Gå til innhold

Lillebror som ødelegger storebrors besøk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kjempe utfordring. Lillebror som er 5 år yngre ødelegger alltid storebrors besøk. Det har blitt værre de siste månedene. Lillebror skal alltid være med og det går som regel bra i starten, men så bryter det ut i full krangel. Holder vi lillebror unna gjør han alt for å terge oss og for å ødelegge så godt han kan alikevel.

Det er til vanlig en del krangling mellom de uansett, noe som ikke er uvanlig, men de kan også leke fint sammen.

Lillebror er i utgangspunktet en rolig type, ikke noe tull i barnehagen og aldri i konflikter der. De har begge et ganske kraftig temperament, både han og storebroren.

Det er synd at storebror må dra bort til venner for å få være i fred med de. Lillebror er foreløpig litt liten til å ha egne venner på besøk og gå bort på besøk uten følge. 

Noen tips eller råd og komme med? Er dette vanlig? 

Anonymkode: a4712...1c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som foreldre får rett og slett ta kontroll over situasjonen når storebror har besøk. Enten dere sender lillebror bort på besøk til andre eller finner på noe med han selv. Går det ikke ant å finne på noe med han inne i huset så får en av dere ta han med ut. 

Anonymkode: c254b...aeb

• Liker 35
Skrevet

Hvis det er 5 år mellom dem og lillebror er for liten til besøk, er han kanskje 3 og storebror 8? 

Hvorfor lar dere lillebror ødelegge for storebror? Det er vel ikke han som bestemmer hvem som skal leke sammen? 

Hvis han ikke forstår hva du sier, må en av dere ta han med ut som du fikk tips om over her. 

Alternativt kan dere vel be en venn fra bhg hjem m/foreldre på middag..? :)

• Liker 16
Skrevet
7 minutter siden, Addie skrev:

Hvis det er 5 år mellom dem og lillebror er for liten til besøk, er han kanskje 3 og storebror 8? 

Hvorfor lar dere lillebror ødelegge for storebror? Det er vel ikke han som bestemmer hvem som skal leke sammen? 

Hvis han ikke forstår hva du sier, må en av dere ta han med ut som du fikk tips om over her. 

Alternativt kan dere vel be en venn fra bhg hjem m/foreldre på middag..? :)

TS: Vi lar jo ikke lillebror ødelegge, men det oppstår jo situasjoner som eskalerer. Han kan jo ikke alltid nektes å få bli med eller. 

Ta han minste med ut er jo et alternativ av og til, men ikke midt i middagen eller når jeg er alene med de når pappan jobber seint. 

Skrevet

Dette er jo i utgangspunktet ganske enkelt. Dere må aktivisere lillebror når storebror har besøk. Involver han i middagslaging, ta han med på butikken, dra ut og ake.. Det er jo ikke slik at storebror har besøk hele tiden, noe får dere jo gjort med situasjonen om han er plagsom 🤷🏼‍♀️

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS: Vi lar jo ikke lillebror ødelegge, men det oppstår jo situasjoner som eskalerer. Han kan jo ikke alltid nektes å få bli med eller. 

Ta han minste med ut er jo et alternativ av og til, men ikke midt i middagen eller når jeg er alene med de når pappan jobber seint. 

Jo, han kan alltids nektes å være med når storebror har besøk. Det er storebror sitt besøk, ikke lillebror. 

• Liker 41
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, han kan alltids nektes å være med når storebror har besøk. Det er storebror sitt besøk, ikke lillebror. 

Enig! Stakkars storebror som ikke får leke med vennene sine uten at mamma tvinger på han lillebror.. 

Anonymkode: a9dfa...a1a

• Liker 20
Skrevet

Husker når jeg hvor liten at jeg hatet når lillesøsteren min ikke lot meg å besøket være i fred. Så jo du kan godt nekte lillebror å være med de store når storebror har besøk! 

• Liker 13
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en kjempe utfordring. Lillebror som er 5 år yngre ødelegger alltid storebrors besøk. Det har blitt værre de siste månedene. Lillebror skal alltid være med og det går som regel bra i starten, men så bryter det ut i full krangel. Holder vi lillebror unna gjør han alt for å terge oss og for å ødelegge så godt han kan alikevel.

Det er til vanlig en del krangling mellom de uansett, noe som ikke er uvanlig, men de kan også leke fint sammen.

Lillebror er i utgangspunktet en rolig type, ikke noe tull i barnehagen og aldri i konflikter der. De har begge et ganske kraftig temperament, både han og storebroren.

Det er synd at storebror må dra bort til venner for å få være i fred med de. Lillebror er foreløpig litt liten til å ha egne venner på besøk og gå bort på besøk uten følge. 

Noen tips eller råd og komme med? Er dette vanlig? 

La de ha hvert sitt besøk samme dag så han ikke føler seg utestengt eller kjeder seg.

Anonymkode: 49511...471

Skrevet

Storesøster her som også mener at det må være opp til eldste søsken å bestemme. 5 år er ganske stor aldersforskjell! For meg var det ikke noe kjempeproblem da min søster ikke var så opptatt av å være med og mamma nok bidro til at vi slapp å bli tvunget til å leke, men jeg hadde venninner der foreldrene tvang oss til å ha med småsøsken og det var så slitsomt, det var jo ikke de vi ville leke med og de var altfor små for det vi ville gjøre og snakke om. Synes dere foreldre må ta ansvar her og la storebror selv bestemme om han vil ha med lillebror når han har besøk av venner. Antar det ikke er hver dag. Om det er greit for ham iblant er det jo fint men hvis det ikke er det synes jeg det skal respekteres så får lillebror lære seg det selv om det er litt vanskelig..

Anonymkode: ef5f5...18d

• Liker 11
Skrevet

Jeg var den lille plagsomme dritten som skulle henge med!! Husker min mor kom å henta meg og fant på andre saker før krigen ble blodig!! I dag ler vi høyt av hvor plagsom jeg til tider kunne være. Så ja, du kan nekte lillebror å være med storebror og gjesten. 

Anonymkode: 7b49a...80f

• Liker 5
Skrevet

Så klart kan dere nekte lillebror å presse seg på storebror og hans besøk. Hvorfor mener dere at dere ikke kan det? Hold han unna. Han må lære at han ikke kan få være med på alt. 

Anonymkode: b78e4...344

• Liker 10
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo - han kan ALLTID nektes!  Hvorfor synes du han burde få lov å bli med storebroren når han har besøk?  Det er ikke hans venner.  Da det oppstår konflikt, ville jeg ha nektet lillebror å være med alltid fordi i den alders kan storebrorens venner synes det er kjedelig å være hos dere da lillebroren er med og ødelegger, og slutter å komme på besøk. Kanskje dere skal være foreldre og slutte å la lillebroren styre huset.  

Anonymkode: 45d8b...b48

• Liker 21
Skrevet

Uff, la storebror sleppe den vesle plagsomme broren når han har besøk! Sørg for dobbelbesøk, slik at veslebror også har nokon å leike med, eller sett igang aktivitet som gjer at veslebror har andre ting å halde på med. Det er innmari kjedelig å alltid måtte ha veslebror på slep.  

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke greier situasjonen så får du la være å ha med ekstra barn hjem? 

Anonymkode: b2723...493

• Liker 1
Skrevet

Her må vi faktisk nekte lillesøster avgang til rommet til storebror når han har besøk, han skal få lov å være ifred når han har besøk uten at lillesøster skal ødelegge. De er 6 og 8år.. Så jo, du kan nekte og bør nekte!

Anonymkode: 21a93...664

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor kan du ikke nekte ham å være med? Det gjorde vi her, nå er datteren vår yngst, men hun ble holdt unna når de eldre stebarna mine hadde besøk. 5, 6 og 10 års aldersforskjell. De andre skulle slippe å ha søsken hengende rundt og ødelegge besøk. Det gjaldt selvsagt også de andre. 

Sett grenser og skjerm storebror og hans besøk! 

• Liker 7
Skrevet

TS: Det er ikke lillebror som styrer huset absolutt ikke. Han elsker at storebror får besøk og ser jo så opp til de store guttene. Og derfor syntes jeg det er synd om det alltid skal bli nei du får ikke lov til å bli med. Han bør jo få bli med av og til og så lenge det går fint, men han må også respektere at de vil være i fred. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Det er ikke lillebror som styrer huset absolutt ikke. Han elsker at storebror får besøk og ser jo så opp til de store guttene. Og derfor syntes jeg det er synd om det alltid skal bli nei du får ikke lov til å bli med. Han bør jo få bli med av og til og så lenge det går fint, men han må også respektere at de vil være i fred. 

Ja men tenk på hvordan storebror og hans besøk ser på dette da, å alltid måtte rissikere å få lillebror på slep når de er der. 

Anonymkode: b78e4...344

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det blir sånn tenker jeg at storebroren bør få bestemme om lillebror får bli med eller ikke. Storebror får jo sine venner på besøk, og det er vel ikke sånn at storebror får bli med på alt lillebror er med på? Vi har hvertfall bestemt at når storebror er gammel nok skal hans besøk få være i fred, så får minsten være med oss. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...