Gå til innhold

Klarer ikke å opprettholde treningen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 22 år, som egentlig er veldig glad i å være fysisk aktiv og trene. Jeg trener styrke og løping. Har en veldig stillesittende jobb, sitter hele arbeidsdagen, bortsett fra en tur på do eller til kaffetrakteren, strekker litt på beina innimellom. Spiser sunt og variert, frokost, lunsj, og middag hver dag, og av og til en liten kvelds, særlig om jeg har trent. Blir flinkere og flinkere med nok væske. Teller ikke kalorier, men tror jeg får i meg passe med mat. Er normalvektig, har kanskje litt ekstra, men det er ikke noe jeg bryr meg særlig med.

Før jul meldte jeg meg på halvmaraton, og hadde et ganske hektisk siste kvartal i desember. Tok derfor pause i styrketreningen og fokuserte på løping, løp tre-fire dager i uken med varierende distanse. 

Helgen etter nyttår hadde jeg veldig mye jobb med å avvikle et stort arrangement, og jobbet fra halv sju om morgenen til åtte-ni om kvelden hele uken og helgen. Jeg klarte derfor ikke å gjennomføre løping heller den uken. Var i gang igjen mandagen etterpå, men da kjente jeg at hele kroppen bare strittet imot, og all trening ble bare jævlig og jeg ble demotivert. Jeg har prøvd å opprettholde løpingen litt etter dette, men jeg har ikke klart å følge planen min, i det hele tatt.

Jeg har en treningsplan som sier hvilken distanse jeg skal løpe hver økt, og de siste to ukene har jeg nærmest gitt opp. Hvis jeg tenker at jeg ikke klarer å løpe en hel time som planen sier, dropper jeg det liksågodt, i stedet for å prøve å løpe så langt jeg klarer. Det er jo ikke vits når jeg ikke klarer planen likevel, tenker jeg. 

Jeg har ikke klart å få sju timer søvn per natt siden før jul, bortsett fra én natt til søndag hvor jeg sov i sju og en halv time. I natt sov jeg i ca. 4 timer, og den tendensen har blitt nærmere regelen enn unntaket. Våkner mye om natten. Kollapser som regel på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb, uten å sovne, men jeg bare ligger der helt til jeg må lage middag. Presser meg selv til å gjøre husarbeid, men da er jeg utslitt igjen etterpå.

Jeg har konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke får til treninga. Har lyst til å klare å gjennomføre tre løpeøkter i uken og minst to styrketreninger, fordi jeg opplever at å kombinere med styrke er skadeforebyggende for løpingen. Men jeg ser ikke hvordan jeg skal klare det uten å bli fullstendig utslitt og miste motivasjonen. Har trent styrke regelmessig i tre år, men løping begynte jeg med i september. 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan komme meg på rett kjøl igjen? Er det bare motivasjonen som har fått en knekk, eller er det noe annet jeg kan gjøre enn å pep-talke med meg selv i speilet? Noen som har hatt det på lignende måte og kom seg opp på hesten igjen? Det har liksom blitt så mye "problemer" at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne å "ordne opp". Søvn, trening, samvittigheten, innhente gode rutiner igjen.. Årh..

Anonymkode: b6799...63f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare gjør det. Ikke tenk, bare gjennomføre. Får du treningen på plass løser trening, søvn, og samvittigheten seg. 

Anonymkode: fee4f...b08

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare gjør det. Ikke tenk, bare gjennomføre. Får du treningen på plass løser trening, søvn, og samvittigheten seg. 

Anonymkode: fee4f...b08

Det er nok det jeg må gjøre. Er dog redd for å gå på veggen enda en gang når jeg er i perioder med litt mer jobb igjen, men det er vel bare å fortsette å gjennomføre uten å tenke. Har gitt opp trening så mange ganger fordi ting hoper seg opp og jeg tar pauser, men det er jo ikke noe annet enn egen viljestyrke det står på. Takk for svar! TS

Skrevet

Syns ikke du bare skal kjøre på  når kroppen tydelig sier fra at du er sliten. For min del høres det ikke ut som det er motivasjonen det står på nødvendigvis, men at du jobber mye og sover for lite. Det er ikke bare treningstimene som er viktig, men restitusjonen, mat og søvn ved siden av.

Hvordan ser jobbtidene dine ut nå? Jobber du stort sett på samme tidspunkt? Da kan du kanskje prøve å planlegge uken din rundt jobbtidene dine.

Kjenner meg en del igjen i det du sier at når man har en plan så føles det kjipt å droppe. Men da tenker jeg det er viktig å se på om planen er realistisk i forhold til resten av hverdagen din. Jeg prøver å planlegge uken min i litt grove trekk på søndager. Vet jeg at jeg f.eks må jobbe sene kvelder og har mye planer i helgen, så skjønner jeg fort at det blir færre økter den uken, og da planlegger jeg rundt det, og sier at jeg heller skal ha 3 gode økter, enn 5 stk som jeg egentlig vil. Neste uke igjen er det kanskje mindre ting som skjer, og da er det lettere. Har jeg planlagt 3 økter og får til 3 økter er jeg fornøyd. Setter jeg derimot et urealistisk mål om 5 økter, men får bare til 3, blir jeg derimot litt skuffet. Så handler litt om forventingene til deg selv også og være realistisk som sagt.

