Gå til innhold

Oppbevaring av egg

male32

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker mye egg som proteinkilde etter trening. Jeg bruker å handle ganske mye egg når det er på tilbud.
Min erfaring er at eggene holder seg lenge. Jeg har for eksempel egg som gikk ut i oktober i kjøleskapet. De er enda like gode.
Men trenger man å oppbevare de i kjøleskap? Jeg har dårlig plass i kjøleskapet, og tenkte å oppbevare de på et kaldt rom.
Soverommet er ca 10 grader nå. Blir holdbarheten kortere om jeg har de på soverommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, male32 skrev:

Hei

Jeg bruker mye egg som proteinkilde etter trening. Jeg bruker å handle ganske mye egg når det er på tilbud.
Min erfaring er at eggene holder seg lenge. Jeg har for eksempel egg som gikk ut i oktober i kjøleskapet. De er enda like gode.
Men trenger man å oppbevare de i kjøleskap? Jeg har dårlig plass i kjøleskapet, og tenkte å oppbevare de på et kaldt rom.
Soverommet er ca 10 grader nå. Blir holdbarheten kortere om jeg har de på soverommet?

Norske egg er av god kvalitet, og holder vesentlig lenger enn datostemplingen tilsier. Holdbarheten ble ca. Halvert midt på nittitallet, som en følge at vi tok i bruk EUs regler for holdbarhet. Jeg vil tro holdbarheten øker ved å oppbevare egg kaldt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, male32 skrev:

Hei

TESTE OM DE ER GODE:
Du tester om de er enda gode iallfall ved å ha en mugge med vann og slippe egget oppi.
Synker det rett til bunns så er det bra.

Jeg foretrekker selv å ha de i kjøleskapet men det går sikkert uten også men da regner jeg med at holdbarhetsdatoen synker.

Anonymkode: 1961e...63b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kjøper du når det er på tilbud?? 
Du sier du bruker mye egg, og likevel har du egg som gikk ut for 3-4 måneder siden?? 😮 

For øverig er den ideele temperaturen for oppbevaring av egg 6-16 grader, så dem vil holde bedre på soverommet ditt enn i kjøleskap eller på kjøkkenbenken. 

Anonymkode: 7db6c...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Peonjenta skrev:

Eggene holder seg 7 ganger bedre/lengre i kjøleskap enn i romtemp. 

Men 10 grader er da vel ikke det man regner som romtemperatur?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, applestories skrev:

Men 10 grader er da vel ikke det man regner som romtemperatur?

De færreste har 10 gr i huset.  Så det blir enten 20-20 eller 4 gr.  Jeg velger da 4.  Hvis TS vil ha de på soverommet så kan han  jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarheten er avhengig av temperaturen. Så egg oppbevart i 10 grader holder seg ikke bra like lenge som egg oppbevart i 4 grader. Men 10 grader er mye bedre enn 20 grader.

Eggene kan prøves ved å legge dem i en 10% saltløsning. Flyter de, er de dårlige. Jeg bruker gjerne bare vann, uten salt. Da bør eggene bli liggende helt i ro på bunnen, for at de skal kunne regnes som helt fine. Spiser man eggene som egg (og ikke ingrediens), rå, kokt eller stekt, merker man jo fort på smaken om de er ok eller ikke.

Et annet alternativ for langtidsoppbevaring er hermetisering:

http://kuntzfamily.com/recipes/pickled_eggs.shtml

Anonymkode: 83cd1...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Peonjenta skrev:

Eggene holder seg 7 ganger bedre/lengre i kjøleskap enn i romtemp. 

Ja, men holdbarhetsdatoen på pakningen referer til oppbevaring i romtemp. Dvs, du kan oppbevare de rimelig lenge (7 ggr så lenge (!))  hvis du har de kaldt. 

Anonymkode: ecb8e...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...