Nygift_ Skrevet 16. januar 2019 #1 Skrevet 16. januar 2019 Hei. Er det noen her som vet med sikkerhet om barnefar i tillegg til å betale fast barnebidrag til mor også er pliktig til å bidra med 50 % på utgiftene til fritidsaktiviter?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #2 Skrevet 16. januar 2019 1 minutt siden, Nygift_ skrev: Hei. Er det noen her som vet med sikkerhet om barnefar i tillegg til å betale fast barnebidrag til mor også er pliktig til å bidra med 50 % på utgiftene til fritidsaktiviter? Ikke bare det... han er også pliktig til å betale ned på boliglånet til mora, bensinutgiftene, ferie, klær til mora, sminke, spa-weekend en gang i måneden, middag for 4 veninner annenhver uke, frisøren, kjole til julebord.. tjaaa har jeg glemt noe? Anonymkode: 35854...1a9 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #3 Skrevet 16. januar 2019 Utgifter til fritidsaktiviteter inngår i barnebidraget. Anonymkode: 20c36...c68
Nygift_ Skrevet 16. januar 2019 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare det... han er også pliktig til å betale ned på boliglånet til mora, bensinutgiftene, ferie, klær til mora, sminke, spa-weekend en gang i måneden, middag for 4 veninner annenhver uke, frisøren, kjole til julebord.. tjaaa har jeg glemt noe? Anonymkode: 35854...1a9 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare det... han er også pliktig til å betale ned på boliglånet til mora, bensinutgiftene, ferie, klær til mora, sminke, spa-weekend en gang i måneden, middag for 4 veninner annenhver uke, frisøren, kjole til julebord.. tjaaa har jeg glemt noe? Anonymkode: 35854...1a9 Mohahahaha, vurdert standup komiker som nytt yrke? 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #5 Skrevet 16. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke bare det... han er også pliktig til å betale ned på boliglånet til mora, bensinutgiftene, ferie, klær til mora, sminke, spa-weekend en gang i måneden, middag for 4 veninner annenhver uke, frisøren, kjole til julebord.. tjaaa har jeg glemt noe? Anonymkode: 35854...1a9 Anonymkode: 3eef3...e63 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #6 Skrevet 16. januar 2019 Om det er mor eller far som i det hele tatt skal betale bidrag kommer an på hvem som har barna mest. Anonymkode: 2e22d...af9
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #7 Skrevet 16. januar 2019 Nei. Fritidsaktiviteter, forbruksutstyr, mat osv inngår i barnebidraget. Det er bare store kostnader mor kan kreve ekstra for, som feks konfirmasjon. Anonymkode: 947ab...1b7 2
Nygift_ Skrevet 16. januar 2019 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utgifter til fritidsaktiviteter inngår i barnebidraget. Anonymkode: 20c36...c68 Ok, så uansett hvor lavt barnebidraget er satt så er det ikke en selvfølge å bidra med dette? Takk for svar. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #9 Skrevet 16. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei. Fritidsaktiviteter, forbruksutstyr, mat osv inngår i barnebidraget. Det er bare store kostnader mor kan kreve ekstra for, som feks konfirmasjon. Anonymkode: 947ab...1b7 Beklager, nå var jeg forutinntatt. Er ikke sikkert det er mor som krever bidrag, jeg antok bare det. Ikke meningen, men point stays the same. Anonymkode: 947ab...1b7
Gjest Alterego666 Skrevet 16. januar 2019 #10 Skrevet 16. januar 2019 Det er full avtalefrihet, så dette kan foreldrene bli enige om. Det er det beste i nesten alle situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #11 Skrevet 16. januar 2019 1 minutt siden, Nygift_ skrev: Mohahahaha, vurdert standup komiker som nytt yrke? Nei... men har du vurdert å kanskje tjene mer penge rpå egenhånd heller en å tyne dette ut av faren? Men for å svare på spørsmålet ditt. Det faren betaler i barnebidrag er hans halvdel av den summen som skal dekke fellesutgiftene på barn. Noe mer kan du ikke kreve og noe mer er han heller ikke pliktig til Anonymkode: 35854...1a9
Nygift_ Skrevet 16. januar 2019 Forfatter #12 Skrevet 16. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om det er mor eller far som i det hele tatt skal betale bidrag kommer an på hvem som har barna mest. Anonymkode: 2e22d...af9 I dette tilfelle har mor hovedomsorgen og far barnet annenhver helg. Mor sender kopi av regninger fra fritidsaktiviter på flere tusen kroner.
Nygift_ Skrevet 16. januar 2019 Forfatter #13 Skrevet 16. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, nå var jeg forutinntatt. Er ikke sikkert det er mor som krever bidrag, jeg antok bare det. Ikke meningen, men point stays the same. Anonymkode: 947ab...1b7 Du hadde uansett rett i at det var mor som krevde penger i dette tilfelle
Nygift_ Skrevet 16. januar 2019 Forfatter #14 Skrevet 16. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei... men har du vurdert å kanskje tjene mer penge rpå egenhånd heller en å tyne dette ut av faren? Men for å svare på spørsmålet ditt. Det faren betaler i barnebidrag er hans halvdel av den summen som skal dekke fellesutgiftene på barn. Noe mer kan du ikke kreve og noe mer er han heller ikke pliktig til Anonymkode: 35854...1a9 Er nok ikke jeg som krever penger av faren. Jeg er bonusmor og bare nysgjerrig på dette med delt omsorg og fordeling av utgifter.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #15 Skrevet 16. januar 2019 https://familiejuss.no/barnebidrag/ Anonymkode: f63d4...6eb
Nygift_ Skrevet 16. januar 2019 Forfatter #16 Skrevet 16. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://familiejuss.no/barnebidrag/ Anonymkode: f63d4...6eb Takk 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://familiejuss.no/barnebidrag/ Anonymkode: f63d4...6eb 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://familiejuss.no/barnebidrag/ Anonymkode: f63d4...6eb
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #17 Skrevet 16. januar 2019 5 minutter siden, Nygift_ skrev: Er nok ikke jeg som krever penger av faren. Jeg er bonusmor og bare nysgjerrig på dette med delt omsorg og fordeling av utgifter. Altså saken er klar: Faren er PLIKTIG til å betale barnebidrag. Noe mer kan ingen kreve fra han, og han er ikke PLIKTIG til noe sm helst. Det er ikke sånn at mora kan engasjere barnet i en ride-idrett, kjøpe en hest, eller la barnet holde på med svindyre aktiviteter og bare forvente at faren skal bidra. Om det er økte utgifter utover barnebidraget, kan selvfølgelig foreldrene bli enige om dette og avtale at de bidrar med begge to. Men dette er ikke påkrevd og ingen plikt. Faren kan fint si nei! Anonymkode: 35854...1a9 1
Nygift_ Skrevet 16. januar 2019 Forfatter #18 Skrevet 16. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså saken er klar: Faren er PLIKTIG til å betale barnebidrag. Noe mer kan ingen kreve fra han, og han er ikke PLIKTIG til noe sm helst. Det er ikke sånn at mora kan engasjere barnet i en ride-idrett, kjøpe en hest, eller la barnet holde på med svindyre aktiviteter og bare forvente at faren skal bidra. Om det er økte utgifter utover barnebidraget, kan selvfølgelig foreldrene bli enige om dette og avtale at de bidrar med begge to. Men dette er ikke påkrevd og ingen plikt. Faren kan fint si nei! Anonymkode: 35854...1a9 Nettopp
skruf Skrevet 16. januar 2019 #19 Skrevet 16. januar 2019 Det kommer jo litt an på hva foreldrene har blitt enige om.. Er bidraget fastsatt av Nav så har ikke den som betaler bidrag plikt til å betale noe utover det fastsatte bidraget, utenom større ting som konfirmasjon, tannregulering, briller. Har de derimot privat avtale der den som betaler bidrag betaler en liten sum for heller å dele på utgifter som barnehage, SFO, fritidsaktiviteter osv så er det noe annet. Da betaler begge for det ungen har behov for. Men som sagt, er bidraget fastsatt av Nav så trenger ikke far i dette tilfellet betale noe utover det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå