Gå til innhold

Sykehjem - 15 timer uten mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jobber som hjelpepleier på et sykehjem. Vi har blant den laveste grunnbemanningen blant sykehjem i vår kommune. Og det merkes særlig på kveldstid og i helger der vi er bare 3 ansatte mot 5 på dagtid i ukedager.

Pasientene spiser kveldsmat rundt 18 og får ikke frokost før 09 neste morgen. Flere blir stelt for natten fra kl 17. Og i helgene blir ikke alle pasientene ferdig med morgenstell før 12 ca. 

Jeg har skrevet avvik om dette. Kontaktet nærmeste leder som sier at slik er det bare og kommunen bevilger ikke mer penger til bemanning. Har kontaktet helse og kommunaldirektøren i kommunen som sier jeg må gå tjenestevei.

Synes dette er så uverdig og ikke rart eldre sliter med underernæring. Vet at nesten alle pleierne gjør så godt de kan for å rekke innom hos alle. Er verst for dem som ikke krever noe eller ikke er i stand til å ringe på.

Hva kan jeg gjøre for å komme videre? Andre ansatte er enig i at dette er kritikkverdig. så det er ikke bare min oppfatning. Dette er jo brudd på forskrifter om normal døgnrytme, måltider osv. Hadde jeg selv vært pårørende til noen på dette sykehjemmet hadde jeg gått rett til avisa. 

Anonymkode: 78a7e...068

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jobber som hjelpepleier på et sykehjem. Vi har blant den laveste grunnbemanningen blant sykehjem i vår kommune. Og det merkes særlig på kveldstid og i helger der vi er bare 3 ansatte mot 5 på dagtid i ukedager.

Pasientene spiser kveldsmat rundt 18 og får ikke frokost før 09 neste morgen. Flere blir stelt for natten fra kl 17. Og i helgene blir ikke alle pasientene ferdig med morgenstell før 12 ca. 

Jeg har skrevet avvik om dette. Kontaktet nærmeste leder som sier at slik er det bare og kommunen bevilger ikke mer penger til bemanning. Har kontaktet helse og kommunaldirektøren i kommunen som sier jeg må gå tjenestevei.

Synes dette er så uverdig og ikke rart eldre sliter med underernæring. Vet at nesten alle pleierne gjør så godt de kan for å rekke innom hos alle. Er verst for dem som ikke krever noe eller ikke er i stand til å ringe på.

Hva kan jeg gjøre for å komme videre? Andre ansatte er enig i at dette er kritikkverdig. så det er ikke bare min oppfatning. Dette er jo brudd på forskrifter om normal døgnrytme, måltider osv. Hadde jeg selv vært pårørende til noen på dette sykehjemmet hadde jeg gått rett til avisa. 

Det høres ut som om dere enda følger det gamle systemet. De fleste sykehjem har gått over til at det er kveldsmat kl.19-19:30 selv om det igjen betyr skikkelig tidspress på de ansatte. 

Hvor mange pasienter er dere på de 3 ansatte? 

Det er helt normalt og ha kjøkkentjeneste pluss i underkant av 20pasienter på tre ansatte. Det er gjennomsnittet generelt. Ca 6stell per person.

Det som også er relevant er hvilken pleietyngde dere har?

Fordi hva jeg prater om er 6stell per person med sikkert 3-4 av dem med komfortrullestol og aktiv eller passiv personheis. Temmelig tunge arbeidsvakter med andre ord. Generelt er jo dette yrket et yrke som tyner den ansatte og det er jo også forventet at du skal få prolaps og dermed får du ikke skrive forsikring etter 20år i tjeneste og du får heller ikke "skade" på prolaps da det er et forventet resultat.

Dessuten etter det gamle opplegget der så var det veldig vanlig at pasienter fikk mulighet til å få "nattmat" på rommet kl.21 om ønskelig. Så gjerne dere burde begynne å tilby det :)

Det er også ganske unødvendig å ha en slik holdning som det der til egen arbeidsplass fordi det er som det er og det er faktisk staten som bestemmer hvor mye midler de er villig til å gi for å dekke inn for antall ansatte.

Dere må bare bli flinkere til å føre synergi avvik dersom dere ønsker at det skal skje noe høyere opp i systemet fordi det er ikke styrer og avdelingsleder sin feil hvordan tingene er det er ikke de som styrer midlene. De gjør bare det beste ut av de forventningene som blir stilt til dem fra dem høyere i systemet og de gjør det beste de kan med de midlene de har tilgjengelige. 

Her er det politikerne som bør innvilge mer penger til å øke bemannings mengden generelt ved norske sykehjem da pleie tyngde per ansatt er utrolig stor og det ikke tas hensyn til alle praktiske oppgaver som medfører en slik jobb som:
-fullt postkjøkken,
-oppvask,
-gulvvask på kjøkken,
-dekke på og av bord,
-lage og servere 2 måltider pr vakt,
-skyllerom med søppel,
-tøy fra vaskeriet,
-klesvask av pasienttøy,
-henge opp rent tøy,
-sortere tørt/rent tøy etter tørk og
-levere rent privattøy på rommene,
-rydding og sortering i avdelingene,
-vask og dato gjennomgang av kjøleskapene,
-vask av komfyr/dampkoker på postkjøkken og
-alle henvendelser som kommer utenom fra pasienter,
-ta i mot og legge på plass varer på lagerrom f.eks til sårstell, hansker, bleier, pussbekken med mer,
-ta i mot og legge på plass varer til bleielager i form av bleier, bind, kladder m.m.

Disse tingene tas ikke med i beregning og tas ikke hensyn til når det beregnes hvor mye midler som trengs.

Da er det kun konkrete ting i direkte pasientkontakt som stell, dusj, rydde pasient rom, utdeling av medisiner, hjelp i matsituasjon osv.

Anonymkode: 7dba5...817

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange pasienter er dere på de 3 pleierne?

Det som også er relevant er hvilken pleietyngde dere har?

Det er også ganske unødvendig å ha en slik holdning som det der til egen arbeidsplass fordi det er som det er og det er faktisk staten som bestemmer hvor mye midler de er villig til å gi for å dekke inn for antall ansatte.

På de 3 pleierne er det 15 pasienter. Men ca 7 av disse trenger hjelp fra 2 pleiere ved stell. Og utenom disse er det 2 stk som nekter stell og lar oss ikke gjøre noe utenom å servere dem mat. Resterende trenger hjelp av 1 pleier ved stell. Mange av pasientene må mates. 

Likevel starter morgenstellet i helgene kl 05:00 ved at nattevaktene vekker 3 stk og steller dem. Deretter fortsetter steller frem til 12 tiden. 

Og å si at det er unødig å ha en slik holdning til egen arbeidsplass, er unødvendig. Synes jeg ikke noe om. Ikke rart det stopper opp i helsenorge hvis vi som er lovpålagt å yte forsvarlig helsehjelp og å opprettholde brukermedvirkningen og la pasientene ha et mest mulig likt liv slik de hadde før de kom på instutisjon, skal finne oss i at det er slik. Vi er pasientenes stemme for de som ikke har samtykkekompetanse eller pårørende som kan stille opp for seg.

Greit nok at staten styrer med midlene men ikke god nok grunn til å la det skure og gå. Vi skriver avvik men får beskjed at vi må prioritere bedre. Avvikene stopper hos nærmeste leder og tror rett og slett ikke kommuneledelsen vet hvordan det er her. Når jeg har vært i kontakt med 2-3 andre sykehjem med lignende avdelinger, så har de høyere bemanning samt husmor/husfar som er ansatt utenom som tar seg av en del matstell og det sosiale for pasientene.

• Liker 6
Skrevet

Skal faen heller skyte meg i huet enn å havne på sykehjem ass. Skriv et brev til fylkesmannen. Det høres ikke en gang ut som forsvarlig drift spør du meg.

Anonymkode: 9c63b...ad0

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På de 3 pleierne er det 15 pasienter. Men ca 7 av disse trenger hjelp fra 2 pleiere ved stell. Og utenom disse er det 2 stk som nekter stell og lar oss ikke gjøre noe utenom å servere dem mat. Resterende trenger hjelp av 1 pleier ved stell. Mange av pasientene må mates. 

Likevel starter morgenstellet i helgene kl 05:00 ved at nattevaktene vekker 3 stk og steller dem. Deretter fortsetter steller frem til 12 tiden. 

Og å si at det er unødig å ha en slik holdning til egen arbeidsplass, er unødvendig. Synes jeg ikke noe om. Ikke rart det stopper opp i helsenorge hvis vi som er lovpålagt å yte forsvarlig helsehjelp og å opprettholde brukermedvirkningen og la pasientene ha et mest mulig likt liv slik de hadde før de kom på instutisjon, skal finne oss i at det er slik. Vi er pasientenes stemme for de som ikke har samtykkekompetanse eller pårørende som kan stille opp for seg.

Greit nok at staten styrer med midlene men ikke god nok grunn til å la det skure og gå. Vi skriver avvik men får beskjed at vi må prioritere bedre. Avvikene stopper hos nærmeste leder og tror rett og slett ikke kommuneledelsen vet hvordan det er her. Når jeg har vært i kontakt med 2-3 andre sykehjem med lignende avdelinger, så har de høyere bemanning samt husmor/husfar som er ansatt utenom som tar seg av en del matstell og det sosiale for pasientene.

ikke så værst med bare 7 stk som trenger 2 i stell og 15 på 3.

Heller ikke at nattevakter bidrar til stell. 

Andre må ta alt selv og har langt større mengde som det må væres to i forflytning på enda man bruker både takheis, passiv personheis eller aktiv personheis. 

Ikke noe utenom det vanlige med dette.

Hvis du vil ha en endring så bruk synergi avvik som er beregnet for å opplyse om behovet da går det høyere opp i systemet etter nok avvik. Husk også å bruke det hvis det ikke blir tid til pauser pga slike ting. Slik kommer endringer. Før det er ordentlig dokumentert igjen og igjen og igjen vil det dessverre ikke skje endringer.

Skrevet

Servicemedarbeidere på kjøkken er det nok dessverre mange som ikke har du.

Er selv ansatt i sykehjem og har vært det i 16år i fast stilling så jeg har vært med på både opp og nedturer. 

Kjøkken på huset, innføring av postkjøkken, faste personer som hadde postkjøkkenet altså de du nevner som husmor/husfar som da er en servicemedarbeider og så siste årene at hjelpepleieren altså helsefagarbeideren tar kjøkken i tillegg til 4stell.

Skrevet

Vi er 4 pleiere på 20 pasienter på kveld og helg, må være 2 på halvparten av stellene og nattevaktene har ikke mulighet til å hjelpe oss da de er enda dårligere bemannet. Det er forferdelig slitsomt og stressende, og det er ikke lett å rekke frokost kl 09. Kveldsmaten er kl 19, men blir jo fortsatt 14+ timer mellom kvelds og frokost. Alle får selvfølgelig ekstra mat hvis de ønsker det, men ikke alle er i stand til å si ifra om det. 

Det handler forøvrig ikke bare om stell og pleietyngde, men også om at pasientene våre stadig blir sykere og har komplekse sykdomsbilder. De trenger mer enn vask, stell og mat, de trenger behandling i tillegg. De hadde også trengt aktivitet, samtaler og generell oppmerksomhet, som dessverre kommer langt ned på prioritetslisten. 

Politikerne forstår ikke. Vi har skrevet avvik i massevis, og bedt om flere hender, men får nei. Vi går hjem med dårlig samvittighet hver dag og blir syke av stress. 

Trist. Vi kunne ha gjort så mye mer. Vi kunne ha oppfylt alle basale behov og i tillegg fylt hverdagen til de gamle, syke med godt innhold, men vi strekker ikke til. 

Anonymkode: b8aa8...e16

• Liker 2
Skrevet

Jobber som nattevakt på sykehjem. Jeg vil presisere at jeg gir pasienter som ønsker det mat om natten, og ved uro er dette et av de første alternativene jeg tenker på. Men svært ofte får jeg rapport om at h*n ikke har spist kveldsmat kl 19 da h*n alt var sovnet. 

Anonymkode: 04447...21e

Skrevet

Eneste som hjelper er å true med å gå til pressen....

Anonymkode: cb0c2...f50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...