Gå til innhold

Bør narkomane få penger eller matkuponger fra sosialen?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

så på nyhetene for noen dager siden.der ble det foreslått å gi narkomane matkuponger istedet for penger slik at de ikke kjøpte dop for dem.

Hva synes du om en slik praksis??

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Det er ikke bare rusmisbrukere som går på sosialen. Mange synes det er nederlag nok å gå dit, om ikke de må skjemme seg enda mer ut ved å vise matkuponger, kan jeg tenke meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ikke dette blitt gjort i større eller mindre grad enkelte steder? Jeg hadde i hvert fall syntes det hadde vært ubehagelig å betale med matbonger i butikken om jeg hadde vært sosialklient som IKKE var misbruker. Dersom summen de narkomane får - i kontanter eller bonger - er den samme, synes jeg egentlig de får bruke pengene som de vil (så lenge husleie betales, men det ordner vel sosialkontoret?). Man får dem jo ikke til å la være å kjøpe dop uansett, tipper beløpet det er snakk om dekker fem-seks skudd i måneden eller noe, så mesteparten av misbruket finansierer de på annen måte.

Skrevet

De hadde nok klart å selge dem for å få penger til dop uansett.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hah den "skammen" får de tåle når samfunnet gir dem tusenvis. Godt forslag.

Skrevet

Matkuponger blir brukt i de tilfellene der sosialklienter ikke klarer seg på det beløpet de får hver mnd. Dersom de viser at de ikke har kontroll på pengene, og stadig søker om nytt livsopphold, vil de etterhvert bli nektet penger, men heller få matkuponger.

Jeg syns ikke dette er noe godt forslag! Om pengene går til dop eller mat, har vel egentlig ikke samfunnet noen større kontroll over uansett. Sannsynligvis ville matkupongene blitt solgt, for mindre enn de er verdt, da det er en "skam" å hente mat på slike kuponger. Resultatet blir at de narkomane får ennå mindre penger, og må ty til ennå mer kriminalitet, tigging og prostitusjon enn nå. Det tjener hverken de narkomane eller samfunnet på.

Du som skrev at den skammen må de tåle, som koster samfunnet flere tusen kroner, har tydeligvis ikke satt deg særlig inn i skjebnen til mange narkomane. Det er faktisk ikke alle som velger dette selv. Det er ikke alle som er født med luftputer under armene, et godt hjem og alle ressurser for å klare seg i samfunnet. Det er faktisk ikke alle som velger å bli narkoman selv. De fleste har nok gjort noen dumme valg i livet, men hvem har ikke det? Staten burde derimot ta et langt større ansvar for at mennesker utvikler seg til å bli tunge rusmisbrukere! De fleste kunne blitt hjulpet ut av det på et langt tidligere tidspunkt, dersom samfunnet hadde avdekket vonde skjebner tidligere, og satt inn hjelpetiltak før mennesker var så langt nede. Eksempelvis: Ta mobbing på alvor, la barnevernet gjøre jobben sin, mer penger til sunne fritidsaktiviteter, osv. Og for all del: Ikke sett barn og unge på vanedannende medisiner før det er høyst nødvendig!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke akkurat sjekken fra sossen er med på finansiere hele forbruket. Resultatet blir vel bare mer kriminalitet.

Gjest Valhalla
Skrevet

Selvsagt har de ansvar for at de har blitt narkiser. Det er fullt mulig å holde seg unna de sterkere stoffer selv om man har hatt en vanskelig barndom. En annen ting man kunne oppnå med matkuponger hadde vært et sunnere kosthold blant de narkomane. Jeg synes folk på sosialhjelp burde settes til arbeid for sine penger, litt søppelplukking langs veiene f.eks.

Skrevet
Selvsagt har de ansvar for at de har blitt narkiser. Det er fullt mulig å holde seg unna de sterkere stoffer selv om man har hatt en vanskelig barndom. En annen ting man kunne oppnå med matkuponger hadde vært et sunnere kosthold blant de narkomane. Jeg synes folk på sosialhjelp burde settes til arbeid for sine penger' date=' litt søppelplukking langs veiene f.eks.[/quote']

Eller man kan rett og slett stille dem opp og gi dem nakkeskudd.. Det fungerte i Kina.

Gjest lilletroll
Skrevet
så på nyhetene for noen dager siden.der ble det foreslått å gi narkomane matkuponger istedet for penger slik at de ikke kjøpte dop for dem.

Hva synes du om en slik praksis??

Synes i utgangspunktet det er en god idè, så lenge det ikke er mulig å kjøpe ting som kan omsettes til penger...for da er man jo like langt...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Selvsagt har de ansvar for at de har blitt narkiser. Det er fullt mulig å holde seg unna de sterkere stoffer selv om man har hatt en vanskelig barndom. En annen ting man kunne oppnå med matkuponger hadde vært et sunnere kosthold blant de narkomane. Jeg synes folk på sosialhjelp burde settes til arbeid for sine penger' date=' litt søppelplukking langs veiene f.eks.[/quote']

Jeg gjorde mange dumme ting da jeg var i alderen 12-16 år. Jeg var bl.a ikke så rasjonell og moden som jeg er nå, men mulig du var ferdig med puberteten en god del før meg.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Eller man kan rett og slett stille dem opp og gi dem nakkeskudd.. Det fungerte i Kina.

Enig. De som kan sprer dårlige gener, må stoppes øyeblikkelig.

Skrevet

Enig. De som kan sprer dårlige gener, må stoppes øyeblikkelig.

enig! men faen heller.. Hu i svingen sa nettopp at det var en kar i tyskland for noen år sida som kom på den ideen.

Gjest Anonymous
Skrevet

enig! men faen heller.. Hu i svingen sa nettopp at det var en kar i tyskland for noen år sida som kom på den ideen.

Har han tatt patent, da?

Gjest Valhalla
Skrevet

Den klassiske skyld på samfunnet mentaliteten. De har egne valg, selv når jeg var 12 visste jeg at det ikke var særlig smart å sette en sprøyte. Kostholdet blant narkomane er elendig, å gi de kuponger eller rett og slett mat som en del av sosialhjelpen vil gi gevinst for deres helse. De må uansett skaffe penger på andre måter for å finansiere sitt forbruk. Sett inn ressurser på å hjelpe dem til å bli rusfri når de blir fengslet som de jo ofte blir.

Gjest Anonymous
Skrevet
Den klassiske skyld på samfunnet mentaliteten. De har egne valg' date=' selv når jeg var 12 visste jeg at det ikke var særlig smart å sette en sprøyte. [/quote']

Den klassiske svart-hvit-tenkningen, og generaliseringen ut fra egne trivielle erfaringer. Hvis vi alle er så like, hvorfor er vi ikke alle som deg..

Skrevet
Den klassiske skyld på samfunnet mentaliteten. De har egne valg' date=' selv når jeg var 12 visste jeg at det ikke var særlig smart å sette en sprøyte. Kostholdet blant narkomane er elendig, å gi de kuponger eller rett og slett mat som en del av sosialhjelpen vil gi gevinst for deres helse. De må uansett skaffe penger på andre måter for å finansiere sitt forbruk. Sett inn ressurser på å hjelpe dem til å bli rusfri når de blir fengslet som de jo ofte blir.[/quote']

Enig med deg.

Da jeg gikk på u.skolen så hang jeg med de værste. Jeg så hvor mange muligheter vi fikk til å velge noe annet og jeg tok den muligheten mens de andre ikke gjorde det. Det var et bevisst valg fra meg og dem. Idag er de fleste av dem narkomane og går inn og ut av fengsel. De kan ikke skylde på noen andre enn seg selv.

Gjest Gjesta
Skrevet

Tja, jeg har ingen tro på det. Kan aldri i livet tenke meg at de narkomane bruker det på mat..vil jo bli mere tyveri da, når de har mindre penger til rådighet og jeg har ikke noen tro på de klarer å passe på de kupongene heller. gamle narkomane (fra 40 og oppover ) synes jeg skulle fått heroinen sin av staten. jeg ser for meg et slags gamle hjem.., men da for narkomane, hvor de kunne bo og få heroin gratis fra samfunnet..samt mat og et rom på dette huset.., også kunne vi hatt noen ansatte der.. dette skulle være et slags gamle hjem for narkomane fra 40 og oppover......tror dette hadde vært en ypperlig løsning...!! det er vel liten sjanse for at en heroin bruker på 40 år skulle kunne klare seg selv, så jeg tro en slik løsning hvor han eller hun slipper å springe rundt i gatene hadde vært veeldig positivt... ssamtidig kunne de fått en litt mer verdig alderdom på et hjem hvor de hadde blitt tatt vare på...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Den klassiske skyld på samfunnet mentaliteten. De har egne valg' date=' selv når jeg var 12 visste jeg at det ikke var særlig smart å sette en sprøyte. [/quote']

Gratulerer. Men de fleste får ikke heroin første gang. De ser at hasj ikke dreper, og stoler kanskje ikke på statlig propaganda de får servert på skolene. Da jeg gikk på ungdomsskolen var det i hvert fall enten eller med både narkotika og alkohol. F. eks. skulle man skulle tro at de eneste som drakk var ungdommer og alkoholikere.

Vil også tippe at så og si alle narkomane også vet at det ikke er særlig smart å stikke i seg en sprøyte, så hvorfor slutter de ikke bare?

Gjest Valhalla
Skrevet

Fordi det er så vanskelig å ta ansvar for seg selv og bli et produktivt medlem av samfunnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...