Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2005 #1 Skrevet 6. april 2005 Noen som kan hjelpe meg? Jeg leter etter en ikke for komplisert og GOD eplekakeoppskrift til liten langpanne. Kom gjerne med annbefallinger på hva slags epler jeg bør bruke.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. april 2005 #2 Skrevet 6. april 2005 Pleier å lage denne i springform, men det funker sikkert i en liten langpanne også: Enkel eplekake 150 g smør 250 g sukker 3 egg 1 ts bakepulver 200 g hvetemel ca 3 epler kanel og sukker Rør smør og sukker hvitt. Tilsett ett egg om gangen, og rør godt mellom hver gang. Sikt i melet og bakepulveret og rør godt. Bre utover i formen (kle med bakepapir eller smør godt!). Dryss over sukker og kanel. Skrell eplene og skjær dem i biter. Legg dem oppå røren, så pent som du gidder. Strø over sukker og kanel igjen. Stekes på 175 grader, nederste rille i ca 50-60 min. Kjempegod og saftig!
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2005 #3 Skrevet 6. april 2005 Det som ofte avgjør om en eplekake er god eller bare middelmådig er mengden og typen epler du bruker. Mange oppskrifter har de samme ingredienser likevel. Prøv oppskriften fra Bjørnsdatter, men ha i minst dobbelt så mange epler, trykk dem godt ned i røren. Bruk syrlige grønne epler.
Arkana Skrevet 6. april 2005 #4 Skrevet 6. april 2005 Det er jo litt smak og behag da. Jeg liker ikke å ha en eplekake så fullstappet av epler at røren nesten blir gjemt. Og jeg foretrekker søte, røde og melne epler i eplekaker. Så hva som er en god eplekake er helt avhengig av om man liker det søte eller det syrlige.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. april 2005 #5 Skrevet 6. april 2005 Jeg synes heller ikke det er godt med for mye epler i eplekaka (høres rart ut, men...). Pleier å bruke ganske syrlige, grønne epler, gir best smak synes jeg.
Gjest Kvinne 30 Skrevet 28. juli 2005 #6 Skrevet 28. juli 2005 Dersom man bruker hjortetakksalt som hevemiddel i denne kaken hvor mye må man bruke da i forhold til bakepulver? Jeg har brukt dette som hevemiddel i kake før og måtte bruke cirka 3 spiseskjeer da for og få den til å heve skikkelig. Er dette for mye??
Gjest gjesten Skrevet 28. juli 2005 #7 Skrevet 28. juli 2005 Dersom man bruker hjortetakksalt som hevemiddel i denne kaken hvor mye må man bruke da i forhold til bakepulver? Jeg har brukt dette som hevemiddel i kake før og måtte bruke cirka 3 spiseskjeer da for og få den til å heve skikkelig. Er dette for mye?? ← Jeg tror ikke du bør bruke hjortetakksalt (hornsalt) i en slik kake om det kan unngås. Stoffet kan sette smak på kaken. Mer info på denne siden (søk etter hornsalt) http://www.krem.no/sporsmaal2.htm
Gjest leth Skrevet 28. juli 2005 #8 Skrevet 28. juli 2005 eplekake uten masse epler blir joen vanlig te-kake bruk masssssse grønne epler!
Gjest Gjesta Skrevet 28. juli 2005 #9 Skrevet 28. juli 2005 Eplekake er best når det er gule epler, skjært i bittesmå terninger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå