Gå til innhold

Vanlig å være deppa som student? Krevende studier, ulykkelig forelskelse og ensomhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 25 som studerer teknologifag på NTNU (Gløshaugen). Jeg vet det blir lett å få jobb og at lønnen er god. Men jeg mangler motivasjon og er deppa. Finner lite glede i livet. Har strøket på flere fag. Har heller ikke klart å skaffe meg venner. På toppen av det hele er jeg forelsket i en mann som ikke føler det samme tilbake. Jeg prøvde å ta kontakt og forklare følelsene mine og han gadd ikke engang å svare (dette er nå snart 14 dager siden så han må ha sett det). Jeg er helt fortapt og hodestups forelsket i denne mannen og jeg klarer rett og slett ikke glemme det. Alt dette gjør at jeg føler meg veldig ensom og isolert.

Er det vanlig å være deppa som student? Jeg føler egentlig at alle har sitt livs tid mens jeg står på utsiden og kikker inn. Synes det er ganske trist å ha det sånn. Går det over? Kan det bli bedre i arbeidslivet?

Anonymkode: 3261d...808

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at du går riktig studie da? Stryk på flere eksamener kan jo skyldes enten at du ikke har øvd nok, eller at (som du selv sier) motivasjonen ikke er der. Har du valgt noe du tror du vil trives med, eller bare «ut av det blå»? 

Når det kommer til mannen du liker, ville jeg tatt et steg tilbake og eventuelt ventet til han tar kontakt ved eget intinativ. Hvis han er interessert, vil han ta kontakt. Smør deg med tålmodighet 🤞🏻

Det er mange muligheter for å få venner via ulike Facebook-grupper (som Hey girl Trondheim) eller du kan melde deg inn i en frivillig organisasjon, begynne på en idrett eller starte i en forening. 

Lykke til:-)

Anonymkode: 74cbb...95f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok nesten selvmord da jeg studerte, droppet ut og begynte å jobbe. Livet er et annet! Så mye bedre!

Anonymkode: 51e7a...78a

• Liker 2
Skrevet

Vet hvordan du har det og det er vondt. Følte meg ensom i studiene jeg og for det var vanskelig å bli kjent med de andre studentene. Ulykkelig forelsket er jeg nå og har skrevet til ham hva jeg følte, og har ikke fått svar jeg heller. Vet hvordan du har det. Det gjør vondt.

Anonymkode: 25a28...1dc

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du går riktig studie da? Stryk på flere eksamener kan jo skyldes enten at du ikke har øvd nok, eller at (som du selv sier) motivasjonen ikke er der. Har du valgt noe du tror du vil trives med, eller bare «ut av det blå»? 

Når det kommer til mannen du liker, ville jeg tatt et steg tilbake og eventuelt ventet til han tar kontakt ved eget intinativ. Hvis han er interessert, vil han ta kontakt. Smør deg med tålmodighet 🤞🏻

Det er mange muligheter for å få venner via ulike Facebook-grupper (som Hey girl Trondheim) eller du kan melde deg inn i en frivillig organisasjon, begynne på en idrett eller starte i en forening. 

Lykke til:-)

Anonymkode: 74cbb...95f

Hadde vært umotivert uansett tror jeg. Studiet i seg selv er ganske tøft og synes ikke det er så spennende, men det gir mange muligheter for jobb senere. Valgte ikke ut av det blå men valgte det som ga mest muligheter og jeg hadde nesten 6 i snitt fra videregående og ville velge noe som gjorde at innsatsen på vgs var "verdt det".

Jeg skrev til ham og han har enda ikke svart. Nesten 14 dager siden. Ganske sikker på at han har lest det. Og jeg vet at han ikke har kjæreste, så det er virkelig det at han har null interesse. Føler meg så avvist og fortapt. 

Vet at det er mange muligheter i Trondheim så det gjør det enda verre, at jeg likevel faller utenfor. Samtidig har jeg ikke noe overskudd til å gjøre noe for å endre det, da jeg er ganske deppa og har ikke energi til mye mer enn å komme gjennom dagen.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok nesten selvmord da jeg studerte, droppet ut og begynte å jobbe. Livet er et annet! Så mye bedre!

Anonymkode: 51e7a...78a

Hva studerte du og hvorfor var du deppa? Presset? Stillheten? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet hvordan du har det og det er vondt. Følte meg ensom i studiene jeg og for det var vanskelig å bli kjent med de andre studentene. Ulykkelig forelsket er jeg nå og har skrevet til ham hva jeg følte, og har ikke fått svar jeg heller. Vet hvordan du har det. Det gjør vondt.

Hvor lenge er det siden du skrev og hva skrev du? Det er virkelig fælt at når man for EN gangs skyld blir forelsket og faktisk tar initiativ så blir det ikke noe av. Ikke får man engang et avslag, det bare forsvinner i ikke noe.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er det siden du skrev og hva skrev du? Det er virkelig fælt at når man for EN gangs skyld blir forelsket og faktisk tar initiativ så blir det ikke noe av. Ikke får man engang et avslag, det bare forsvinner i ikke noe.

Jeg skrev i forrige måned, og fortalte jeg hva syntes om ham og vi hadde hatt omtrent daglig kontakt inntil da og var nære venner, og siden ikke hørt noe fra ham. Litt synd siden det virket som gjensidig vennskap som kunne ha ført til noe mer. Jeg vil heller at han skal si at han ikke er interessert istedet for å ignorere, for det er vondere. Så det blir bare vanskeligere og vanskeligere å stole på noen, dessverre. Kjærlighet er visst ikke for alle. :(

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev i forrige måned, og fortalte jeg hva syntes om ham og vi hadde hatt omtrent daglig kontakt inntil da og var nære venner, og siden ikke hørt noe fra ham. Litt synd siden det virket som gjensidig vennskap som kunne ha ført til noe mer. Jeg vil heller at han skal si at han ikke er interessert istedet for å ignorere, for det er vondere. Så det blir bare vanskeligere og vanskeligere å stole på noen, dessverre. Kjærlighet er visst ikke for alle. :(

Skrev du på facebook? Er du sikker på at han har sett det? Jeg har aldri hatt kjæreste heller og føler det er så bittert at alle andre opplever det. Men kjærlighet er visst ikke for alle nei. 

Skrevet

Klem fra en Dragvolling. ❤️ Det er tøft å være student. Jeg fikk meg ikke venner før jeg gikk andre året, men det var på andre arenaer som jeg oppsøkte.

Anonymkode: fc716...12a

• Liker 3
Skrevet

Kan anbefale deg å oppsøke helsesøster/universitetspsykolog på NTNU, for å få ut "gørra", det er hvertfall en start. Jeg selv slet vanvittig med motivasjon at det gikk ut over studie, helse, fritid og relasjoner rundt meg, og i mitt tilfelle gikk det så langt at jeg ble henvist til psykolog tilslutt. Nå er jeg halvveis i studiene og motivasjonen min er sterkere enn noensinne før. Du er ikke alene om følelsene, det viktigste er at du går inn i deg selv og finne ut hva du fundamentalt ønsker for deg selv og hold på det. Angående sorgen kan du forsøke å ta avstand og gi slipp på vedkommende, gi deg selv ekstra kjærlighet. Du ville aldri tenkt på å behandle en person slik som vedkommende behandler deg, derfor fortjener du en bedre person i livet ditt.

Anonymkode: 8132e...0dc

Skrevet

Ta styring i livet ditt

Du må styre hvis ikke blir resultatet tilfeldig

Men samtidig ikke stress så jevlig og gi litt faen av og til

Glem han fyren du er forelska i, det er tydeligvis ikke gjensidig så det er et lost cause.

Du kan bli happy hvis du tar tak og sørger for at livet ditt blir slik du ønsker.

Og ja det er vanlig å være deppa som student, det er for øvrig vanlig å være deppa som hva som helst.

• Liker 1
Skrevet

Du er nok ikke alene, studerer selv på Gløs og det kan være tøft til tider! Beste er å ta tak i ting, endrer du tankesett så endrer du situasjonen din! Snakk gjerne med psykolog de har tilgjengelig for studenter. Skaff deg bekjentskaper utenfor skole ved å ta del i noe! Glem han fyren og se heller fremover, tenk heller at en person som ikke gidder å svare er en kjip person og at han ikke er verdt tiden din.  

