Gå til innhold

Sparekonto - hvilken skal jeg velge?

Saga

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på skole til høsten eller høsten 2006. Vil legge bort ca 2000 kr hver måned og plassere i en egen sparekonto.

Er det noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rene sparekontoer er de dårlig rente på for tiden (det er jo en mulighet for at renten stiger etterhvert da men...).

Bankene anbefaler heller spareløsninger i fond. Her går det an å velge mellom ulik risiko, og dermed ulikt utbytte (høy risiko=størreutbytte, lav risiko=mindre utbytte).

Ellers er jo BSU en genial måte å spare på fram til du er 34 (?). Her kan du spare inntil 15000 i året. Gunstige skattefordeler! BSU må jo brukes til bolig da, men det blir jo aktuelt før eller senere regner jeg med?

Ta kontakt med banken din og be om tid for en veiledning for økonomien din! Dette er selvsagt gratis, og du får som regel bra veiledning (men de prøver jo å selge produkter også, obs obs!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Opprett en konto i skandiabanken, og sett inn pengene der. Da har du full tilgang til pengene hvis du plutselig skulle trenge dem og du får bra rente.

Du får ikke skattefradrag eller noen andre fordeler sånn sett, men for meg er i hvert fall muligheten til å få tak i pengene hvis noe skulle skje veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.postbanken.no

Postbanken rentespar er mitt tips til deg... kjempebra sparing - høyere rente enn vanlig høyrentekonto og pengene du sparer er sikker, det er renten som svinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Opprett en konto i skandiabanken, og sett inn pengene der. Da har du full tilgang til pengene hvis du plutselig skulle trenge dem og du får bra rente.

Du får ikke skattefradrag eller noen andre fordeler sånn sett, men for meg er i hvert fall muligheten til å få tak i pengene hvis noe skulle skje veldig viktig.

lite lønnsomt å spare på konto. Omtrent ike renter, så må du skatte av de.

jeg anbefaler fond. 2000 i mnd i fond er bra. Nordea avkastning har steget med over 10%. Norge må gå til H om du skal tape der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det spørs jo helt hva formålet med sparingen re det da.

Dersom hun vil spare til hun skal gå på skole, slik jeg tolker det, så er det lite vits med fondssparing og sånn, fond er for lang sikt, ikke et havl ttil halvannet år... Og skandiabanken gir faktsisk brukbar renter, på helt vanlig konto med fri tilgang, bedre enn høyrentekonto i de aller fleste andre banker (med mindre du har myyyye penger og får spesiell rente i de andre bankene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsto det slik at hun ville spare mens hun gikk på skole. Og da finnes det bedre spareløsninger enn en brukskonto.

Men hvis det kun er snakk om sparing i noen månder er det sikkert like greit med en lønns/brukskonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...