Gå til innhold

Får barnet ditt lov til å skippe dusjen etter gym?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det tvang?

Anonymkode: 18573...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hele ungdomskolen og videregående skole så var det ingen som dusjet etter gym pga fellesdusjer,å vi overlevde vi og ;) Spurte jo aldri mamma om jeg fikk LOV å la vær! Hvertfall i jentegarderoben var det ingen som dusjet å skjønner det veldig godt når det er fellesdusjer!

Anonymkode: 4020b...ddd

• Liker 14
Skrevet

Det har ikke vært noe tema, og jeg håper det ikke blir det heller. Men han får gå i dusjen 5 minutter før resten fordi han sliter med å holde fokus på det han skal gjøre og bruker lang tid.

Anonymkode: 7696f...d12

• Liker 1
Skrevet

Regner vel med at du har ett barn på barneskolen,men kunne forsatt aldri tvunget sønnen min til å dusje naken med de andre i klassen om han opplevde det som ubehagelig. Han har dårlig selvtillit å måler seg veldig med de andre,så hadde jeg prøvd å tvinge han til at han måtte dusje så hadde han for det første hatet gym intenst å gruet seg veldig mange dager før den timen. Ser ikke bort ifra at han hadde begynt å skulke den timen også da.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke tvunget han om det var noe han ikke ønsket. Han må få sette grenser for kroppen sin selv. Jeg hadde ikke gått naken foran mine kolleger.

• Liker 16
Skrevet

Hvilken alder snakker vi om?

Dusjene på skolen til mine barn fungerer ikke så her dusjer ingen etter gym. Shit happens ;) 

Anonymkode: 152bc...ad1

Skrevet

Det har heldigvis aldri vært et tema her. Jeg synes ikke man skal tvinge noen, men jeg hadde definitivt tatt en prat om viktigheten av å dusje etter trening. Jeg synes ikke det høres noe særlig ut at 20-25 svette ungdommer skal sitte og stinke ut klasserommet etter hver gymtime. Alle kan ikke ha gym som siste fag.

• Liker 11
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det tvang?

Anonymkode: 18573...8ce

Tenker det er ok om de har gym i siste timen og likevel skal hjem etterpå. Men syns det er selvsagt at det dusjes om de har flere skoletimer etterpå. Skal de gå rundt å stinke svette resten av skoledagen?

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hele ungdomskolen og videregående skole så var det ingen som dusjet etter gym pga fellesdusjer,å vi overlevde vi og ;) Spurte jo aldri mamma om jeg fikk LOV å la vær! Hvertfall i jentegarderoben var det ingen som dusjet å skjønner det veldig godt når det er fellesdusjer!

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men på det tidspunktet jeg gikk på skolen så var det ingen mobiltelefoner som kunne ta bilder og en kvinnelig lærer som satt i garderoben gjennom hele ungdomsskolen for å passe på at alle dusjet. Nå kan jo folk knipse bilder på null komma niks av folk i dusjen og spre det så det ligger ute for «alltid» på nettet. Jeg skjønner godt at folk velger å verne mer om kroppen sin. :) Argumentet om fellesdusj kjenner jeg at jeg ikke syns er like viktig som det. 

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Regner vel med at du har ett barn på barneskolen,men kunne forsatt aldri tvunget sønnen min til å dusje naken med de andre i klassen om han opplevde det som ubehagelig. Han har dårlig selvtillit å måler seg veldig med de andre,så hadde jeg prøvd å tvinge han til at han måtte dusje så hadde han for det første hatet gym intenst å gruet seg veldig mange dager før den timen. Ser ikke bort ifra at han hadde begynt å skulke den timen også da.

Meg eller ts du mener? Jeg har et barn på barneskolen ja, og så lenge det ikke er noe tema så er jo alt vel. Han har ikke ytret ønske om å slippe, så da er det ingen tvang inne i bildet heller.

For å utdype svaret mitt litt: Jeg skippet selv dusjing og mange av gymtimene selv gjennom hele barneskolen, og det var ikke populært hos hverken lærere eller klassekamerater. Fikk mange ekle kommentarer pga det. Jeg ønsker ikke at sønnen min skal ha det sånn som jeg hadde det, og jeg ønsker heller ikke å tvinge ham. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle håndtert det, derfor er jeg veldig glad for at han foreløpig ser ut til å ikke ha noen problemer med det.

Skrevet

Må dusje selvsagt om det ikke er gym i siste time

Anonymkode: 2553a...b9e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Tenker det er ok om de har gym i siste timen og likevel skal hjem etterpå. Men syns det er selvsagt at det dusjes om de har flere skoletimer etterpå. Skal de gå rundt å stinke svette resten av skoledagen?

Da får skolen ta ansvar da å få en bedre løsning enn fellesdusj. Her var det som sagt ingen som dusjet etter gym verken på ungdomsskole eller videregående,selv om vi hadde mange timer igjen. Sånn blir det når det er fellesdusjer.

• Liker 5
Skrevet

Herremin, som verden har forandret seg. Nå er det 15 år siden jeg gikk på ungdomskolen, men vi dusjet da alle sammen. Kun unntak ved mensen (men da gymmet vi ikke heller). Det var jo ikke akkurat sånn at vi syns det var stas å dusje nakne foran andre, men det var jo en selvfølge at vi dusjet etter å svettet i halvannen time. 

Anonymkode: 91c43...06e

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men på det tidspunktet jeg gikk på skolen så var det ingen mobiltelefoner som kunne ta bilder og en kvinnelig lærer som satt i garderoben gjennom hele ungdomsskolen for å passe på at alle dusjet. Nå kan jo folk knipse bilder på null komma niks av folk i dusjen og spre det så det ligger ute for «alltid» på nettet. Jeg skjønner godt at folk velger å verne mer om kroppen sin. :) Argumentet om fellesdusj kjenner jeg at jeg ikke syns er like viktig som det. 

Er vel mer det at jentene hadde dårlig selvtillit å ville ikke vise seg naken foran de andre klasse-elevene. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg eller ts du mener? Jeg har et barn på barneskolen ja, og så lenge det ikke er noe tema så er jo alt vel. Han har ikke ytret ønske om å slippe, så da er det ingen tvang inne i bildet heller.

For å utdype svaret mitt litt: Jeg skippet selv dusjing og mange av gymtimene selv gjennom hele barneskolen, og det var ikke populært hos hverken lærere eller klassekamerater. Fikk mange ekle kommentarer pga det. Jeg ønsker ikke at sønnen min skal ha det sånn som jeg hadde det, og jeg ønsker heller ikke å tvinge ham. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle håndtert det, derfor er jeg veldig glad for at han foreløpig ser ut til å ikke ha noen problemer med det.

Tenkte på TS sitt innlegg.

Skrevet

Hva mener dere med fellesdusj? At guttene og jentene deler dusj? Trodde ikke det fantes lenger. Vi hadde det på min barneskole, men tror det ble bygget om noen år etter at jeg sluttet. Var litt ubehagelig for den første i klassen som kom i puberteten. 

Anonymkode: d6b18...b10

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere med fellesdusj? At guttene og jentene deler dusj? Trodde ikke det fantes lenger. Vi hadde det på min barneskole, men tror det ble bygget om noen år etter at jeg sluttet. Var litt ubehagelig for den første i klassen som kom i puberteten. 

Nei guttene har sin egen garderobe selvsagt :) men jentene må dusje sammen å skjønner godt at de ikke har lyst å dusje naken foran de andre jentene i klassen.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kjønnsdelt garderobe og dusj, men et fellesareale med dusjer, uten avlukker. Som i konsentrasjonsleir (uten sammenligning forøvrig!)

Anonymkode: bbf76...132

Skrevet

Det er vel ikke direkte "tvang" å dusje etter gymtimene med mindre det er en lærer i hver garderobe som passer på at alle gjør det. Det er imidlertid fryktelig uhygienisk å la være å dusje etter gymtimen, uansett om det er fellesdusj eller det er båser. De fleste steder er det fellesdusjer, ikke båser, det er iallfall min erfaring. Enten det er gymsaler (har vel brukt fem ulike) eller det er treningssenter eller offentlige bad. Er man så blyge av natur at man ikke tør å vise seg naken sammen med andre så får man spørre læreren pent om det er mulig å få gå i dusjen ti minutter før de andre. Er det lærer-dusj i garderoben kan man spørre om å få dusje der, den er som regel i en bås. 

I to år på ungdomsskolen og ett år på videregående var jeg så heldig å ha gym i siste timene på dagen. Da var det selvsagt, både for meg og andre som bodde i gangavstand at vi gikk hjem og dusjet, for da så ingen grunn til å dusje på skolen. Men de gangene vi hadde gym tidligere på dagen var det selvsagt å dusje der. 

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Fellesdusj er at alle dusjene er ved siden av hverandre i garderobene uten skillevegger mellom. Men det er selvsagt en garderobe for gutter/menn og en annen garderobe for jenter/damer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg oppfordrer til å dusje, men om hun velger å la vær så gjør jeg ikke noe nummer ut av det. Hun går på femte trinn, har god hygiene. Vasker seg og skifter undertøy hver morgen og dusjer uansett etter trening senere på dagen. Dusjene på skolen lukter mugg og er nedslitte og heslige sier hun. Noen ganger ser det og lukter det verre enn andre ganger, og da dropper Flere å dusje. De har heldigvis ikke mobiler med seg i garderoben, så det er ikke det som de vegrer seg for.

Anonymkode: 18f62...35d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...