Gå til innhold

Første langrennstur på 15 år - tips til steder og klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å begynne å gå på langrenn igjen etter 15 år uten så mye som å ha tatt på et par ski. Første plan er å kjøpe felleski, sko og staver og bli med noen venner på hyttetur om en og en halv uke, før så å prøve å gå i Oslo-området en gang i uka eller så hvis jeg trives med det. 

Bor i Oslo sentrum, hvor anbefaler folk å gå på ski i området? Trenger også å kjøpe alt av klær og utstyr, kom gjerne med tips til fine og ikke minst gode langrennsklær. Er i ganske god form, så håper å klare å gå i greit tempo etterhvert, men blir nok endel teknikktrening i starten. Takk for alle tips! 

Anonymkode: 76882...e3f

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg tar utgangspunktet i at du ønsker å bruke langrenn som treningsform, og at det blir mer trening og mindre turgåing, siden det virker sånn av innlegget ditt. Og siden det er det jeg driver med, så gir jeg tips ut fra mine erfaringer :) 

Når jeg går på ski, har jeg stort sett på meg: Treningsjakke, bukse, et sett ullundertøy, ullsokker, sportsbh av ull, buff, pannebånd og skihansker. Vær opperksom på at når det gjelder klær, så kan det være store prisforskjeller der ute, xxl er ofte billigst, og har også ofte nedsatte priser. Om du har tid til å vente, så kan det lønne seg å følge med i kundeavisene deres. Ellers er det viktig å prøve, og være sikker på at du liker passformen. 

Jakke: Nå har jeg en jakke fra Swix, men har også gode erfaringer med Dæhlie. Det er de vanligste produsentene av langrennsjakker. Jeg har lang overkropp og lange armer, så det er viktig at jakken ikke er for kort. Jeg bruker denne:

https://www.xxl.no/swix-adrenalinex-jacket-langrennsjakke-dame-bla/p/1135868_1_style

Bukse: Her er også Swix og Dæhlie de største produsentene, men det finnes selvsagt andre. Jeg foretrekker å kjøpe bukse og jakke hver for seg (ikke som et sett, da jeg synes passformene på minst en av delene ofte er dårlige). Jeg foretrekker tettsittende bukser, men for meg er det også viktig at de er høy i livet og kan strammes med et strikk slik at de ikke glir ned. Den jeg bruker nå er gammel og ikke lenger i salg, men ligner litt på denne:

https://www.xxl.no/swix-profit-revolution-pant-langrennsbukse-dame-gra/p/1135876_2_style

Ullundertøy: Det kan sikkert hende du har dette fra før, men hvis ikke anbefaler jeg ulvang. Det er den beste passformen jeg har prøvd. Når du skal bevege deg mye synes jeg funksjonaliteten er viktigere enn utseende, så jeg ville styrt unna feks kari traa, som satser mest på sistnevnte. Ved temperatur på 6-7 minus eller varmere bruker jeg kun et tynt lag, og er det kaldere bruker jeg gjerne et tykkere lag, eller en ekstra ulltrøye.

Ullsokker: Sokkene jeg har vært mest fornøyd med, har vært fra Ulvang og Jotunheim. De er de eneste merkene jeg ikke føler slites hull i raskt. Men bortsett fra det, funker alle ullsokker så lenge de er hele.

Skihansker: Jeg bruker "vanlige" hansker når det er ned til 6-7 minus, og deretter går jeg over til hummerhansker eller votter som er varmere. Jeg synes hanskene fra Johaug er veldig fine, men andre merker har også gode hansker. Jeg er veldig fornøyd med disse, som er akkurat passe tykke:

https://www.xxl.no/johaug-win-allround-thermo-glove-langrennshanske-rod/p/1120691_4_style

Lue/pannebånd: Jeg foretrekker pannebånd, da jeg føler lue glir lettere opp fra ørene. Jeg synes dessuten pannebånd ser finere ut (hehe), da jeg kan ha hestehale/flette over kanten. Jeg bruker tynnere pannebånd (denne typen: https://www.xxl.no/dahlie-headband-polyknit-panneband-unisex-svart/p/1120843_3_style )når det er varmere enn 5-7 minusgrader, og tykkere (denne typen: https://www.xxl.no/ulvang-nesheim-headband-panneband-svart/p/1080927_1_style)  når det er kaldere. 

Jeg synes det er viktig å ikke ha for mye klær, da blir det fort for varmt. For det går greit å fryse litt før man starter, man kommer fort i varmen. Da jeg bodde i Oslo, brukte jeg å ta t-banen til Sognsvann/Frognerseteren/Holmenkollen og gå der, men det finnes andre løyper også. Jeg brukte alltid å gå med sekk, for å kunne ha med noen varme plagg å skifte til etterpå, slik at jeg slapp å fryse på veien hjem. Det kan lønne seg å ha en sekk som sitter godt på ryggen, uten at den er for stor. 

Og så må jeg jo også si at det er dyrt med skiutstyr og skiklær, og jeg mener absolutt ikke at du skal dra ut å kjøpe alt dette på en gang. Du sier du er i god form, så du har sikkert en del treningsklær fra før, og kan sansynligvis klare deg med mye av det du har, eller kanskje du kjenner noen du kan låne av. Om det ikke er så veldig kaldt, synes jeg også det går fint å gå i tights (med ull under) istedenfor skibukse. Det viktigste er vel egentlig at når man kjøper noe, så må det være noe man er fornøyd med, og ikke noe som er "halvveis" fordi det er billig. Man skal tross alt trene ute i snø og kuldegrader, og bevege seg mye, så det er viktig at klærne er gode og funksjonelle :) 

Skrevet

Jeg er ikke så kjent i Oslo, men kan svare angående klær. Jeg, som er en helt gjennomsnittlig skigåer som tar noen turer på fjellet hver vinter/påske og ikke superopptatt av fancy utstyr, pleier å bruke:

Kari Traa eller Ulvang ullundertrøye, stilongs og sokker.

Swix jakke og bukse, a la det AB over linker til. (Litt dyrt, men jeg bruker dem til alt mulig av fysisk uteaktivitet.)

Buff i halsen.

Et tilfeldig pannebånd og votter, sist gang brukte jeg noen gamle strikka selbuvotter. 

Enten rumpetaske, eller en liten Fjällräven-sekk med niste, drikke og sitteunderlag.

Så er det viktig å velge riktig størrelse når man kjøper skisko, har man for trange sko blir det garantert neglebit og kjipt.

...Skal sies at jeg legger skiturene mine til dager da det er sol og relativt vindstille, er det bitende kald vind så finner jeg på noe annet. Så man må jo ta været med i betraktningen. Men det jeg har beskrevet, funker veldig greit til fine skidager hvor sola skinner i ansiktet.

Anonymkode: 7fd82...f56

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange fine steder å gå på ski i Oslo-marka. Jeg likte meg godt i Solemskogen da jeg bodde i Oslo. Tok ofte bussen dit, og gikk på ski til f.eks. Lilloseter og tilbake. Mange fine løyper fra Solemskogen/Linderudkollen. Ellers kan du jo f.eks. dra til Frognerseter og gå til Ullevålseter. Det er også mulig å gå til Ullevålseter fra Sognsvann. Det er veldig mange løyper å velge mellom! :) 

Endret av drue
  • Liker 1
Skrevet

Bor ikke i Oslo.

Jeg bruker ullundertøy og skibukse -og jakke fra dæhlie opp til -15. Er det kaldere enn det går jeg gjerne ikke på ski uansett, men om jeg gjør det må jeg bruke en overtrekksbukse over og en tynn dunjakke. Ullundertøy er et stort must i minusgrader. Bruker naturlig nok ullsokker og pannebånd. Bruker ullue over pannebånd når det er kaldere enn -10 og evt om det er en del vind. Jeg bruker votter fordi jeg pga sirkulasjon ikke kan bruke hansker, men tynne hansker er nok for de fleste. Bruker ullbuff i halsen og for å beskytte nese og hake når det er kaldt. Om man bruker buff i bomull blir det kaldt når man puster fordi den blir fuktig og da fryser den til is om det er skikkelig kaldt.

Jeg kjøpte faktisk dæhlie jakke og bukse på sport outlet til 50% rabatt, så det anbefales. 

Anonymkode: 6b260...0be

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for så mange gode svar! Da har jeg et flott utgangspunkt. Heldigvis har jeg nok endel klær allerede som jeg fint kan bruke, men blir jo så motivert til å kjøpe noe nytt, så setter pris på alle linker og tips dere har! Takk også til deg som tipset om Solemskogen, det skal sjekkes ut! 😃

Anonymkode: 76882...e3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...