AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #1 Skrevet 16. januar 2019 Vi har en fantastisk sønn på 4 år. Han har en veldig leken og morsom pappa, og jeg er jo litt morsom jeg også da. Men de to holder på til den store gullmedalje, det er ett spesielt bånd mellom de rett og slett. De kan sitte og leke med lego i timesvis, eller ha rollespill a.la Batman og supermann og ting i den duren. Helt fantastisk! Men, i det siste har han så vanskelig for å akseptere at kvelden er omme. Han har så mange ting han skulle ha gjort før kvelden kommer og hver gang han skjønner at det er leggetid blir det en kamp. Han vil ikke sove, det er så kjedelig å sove, bare leke litt til, lage mat med pappa osv., og alt dette kommer i ett skikkelig hissigpropp, gråtende, fortvilt anfall over at dagen er omme. Vi prøver å ha hverdager som er like, altså rutine. Vi prøver å hente 16.00 i bhg så vi har 3 timer sammen. Da rekker han å få se litt TV (20 minutter ca, rett etter bhg) også er det å lage mat sammen med mamma og pappa, spise sammen, også er det tid til ca 30 minutter leking og bading etter det. Han bader ikke hver kveld, men det er ikke noe forskjell i anfallene om han bader eller ikke. Har aldri på skjerm nærme leggetid. Hva skal vi gjøre? Jeg foreslo en slik belønningsform, klistremerker for hver kveld han blir lett med på badet. Men pappaen kom med ett poeng at da blir det mye forventning om belønning for alt annet også. At han da ikke føler seg «flink» nok om han gjør noe bra, men det ikke gir belønning, om dere skjønte den.. tips, erfaringer..? Anonymkode: c07a2...ca7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #2 Skrevet 16. januar 2019 Jeg ville ikke gjort noe stort ut av det. Gi han et varsel først om at nå er det snart leggetid. Og så er dere bare konsekvente. I kveld har jeg dusjet, pusset tenner og fått på pysjen til en meget uvillig 4 åring, men jeg forholder meg bare rolig og bestemt. Er det kvelden, så er det kvelden, vi kan leke mer i morgen. Sovner han greit etter han er lagt? Jeg tror det viktigste er forutsigbarhet. Jeg tenker at de ikke trenger belønning for å legge seg, det er en rutine som hører med dagen. Men det er slitsomt ja, absolutt. Anonymkode: d1f14...00d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #3 Skrevet 17. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en fantastisk sønn på 4 år. Han har en veldig leken og morsom pappa, og jeg er jo litt morsom jeg også da. Men de to holder på til den store gullmedalje, det er ett spesielt bånd mellom de rett og slett. De kan sitte og leke med lego i timesvis, eller ha rollespill a.la Batman og supermann og ting i den duren. Helt fantastisk! Men, i det siste har han så vanskelig for å akseptere at kvelden er omme. Han har så mange ting han skulle ha gjort før kvelden kommer og hver gang han skjønner at det er leggetid blir det en kamp. Han vil ikke sove, det er så kjedelig å sove, bare leke litt til, lage mat med pappa osv., og alt dette kommer i ett skikkelig hissigpropp, gråtende, fortvilt anfall over at dagen er omme. Vi prøver å ha hverdager som er like, altså rutine. Vi prøver å hente 16.00 i bhg så vi har 3 timer sammen. Da rekker han å få se litt TV (20 minutter ca, rett etter bhg) også er det å lage mat sammen med mamma og pappa, spise sammen, også er det tid til ca 30 minutter leking og bading etter det. Han bader ikke hver kveld, men det er ikke noe forskjell i anfallene om han bader eller ikke. Har aldri på skjerm nærme leggetid. Hva skal vi gjøre? Jeg foreslo en slik belønningsform, klistremerker for hver kveld han blir lett med på badet. Men pappaen kom med ett poeng at da blir det mye forventning om belønning for alt annet også. At han da ikke føler seg «flink» nok om han gjør noe bra, men det ikke gir belønning, om dere skjønte den.. tips, erfaringer..? Anonymkode: c07a2...ca7 Må du legge inn så mye leking? når det nærmer seg kveld her, er det kveldsmat, Barne-TV, tannpuss og nattabok/sang. Lek midt oppi det ville bare ødelegge roen. Ta bort de 30 min med lek etter Barne-TV, og prøv å bade ham før det. han må da ikke være med å lage mat heller. Siden dere er heldige nok til å være to, foreslår jeg at en bader og en lager mat. Da blir det tilstrekkelig ro, pluss at kvelden ikke blir en eneste opphauset fest. Anonymkode: 993fd...c33 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #4 Skrevet 17. januar 2019 Tenker forøvrig også at det kunne vært bedre for ham å se Barne-TV som begynner 1730, ikke 16. Da blir Barne-TV en naturlig avslutning på leken. Min oppfatning er at alle aktiviteter- bortsett fra stell og nattabok/sang bør skje før det (om det er større barn er det selvsagt litt annerledes, men det gjelder jo ikke her). Anonymkode: 993fd...c33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå