Gå til innhold

Har du hørt om noen absurde krav og forventninger til skole og barnehage foreldre presenterer på foreldremøter og privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av et heller merkelig krav fra en tråd vil jeg høre dine erfaringer og hva du synes det er rart å forlange. 

De to særeste jeg har hørt om til nå er moren som mente det var rett og rimelig å ha en voksen på hennes barn inne når de andre var ute fordi hennes barn ofte hadde luftveisinfeksjoner grunnet astma. Ungen hadde ingen ekstra ressurser. 

Den andre var moren som startet en høylytt diskusjon rundt tøybleier. De ansatte mente det var unødvendig tungvint og urenslig/vanskelig å oppbevare de brukte bleiene/innleggene gjennom dagen og anbefalte derfor engangsbleier. Falt ikke i god jord hos moren. 

Anonymkode: b2690...176

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spesielle folk er for tiden.

Eneste de tenker er meg, meg, meg i det uendelige.

Anonymkode: d2898...593

• Liker 18
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så spesielle folk er for tiden.

Eneste de tenker er meg, meg, meg i det uendelige.

Anonymkode: d2898...593

Ja, det er helt tragisk! 

Anonymkode: e1829...22b

• Liker 6
Skrevet

Jeg var en gang på et foreldremøte der en papa mente skolen burde forby Pokemonkort. Dette fordi han ikke ville at sønnen skulle ha med sine kort på skolen, men det ble så mye bråk og krangel rundt det.

Så i stedet for at faren skulle måtte sette de grensene for sønnen han mente var riktig, tenkte han at skolen kunne gjøre det for ham.

Anonymkode: bd845...0a4

• Liker 34
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en gang på et foreldremøte der en papa mente skolen burde forby Pokemonkort. Dette fordi han ikke ville at sønnen skulle ha med sine kort på skolen, men det ble så mye bråk og krangel rundt det.

Så i stedet for at faren skulle måtte sette de grensene for sønnen han mente var riktig, tenkte han at skolen kunne gjøre det for ham.

På skolen til sønnen min får ingen ha med seg Pokemonkort fordi det skaper konflikter. 

Anonymkode: abec8...0aa

• Liker 25
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den andre var moren som startet en høylytt diskusjon rundt tøybleier. De ansatte mente det var unødvendig tungvint og urenslig/vanskelig å oppbevare de brukte bleiene/innleggene gjennom dagen og anbefalte derfor engangsbleier. Falt ikke i god jord hos moren. 

Anonymkode: b2690...176

Ikke for å gjøre dette til en tøybleietråd, men:

Vår sønn har kun brukt tøybleier og jeg hadde nok vært hun moren dersom bhg satt seg på bakbeina. Det gjorde de heldigvis ikke og de ga tilbakemelding om at det ikke var mer arbeid. De hjalp med dotrening og han var førstemann i sitt årskull som sluttet med bleier (22 mnd) Og i tillegg mindre boss: tenk så ille! 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/fjerner-forbud-mot-toybleier-i-barnehagene-1.13443104

Anonymkode: 588d1...475

• Liker 13
Skrevet

Jeg er lærer, og har hørt mye rart! Foreldre blander seg borti de rømerkeligste ting. 

Én mor mente at vi hadde alt for lite eksperimenter og naturfag. Vi følger, selvsagt, timeplanen de skal ha, men denne moren mente at vi burde ta timer fra samfunnsfag, KRLE og andre fag da naturfag var viktigere. Hun klaget meg inn til rektor da jeg sa at det ikke gikk. Barnet ble etterhvert flyttet over til en annen skole "med bedre fokus". 

En annen mot mente at SFO gjorde datteren tykk da de serverte så mye usunn mat. Dette ble klaget på først til lederen på SFO, som spurte hva hun mente var usunt. Det gjaldt yoghurt og smørbrød (elevene spiste skiver/knekkebrød til vanlig men hadde litt annen mat én gang pr uke). Da mor ikke fikk gehør for at dette var usunt, tok hiu det opp med kontaktlærer (meg) og rektor. Til meg sa hun at datteren hadde fått så stor mage i det siste, og det var ikke vanskelig å forstå at det måtte være pga. SFO ettersom den ansatte var overvektig(!) 

Anonymkode: 182ae...e6a

• Liker 44
Skrevet

Da de skulle ha vaksine i 7. klasse var det en mor  som mente at de måtte få Emla-krem før vaksinen...

Anonymkode: 3e37e...d47

• Liker 9
Skrevet

Foreldre som mener at vi til enhver tid skal passe så godt på deres barn at det aldri faller og slår seg, aldri får et skrubbsår eller blåmerke. Merkelig nok kan de samme foreldrene forvente at vi skal forlate de andre barna når vi er alene på avdelingen i hentesituasjoner for å lete barnehagen rundt etter deres barns manglende vott, drikkeflaske e.l. 

