Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken standpunktkarakter ville dere gitt meg dersom jeg hadde fått disse karakterene:

5/6

5/6

6-

(i denne rekkefølgen)

Faget er norsk, og jeg har vært ganske aktiv i timene. Disse tre vurderingene var omtrent like store.

Anonymkode: b9528...d63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke egen muntlig karakter i norsk?, så om du har vært aktiv teller vel ikke på skriftlig karakter?

Anonymkode: 42a3e...e5d

• Liker 1
Skrevet

Er ganske vanlig å vippe ned til jul, for å eventuelt vippe opp til sommeren. Du er nok nærmest 6, men det er avsluttende karakter som teller. 

Anonymkode: 031a8...cb8

Skrevet

Jeg ville ha gitt deg en 6er. Hadde en lærer som var sånn «du er egentlig en 5er, men jeg gir deg en 4er for å ha noe å jobbe opp mot». Knuste motivasjonen. En 6er betyr ikke nødvendigvis at alt du gjør er helt perfekt, men det viser at du skjønner alt. 

Anonymkode: 11302...d8d

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke egen muntlig karakter i norsk?, så om du har vært aktiv teller vel ikke på skriftlig karakter?

Anonymkode: 42a3e...e5d

Jo, man viser forståelse ved å svare og reflektere rundt de spørsmålene læreren stiller, og dette kan bli brukt i en helthetsvurdering.

Skrevet

Norsk er vel et skriftlig fag, så muntlig aktivitet har ingen betydning på skriftlig karakter. De fleste lærere jeg har hatt ville gitt 5 siden du ikke har hatt noen reine 6-ere

Anonymkode: d306b...546

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Norsk er vel et skriftlig fag, så muntlig aktivitet har ingen betydning på skriftlig karakter. De fleste lærere jeg har hatt ville gitt 5 siden du ikke har hatt noen reine 6-ere

Anonymkode: d306b...546

Jeg hadde jo ingen reine 5-ere heller?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde jo ingen reine 5-ere heller?

Du er ganske midt i mellom kan man si. Men jeg vil tro at du får 6 i standpunkt om du fortsetter i samme stil neste semester. Særlig hvis du har et godt forhold til læreren din, slikt kan gjøre underverker ;) Derfor ville jeg ikke lagd for mye oppstyr rundt dette, all den tid det ikke har noen praktisk betydning for deg. 

Anonymkode: 031a8...cb8

Skrevet

En sekser skal være ganske klar for at en elev skal få dette i terminkarakter. 5/6 er nærme 6, men det er faktisk ikke en sekser, det er en veldig sterk femmer. Du har flere sterke femmere enn du har seksere, og sekseren du har er også svak. Du hadde derfor fått en sterk femmer av meg, hvis det stemmer at alle vurderingene teller like mye. 

Hilsen ungdomsskolelærer 

Anonymkode: 7f3b3...e56

Skrevet

Dette er en 5’er, særlig mtp at det er første semester. 

Anonymkode: ab96b...c47

Skrevet

Jeg ville gitt 5 i terminkarakter. Var det resultater fra vårsemesteret, ville jeg gitt 6.

Hva mener du med at vurderingene er like store? Hvordan de vektes kommer an på sammenhengen med kompetansemålene. 

Skrevet

Det er sluttkompetansen som teller. Hadde gitt deg 6. 

Anonymkode: 17977...b14

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sluttkompetansen som teller. Hadde gitt deg 6. 

Dette gjelder bare hvis alle kompetansemålene dekkes i siste vurdering. Det er altså siste vurdering av hvert kompetansemål, og ikke siste vurdering generelt, som skal gjelde. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder bare hvis alle kompetansemålene dekkes i siste vurdering. Det er altså siste vurdering av hvert kompetansemål, og ikke siste vurdering generelt, som skal gjelde. 

Så alle kompetansemål måles ved hver vurdering? 

Skrevet
På 17.1.2019 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Så alle kompetansemål måles ved hver vurdering? 

Nei, det er så og si umulig å få til, men det er en vanlig misforståelse at siste vurdering skal telle mest/telle alt, fordi det er nivået eleven er på når karakteren skal settes som teller. Det er den siste vurderingen av hvert enkelt kompetansemål som skal telle. Hvis du får 3 på både en fysikkprøve og kjemiprøve i naturfag, men du får 6 på den siste prøven som er biologi, så får du selvfølgelig ikke 6 som sluttkarakter i naturfag. Hvis du derimot får en stor prøve i naturfag som tester alle kompetansemål, også de du fikk 3-er i tidligere, og du får 6 på den, så skal du få 6 som sluttkarakter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...