Anonymkode: 2fa01...199

Skrevet

Du er ikke alene <3 Studerer på Øya og slitt med depresjon i et år nå. Vil anbefale deg å ta tak i situasjonen din, ta kontakt med SiT og benytt deg av deres samtaletilbud / bli henvist videre. Jeg har heller ikke særlig med venner på studiet, men har fått en del venner fra Samfundet. Dette klarer du :)

Anonymkode: 3b28c...f46

Skrevet

Følte du det samme ang. studiene før du ble ulykkelig forelsket? Jeg hadde selv skikkelig kjærlighetssorg under det første studiet mitt og det gikk utvilsomt utover karakterene mine. Selv om jeg i utgangspunktet var interessert i faget og kunne ha gjort det bra. Jeg sov dårlig, var mye lei meg og tenkte alt for mye på han og analyserte og grublet meg i hel, og det tok veldig mye energi som jeg ellers kunne ha brukt på studiene. Jeg fikk mye Cer og Der i en periode og det gjorde til at jeg helt mistet selvtilitten til studiene og til å bruke det videre i livet.

Jeg har byttet studie, har ikke kjærlighetssorg og har ikke involvert meg i noen mann i nye studier. Jeg tenker veldig lite på menn og har konsentrert meg om studiene og selvtilitten rundt studiene er strålende, og jeg har veldig gode karakterer. 

Det er vanskelig å prestere under studiene når man ikke har det bra på andre steder i livet, og dette stjeler konsentrasjon. Jeg tror det kan bli mye bedre når du blir kvitt kjærlighetssorgen, men samtidig må du jo også kjenne på om det er dette du vil drive med.

• Liker 1
Skrevet
På 18.1.2019 den 11.52, missmcbeal skrev:

Følte du det samme ang. studiene før du ble ulykkelig forelsket? Jeg hadde selv skikkelig kjærlighetssorg under det første studiet mitt og det gikk utvilsomt utover karakterene mine. Selv om jeg i utgangspunktet var interessert i faget og kunne ha gjort det bra. Jeg sov dårlig, var mye lei meg og tenkte alt for mye på han og analyserte og grublet meg i hel, og det tok veldig mye energi som jeg ellers kunne ha brukt på studiene. Jeg fikk mye Cer og Der i en periode og det gjorde til at jeg helt mistet selvtilitten til studiene og til å bruke det videre i livet.

Jeg har byttet studie, har ikke kjærlighetssorg og har ikke involvert meg i noen mann i nye studier. Jeg tenker veldig lite på menn og har konsentrert meg om studiene og selvtilitten rundt studiene er strålende, og jeg har veldig gode karakterer. 

Det er vanskelig å prestere under studiene når man ikke har det bra på andre steder i livet, og dette stjeler konsentrasjon. Jeg tror det kan bli mye bedre når du blir kvitt kjærlighetssorgen, men samtidig må du jo også kjenne på om det er dette du vil drive med.

Egentlig umotivert da også da jeg har vært litt deppa lenge. Men ble mye verre etterpå. Alt føltes umulig. Hvor lang tid tok det før det gikk over for deg? Hvor gammel var du da/er du nå?

Strålende at alt er bedre nå! Hva tenker du om menn? Gidder ikke inngå noe med dem? Jeg føler at jeg ikke kan stole på dem og orker egentlig ikke tanken. De er ganske overfladiske stort sett også. 

Det er som sagt ikke bare kjærlighetssorgen men også ensomhet og meningsløshet. Synes studiet er kjedelig men jobbmulighetene etterpå er mange og spennende. Noe må man jo studere og jeg kunne velge alt. Så dessverre hjelper det ikke å bytte for ingenting annet frister heller.

Skrevet
På 16.1.2019 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Jeg føler egentlig at alle har sitt livs tid mens jeg står på utsiden og kikker inn.

Jeg hadde det også sånn. Trodde ungdomsskole og videregående var kjipt... Er nok litt preget av det i dag, men etter noen måneder i jobb, med hyggelige folk på arbeidsplassen, har jeg det mye bedre 😊 Har likevel en følelse av at det ikke hadde hatt så mye å si om jeg bare ikke var der lengre, slik som jeg følte det på studiet... 

Skrevet
På 16.1.2019 den 21.15, AnonymBruker skrev:

Skrev du på facebook? Er du sikker på at han har sett det? Jeg har aldri hatt kjæreste heller og føler det er så bittert at alle andre opplever det. Men kjærlighet er visst ikke for alle nei. 

Jeg har ikke skrevet i tråden. Men jeg også føler på dette at andre får den de liker. Men for meg er bare ikke dørene åpne. 

Anonymkode: d42dc...3c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...