Foreldre som sender med barna diverse leker som de forventer vi skal passe på at ikke blir borte/ødelagt. 

Anonymkode: aead3...82f

• Liker 25
Gjest catalula
Skrevet

Det var ikke et krav, men husker det var et foreldremøte på Oslo vest hvor det ble tatt opp dette med barn i jakker til mange tusen kroner og at det var et stort merkepress. 

En fars løsning: han kjøper jakker til de som ikke har råd 😂

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På skolen til sønnen min får ingen ha med seg Pokemonkort fordi det skaper konflikter. 

Anonymkode: abec8...0aa

... Og hvis det skaper konflikter mellom barna, kan det være en god begrunnelse.

Men hvis det dreier seg om at skolen må forby XXXX eller si at det ikke er lov med YYYYY, fordi far eller mor ikke evner å bestemme hva barna får lov til selv, blir situasjonen en helt annen. "Kan ikke skolen si at det ikke er lov med moteklær/sjokoladeyoghurt/mobiltelefon, så jeg slipper å bestemme over Petra" er noe annet enn å sette regler for fellesskapets beste.

• Liker 15
Skrevet

Har ikke vært borti så mye spesielt, men stusset den gangen flere foreldre ble skikkelig ampre fordi BHG fjernet varmmaten en gang i uken.  Foreldrene mente tydeligvis at varmmat var mye sunnere enn kald mat, uansett. Men i denne BHG var varmmaten Toro tomatsuppe, pannekaker, grillpølser osv. Jeg for min del synes kalde grønnsaker, frukt og brødskiver med leverpostei hørtes bedre ut. 

Anonymkode: cdf8d...eb0

• Liker 9
Skrevet

På vår skole har 10.trinn ansvar for kantine i midtfri to dager i uken. Inntektene her går til skoletur. På et foreldremøte på 8.trinn ble det tatt opp at det ble solgt for mye usunt i kantina og at det kun burde serveres sukkerfrie varer som oppkuttede grønnsaker og lignende. Fra før hadde de yoghurt, smoothies, juice, kanelboller og pizzasnurrer. 
Skolen tok oppfordringen til følge med det resultat at kantina nå ikke blir brukt i det hele tatt og 10.trinn går i minus fordi de må kaste masse oppkuttede grønnsaker som ingen vil kjøpe. 
Det samme foreldremøtet hadde for øvrig tatt opp at de syns det burde bli slutt på å servere is og brus på 17.mai.......Dette ble ikke tatt til følge av 17.mai-komiteen. 

• Liker 39
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om noen som syntes friluftsbarnehagen var for mye ute....

Anonymkode: 5c7b8...471

Akkurat dette skjedde i barnehagen i nabolaget her. Et foreldrepar meldte barnehagen til kommunen fordi de var redd ungen skulle være for mye ute på vinteren. Til info var dette et førskolebarn som gikk på en friluftsbarnehage. Det ble litt oppstyr fordi resten av foreldrene støttet barnehagen.... 

Anonymkode: bfc88...315

• Liker 12
Skrevet

Kom på en episode fra da mitt barn gikk i barnehagen. Datteren min gikk over til storbarnsavdeling når hun var 2,5 år. Da var hun selvstendig og klarte fint å kle på seg. Moren til et annet barn (5 år) mente da at det var feil å ta inn mitt barn siden hennes barn ikke fikk nok hjelp til påkledning....

Anonymkode: bfc88...315

• Liker 13
Skrevet

Har jobbet i friluftsbarnehage og fått så hatten passer flere ganger når vi tar med ungene ut i skogen selv om det regner/snør/er 10 minus... (dette var en gruppe med lavvo, så de hadde tilgang til varmestue) 

et foreldrepar i samme bhg mente jeg skulle la en av mine medarbeidere være igjen i bhg med sitt barn på kalde dager fordi barnet slet med astma. Det ble klaget til fylkesmannen da vi ikke etterga dette kravet. Avslag selvsagt. 

Et foreldrepar tok ut barnet sitt fordi de mente det var ødeleggende for barnet deres at denne og en annet barn fra samme småbarnsavdeling ikke fikk gå sammen. Samme barn likte heller ikke å gå tur, så de lurte på om barnet kunne være på den andre avdelingen på turdager. Da jeg forklarte at det dessverre ikke gikk begynte mor å gråte og far ropte at jeg var en arrogant fitte og smelte døra så hardt på vei ut at klinka falt av... 

En mor mente at hennes barn skulle få spise egen mat på grøtdager fordi barnet ikke likte grøt. (Dette barnet spiste grøten helt til mor bestemte at barnet ikke likte grøt) 

jeg har veldig mange lignende historier. Mange foreldre er helt gale🤪

Anonymkode: 4534c...a6a

• Liker 47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...