Gå til innhold

Tåler ikke mme uten melkeprotein og laktose! Hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Denne er lang men vi er helt fortvilte her.

Barnet mitt reagerte på Hipp og NAN... Etterhvert kom det mye diaré, blod, blodslim i avføringen og mye kollikaktige smerter etter måltidene og på kvelden. Vi fikk beskjed fra legen å prøve ut mme uten melkeprotein og ga oss en liste.

Vi har prøvd Nutramigen. Blodet og diareen forsvant men han begynte å slite med MYE slim som gjorde at han brakk seg lenge etter måltidene, mye gråt med gulp som han svelget igjen. (stille reflux?...) Han fikk sånne gråtehyl på natten og gråt i søvne når vi hørte at han gulpet som han svelget sekundet etter. Han ville bare bli bært loddrett og på skulderen, og hylgråt når vi la han flatt. Kosen og bablet på stellebordet ble erstattet med hyling og gråt. Men han hadde ikke lenger kollik, luft eller avføringsplager.

Vi byttet til Pepticate. Han ble en ny gutt! Glad og sosial, sov godt på natten til tross for ekstemt mye avføring, luft, gulping og fising. Han fikk raskt diaré flere ganger om dagen, og den 3. dagen masse blodslim i avføringen i tillegg. Vi prøvde litt lenger og det ble bare mer og mer blodslim og rosa diaré. Han virket likevel ikke veldig plaget ift hva han gjorde med Hipp og Nutramigen, og var en glad gutt. Pepticate inneholdt laktose så vi prøvde å finne noe på listen som ikke inneholdt laktose.

Vi prøvde så Pregestimil i desperasjon... Det endte med akkurat like plager som han hadde på Nutramigen, bare verre. Så den ga vi oss raskt med. 

Vi kjøpte så Neocate selv om det ikke stod på resepten. Vi måtte bare prøve så vi kunne se om det ble bedre. Desverre sliter han med mye av de samme plagene som med Nutramigen. Men blodet er borte! Men han har det fælt og den glade gutten er ikke glad lenger.

Han virker MYE gladere med Pepticate men diaréen og blodet i avføringen er jo ikke helt heldig i lengden.  

Jeg skal til legen om noen dager men jeg lurer på om det er noen andre som har noen tips, forslag eller erfaringer med dette. Vi har hevet hodeenden på sengen som hjelper men han sover ekstemt dårlig og brekker seg, kaster opp slim og gråter masse. 

Hilsen fortvilt mor som ikke vet sine arme råd. 

Anonymkode: 9daed...75d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville krevd haste henvisning til barneavdeling på sykehuset for en skikkelig utredning. Kan være han sliter med refluks, da må han mest sannsynlig få medisiner. 

Anonymkode: 8436f...790

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville krevd haste henvisning til barneavdeling på sykehuset for en skikkelig utredning. Kan være han sliter med refluks, da må han mest sannsynlig få medisiner. 

Ja, det skal jeg. Jeg nevnte reflux for legen men jeg følte at han mer bagatelliserte det helt og mente at gulp, gråt og lite søvn er vanlig hos spedbarn. (sånn er det å ha spedbarn og smilte.) Forklarte at vanlig gulp der vi ser at han ikke lider er ikke problemet men problemet er når han skriker av smerte når han gulper inni seg og svelger. Legen bare jattet med, og sa at det skal ekstemt mye til før de behandler reflux grunnet bivirkningene. Jeg hadde håp om at en annen mme skulle hjelpe på det, som det gjorde men da kom jo blodet i stedet. Tydeligvis må jeg kreve en utredning siden jeg følte at jeg virkelig ikke ble tatt seriøst, mer som en overdrevent bekymret førstegangsmor, som gjorde at jeg mer følte meg teit. :(  

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skal jeg. Jeg nevnte reflux for legen men jeg følte at han mer bagatelliserte det helt og mente at gulp, gråt og lite søvn er vanlig hos spedbarn. (sånn er det å ha spedbarn og smilte.) Forklarte at vanlig gulp der vi ser at han ikke lider er ikke problemet men problemet er når han skriker av smerte når han gulper inni seg og svelger. Legen bare jattet med, og sa at det skal ekstemt mye til før de behandler reflux grunnet bivirkningene. Jeg hadde håp om at en annen mme skulle hjelpe på det, som det gjorde men da kom jo blodet i stedet. Tydeligvis må jeg kreve en utredning siden jeg følte at jeg virkelig ikke ble tatt seriøst, mer som en overdrevent bekymret førstegangsmor, som gjorde at jeg mer følte meg teit. :(  

Du kan prøve via helsestasjon også. Lege der har henvist oss til sykehus for utredning. 

Anonymkode: 0a85f...d96

• Liker 1
Skrevet

Jeg tålte heller ikke visse melkeprodukter som baby. Så jeg ble oppfostret på geitemelk (Bææ)... Dette var riktignok på 80-tallet, så vet ikke hvilke andre produkter som var tilgjengelig på den tiden. Men kan jo være et alternativ? 

Skrevet

Ville også krevd time raskt på barneavdelingen. Stakkars lille. ❤️

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det legen sier om refluks er bare tull. Min sønn ble behandlet for det og det hadde de ingen motforestillinger mot. Heller tvert imot. Viktig å behandle det fordi han kunne få permanent skade på lukkeklaffen av langvarig refluks. Ingen bivirkning av medisiner. 

Men fastlegen vår bagatelliserte det også  

Vi endte å bli direkte innlagt på sykehus til utredning via legevakten da sønnen min ikke klarte å spise på et døgn. Bare gråt og kastet opp etter hvert måltid. Hadde jeg vært deg hadde jeg nesten reist på legevakten om ikke legen hørte

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve via helsestasjon også. Lege der har henvist oss til sykehus for utredning. 

Det som jeg trodde var en fordel var å ha samme lege som på helsestasjonen, det viser seg og kanskje ikke være en fordel😓 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det legen sier om refluks er bare tull. Min sønn ble behandlet for det og det hadde de ingen motforestillinger mot. Heller tvert imot. Viktig å behandle det fordi han kunne få permanent skade på lukkeklaffen av langvarig refluks. Ingen bivirkning av medisiner. 

Men fastlegen vår bagatelliserte det også  

Vi endte å bli direkte innlagt på sykehus til utredning via legevakten da sønnen min ikke klarte å spise på et døgn. Bare gråt og kastet opp etter hvert måltid. Hadde jeg vært deg hadde jeg nesten reist på legevakten om ikke legen hørte

Takk! Det er ikke noe poeng å gjøre han syk! Typisk å avvente helt til det skjer noe helt akutt :( Skal bruke legevakten om legen ikke hører:/ 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset! Skal sjekke det ut😊

Skrevet

Sykehuset har jo morsmelk fra damer som har morsmelk i overflod og fryser ned som barnet ditt kanskje kan få om du ikke kan amme selv?

Anonymkode: 40117...14d

Skrevet

Jeg ville byttet lege og bedt om å få prøve refluxmedisiner

Anonymkode: 6c87b...4e1

Skrevet

Refluxmedisiner, hevet hode, morsmelk og mye tålmodighet måtte til her. 

Anonymkode: 873c7...385

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Sykehuset har jo morsmelk fra damer som har morsmelk i overflod og fryser ned som barnet ditt kanskje kan få om du ikke kan amme selv?

Anonymkode: 40117...14d

Som er full av mp og laktose.

Anonymkode: 07ad8...e90

Skrevet

Anbefaler å melde deg inn i "barn med melkeallergi" på Facebook:) der er det masse gode råd og erfaringer. 

Hvor lenge har dere prøvd neocate? Tar noen uker før melken er ute av systemet. Bruker dere noe hudpleieprodukter, medisiner eller tannkrem som inneholder melk?

Anonymkode: 92cd1...23a

Skrevet

Hvis du kan vise til blodig avføring, så er det godt mulig legevakten sender videre på direkten. Bare si at han var vært plaget med det tidligere også, men at det nå er forverring og at det er grunnen til at dere oppsøker legevakt. Det høres kanskje drastisk ut, men det må være forferdelig å være så plaget uten å få hjelp, så da tyr man til de midler man har. Og bytt fastlege! 

Anonymkode: 1502c...b29

Skrevet

Jeg har hatt to barn med reflux, fikk ikke hjelp med barn nr 1 og trodde bare jeg var en dårlig mor. Med barn nr 2 krevde jeg utredning for samme symptomer som nr 1 hadde og fikk reflux diagnose selv om det ikke var ekstremt med gulping. Jeg skjønnte det var reflux allerede når nr 2 var 6 uker men fikk ikke hjelp før han var 7 mnd. Jeg klandrer meg selv for at jeg ikke stod på kravene med nr 1 og lot henne ha de smertene frem til hun vokste det av seg når hun var 1 år, og at jeg lot nr 2 gå helt til 7 mnd før han fikk hjelp. Jeg burde krevd mer, for jeg VISSTE jo at noe var galt. 

Så vær den krevende og vanskelige mammaen! For du kommer til å angre på at du ikke fikk hjulpet barnet ditt mer. Søk ette privat barnelege, reis hvor enn langt du trenger og betal de ca 2000 den timen koster og få hjelp og henvisning videre. Vinfikk starte på medisiner mens vi venta på å få ph-måling

Anonymkode: 13c77...d87

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å melde deg inn i "barn med melkeallergi" på Facebook:) der er det masse gode råd og erfaringer. 

Hvor lenge har dere prøvd neocate? Tar noen uker før melken er ute av systemet. Bruker dere noe hudpleieprodukter, medisiner eller tannkrem som inneholder melk?

Anonymkode: 92cd1...23a

Jeg har meldt meg inn nå. Takk for tipset😊 Vi har ikke prøvd neocate noe lenge, bare 3 dager men hans avføring har ikke noe blod i seg lenger og den endret seg raskt til det bedre. Problemet med Neocate er at det virker som at han sliter med reflux, noe som vi ikke merket med Hipp eller Pepticate, og denne refluxen har gjort vår baby til en gråtende baby som ikke sover godt, eller kan ligge og som har vondt stort sett hele tiden. Han er ikke en glad baby lenger. 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt to barn med reflux, fikk ikke hjelp med barn nr 1 og trodde bare jeg var en dårlig mor. Med barn nr 2 krevde jeg utredning for samme symptomer som nr 1 hadde og fikk reflux diagnose selv om det ikke var ekstremt med gulping. Jeg skjønnte det var reflux allerede når nr 2 var 6 uker men fikk ikke hjelp før han var 7 mnd. Jeg klandrer meg selv for at jeg ikke stod på kravene med nr 1 og lot henne ha de smertene frem til hun vokste det av seg når hun var 1 år, og at jeg lot nr 2 gå helt til 7 mnd før han fikk hjelp. Jeg burde krevd mer, for jeg VISSTE jo at noe var galt. 

Så vær den krevende og vanskelige mammaen! For du kommer til å angre på at du ikke fikk hjulpet barnet ditt mer. Søk ette privat barnelege, reis hvor enn langt du trenger og betal de ca 2000 den timen koster og få hjelp og henvisning videre. Vinfikk starte på medisiner mens vi venta på å få ph-måling

Anonymkode: 13c77...d87

Takk for at du deler erfaringen din 😊 Leit å høre at det tok så langt tid før barna dine fikk hjelp. De 2000,- er nok verdt det om ikke legen hjelper oss:)  

Skal vurdere å bytte lege også, og ta i bruk legevakten hvis plagene forverrer seg. Det er trist for han må enten ha diaré, blodig avføring og være glad-gutt, eller leve i smerter med reflux med «frisk» avføring uten blod... 😓 

Tusen takk for svar❤️😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...