en «Kari N.» og hadde aldri noe problem med det. 

Anonymkode: 1e83e...68a

Skrevet

Jeg ble omtalt med begge navn( fornavn og etternavn) pga en som het det samme. Syntes det var kjipt. Om jeg hadde gått for et populært navn til eget barn, hadde jeg sørget for et fornavn 2 for å unngå det. 

Anonymkode: 7d571...efd

Skrevet

Tror ingen av mine barn har navn som er innenfor topp 1000 en gang :) MEN, det er faktisk en jeg kjenner på ish 20-25 år som har samme mellomnavn som min datter har fornavn. Og det er bare mellom 5-15 som heter det i Norge!

Anonymkode: a2c29...3b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...