AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #1 Skrevet 16. januar 2019 Jeg har nylig flyttet inn i et minihus / anneks som deler hage med utleierne. Leier inkludert strøm. Fra jeg kom hit har jeg hatt problemer med at sikringen går hele tiden, og utleier fikk elektriker til å komme og se på det. Da viste det seg at det er lagt opp veldig lite strøm til huset, elektrikeren sa det er underdimensjonert i forhold til dette huset og alt man trenger strøm til her. Slik det er nå tar stekeovnen all strømmen som er lagt opp om alle plater er på. For at ikke sikringen skal gå kan jeg kun bruke en kokeplate av gangen, jeg kan da ikke ha på stekeovn eller vaskemaskin samtidig. Vaskemaskin og tørketrommel kan ikke være på samtidig. Og verst av alt så må jeg skru av varmeovnene om jeg skal lage mat eller væske klær. Vannkoker kan jeg ikke bruke, da går sikringen. For at ikke sikringen skal gå har jeg måttet ha varmeovnene på lav styrke, slik at det hele tiden har vært og er kaldt her. Huset et ikke vinterisolert. Det har vært 14 - 16 grader i stua, og jeg har frosset på meg forkjølelse m feber av å bo her i kun en uke. Elektriker kunne gi meg litt mer mulighet for å bruke strøm (en ekstra varmeovn til) men ikke mer. Nå blir det snart kaldere også. Hvilke rettigheter har jeg som leietaker? Utleier har sagt at dette med sikringen skal ordnes og at jeg ikke skal fryse men elektriker sier det ikke er mulig å gjøre mer. Noen tips til hva jeg bør gjøre? Er ung og har liten erfaring med leie... Anonymkode: 5ce66...c24
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #2 Skrevet 16. januar 2019 Sånn har jeg også bodd. Dessverre er det lite å gjøre. Det er ingen lov som sier noe om hvor stor kurs det minimum må være, men du er jo i en god posisjon når utleier har sagt at dette med sikringen skal ordnes. Anonymkode: bf9cb...084 1
Ny Bruker Skrevet 16. januar 2019 #3 Skrevet 16. januar 2019 Hva med å avtale en rimmeligere leie frem til ting er utbedret? Et. finne en annen plass å bo. 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #4 Skrevet 16. januar 2019 Jeg ville krevd at de legger ut en kabel fra deres hus som du kan bruke til vifteovn fram til de får fikset det. Det er viktig at ikke du kobler sammen ting som får strøm fra en slik kabel og fra kablene som ligger der fra før. Hvis du bare bruker den til vifteovn er det trygt. Anonymkode: ecbf3...828 2
Illuminatum Skrevet 16. januar 2019 #5 Skrevet 16. januar 2019 Ville forlangt en slik frem til det ble i orden https://www.byggmakker.no/varme-og-ventilasjon/gassovn/gassovn-infravarmer-windflame/
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #6 Skrevet 16. januar 2019 Kjøp det en gassdrevet varmeovn Anonymkode: ab040...5bc
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #7 Skrevet 16. januar 2019 Takk for råd, dere! Den gassovnen så interessant ut! Men er den trygg, da...? Noen som har erfaring, eller har hørt noe om det? Synes det er litt skummelt med gass, men er mulig det ikke er noen grunn til å føle det sånn... Er en slik dyr i drift? Det fristet i alle fall å slippe å fryse ❤ Anonymkode: 5ce66...c24
Gjest Krampus Skrevet 16. januar 2019 #8 Skrevet 16. januar 2019 Gå til innkjøp av tjukke gardiner, ullsokker varmeteppe og varmeflasker. Og fortsett å minn huseier på at du trenger varme så han ikke "glemmer" det. Bor i dårlig isolert hytte, de kaldeste dagene så er det helt utrolig kaldt inne. Så kaldt at jeg har sittet med lue og grått og hverken fått opp dører eller vinduer fordi de har frosset fast, så vet hvordan det er. Vinter 😨
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #9 Skrevet 16. januar 2019 Meld deg inn i leieboerforeningen (ca 300 i året) og få råd derfra. Det er mulig du kan ha krav på lavere leie mot at du holder gassovn selv, eller at du kan kreve at de fixer det pronto.. Uansett bør du varsle skriftlig. Dokumenter også hva du gjør hver eneste gang sikringen går, hva som står på av ovner osv så har du bevis Gassovner er helt trygge så lenge de får stå i ro Dvs ikke flytt rundt på den, og helst la gasskolben ha stått i ro i 24t før du tar den i bruk.. Anonymkode: f4b8a...6a0 2
stan Skrevet 16. januar 2019 #10 Skrevet 16. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville krevd at de legger ut en kabel fra deres hus som du kan bruke til vifteovn fram til de får fikset det. Det er viktig at ikke du kobler sammen ting som får strøm fra en slik kabel og fra kablene som ligger der fra før. Hvis du bare bruker den til vifteovn er det trygt. Anonymkode: ecbf3...828 Dette er ikke lov. Skjøteledninger skal ikke brukes mellom flere rom. Dette er elendig El sikkerhet. 3
Sofus21 Skrevet 16. januar 2019 #11 Skrevet 16. januar 2019 Gå for en gassovn! Ville ikke hatt den på på natten, men varmer utrolig godt!
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #12 Skrevet 16. januar 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd, dere! Den gassovnen så interessant ut! Men er den trygg, da...? Noen som har erfaring, eller har hørt noe om det? Synes det er litt skummelt med gass, men er mulig det ikke er noen grunn til å føle det sånn... Er en slik dyr i drift? Det fristet i alle fall å slippe å fryse ❤ Anonymkode: 5ce66...c24 Like trygt som gasskomfyr 😁 Anonymkode: ab040...5bc
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #13 Skrevet 16. januar 2019 Det kan høres ut som anlegget til det lille huset i hagen ikke er korrekt dimensjonert. Hvor stor er inntaksikringene og hvor store er sikringene til de ulike kursene? Anonymkode: 9d42c...9ee
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2019 #14 Skrevet 16. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Like trygt som gasskomfyr 😁 Anonymkode: ab040...5bc https://www.jernia.no/produktkatalog/hjem-og-hage/varme-og-klima/varmeovn/gassovn/novaplan-gassovn-stråleovn-4200w/p/13390045?gclid=EAIaIQobChMI6qu_-Pry3wIVWaqaCh0X0AHnEAQYASABEgL7HvD_BwE Anonymkode: ab040...5bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå