AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #1 Skrevet 16. januar 2019 Jeg har lenge slitt med savnet over å føle at jeg er bra nok. Utdanning skulle jeg få fordi da vil folk se på deg som noe mer verdt, enn hvis du ‘’bare” jobber I en jobb som ikke krever utdanning. kort fortalt, jeg har prøvd meg på mye rart i jakten på å finne denne tryggheten, men jeg har aldri vært fornøyd. Jeg er nå halvveis gjennom utdanningen min og det har vært et slitt! Jeg elsker fagene, men jeg har innsett at dette kanskje ikke er for meg av flere grunner (går ikke inn på det her...). Jeg har alltid drømt om å ha noe av mitt eget, samtidig som jeg har vært student. Jeg vet hva jeg egentlig vil gjøre i fremtiden og det er dette jeg brenner for! Men da blir det null utdanning på meg.. Hva mener dere at jeg burde gjøre? Anonymkode: caf0c...01e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #2 Skrevet 16. januar 2019 Utdanning er ikke for alle, og jeg var vært i samme situasjon selv. Videregående var et helvete men klarte å presse meg igjennom det med stryk i bare et fag - er glad for det idag.. men ikke like glad for ca 2,1 i snitt 🙂 Jeg hatet virkelig skolen av hele mitt hjerte på VGS, skjønner ikke hvorfor det var så fælt å gjøre lekser og fag! Men idag er jeg eldre og har begynt på en bachelor innenfor det jeg har jobbet med i noen år, trivdes lenge med det.. men har funnet ut at jeg skal utdanne meg til barnehagelærer da jeg vet jeg vil trives mye bedre med det:-) jaktet lenge på de så kalte «statusyrkene» og jeg har en ettertraktet stilling idag med god lønn - likevel mistrives jeg så sterkt at jeg har bestemt meg for å utdanne meg til barnehagelærer som jeg ser på som en viktig jobb - det er mange som «rynker på nesen» når jeg sier det 😊😳 lønnen er litt lavere men jeg har funnet ut at penger er ikke alt, må trives med det man gjør! Likevel har jeg alltid hatt et sterk ønske om å gjøre noe eget og være min egen sjef, og det vil jeg jobbe mot gradvis vedsiden av jobb 🙂 kanskje en dag kan jeg leve av det! Dette ble langt! Men ville bare skrive at hvis du har drømmer og mål så jobb mot det!!! Man lever bare en gang 😁 Anonymkode: 4a712...273 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #3 Skrevet 16. januar 2019 Følg drømmene dine. Anonymkode: 592a9...d2e 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #4 Skrevet 16. januar 2019 Har man klart så mye som halve studiet bør man normalt fullføre, for da er der jo noe du tross alt før til. Ellers ville du ikke ha kommet såpass langt. Og du kan jobbe med andre ting, men uansett sier noe om hva du er kapabel til, og vil gi deg noe av den kreden du etterlyser. Sol vil hjelpe uansett hva annet du velger. Om du dropper ut, legger du mer press på at du må lykkes veldig med det du da velger å gjøre i steden for. Anonymkode: a545f...be8
Fjaselina Skrevet 16. januar 2019 #5 Skrevet 16. januar 2019 Dersom du veit kva du vil gjere framover, og er trygg på at det er noko du vil trivast med, er det perfekt! Gjer som du vil, det er ikkje mogleg å drive AS Norge dersom absolutt alle skal ha jobbar som krev lange utdanningar. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #6 Skrevet 16. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har man klart så mye som halve studiet bør man normalt fullføre, for da er der jo noe du tross alt før til. Ellers ville du ikke ha kommet såpass langt. Og du kan jobbe med andre ting, men uansett sier noe om hva du er kapabel til, og vil gi deg noe av den kreden du etterlyser. Sol vil hjelpe uansett hva annet du velger. Om du dropper ut, legger du mer press på at du må lykkes veldig med det du da velger å gjøre i steden for. Anonymkode: a545f...be8 Sol hjelper alltid:-) En blir i godt humør av det:-) Anonymkode: 97921...94d
Fjaselina Skrevet 16. januar 2019 #7 Skrevet 16. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man klart så mye som halve studiet bør man normalt fullføre, for da er der jo noe du tross alt før til. Ellers ville du ikke ha kommet såpass langt. Og du kan jobbe med andre ting, men uansett sier noe om hva du er kapabel til, og vil gi deg noe av den kreden du etterlyser. Anonymkode: a545f...be8 For så vidt enig, men samtidig er det ikkje bra å studere fleire år dersom ein er heilt sikker på at det ikkje er dette du vil bruke til noko. I alle fall dersom det vil medføre studielån.... 1
Knirke Skrevet 17. januar 2019 #8 Skrevet 17. januar 2019 (endret) Innlegget ditt er altfor vagt til å gi noen konkrete råd. Hva er det du studerer/har prøvd å studere? Hvorfor sier du at du elsker fagene men samtidig vil droppe ut? Hva er det du brenner for? Har du hatt noen jobber som du har likt, er det noe du kan bygge videre på? Oppsøk en karriereveileder😉 Endret 17. januar 2019 av Knirke 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2019 #9 Skrevet 17. januar 2019 1 time siden, Knirke skrev: Innlegget ditt er altfor vagt til å gi noen konkrete råd. Hva er det du studerer/har prøvd å studere? Hvorfor sier du at du elsker fagene men samtidig vil droppe ut? Hva er det du brenner for? Har du hatt noen jobber som du har likt, er det noe du kan bygge videre på? Oppsøk en karriereveileder😉 Jeg trenger ikke en karriereveileder når jeg vet hva jeg vil Jeg vil ikke røpe før mye, men ønsker ikke å jobbe med det jeg utdanner meg innenfor. Anonymkode: caf0c...01e
Knirke Skrevet 18. januar 2019 #10 Skrevet 18. januar 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg trenger ikke en karriereveileder når jeg vet hva jeg vil Jeg vil ikke røpe før mye, men ønsker ikke å jobbe med det jeg utdanner meg innenfor. Anonymkode: caf0c...01e Hvis du vet hva du vil, hvorfor spør du da?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #11 Skrevet 18. januar 2019 Utdanning må vel alle ha uansett? Å ta utdannelse kan jo være å ta et fagbrev? Å studere derimot, det er ikke for alle. Anonymkode: 38fef...31a
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #12 Skrevet 18. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utdanning må vel alle ha uansett? Å ta utdannelse kan jo være å ta et fagbrev? Å studere derimot, det er ikke for alle. Anonymkode: 38fef...31a Hvorfor er det ikke for alle? Anonymkode: 79220...f08
Grønt blad Skrevet 18. januar 2019 #13 Skrevet 18. januar 2019 Jeg synes du bør bruke både hjertet og fornuften. Hvor realistisk er det at du kan holde på med det du virkelig ønsker? Er det snakk om eget firma? Er det et marked for dine produkter/tjenester? Har du helsen og kapitalen/de økonomiske musklene som må til for å drive eget firma uten å ta ut lønn på et år? Om ikke alt det er på plass, synes jeg du skal gjøre ferdig utdannelsen, jobbe og spare penger før du realiserer drømmen. Om drømmejobben er å takke ja til daglig leder-stillingen eller jobbe fulltid på det stedet du jobber nå, tenker jeg at du skal gjøre det. Man må bruke fornuften i kombinasjon med hjertet.
Grønt blad Skrevet 18. januar 2019 #14 Skrevet 18. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ikke for alle? Anonymkode: 79220...f08 Det er mange som av ulike grunner hverken har interesse eller forutsetninger til å studere. Noen er arbeidsjern som ikke klarer å sitte stille lenge. Det er supert at ikke alle vil studere slik at noen også kan utføre "ekte jobber" slik at landet går rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #15 Skrevet 18. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det ikke for alle? Anonymkode: 79220...f08 Fordi det passer ikke for noen av oss. Som meg. Anonymkode: 97921...94d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #16 Skrevet 18. januar 2019 45 minutter siden, Knirke skrev: Hvis du vet hva du vil, hvorfor spør du da? Les innlegget mitt igjen. Jeg spør om jeg enten bør fortsette med utdanningen eller droppe ut og fokusere på det jeg egentlig vil. Anonymkode: caf0c...01e
Knirke Skrevet 18. januar 2019 #17 Skrevet 18. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Les innlegget mitt igjen. Jeg spør om jeg enten bør fortsette med utdanningen eller droppe ut og fokusere på det jeg egentlig vil. Anonymkode: caf0c...01e Vi vet jo ikke om du studerer juss eller teatervitenskap, og ikke vet vi om du egentlig vil bli IT-gründer eller sirkusdirektør... Du ønsker tydeligvis bare bekreftelse på at du skal "følge hjertet" og droppe ut. Det må du gjerne gjøre, men vi utenforstående har ikke forutsetninger for å kunne avgjøre om det er en riktig avgjørelse. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #18 Skrevet 18. januar 2019 8 timer siden, Knirke skrev: Vi vet jo ikke om du studerer juss eller teatervitenskap, og ikke vet vi om du egentlig vil bli IT-gründer eller sirkusdirektør... Du ønsker tydeligvis bare bekreftelse på at du skal "følge hjertet" og droppe ut. Det må du gjerne gjøre, men vi utenforstående har ikke forutsetninger for å kunne avgjøre om det er en riktig avgjørelse. Det gjør jeg ikke. Hva jeg studerer har lite å si om jeg ikke vil jobbe videre med dette. Anonymkode: caf0c...01e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2019 #19 Skrevet 18. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Utdanning må vel alle ha uansett? Å ta utdannelse kan jo være å ta et fagbrev? Å studere derimot, det er ikke for alle. Anonymkode: 38fef...31a Har man utdannelse når man har gens? Jeg har det, ikke fagbrev. Presset meg gjennom barn og ungdom for å komme fortest mulig til påbygg. Orker ikke forklare hvorfor her, men jeg havnet på helse og sosial etter å ha droppet ut fra et helvetes år på design og håndverk. Gikk mye bedre da, men jeg er bare teoretisk flink i fagene... Anonymkode: 6b57a...f3d
magikeren Skrevet 18. januar 2019 #20 Skrevet 18. januar 2019 Utdanningen er ikke alltid det samme som jobbene, noen ganger er det kjedeligere å studere enn å ha kunnskapen og jobbe med det. Det kan også være at den drømmen du har om å gjøre noe annet vil gå i dass og du innser i ettertid at utdanningen var det riktige alikevel. Å brenne for noe vil ikke nødvendigvis gi penger i kassa eller være noe du er flink i. Det er gjerne risikosport uansett hva du velger å gjøre 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå