Gå til innhold

En hund bet et menneske

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden fikk jeg høre at en venn av familien ble bitt av hunden sin, et ganske stygt og dypt bitt, det ble en del blod og hørtes ikke bra ut. Det hendte under et møte mellom denne hunden og en annen hund hvor de begynte å slåss og vedkommende grep inn. Hunden bet altså eieren sin og hun mente det var fordi den ikke hadde "kontroll" over at eieren grep inn, og derfor bet henne under kampens hete. Vil ikke skrive så mye detaljer da jeg er redd for å bli gjenkjent for å ha "sladret". Dette er en hund jeg aldri har likt, er omtrent ustyrlig og prøvde bestandig å ta andre dyr som bodde i samme hus tidligere og var etter dem hele tiden. Den har også prøvd seg til stadighet på andres dyr og skal ta alt som kan krype og gå. Hun forsvarte hunden sin under slåsskampen og mener den bare var ute av kontroll i situasjonen, men hva er egentlig til å godta av en hund?

Anonymkode: a1f35...31f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble bitt av egen hund som tiåring fordi jeg brøt inn under en konfrontasjon med den og en annen hund. Var verdens snilleste hund, virkelig, bare redd for andre hunder. Om man bryter inn mellom dyr som slåss så er det stor sjanse for å bli skadet, og det betyr ikke at det er noe galt med dyret. Min var min trofaste partner hele barndommen og den eneste jeg noensinne har stolt på 100% sammen med barn i alle aldre. De andre tingene skal jeg ikke uttale meg om, høres ut som om du er ute etter hunden, du skriver jo selv at du aldri har likt den. 

Hva vil du egentlig frem til?

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, BlackCloud skrev:

Jeg ble bitt av egen hund som tiåring fordi jeg brøt inn under en konfrontasjon med den og en annen hund. Var verdens snilleste hund, virkelig, bare redd for andre hunder. Om man bryter inn mellom dyr som slåss så er det stor sjanse for å bli skadet, og det betyr ikke at det er noe galt med dyret. Min var min trofaste partner hele barndommen og den eneste jeg noensinne har stolt på 100% sammen med barn i alle aldre. De andre tingene skal jeg ikke uttale meg om, høres ut som om du er ute etter hunden, du skriver jo selv at du aldri har likt den. 

Hva vil du egentlig frem til?

Når jeg leser gjennom ser det litt ut som jeg er ute etter å ta hunden, det var ikke meningen det skulle ses sånn ut. Det om at den er ustyrlig osv. var egentlig irrelevant.. Men lurte på hva man egentlig kan regne med, er det "vanlig" at en hund biter et menneske såpass kraftig når den ikke har kontroll? Jeg har alltid vært usikker ifht. hunder og da litt ekstra denne for den er litt vill, og ble bekymret for både eier og hund. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du går inn mellom to bikkjer som slåss må du jaggu meg forvente å bli bitt, syns nå jeg.

Det blir litt som å stikke armen inn i vepsebolet og bli overrasket over vepsestikk.

Anonymkode: 7fbc3...a0d

• Liker 20
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg leser gjennom ser det litt ut som jeg er ute etter å ta hunden, det var ikke meningen det skulle ses sånn ut. Det om at den er ustyrlig osv. var egentlig irrelevant.. Men lurte på hva man egentlig kan regne med, er det "vanlig" at en hund biter et menneske såpass kraftig når den ikke har kontroll? Jeg har alltid vært usikker ifht. hunder og da litt ekstra denne for den er litt vill, og ble bekymret for både eier og hund. 

Hvem mener du ikke har kontroll? "Når den ikke har kontroll". Er det hunden du snakker om her eller eieren?

Uansett: går du inn mellom to bikkjer som krangler må du regne med å få deg en på tygga.

Anonymkode: 7fbc3...a0d

• Liker 8
Skrevet

Går man imellom med hendene når to hunder slåss er man omtrent dømt til å bli bitt. Det dummeste man gjør. Skal man skille de trekker man de fra hverandre i halen eller bakbeina. 

• Liker 3
Skrevet

Når en hund faktisk er i et slagsmål så er adrenalinet og stresset skyhøyt. Den er ikke i stand til å skille om den som tar tak i den er eiers hender eller den andre hunden og biter det den får tak i. 

• Liker 8
Skrevet

Min far ble bitt av vår hund når han grep inn i en slåsskamp mellem den og min tantes hund for mange år siden. Begge to supersnille hunder, og det var aldri snakk om avlivning. Min far er fornuftig og jordnær og forstod så klart at det var egen dumskap.

• Liker 4
Skrevet

Slike hunder bør avlives tvert.

• Liker 1
Skrevet

Dette er da helt normalt for en hund. Er vel ingen sol blir overrasket av dette. Hunder biter iblant. Sånn er livet. For en ikke-sak.

Anonymkode: aba24...ed6

• Liker 2
Skrevet

Natti natt bikkje. Sov godt!

Anonymkode: bcc11...e78

• Liker 1
Skrevet

Skummelt å se at tallet på lystmordere som TS vokser! 

Anonymkode: c9d6f...c33

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt, kan ikke forvente annet om man går mellom to hunder. Synes du ikke skal blande deg i det hele tatt, TS.

Anonymkode: 7732c...593

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Tabris skrev:

Når en hund faktisk er i et slagsmål så er adrenalinet og stresset skyhøyt. Den er ikke i stand til å skille om den som tar tak i den er eiers hender eller den andre hunden og biter det den får tak i. 

Takk for saklig svar :) Det var akkurat dette eieren også sa og det virker jo rimelig logisk, sett fra hundens ståsted. Hun har forsvart hunden med utfallet i ettertid. Synes bare det virket rimelig voldsomt når hunden bet såpass hardt i leggen at blodet silte etterpå, eieren mente det var nesten inn til beinet, hun måtte ha stivkrampesprøyte, antibiotika og hele pakka. Ut fra de andre svarene jeg har fått her ser det ut til at folk tror det bare ble et lite bitemerke i finger'n 🙄 Og til de andre her, nei, jeg er ikke ute etter å ta hunden. Ville bare høre med folk om sånne ting er helt greit og noe man må forvente som hundeeier dersom man er uheldig. Da har jeg tydeligvis fått svar på det.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes bare det virket rimelig voldsomt når hunden bet såpass hardt i leggen at blodet silte etterpå, eieren mente det var nesten inn til beinet, hun måtte ha stivkrampesprøyte, antibiotika og hele pakka. 

Vi mennesker tåler som regel mindre enn hunder, som er beskyttet av pels.  :)

Endret av Tabris
Skrevet

Jeg var så dum at jeg gikk i mellom da det ble krangel mellom min hund og nabohunden om et kjøttbein. Jeg handlet helt på refleks og tenkte meg overhodet ikke om. det endte selvfølgelig med at jeg ble bitt i hånden, selv om begge hundene egentlig er verdens snilleste. Det tar jeg selvsagt på egen kappe. Hundene hadde nok ingen hensikt i å skade meg, det var jeg som hadde henda mine i veien. Det gikk bra, og det har aldri vært noen fler bitt på mennesker etter det:)

• Liker 3
Skrevet
På 16.1.2019 den 21.09, dr_zhivago skrev:

Slike hunder bør avlives tvert.

Slike hunder? Altså, en helt normal hund bør avlives? 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Nerine_ skrev:

Slike hunder? Altså, en helt normal hund bør avlives? 

Bare de som biter Guds mest verdifulle skapning.

Skrevet

Shæferen min kom i slagsmål med en whippet en gang, eieren til whippeten gikk imellom og ble bitt, ringte så venninnen sin som skulle komme og hente henne og skrek at hun var blitt "bitt av en shæfer, bitt av en shæfer!". Da jeg faktisk fikk se på bittsåret var det to bittesmå nålestikk, det var ikke min schæfer nei, hun var nok blitt "bitt av sin mynde, bitt av sin mynde" :laugh:

Så ja, man kan bli bitt av sin egen hund fordi den ikke vet hva den gjør i øyeblikket. 

Syns forøvrig det er mye hysteri rundt hundebitt, det er stort sett ikke farlig å bli bitt av hund. Man ser for seg at en hund som biter èn gang, kommer til å maltraktere noen neste gang, men slik er det ikke. I de aller aller fleste tilfeller er det ett lite bitt, og ikke sikkert dette går gjennom huden en gang.

Anonymkode: 357ba...dd2

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Bare de som biter Guds mest verdifulle skapning.

Alle hunder kan bite et menneske i en sånn situasjon. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...