AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #1 Skrevet 16. januar 2019 Jeg har en baby på 2 mnd som ynker og vrir seg av smerte flere ganger i døgnet pga magen. Dette skjer hovedsakelig når hun sover og da pleier jeg å holde henne i kolikkgrep med trykk mot magen for å lette på trykket, ofte promper hun da og blir roligere andre ganger når hun ikke promper så har hun igjen vondt etter en kort stund. Vi har brukt Nan 1 men gått over til Althera nå nylig. Har prøvd minifom og semper dråper helt forgjeves. Hun går også til kiropraktor en gang i måneden pga magen, men ser ikke ut til funke no særlig. Jeg får vondt av å se henne i smerte. Så hva gjenstår å gjøre? Hvor levde pleier de små å ha smerter i magen? Anonymkode: 0a3a1...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #2 Skrevet 16. januar 2019 Ingen som har noe å komme med? Anonymkode: 0a3a1...d3b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #3 Skrevet 16. januar 2019 Råd mot luftsmerter hos baby - Bær babyen mage mot mage, og bruk gjerne bæresjal. Da får babyen varme og massasje, samt bevegelse av kroppen. - "Sykle" med beina på stellebordet, la babyen få mye stillingsendring og gjerne ligge på magen. Benytt gjerne enkel babymassasje. - Legg noe varmt mot babyens mage mens du bærer. Kilde: https://www.klikk.no/foreldre/baby/babyhelse/luft-i-magen-hos-baby-3716546 Anonymkode: 93020...987 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #4 Skrevet 16. januar 2019 Hei! Stakkars, god bedring. jeg har hatt veldig vanskelig fødsel, med tang og vakuum, og på grun av det, hadde sønnen min luftproblemer helt fra dag 1. Det var så ille, at både dag og natt var det skrik.. søvnløse netter, jeg var som en zombie. En sykepleier på barsel brukte termoment på sønnen min for å få ut luft (det var MYE luft) og fet hjulpet faktisk. jeg har prøvd såå mye forskjellig, massasje, medisiner, alt. Det eneste som hjalp, var p bruke termoment (når han har det ille, ikke hver dag asså) du masserer barnet først, så sykler med beina, og så bruker du termoment, akkurat som du måler feber, og så vrir du litt. Da kommer det luft Anonymkode: 44d47...eaa
Blingblingtahei Skrevet 17. januar 2019 #5 Skrevet 17. januar 2019 (endret) Ikke putt termometer I rumpa for å stimulere tarmen! Dette kan skade tarmen og lukkemuskelen slik at baby risikerer å slite med å holde på avføringen permanent. Men du kan gjøre enkle øvelser for å hjelpe han å prompe. Flere her nevner sykling med bena, dette skal gjøres i kjapt tempo. Rist på bena slik at kroppen på baby blir avslappet, dra så i bena så baby får strekt på kroppen I avslappet tilstand. Så tar du tak rundt hoftene og beveger de fra side til side. Ta til slutt en hånd på hver side med tomlene bak slik at fingrene får et press på magen, og bøy bena mot magen. Gjenta dette ved hvert bleieskift. Du kan også gi massasje på magen, gjerne med olje. Da masserer du med sirkulære bevegelser rundt navlen og med klokka. Du kan også smøre litt barrieresalve I endetarmen så lenge du ikke stikker ting oppi tarmen. Min baby promper mest når han sutter. Enten når han har smokk I munnen (når han tok den..) eller når han ammes. Aner ikke hvorfor, har bare lagt merke til at han gjør det 😊 Ellers fikk jeg beskjed av legen at baby trenger å jobbe selv for å få ut luft og avf, dette som en del av modningsprossessen. Fikk beskjed om at etter han klarer å ha avf spontant skulle jeg slutte å hjelpe til. Jeg har gjort det jeg skriver over selv og baby er nå 11 uker men med en betydelig mer moden tarm, klarer derfor å prompe og bæsje uten hjelp lenger ☺️ Endret 17. januar 2019 av Blingblingtahei Skrivefeil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå