Gå til innhold

Hoven lymfeknute i lysk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget i går kveld en enslig hoven lymfeknute i ene siden av lysken. Jeg har ikke betennelse noe sted i kroppen, men sant skal sies at jeg faktisk har vært innlagt på sykehus pga store hovne lymfeknuter i magen for noen år siden uten at jeg hadde noen infeksjon i kroppen og de gikk tilbake av seg selv. Jeg har noen hovne lymfeknuter på halsen som øker og minsker på størrelse hele tiden og som lege har kjent på og sier de ikke er farlige. Jeg har lest på lommelegen at det ikke er regnet som farlig dersom knuten er på størrelse med en peanøtt og er myk. Lymfeknuten som er hoven er på størrelse med en peanøtt, men den er hard (men det er jo de jeg har på halsen og?). Jeg har også hørt at det er et godt tegn at den er velavgrenset, og det er den så absolutt. Det som dog bekymrer meg som er annerledes med denne enn andre lymfeknuter jeg har er at den ikke er øm når jeg klemmer på den. Jeg har ikke legetime før om 3 uker (egentlig for noe annet, men skal ta opp dette dersom det fortsatt er aktuelt) og vet uansett at man ikke trenger å løpe til legen med en gang når man har en hoven lymfeknute fordi den sannsynligvis går tilbake av seg selv ila noen uker. Jeg er likevel bekymret og lurer på om noen andre har hatt hoven lymfeknute i lysk uten at de hadde infeksjon og om dere har opplevd at en lymfeknute ikke har vært øm? 

Anonymkode: c6829...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At den ikke er øm er bare positivt, det er sannsynligvis bare immunforsvaret som står å jobber uten at det er en direkte infeksjon på gang. Er jo sesongen for smitte og sykdom nå. Hadde ikke vært bekymret for dette i det hele tatt, får jevnlig hovne lymfekjertler her og der, lysken oftest. 

Anonymkode: bd8a1...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke en gang hvor lymfene er, og jeg har en kreftdiagnose..Hvordan oppdaget du dette? Ser du det utenpå, eller må du kjenne etter der du vet de er? 

Anonymkode: e0d94...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At den ikke er øm er bare positivt, det er sannsynligvis bare immunforsvaret som står å jobber uten at det er en direkte infeksjon på gang. Er jo sesongen for smitte og sykdom nå. Hadde ikke vært bekymret for dette i det hele tatt, får jevnlig hovne lymfekjertler her og der, lysken oftest. 

Anonymkode: bd8a1...31f

Ok takk. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke en gang hvor lymfene er, og jeg har en kreftdiagnose..Hvordan oppdaget du dette? Ser du det utenpå, eller må du kjenne etter der du vet de er? 

Anonymkode: e0d94...a2f

Ja, jeg vet fra før at man kan kjenne etter lymfeknuter i hals, under armene og i lysken. Vi har selvsagt også mange vi ikke kan kjenne. De jeg hadde i magen kunne man jo ikke se eller føle, men jeg hadde smerter og det var jo ikke rart for de var gedigne og det var sånn 5 stk som var hovne. Jeg pleier å innimellom kjenne i lysken og under armene etter kuler, og det er jo anbefalt at man kjenner etter innimellom. Den er absolutt ikke synlig under huden nei. Den er jo veldig liten. 

Anonymkode: c6829...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...