Det at du sover dårlig, høres ut for meg er den største grunnen til at du ikke orker. Kanskje du kan prøve å komme deg ut på en rolig gåtur på kvelden? Kvikne opp litt og få litt bevegelse, kanskje det gjør at du sovner lettere?

Nå jobber jeg i en typisk 8-16 jobb, så jeg trener nesten utelukkende rett etter jobb. Pakker baggen dagen før, også er det rett på trening når jeg er ferdig på jobb. Med en gang jeg skal trene senere på kvelden noen ganger, så syns jeg det er forferdelig tungt å komme ut. Men her man jo forskjellig, og må finne det som passer deg.

Kanskje du for en periode kan nedjustere målene dine litt, til du får overskudd igjen? Komme inn i en god rutine med søvn og trening og heller legge på litt mer når du kjenner deg klar for deg. 2 løpeøkter og 1 styrke f.eks?

Anonymkode: 70c1e...ad6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok det jeg må gjøre. Er dog redd for å gå på veggen enda en gang når jeg er i perioder med litt mer jobb igjen, men det er vel bare å fortsette å gjennomføre uten å tenke. Har gitt opp trening så mange ganger fordi ting hoper seg opp og jeg tar pauser, men det er jo ikke noe annet enn egen viljestyrke det står på. Takk for svar! TS

Du går garantert ikke på veggen av å prioritere normal trening 2-4 ganger i uka, det vil være akkurat det som reduserer stress.

Etter jeg fikk barn ble jeg faktisk flinkere til å prioritere trening, nå ofrer/nedprioriterer jeg ganske mange flere ting sammenliknet med før jeg fikk barn. Selv om jeg trener noe mindre av nettopp den grunn.

Uansett; om jeg skal tenke at «nå har jeg sovet litt lite/det er litt småsykdom på vei» som unnskyldning så får jeg faktisk aldri trent.

Jeg går på trening selv om jeg er halvdårlig av prøverørsmedisiner, og er kun hjemme dersom jeg faktisk ER syk eller MÅ restituere etter en operasjon eller uttak/innsetting.

Om jeg skal bruke litt halvveis form som unnskyldning så får jeg faktisk aldri trent, noe som bare fører til mer dårlig form på andre måter i tillegg (for meg er det mer smerter i rygg/skuldre). 

Ta med tøy på jobb, spis måltid før trening - bytt ut timesløpinga i perioder med litt løp, litt styrke, litt annen trening som tilsammen blir en time uansett.

Ikke tren mer enn 4 ganger i uka, spis når du er sulten. 

Husk på at du kommer til å sove MYE mindre om du får unger, så det er like greit å venne seg til å justere økter etter dagsform fremfor å droppe dem helt hver gang.

Føler du deg utslitt og sover 2 timer er det jo innafor. Da kan litt frisk luft og skog benyttes i noen dager istedet. 

Anonymkode: 3955e...d75

• Liker 1
Skrevet

For meg høres du sliten ut. Timeplanen din har ikke gått opp, likevel legger du mer på deg som du skal rekke, og så får du dårlig samvittighet når du ikke klarer det. Det er oppskriften på dårlig helse. Som du ser har søvnen din blitt dårligere allerede, og du må hente deg inn på sofaen. Sett deg lavere mål, gi deg selv litt slack, så skal du se motivasjonen kommer tilbake litt etter litt.

Anonymkode: 93c66...f5c

Skrevet

Svarer dere siste i samme slengen, selv om dere har litt forskjellige meninger. Kjenner meg litt igjen i alle svarene.

Arbeidstiden min er som regel 8-16, bortsett fra en sjelden gang når jeg har møter på kveldstid som i dag, da flytter jeg arbeidsdagen til lenger ut på dagen. Har ikke barn, så jeg er litt flau over at jeg klarer å trene mindre enn venner og kollegaer som har barn, men de er nok flinkere til å planlegge enn meg. Løper ute, så jeg drar som regel hjem og spiser middag og lar maten synke før jeg går ut. Men når jeg trener styrke pleier jeg å gå rett før eller etter jobb. 

Å trene fem dager i uken er kanskje noe hårete, så lenge jeg har den mentaliteten at det er "alt eller ingenting", og at jeg graver meg ned om jeg ikke klarer alle øktene. Så jeg ser at jeg bør sette ned standarden min litt. Tre økter i uka til å starte med nå, og hvis jeg orker flere er det en bonus. Så får jeg lære meg å tilpasse det til hverdagen etterhvert, og justere på planene underveis.

Skal prøve å gi meg selv god tid og litt "Slack" som du over sier, og få orden på søvn og gode rutiner før jeg eventuelt gir meg ut på et mer krevende regime.

Det har ihvertfall gitt meg litt håp og motivasjon å lese om deres erfaringer og deres tips, så tusen takk! Skal absolutt ta det med meg videre.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye og lenge har du løpt før? Minst en time tre ganger i uka, syns jeg høres mye ut som en start. Skal du trene deg opp til halvmaraton, er det viktigste å gradvis bygge opp antall kilometer per uke. Og husk at du ikke skal "ta deg ut" på alle økter. Hvis du opplever at du er utslitt etter en løpeøkt, ville jeg revurdert hele planen min (vet ikke hva slags plan du følger, men en som sier noe om hvor langt du skal løpe hver gang, har jeg lite tiltro til. Hvor er rommet for tilpasninger til deg og din dagsform?).

Anonymkode: 9a558...0a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...