Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å sette overskrifta litt på spissen. Jobber i en butikkjede der vi har blitt bedt av arbeidsgiver å ikke skrive timer etter stengetid. Så jeg jobber gratis omtrent hver dag i et kvarter etter stengetid, det kan ta ekstra tid med oppgjør, det kan komme kunde 1 min før vi stenger osv. 

Jeg har regnet litt på dette og om jeg legger sammen alle småpengene jeg jobber gratis blir det over 10 000,- i året.

Noen dager er jeg gjerne der litt ekstra frivillig uten å få betalt for det, men når jeg faktisk jobber fordi jeg må kan da ikke arbeidsgiver kreve at jeg ikke skal skrive timer for det?

Er dette lovlig praksis?

Anonymkode: 76f66...f36

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke lovlig. Arbeidskjøper har kun rett til å bestemme over hva du bruker arbeidskraften og tiden din til når han/hun betaler for den. Utover det har arbeidskjøper like mye rett til å bestemme over deg som jeg har.

Ta kontakt med tillitsvalgt eller andre i fagdoreningen din.

Anonymkode: e3fe7...b17

• Liker 32
Skrevet

Enten må vedkommende betale, eller så kan du gå, litt firkantet sagt.

Jobber du på timelønn? Da skla du ha betalt. Jeg jobbet ca 45 minutter "gratis" hver vakt da jeg jobbet på Deli De Luca (møkkasted, hvort fall den aveldingen jeg jobbet på). Da jeg satte meg på bakbeina fikk jeg skriftlig advarsel og da sa jeg opp. Best å bare komme seg vekk fra sånne arbeidplasser.

Ikke godta å jobbe 15 minutter gratis hver vakt. Ta kontakt med verneombud.

Anonymkode: 4cb55...bc0

• Liker 23
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det ikke lovlig. Arbeidskjøper har kun rett til å bestemme over hva du bruker arbeidskraften og tiden din til når han/hun betaler for den. Utover det har arbeidskjøper like mye rett til å bestemme over deg som jeg har.

Ta kontakt med tillitsvalgt eller andre i fagdoreningen din.

Anonymkode: e3fe7...b17

Arbeidskjøper? Er det et ord?

Anonymkode: e1b8b...3d4

• Liker 1
Skrevet

Sånn var det da jeg jobbet på kiwi og. Jeg skrev timer likevel. 

Anonymkode: ac686...4ac

• Liker 4
Skrevet

Hvor mange timer overtid kan man skrive om man jobber ett minutt over tida, da? Eller regnes arbeidstida i minutter, kanskje?

Anonymkode: b5688...4b8

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer overtid kan man skrive om man jobber ett minutt over tida, da? Eller regnes arbeidstida i minutter, kanskje?

Er ikke det smålig å registrere 1 minutt? Hver bedrift har sin egen praksis så hør med bedriften.

Det er også en snodig praksis med stemplingsur, begynner arbeidsdagen 0730, og du kommer 0731, så registreres tiden fra 0745. Som betyr at man må jobbe til 1546 for å få sine 8 timer denne dagen. Altså må man jobbe 15 minutt gratis. Sørg derfor alltid å stemple inn senest 0729 :) 

Anonymkode: 5ac51...c91

• Liker 5
Skrevet

Jobbet i en bokhandel en gang, der vi bare fikk lønn for ti minutter etter stengetid. Beskjeden var bare at vi måtte bli ferdige innenfor den tiden. I praksis var det nesten umulig å få tatt oppgjøret og låst butikken på ti minutt, særlig fordi det ofte kom siste-liten-kunder. Ikke kunne vi gå fra et halvferdig oppgjør heller. Men det var visst vårt eget problem. 

Tror ikke jeg hadde godtatt det i dag. Jeg er i dag i en helt annen bransje, og driver dessverre med endel dugnad på jobb... Skriver ikke opp fem-ti-femten minutter her og der. Blir jo endel i løpet av året. Men det er jo min egen feil at jeg ikke skriver opp alt. 

Anonymkode: c1e87...bc6

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Er det snakk om ett minutt, er det ingen arbeidstakere som vil bry seg. Er det snakk om et kvarter per dag, blir det fort timer (og penger) ut av det.

Anonymkode: 65852...c92

• Liker 6
Skrevet

Da jeg jobbet på Joker fikk vi betalt for 30 minutter etter stengetid. I løpet av de 30 minuttene skulle vi ta kasseoppgjør, brødsvinn, avisretur, vaske golvet og låse alle dører. Ble en del gratis jobbing...

Anonymkode: f2a68...ab6

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Kontakt Arbeidstilsynet? Eller bli medlem i handel og kontor? Forhør deg med kolleger om det er flere som jobber 15+ minutter overtid. Om flere sier de har problemer med å bli ferdige på tiden, så har dere en sterkere sak. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidskjøper? Er det et ord?

Anonymkode: e1b8b...3d4

Det er et bra ord, fordi det vrir fokuset bort fra å handle om en "arbeidsgiver" som er så snill og grei at h*n "gir" folk en jobb, og der folk bør være så takknemlig at de finner seg i alt mulig dritt. Men i realiteten så gir arbeidsgiver ingenting, det er en transaksjon - og arbeidstakere bør være klar over sin verdi. Arbeidskjøper kjøper jo faktisk deres tid, det er det mest presise ordet. Og for arbeidere gjelder det å sette prisen sin høyt nok, slik at man ikke blir utnyttet.

Anonymkode: aacf2...3ed

• Liker 28
Skrevet

Jeg hadde det slik da jeg jobbet på Statoil i ungdommen. Endte med at jeg bare sa opp så fort jeg fikk andre muligheter. Det skal ikke være sånn. 

Anonymkode: 15d73...8f5

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde det slik. 

Til slutt ble jeg så lei av å jobbe gratis, at jeg bare gikk når arbeidsdagen var over. 

Fikk advarsel, for det ble jo ekstraarbeid på de på morgenen. Etter andre advarsel tok jeg saken videre med advokat. Gikk ikke lange tiden før det var slutt på gratis arbeid. Det er jo tross alt ikke slik at man skal arbeide uten lønn. Og om rutinene ikke er gode nok på slikt, er det arbeidsgiver og ikke arbeidstakers ptoblem. 

Men dette var en jobb jeg visste jeg ikke skulle ha lenge. Derfor var jeg ikke fremmed for å gjøre meg lite likt. 

• Liker 22
Skrevet

Samme fikk jeg beskjed om et sted jeg jobbet tidligere. Problemet var at det ofte var såpass mye å gjøre at det ble overtid og i tillegg påla de oss å gjøre flere ting uten at vi fikk betalt for flere timer, men jeg jobbet alene så var ingen der for å sjekke hva jeg gjorde og ikke. Jeg gjorde selvsagt jobben min, men om det dukket opp ekstra ting så lot jeg være å gjøre de og gikk siden jeg ikke fikk betalt uansett.

Dette var en fæl arbeidsplass og vi som jobbet der ble ikke behandlet særlig godt. Jeg hadde derfor ikke dårlig samvittighet for å gjøre som jeg da gjorde. Hvis noen prøvde å skrive ekstra timer så fikk de kjeft og fikk ikke betalt.

Jeg gjorde ingenting med det da, men sluttet etter kort tid.

Anonymkode: ba8e4...09b

• Liker 4
Skrevet

Da hadde jeg ikke jobbet, Jeg jobber ikke gratis.

• Liker 8
Skrevet

Jobber i helsevesenet og vi skriver for 15 min om det er under det. 30 min fra 15 min, 45 min fra 30 min og 1 time fra 45 min.

Anonymkode: d6026...0ec

• Liker 8
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å sette overskrifta litt på spissen. Jobber i en butikkjede der vi har blitt bedt av arbeidsgiver å ikke skrive timer etter stengetid. Så jeg jobber gratis omtrent hver dag i et kvarter etter stengetid, det kan ta ekstra tid med oppgjør, det kan komme kunde 1 min før vi stenger osv. 

Jeg har regnet litt på dette og om jeg legger sammen alle småpengene jeg jobber gratis blir det over 10 000,- i året.

Noen dager er jeg gjerne der litt ekstra frivillig uten å få betalt for det, men når jeg faktisk jobber fordi jeg må kan da ikke arbeidsgiver kreve at jeg ikke skal skrive timer for det?

Er dette lovlig praksis?

Anonymkode: 76f66...f36

Slik fikk vi også beskjed om da jeg jobbet hos en gullsmed kjede.

På lørdager og i perioder med salg, altså når det var kø og kun en ansatt skulle være igjen siste delen av dagen, så ble vi bedt om å logge oss ut hvis vi valgte å bli igjen for å hjelpe kollegaen vår. 

Vi hadde altså valget om å jobbe gratis eller å la kollegaen vår i stikken, alene med kanskje ti-femten kunder som ikke vare sto i kø for å berale men også for å få tilgang til varene som er låst inn bak glass, bruke tiden til å prøve og å velge hva de vil kjøpe.. mens resten av kundene ventet på sin tur da en ikke har lov til å forlate kunden alene over varene som en har låst ut.

Galskap..

Ser at når de søker folk, kjeden strekker seg over hele Norge og Sverige, da skryter de om gode arbeidsforhold og gode muligheter for utvikling i firmaet. Saken er den at dette stemmer ikke. Lønna er også utrolig lav. Jeg gikk over 30 kr timen opp i lønn ved å bytte til en mindre ''ekslusiv'' butikk kjede.

Anonymkode: e6866...d1c

• Liker 4
Gjest Lily_88
Skrevet

Kjære trådstarter, dette er ikke lov.

Man skal ikke slippe alt man har i hendene når klokka slår slaget at du er ferdig, men hvis det blir hver dag at man er på overtid 15-20 minutt, så må du snakke med lederen i butikken om dette. Hvordan føler de andre du jobber med om dette? Hvordan er det med transport hjem når dere er ferdig på jobb osv?

Anbefaler deg sterkt å melde deg inn i Handel og kontor. Trenger ikke nevne dette til butikken din, men når du har vært medlem over en måned, så får du mange fordeler, b.la advokat! Inkludert i medlemskapet! Og du kan spørre om hjelp og råd, for der du jobber, begynner å bevege seg i en gråsone...

Bonus: En god del av kontingenten du betaler inn blir trekt på skatten hvert år. Betaler 300 kr ca, hver måned, fikk over 3000 ,- igjen på skatten på grunn av den.

Skrevet

Grunnen til at dette skjer er at butikkjedene konstant kutter budsjetterte timer. Butikksjefen har ikke lov å sette opp timer over dette. Så hvis dere krever betalt for denne jobbinga på kvelden må sjefen kutte timer andre steder. 

Og nei, det er ikke lovlig. Har selv jobba som butikksjef og så vet dessverre litt for godt hvordan dette fungerer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...