Gå til innhold

felleskost håy eller lav (hva er bedre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!, Jeg kommer til å kjøpe en bolig snart, og etter å ha sett mye bolig på finn.no jeg lurer på noe. Jeg så en bolig at jeg liker så mye men har for høy felleskost rundt 5.600 nok.  Vel 1000 nok er på grunnen av gjeld, likevel der er høy ennå. 

Men det er sann at inkluderer mye,  kommunale avgift, TV pakke,  sentralfyr forskikring, renovasjon, forretningsfører...

Jeg er ingen erfaring, så for dere som har erfaning med denne saken, tror dere at selv om det er høy felleskost er bedre pp grunnen av alle disse ting at er inkludert?, er det bedre eller dårligere enn betale en billig felleskost at inkluderer mindre ting?

takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må man se på hva felleskostnadene dekker, og hva det vil koste for det som ikke blir dekket. 
Sentralfyr betyr ofte lavere strømutgifter. 
Forretningsfører, husforsikring, renovasjon og kommunale avgifter dekkes vanligvis av borettslag, men ikke alltid i sameier. 
Forsikringer inkludert er vanligvis kun husforsikring, dvs ytre skader utenfor leiligheten. 
TVpakker er ofte billigere om dem er inkludert enn om man skal ha eget abonnement, men da kommer det jo an på om du har behov for det eller ikke, og om det er tilstrekkelig pakke for deg. 
Mange borettslag med lavere felleskost kan også ha fellesgjeld som fortsatt er avdragsfritt. 
Felleskostnader kan også øke kraftig dersom det er behov for vedlikehold i regi borettslag/sameie.  Hos oss økte nettopp felleskost med 20% grunnet utvendig renovering. 

Hva som er bra kommer helt an på hva som er inkludert og hvilke ekstra utgifter man får ellers. 

Anonymkode: ace9d...f5b

• Liker 1
Skrevet

Jeg betaler 2500. Dette inkluderer lån og avdrag på lån på 100 000.

Ellers inkluderer det forsikring bygningsmasse, tvabn, Internett, fellesstrøm, renovasjon, kommunale avgifter, boligskatt, snømåking, plenklipping, vaktmester, forretningsfører. 

Jeg synes 5600 var mye, særlig hvis bare 1000 av det skal dekke lånet. Er det avdragsfritt? Dersom det er det vil utgiftene øke enda mer når den avdragsfrie perioden er over. 

Anonymkode: 5d01a...000

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, veronicaoslo skrev:

Hei!, Jeg kommer til å kjøpe en bolig snart, og etter å ha sett mye bolig på finn.no jeg lurer på noe. Jeg så en bolig at jeg liker så mye men har for høy felleskost rundt 5.600 nok.  Vel 1000 nok er på grunnen av gjeld, likevel der er høy ennå. 

Men det er sann at inkluderer mye,  kommunale avgift, TV pakke,  sentralfyr forskikring, renovasjon, forretningsfører...

Jeg er ingen erfaring, så for dere som har erfaning med denne saken, tror dere at selv om det er høy felleskost er bedre pp grunnen av alle disse ting at er inkludert?, er det bedre eller dårligere enn betale en billig felleskost at inkluderer mindre ting?

takk!

Oppvarming er en stor utgift så om dette er inkludert i fellesutgiftene sparer du gjerne lett 1500-2000 kroner i måneden.

Skrevet
8 timer siden, Illuminatum skrev:

Oppvarming er en stor utgift så om dette er inkludert i fellesutgiftene sparer du gjerne lett 1500-2000 kroner i måneden.

Det kommer vel an på om det er nytt, hvor godt isolert og hvor stor leilighet? Jeg betaler maks 450 året rundt. Dette er all strøm, ikke bare oppvarming. Tempen i leiligheten er på mellom 20-22 grader. Bor i blokk fra 80-tallet. 50 kvm. 

Anonymkode: 5d01a...000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...