Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har etter en lang og komplisert historie fått hånd om en tomt. Går ikke i detalj, men jeg er eneste eier nå. 

Tomten skal selges, og jeg har funnet ut at jeg må skatte av salget (naturligvis) - rundt 30 % eller så. Det jeg lurer på er hva jeg skal skatte av. Jeg er helt blank på sånt, men jeg har ikke råd til noen skattesmell i juni neste år så jeg må være forberedt og sette bort nok penger etter salg :P 

Det står at jeg skal betale skatt på gevinst. Hva er gevinst? Er det salgssum minus det jeg betalte for den? Eller er det salgssum, minus heftelser og lån på den? Eller er gevinsten hele salgssummen? 

Noen som kan dette?

Anonymkode: 41364...d5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpesum minus salgssum skal skattes av. Det er mulig at det finnes fradrag, som kostnader i forbindelse med omregulering, klargjøring for vann og kloakk etc, ting som har økt tomtas verdi, men dette bør du sjekke med skattemyndighetene. Hvis du setter av et beløp som ikke tar hensyn til eventuelle fradrag, er du i alle fall sikret.

Lån på eiendommen spiller ikke inn, med mindre du kjøpte eiendommen med heftelser (lån). Da vil kostnadene forbundet med å løse ut disse komme til fratrekk. Jeg antar at du selger eiendommen uten heftelser i form av lån.

Anonymkode: 0149a...f41

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjøpesum minus salgssum skal skattes av. Det er mulig at det finnes fradrag, som kostnader i forbindelse med omregulering, klargjøring for vann og kloakk etc, ting som har økt tomtas verdi, men dette bør du sjekke med skattemyndighetene. Hvis du setter av et beløp som ikke tar hensyn til eventuelle fradrag, er du i alle fall sikret.

Lån på eiendommen spiller ikke inn, med mindre du kjøpte eiendommen med heftelser (lån). Da vil kostnadene forbundet med å løse ut disse komme til fratrekk. Jeg antar at du selger eiendommen uten heftelser i form av lån.

Anonymkode: 0149a...f41

Takk for svar! Jeg kjøpte eiendommen med masse heftelser. Tok opp et lån i min bank for å bli kvitt en del av dem. Er nå to heftelser igjen som var der fra før + pant på lånet mitt i banken. Alt dette skal løses inn ved salg, og den selges uten heftelser. 

Så. Jeg kjøpte tomta for X sum, og selger den for Y sum. Det er altså differansen mellom Y minus X som jeg skal skatte av? Heftelser og lån teller ikke med?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har etter en lang og komplisert historie fått hånd om en tomt. Går ikke i detalj, men jeg er eneste eier nå. 

Tomten skal selges, og jeg har funnet ut at jeg må skatte av salget (naturligvis) - rundt 30 % eller så. Det jeg lurer på er hva jeg skal skatte av. Jeg er helt blank på sånt, men jeg har ikke råd til noen skattesmell i juni neste år så jeg må være forberedt og sette bort nok penger etter salg :P 

Det står at jeg skal betale skatt på gevinst. Hva er gevinst? Er det salgssum minus det jeg betalte for den? Eller er det salgssum, minus heftelser og lån på den? Eller er gevinsten hele salgssummen? 

Noen som kan dette?

Salgssum-kjøpesum-kostnader=gevinst

Skrevet
2 timer siden, Illuminatum skrev:

Salgssum-kjøpesum-kostnader=gevinst

Hva er med i ''kostnader''? Heftelser? Salgskostnader? Er det den netto summen jeg sitter igjen med på konto etter salg, som er gevinst? 

Jeg beklager på det sterkeste, men akkurat dette må jeg tydeligvis ha inn med t-skje... Setter stor pris på tålmodigheten deres!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...