Gå til innhold

Veterinærstudie i Budapest

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil bli veterinær og ønsker å studere høsten 2020. Jeg blir ferdig på vgs til sommeren men forventer et snitt på ca 5,0 alt etter hva jeg får på eksamener. Vil ikke vente i åresvis på alderspoeng og ta opp fag for å komme inn på veterinærstudiet i Oslo...

Har vært i Budapest og elsker byen. Men jeg har ikke funnet ut noe om snittet som kreves for å komme inn? Synes jeg leste at de ikke ser på snittet men bare på en opptaksprøve? 

Og vet noen om utdanningen blir godkjent i Norge? 

Anonymkode: ed092...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gaaanske sikker på at den blir godkjent i Norge. Sønnen til en nabo studerte der, hvis jeg husker riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trooor den er godkjent i Norge. MEN, og merk deg dette og tenk deg godt om!! Jeg er KJEMPEVANSKELIG å få jobb som veterinær i Norge med utdanning fra NMBU/Oslo. Enda vanskeligere blir det med utenlandsk utdannelse. Er kjempetrangt jobbmarked. Ville heller tenkt på andre yrker.

Anonymkode: 5d9d9...d2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet er godkjent i Norge men tror man må ta noen ekstrakurs her siden pensum ikke er helt likt, og de som er utdannet i Norge prioriteres når det er ledige stillinger i Norge. Det er vanskelig å få fast jobb og mange må jobbe frivillig i Norge i lengre tid for å ha en imponerende CV med norsk erfaring før de får jobb. Men er det det som er drømmen din så ikke la noe hindre deg! Er sikker på det vil ordne seg til slutt for deg, og hvem vet, kanskje du vil bli i Budapest og jobbe på gatehund shelter, kjenner ei som tok utdannelsen der og gjorde det og på den måten fikk en imponerende CV. 

Anonymkode: 26f7a...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil anbefale å studere i Brno, Tsjekkia. 

Anonymkode: 295f8...0e8

Ja tenkte på det men det er jo en liten by iforhold til Budapest... Kan du fortelle mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trooor den er godkjent i Norge. MEN, og merk deg dette og tenk deg godt om!! Jeg er KJEMPEVANSKELIG å få jobb som veterinær i Norge med utdanning fra NMBU/Oslo. Enda vanskeligere blir det med utenlandsk utdannelse. Er kjempetrangt jobbmarked. Ville heller tenkt på andre yrker.

Anonymkode: 5d9d9...d2c

Tusen takk for svar! Er du veterinær? Jobber du med smådyr eller produksjonsdyr? For jeg vil jobbe med produksjonsdyr og kjøre fra gård til gård, er det ikke lettere å få jobb da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tenkte på det men det er jo en liten by iforhold til Budapest... Kan du fortelle mer?

Byen er utrolig vakker. Mye penere enn Budapest og Praha tilsammen. Du blir god i språk ved å bo der. De snakker lite engelsk.

Anonymkode: 295f8...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg tok veterinærstudiet i Budapest. Hun har sagt at det var tøft, mye pugging, studiet var visst mer teoretisk enn det er her i Norge. Hun måtte ta noen ekstrakurs her hjemme for å få det godkjent. Etter at hun var ferdig jobbet hun i Sverige, som omreisende veterinær for Jordbruksverket (hun jobbet med produksjonsdyr på gårder), i et par år før hun fikk seg jobb på smådyrklinikk her hjemme. De siste årene har hun drevet egen smådyrklinikk.

Anonymkode: eecca...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...