Gå til innhold

Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal men egentlig ikke det ?

Det må da vitterlig være mye sikkrere å ta tunge invisteringer som børsjeinnkjøp, når man vet at man har et marked å opperere i og har ordrereserver ?

Videoannonse
Annonse
Gjest skindeep
Skrevet

Nå tror jeg at han som fant opp dette ordtaket ikke hadde så mye peiling på børs :wink:

Skrevet

Nei, han kunne umulig ha tenkt seg om særlig lenge.

Bjørnejakt er jo ikke direkte lovelig heller, og sannsynligheten for bøtleggelse for tilfeldig bjørnefelling er stor. Et absolutt minimumskrav må ja være at man er sikker på salget av trofeer/skinn. Jeg vil faktisk gå så langt som å si "Ikke skyt bjørnen før skinnet er solg", noe annet ville vært direkte råtten risk/benefit vurdering...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg har heller ikke peiling på børs, men i de fleste tilfeller så stemmer jo ordtaket, da. Murphy's lov...

"Alt som kan gå galt, går galt, på det verst tenkelige tidspunkt"

Uansett hvor bra plan man har, så er det alltid noe som går til helvete, og da er det best at man ikke har gapt over for mye.

Skrevet

"Alt som kan gå galt, går galt, på det verst tenkelige tidspunkt"

Uansett hvor bra plan man har, så er det alltid noe som går til helvete, og da er det best at man ikke har gapt over for mye.

Joda, vet hva ordtaket egentlig betyr. Jeg synes bare det er lite gjennomtenkt.

Dessuten må det jo vitterlig være bedre å gape over for mye, enn å ikke spise i det hele tatt. Gaper man over for mye får man i det minste i seg litt næring :wink:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg sier ikke at man ikke skal gape over noe som helst, men at man ikke skal gape over for mye...

Synes ordtaket er klokt og godt gjennomtenkt jeg. Men det er jo selvsagt ingenting i veien for å ta imot en bestilling på en bjørnefell, med forutsetning at man faktisk klarer å skyte en bjørn ;)

Skrevet
Men det er jo selvsagt ingenting i veien for å ta imot en bestilling på en bjørnefell, med forutsetning at man faktisk klarer å skyte en bjørn ;)

Tja, verste som kan skje hvis man får leveranseproblemer er sannsynligvis at kjøpet blir hevet. Det er en langt større gamble å binde egenkapital opp i børsjeinnkjøp, smøring av statsansatte for å fellingstilatelse/avsetninger til bøtlegging uten å vite at man har adgang til et reelt marked....

Gjest jæger
Skrevet

Skjønner Lestats poeng - hvis man selger skinnet først har man jo egenkapital til å kjøpe bra børse (= større sannsynlighet for å treffe enn uten børse), driver markedsføring og således kanskje få enda bedre pris for den NESTE bjørnen man har tenkt å skyte.

Hvis det er vanskelig å oppnå tillit hos potensiell skinkjøper kan man kanskje berolige han med andre typer skinn; kan jeg dette (feks flå bever og andre dyr som er lettere å fange), kan jeg bjørn også.

Gjest Anonymous
Skrevet
Skjønner Lestats poeng - hvis man selger skinnet først har man jo egenkapital til å kjøpe bra børse (= større sannsynlighet for å treffe enn uten børse), driver markedsføring og således kanskje få enda bedre pris for den NESTE bjørnen man har tenkt å skyte.

Hvis det er vanskelig å oppnå tillit hos potensiell skinkjøper kan man kanskje berolige han med andre typer skinn; kan jeg dette (feks flå bever og andre dyr som er lettere å fange), kan jeg bjørn også.

Jeg tror du gjerne kan berolige kunden med litt katteskinn.

Gjest jæger
Skrevet

Jeg tror du gjerne kan berolige kunden med litt katteskinn.

Katteskinn skal jo være bra mot revmatisme også.

Skrevet

"Alt som kan gå galt, går gatl, på det verst tenkelige tidspunkt"

.. skulle det visstnok egentlig være (men en overivrig korrekturleser kunne ikke dy seg)

.. men ang. skinnet - burde det være mulig å legge inn opsjoner på kjøp av skinn - da har man jo sikret seg i forhold toø fremtidige bjørner også

Skrevet

.. men ang. skinnet - burde det være mulig å legge inn opsjoner på kjøp av skinn - da har man jo sikret seg i forhold til fremtidige bjørner også

God ide :-)

Kanskje til og med åpne for derivathandel slik at bjørnejegere har mulighet for å hedge. Tilgangen på fellingstillatelser vil nok være ganske flukterende, og på denne måten blir jo inntektsstrømmen mer forutsigbar....

Skjønner Lestats poeng - hvis man selger skinnet først har man jo egenkapital til å kjøpe bra børse (= større sannsynlighet for å treffe enn uten børse)' date=' drive markedsføring, og således kanskje få enda bedre pris for den NESTE bjørnen man har tenkt å skyte.[/quote']

Nettopp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...